آغاز تعطیلی ۱۰ روزه در شهرهای قرمز قرنطینه یا تعطیلی؛ کدامیک جواب می‌دهد؟

گروه اجتماعی الف،   4000121001 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

موج چهارم کرونا با شدت در حال گسترش است و اغلب مناطق کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارد. در این شرایط بحرانی، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که از شنبه، تعطیلی ۱۰ روزه در سراسر کشور اعمال خواهد شد. برخی کارشناسان تاکید دارند که وضعیت بحرانی فعلی، محصول تصمیمات نوروزی ستاد ملی مقابله با کرونا است.

قرنطینه یا تعطیلی؛ کدامیک جواب می‌دهد؟

به گزارش الف، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۵ هزار نفر با تست مثبت کرونا در ایام تعطیلات نوروزی به مسافرت رفتند. همچنین میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هم در ایام تعطیلات نوروزی به زیر ۵۵ درصد رسید.

مجموع این شرایط موجب شده است که در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز کرونا باشند. وزارت بهداشت هم اعلام کرده که شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراتب تندتر از موج دوم و سوم کرونا است.

با توجه به تشدید موج چهارم کرونا، متولیان نظام سلامت امیدوارند که تعطیلی 10 روزه بتواند تا حدودی این موج تازه کشتار کرونا را کنترل کند. در عین حال، برخی از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی دیگر حتی تشدید محدودیت کرونایی هم نمی تواند شرایط را به وضعیت قبل از تعطیلات نوروزی برگرداند. آنها معتقدند در وضعیت فعلی باید قرنطینه شهرهای قرمز، جدی گرفته شود و در اولویت قرار بگیرد.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران هم با اشاره به شرایط بحرانی فعلی و تاکید بر لزوم قرنطینه، تاکید می کند: «شرایط افزایش مبتلایان کرونا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کفایت لازم را ندارد. بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما «لاک دان» یا قرنطینه است که مشابه آن را در دو هفته آخر آبان 99 در تهران و برخی مراکز استان‌ها تجربه کردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر لاک دان، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد. در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود. سرعت بخشیدن به واکسیناسیون یک اولویت قطعی در تهران و مراکز استان‌ها برای مهار کرونا است.»

جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی‌های 10 روزه

از شنبه به مدت 10 روز، مناطق قرمز کشور که تقریبا تمامی مراکز استان ها و شهرهای بزرگ کشور را شامل می شود، در تعطیلات اجباری خواهد بود تا شاید موج چهارم کرونا فروکش کند.

دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی، خاطرنشان می کند: «به طور کلی محدودیت‌هایمان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اول در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم ‌مانند سوپرمارکت‌ها، ‌داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و تعمیرگاه‌ها باز هستند. سایر مشاغل باید تعطیل باشند. در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت کنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.»

رئیسی تاکید می‌کند: «درحال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز داریم. در حوزه تردد در این شهرها هم پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و هم پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند. در زمینه فعالیت‌های آموزشی نیز تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل است و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هم به همین صورت است و سینما و تئاتر و... حتما باید تعطیل باشند.»

او یادآور می شود: «رستوران‌ها نمی‌توانند مهمان پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ چراکه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به طور کلی مقرر شد که به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم. بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تکرار شود.»

ستاد ملی مقابله با کرونا یا حمایت از کرونا؟

بر اساس تصمیم عیدانه ستاد ملی مقابله با کرونا، سفرهای نوروزی ممنوع نشد. همین عامل باعث شد که موج گسترده ای از مسافران به شهرهای مختلف کشور، سرازیر شود. در ایام قبل از عید نیز محدودیت جدی برای دورهمی ها، تجمع ها و خریدهای عیدانه در پاساژها و مغازه ها اعمال نشد. برخی کارشناسان معتقدند مجموع این تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به خیز موج چهارم کرونا منجر شده است.

دکتر صادق طهماسبی، متخصص پزشکی اجتماعی هم در گفتگو با الف ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید می کند: «اینکه بعد از تعطیلات نوروزی دوباره به تعطیلی اجباری برویم، محصول سیاست های غلطی است که ستاد مقابله با کرونا در پیش گرفت. تعطیلات نوروزی، فرصت بسیار خوبی بود که کنترل نسبی کرونا در کشور حفظ شود، اما قدر این فرصت را نداستند و با آزاد گذاشتن مسافرت ها و اعمال نشدن محدودیت های کرونایی، اغلب نقاط کشور به وضعیت قرمز و نارنجی درآمد.»

او خاطرنشان می کند: «بسیار واضح و روشن بود که آزاد گذاشتن مسافرت ها و اعمال نکردن محدودیت ها می تواند به موج بعدی کرونا منجر شود. کم تجربه ترین کارشناسان سلامت هم می توانستند این موضوع را تشخیص دهند. بنابراین نمی توان گفت که متولیان مقابله با کرونا، این موضوع را پیش بینی نکرده بودند. به نظر می رسد که با پذیرش احتمال وقوع پیک بعدی کرونا و کاملا عامدانه، محدودیت های کرونایی رها شد. یعنی با این توجیه که نشاط اجتماعی حفظ شود و مردم بعد از ماه ها قرنطینه خانگی دچار سرخوردگی نشوند، سفرهای نوروزی و محدودیت های کرونایی را رها کردند. حالا نتیجه این اقدام را در افزایش روزافزون آمار مبتلایان و مرگ و میرها می بینیم.»

طهماسبی یادآور می شود: « هنوز به پیک موج چهارم کرونا نرسیده ایم و در صورتی که پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، احتمال مرگ های روزانه چهار رقمی نیز دور از انتظار نیست. البته وزارت بهداشت مخالف مسافرت های نوروزی بود، ولی به نظر می رسد که زور این وزارتخانه به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نمی رسد. در شرایط فعلی، فقط تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و تسریع واکسیناسیون سراسری از سوی دولت می تواند موج چهارم کرونا را کنترل کند.» 

با توجه به اینکه کرونای جهش یافته انگلیسی، رفته رفته به نوع غالب اپیدمی کرونا در کشور بدل می شود، در این موج تازه کرونا، کودکان نیز بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل والدین باید بیش از گذشته، رعایت پروتکل های بهداشتی را به کودکان خود آموزش دهند.

دیدگاه کاربران

سید۱۹۰۸۴۶۸۰۶:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۱
هیچکدام فقط مسافرت به شمال و ترکیه و کیش و همچنین ایستادن در صف مرغ و روغن وکاهش حضور در اماکن متبرکه و مساجد باعث کمتر شدن کرونا خواهد شد
ناشناس۱۹۰۸۶۴۹۰۹:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۱
مقصر کسانی هستند که در امر واکسیناسیون تعلیل کردند.
ناشناس۱۹۰۸۶۷۲۱۰:۰۶:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۱
بعید می دانم که واکسن کرونایی در ایران تولید شود.
ناشناس۱۹۰۸۴۷۴۰۶:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۱
قرنطینه واقعی باید اجرا شود یعنی از درب منزل حرکت ممنوع مگر شرایط اظطراری
ناشناس۱۹۰۸۵۰۳۰۷:۳۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۱
تا ابد که نمیشود قرنطینه کرد. باید واکسن زد.
ناشناس۱۹۰۸۷۸۴۱۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۱
واکسن آسترازنکا بعد از انجام میلیون ها تست معلوم شده که در بعضی از بیماران باعث لختگی خون و مرگ می شود. چطور می خواهند با انجام چند هزار تست، واکسن ایرانی را تایید و تولید کنند؟
ناشناس۱۹۰۸۵۶۱۰۸:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۱
اینهمه گفتید تعطیل بعد من کارمند بخش ساختمانی که جزء هیچ کدام از مشاغل ضروری نیستم نرفتم سر کار الان میبینم تعطیلی همش دروغه...
ناشناس۱۹۰۸۵۶۴۰۸:۳۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۱
طبق مصوبه فرمانداری بروجرد در این شهرستان با وضعیت کرونایی قرمز تمام کارمندان ادارات موظف به حضور در تمام روزهای هفته در محل کار میباشند و مواردی که بصورت عمومی اعلام میگردد بمنظور حضور یک سومی به هیچ عنوان اجرا نگردیده ونمیگردد
ناشناس۱۹۰۸۵۹۴۰۹:۰۲:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
اگه مترو بازه پس بقیه ش کشکه خیلی سخت نیست که بفهمی مترو و اتوبوس و هواپیما به مراتب از مسافرت خطرناکتره
NO ONE۱۹۰۸۶۰۷۰۹:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۱
هیچکدام جوابگو نیست . فقط واکسن .
ناشناس۱۹۰۹۶۰۳۱۶:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۱
واکسن انهم فایزر و مدرنا
ناشناس۱۹۰۸۷۶۱۱۰:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۱
اگر درصد بالایی از کشور تاکنون واکسینه میشدند اینهمه خسران ببار نمی امد
ناشناس۱۹۰۸۷۸۲۱۰:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
فقط واکسن معتبر
ناشناس۱۹۰۸۸۲۵۱۱:۲۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۲۱
هیچکدام واکسناسیون گسترده و سریع تنها راه حل است با این مدیریت امواج متلاطم بیشتری پیش رو داریم
ناشناس۱۹۰۸۹۲۷۱۲:۰۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
ما که جزو فروشندگان مصالح ساختمانی هستیم تعطیل نشدیم با اینکه شغل پر ترددی هستیم از طرفی خیلی از مشاغل که ارتباط چندانی با مشتری ندارن تعطیل شدن
ناشناس۱۹۰۹۶۱۷۱۶:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
الان انگلیس و امریکا مرگ و میر را با زدن واکسن پایین اورده اند. در امریکا نزدیک ۲۰۰ ملیون ظرف چهار ماه واکسینه شدند و اسراییل که در حال نابودی است تمام مردمانش را واکسینه کرده است .
ناشناس۱۹۰۹۹۹۱۱۹:۵۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۱
روئسای برخی کشورها مثل انگلیس به این نتیجه رسیده بودند که بعد از اپیدمی و همه گیری کرونا اشخاصی که ضعیف هستند خواهند مرد و بقیه مصونیت پیدا خواهند کرد در برخی کشورها وقتی اعضای دولت و خانواده هایشان واکسن زدند به این نتیجه رسیدند که این روش بسیار خوب و منطقی است
فرامرز عادلی۱۹۱۰۴۰۲۲۳:۴۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۱
کرونا بزرگترین دروغ قرن 13 و 14 آنقدر این دروغ را تکرار کرده اند که باور اینکه دروغ باشد خیلی سخت و شرم آور است. چیزی که بیش از یک سرما خوردگی نیست. چین با 1.5 میلیارد جمعیت کرونا ندارد! چرا برای کسی سوال نیست؟ چرا اصلا در اخبار یکبار هم به این موضوع پرداخته نشد؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین