برجام و چند سؤال بی پاسخ

حسین عباسی،   4000120005 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام و چند سؤال بی پاسخ

در پی تلاش‌های مکرر دونالد ترامپ، برای خروج از توافق برجام، که پیش از رسیدن به پست ریاست جمهوری در فعالیت‌های انتخاباتی خود، آن را در سر داشت و بارها از آن به عنوان یک توافق بد و وحشتناک یاد می‌کرد، که هرگز نباید امضاء می‌شد؛ بعد از ورود به کاخ سفید پس از چند بار به شرط آنکه سایر طرف‌های توافق، تغییراتی ایجاد و اصلاحات مدنظر او را در توافق لحاظ کنند، تمدید نمود. اما سرانجام زمانی که از رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه بازماند، ایالات متحده‌ی آمریکا را در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (8 می 2018) رسماً از توافق برجام خارج نمود و ضربه‌ی سختی را به نتیجه‌ی سال‌ها تلاش سیاسی و دیپلماتیک منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدن به یک راه حل در موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و آنچه که در تاریخ 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) پس از مدت‌ها تلاش بدست آمده بود را زیر پا نهاد و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد و برای انجام مجدد مذاکرات در صورت تمایل جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی نمود. اما واکنش‌ها به این اقدام رئیس جمهور تازه کار چه در داخل ایران و چه در سطح بین المللی متفاوت بود.

در داخل عده‌ای این اقدام ترامپ را تقبیح نموده و عده‌ای آن را اقدامی بیهوده قلمداد کردند.در سطح بین الملل نیز واکنش‌ها در سطوح مختلف متفاوت بود و به جز رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین که از این اقدام ترامپ استقبال کردند؛ سایر کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی این اقدام را نکوهش کرده و بعضا گامی به عقب دانستند. اما انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان بخشی از طرف توافق که امضاء کننده‌ی آن بودند صرفا از این اقدام ابراز تاسف کرده و در بیانیه ای مشترک اعلام نمودند با افزایش احتمال نقض توافقنامه از سوی آمریکا، به وسیله‌ی شورای امنیت، تروئیکای اروپایی به قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر تأیید توافقنامه‌ی هسته‌ای موسوم به  «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» همچنان پایبند خواهند ماند.

اما حال که چند سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد سوالاتی مطرح است که هنوز پاسخی به آن‌ها داده نشده است. شاید اکنون زمانی است که برای درس گرفتن و آموختن از گذشته پاسخ به سوالات مطروحه لازم و ضروری باشد تا چراغ راهی برای آیندگان گردد.یکی از واکنش‌هایی که قبل از خروج از برجام از سوی برخی از مقامات مسئول شاهد بودیم این بود که تهدید ترامپ به خروج از برجام بلوف است و قابلیت اجرایی شدن ندارد و یا اینکه در صورت خروج هر یک از طرفین برجام، طرف خارج شده متحمل هزینه‌های سنگینی خواهد شد.

حال مناسب است که از مقامات مسئول پرسید که به چه جمع بندی‌ای در وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران رسیده بودند که معاون این وزرارتخانه را به این نتیجه رسانده بود که خروج ترامپ از برجام تهدیدی تو خالیست و نمی‌تواند که برجام را از بین ببرد؟ و اینکه گفته می‌شد در صورت خروج هر کدام از طرفین، متحمل هزینه‌های سنگینی خواهد شد هزینه‌های خروج آمریکا از برجام چیست و اصلا آیا هزینه‌ایی که آمریکا برای خروج از برجام پرداخت منفعتی برای ایران داشت؟

و یا اینکه گفته می‌شد برای همه‌ی سناریوها آمادگی لازم وجود داشته و سناریوی‌های مختلف در شرایط متفاوت در نظر گرفته شده به کجا انجامید؟و یا همچنین بر چه اصل و اساسی و چه مصلحتی پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یک طرفه، بدون دلیل و غیر قانونی آمریکا شروع شد؟ صبر استراتژیکی چه بود و چه چیزی را در بر داشت؟ آیا هزینه‌ای که برای صبر استراتژیکی پرداخت شد در مقابل چیزی که به دست آمد منطقی بود؟

سوال دیگر این است که با توجه به اینکه، طرف مقابل تمام جام تعهدی خود را بر زمین ریخته است، اما جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به عهدشکنی‌های آمریکا و بدعهدی و تعلل‌های مکرر اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان چه در برجام و چه آنچه که پس از خروج آمریکا تعهد کرده بودند، صرفا به اقدامات قطره چکانی بسنده نموده و هر 60 روز گامی را برمی‌دارد؛ چه منطقی پشت این رویکرد وجود دارد؟ این سیاست پاسخ قطره چکانی با چه هدف و رویکردی و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا اگر جمهوری اسلامی ایران زمانی به هر دلیلی ابتدا از این توافق خارج می‌شد پاسخ طرف‌های مقابل نیز همین گونه بود؟ آیا آن‌ها هم چنین صبر استراتژیکی می‌کردند و بعد از آن‌هم قطره چکانی اقدام می‌کردند؟

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره نمود حول این سخنان مسئولین محترم در تمام سطوح اجرایی است که مکرر می‌گویند گام‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به عهد شکنی‌های آمریکا (فشار حداکثری با هدف سرنگونی نظام) و تعلل‌های اروپایی‌ها برمی‌دارد در صورتی که اروپایی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کرده و منافع ما را تامین کنند برگشت پذیر است و این گام‌ها می‌تواند به عقب برداشته شود و به حالت اول باز گردد.

حال این سوال مطرح می‌گردد، آمریکایی‌ها پیش از خروج از توافق در اردیبهشت 97، از حدود 6 ماه قبل از این تاریخ با ایجاد موضع گیری‌های خصمانه و جو روانی خروج از برجام  و پس آن با خروج از توافقنامه، صدمات اقتصادی و اجتماعی سنگینی به کشور اعم از دولت و ملت وارد نمودند؛ و اروپایی‌ها نیز چه قبل  و چه بعد از خروج آمریکا با در پیش گرفتن سیاست تعلل، و تماس و دیدارهای گاه و بی گاه  امابی نتیجه و وعده در پس وعده در واقع در همان زمین، در کنار آمریکا بازی کردند و انجام تعهدات خود را  به هر دلیلی به تاخیر انداختند که سبب تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی متاثر از خروج آمریکا و افزایش ریسک در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در کشور گردیده و موجب وارد شدن خسارات سنگینی به امنیت، اقتصاد، صنعت و بهداشت کشور شده و گرفتاری‌ها و هزینه‌هایی بسیار هنگفت به همه‌ی مردم تحمیل نمودند را چه کسی جبران خواهد کرد؟

اکنون که قرار است در صورت تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران، گام‌های برداشته شده به عقب بازگردد، مسئولیت مشکلات و خساراتی که طی یکسال و نیم یا بیش تر را چه کس یا کسانی قرار است بر عهده بگیرند و در صدد  جبران برآیند؟ این هزینه‌ها از جیب دولت و ملت به چه دلیلی پرداخت شده است؟ آیا اروپا قرار است این هزینه‌ها را جبران کند یا خیر؟ 

سوال دیگری که مطرح می‌شود این سیاستی است که  بیان می‌شود که اگر اروپایی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل نمایند و منافع ما را تامین کنند، گام‌های برداشته شده می‌تواند به عقب برگردد؛ سبب ایجاد نوعی بدعت خلاف و خطرناک در عرصه‌ی روابط بین الملل نخواهد شد؟ آیا این رویکرد منطقی است که  زین پس در توافقنامه‌های بین المللی از این دست، یک طرف می‌تواند از انجام تعهدات خود سر باز زند و در پی ساقط کردن همه‌ی ساختارهای کشوری دیگر باشد و هزینه ‌ای نیز پرداخت نکند اما در عوض طرف دیگر هزینه‌هایی سنگین پرداخت کند و زمانی هم که از انجام تعهد طرف مقابل نا امید می‌شود گام‌هایی بردارد و بگوید اگر شما به تعهداتتان عمل نمایید من نیز گام‌های برداشته شده را به عقب برمی‌گردانم؟ این چه منطقی دارد؟امیدوارم این  سؤالات بی پاسخ نماند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۷۱۹۹۰۰:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
یک قرار داد ساده رهن منزل و یا خرید خانه را برایش وجه تخلف می گذارند آنوقت قرارداده این مهمی چرا تبصره و وجه تخلف نداشته
ناشناس۱۹۰۷۲۰۳۰۰:۵۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۰
متاسفانه رییس مجلس قبل خیلی خسارت به این کشور وارد کرد که عمده آن یکی جلوگیری از استیضاح دولت و دیگری تصمیم در مورد بنزین بطور خودسرانه در صورتی که باید از کانال مجلس می گذشت
ناشناس۱۹۰۷۲۳۱۰۱:۱۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۰
متاسفانه هیچ قراردادی بین ایران و آمریکا ضمانت اجرایی ندارد. برجام نیز حاصل خوش‌بینی آقایان ظریف و روحانی بود. ما تعهدات عینی و ملموس دادیم اما آنها تعهد روی کاغذ. امیدوارم برجام برای مسئولان کشور درسی شود که هیچ وقت همه امور کشور را به یک توافقنامه یا قرارداد مرتبط نکند که اگر به نتیجه نرسید بند تسبیح مدیریت کشور پاره شود.
ناشناس۱۹۰۷۲۳۹۰۱:۲۸:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
بد جام نافرجام
علی ترابی۱۹۰۷۲۵۹۰۱:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
امیدوارم حفظ منافع ملی کشور در اولویت قرار داشته باشه. لینک زیر ملاحظه شود https://enama.ir/videos/872816
علی هاشمی۱۹۰۷۳۰۹۰۴:۱۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
بایستی توجه داشت که ایران متاسفانه اگر هم میخواست ، نمی‌توانست کلیه اقدامات پیشگیرانه را در برجام لحاظ کند چون طرف اصلی توافق نامه یعنی آمریکا اجازه نمی‌داد.اروپا و متحدین ما هم عملا کاری نمی‌توانند انجام دهند . هنوز آمریکا دست بالا را دارد . ایران بایستی این پرونده را می‌بست چون مذاکرات عملا چندین سال قفل بود . مردم هنوز هم در انتظار معجزه هستند تا اقتصادشان بهتر شود . اینکه میشد بهتر توافق نامه را تنظیم نمود درست است اما آیا می‌گذاشتند آنطوری که می‌خواستیم باشد . ..
پیروز۱۹۰۷۳۲۵۰۵:۴۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۰
آیا نمیبینید که امزیکا از توان اقتصادی خود استفاده مسکند و به دیگران میگوید بین ما و ایران یکیرا انتخاب کنید؟ چرا فکر میکنید ما کلیه حقوق خود را میتوانیم استفاده کنیم و دیگران باید منافع ما را تضمین کنند؟ عرصه بین الملل عرصه توانمندان است .
عمران۱۹۰۷۳۵۹۰۶:۵۴:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
« آیا این رویکرد منطقی است ... زمانی هم که [دولت ایران] از انجام تعهد طرف مقابل نا امید می‌شود گام‌هایی بردارد و بگوید اگر شما به تعهداتتان عمل نمایید من نیز گام‌های برداشته شده را به عقب برمی‌گردانم؟ این چه منطقی دارد؟» بله منطقی است چون راه دیگر وجود ندارد. شعار های تند نتایج غیر منطقی به بار می آورد.
ناشناس۱۹۰۸۷۱۵۱۰:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۱
همان منطق که شما اول بتن ریختید و منتظر رفع تحریم ها شدین و کامل اجرا نکردن
داود۱۹۰۷۳۹۰۰۸:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
خب باید چه میکردیم بعد از خروج ترامپ‌؟ دید چیزی براش نداره رفت بیرون
ناشناس۱۹۰۷۴۴۷۰۹:۳۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
تنها شکست خورده این بازی فقط و فقط ملت بدبخت ایران هستن
رسول۱۹۰۷۴۵۱۰۹:۳۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
باید محاکمه شوند
ناشناس۱۹۰۷۴۵۳۰۹:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
میخواهید برجام برای طرف آمریکایی جذاب بمونه و با تغییر رئیس جمهور در آمریکا تغییر نکند اجازه ورود و سرمایه گزاری به آمریکا و شرکتهایش در ایران بدید برای حفظ منافع خودشونم شده برجام تو آمریکا طرفدارهای خودشو پیدا میکنه و دیگه با جابجایها در آمریکا برجام به خطر نخواهد افتاد
ناشناس۱۹۰۷۴۸۷۱۰:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۰
بشینین جلو آینه یه کم فکر کنین به جواب سوالاتون میرسین
ناشناس۱۹۰۷۴۹۳۱۰:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
بارها گفتیم وقتی افراد نامحرم پست بگیرند...!
ناشناس۱۹۰۷۴۹۸۱۰:۱۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
اولا این که به خاطر گستاخان بمب اتم دار بتن ریختن از اشتباهات استراتژیک هست که دوبار انجام دادین دوم هم این که آنها دنبال بازی دادن شما هستند و ماندم چگونه نفهمیدن آقایان سیاستمداران
ناشناس۱۹۰۷۵۰۰۱۰:۱۷:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۰
همه چیز بر اساس منطق قدرت اقتصادی وسیاسی قابل تعریف است.
ناشناس۱۹۰۷۵۰۸۱۰:۲۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
وقتی دولت 3 ماه مهلت می دهد که فیلم آفلاین ضبط کند و اگر تحریم ها برداشته شد اینها را به آنها بدهد ولی 3 سالی که تحریم هستیم ولی ادعای جبران خسارت نمی کند مشخص است این دولت حافظ منافع ایران است یا نه! و حتی 3 ماه هم فرصت داده برای بهره وری از انتخابات! دولت محترم فکر نکن نمی فهمیم
ناشناس۱۹۰۷۵۳۲۱۱:۰۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
یکی هم به این سوال پاسخ دهد که چرا نمیگذارند مردم کاندید های غیر از برگزیدگان خاص داشته باشند تا به چنین مقاماتی گرفتار نشوند.
ناشناس۱۹۰۷۵۳۸۱۱:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
احسنت ، این مقاله جز منطق و حرف حق چیزی نداشت.
ناشناس۱۹۰۷۵۹۷۱۲:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
تمام این سوالات یه جواب داره. تو روابط بین الملل زور حرف اول رو میزنه نه منطق و قانون. اونی که به برجام نیاز داشت ما بودیم نه آمریکا برای همین هم هم هزینه ها برای ماست و هم منافع.
ناشناس۱۹۰۷۷۵۳۱۳:۵۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
جالب است نماینده کشورهایی که ایران با آنها دوست است هیچ وقت تغییر نمی کنند! به عکس دقت بفرمایید.
ناشناس۱۹۰۷۸۴۸۱۵:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۰
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۹۰۷۸۴۹۱۵:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج شود و تحریم ها را تشدید کند.
ناشناس۱۹۰۸۲۸۱۲۳:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
برنامه جامع اقدام مشترک متقابل یا برجام 8 سال فقط ایران عمل کرده بعد خروج آمریکا هم تحریم ها دو برابر شده بعد خروج آمریکا با هیچ یک از اعضای دیگر برجام یک سنت از بانکهایشان با ایران ردو بدل نشده وقتی عوض اینکه شما طلبکار باشید او گستاخ هست و شما او را با کلمه توبه غسل تعمیید می دهید این در نظام بین الملل نه اینکه شما خوب و رئوف هستید در مسائل راهبردی یعنی شما ضعیف و زبون هستید وفرد ضعیف و زبون خر هم نه توانسته و نه می تواند حق ملت اش را بگیرد اگر دانه پاشی هست برای به رو امدن جریان واداده در انتخاات هست و همین رفتارها بشدت به منافع ملی صدمه می زند
ناشناس۱۹۰۸۵۹۵۰۹:۰۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۱
خدایی به نظرم اگه جواب سوالات رو نمیدونی کار خبرنگاری رو باید ول کنی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین