حاکمیت راهبرد پول و پیمانکاری بر مدیریت شهر تهران 

محمد رضاراستین مرام*،   4000119126
 حاکمیت راهبرد پول و پیمانکاری بر مدیریت شهر تهران 


طی سالیان گذشته و از همان وقتی که ما دچار بیماری مزمن نئولیبرالیزم کاریکاتوری برتمام شئون زندگی سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی وخصوصا اقتصادی ومدیریتی خود شدیم بدون انکه دیگر ابعاد دیگر مسیر توسعه همچون حاکمیت قانون وسیاق مدیریتی نظام مند آن را تدارک دیده باشیم ، نمیدانستیم که درحال سوزاندن سرمایه ذیقمیت و وگرانمایه ای به نام سرمایه اجتماعی در کوره سوزان مطامع قدرت و ثروت ، طماعان وفرصت طلبان روزگارمان هستیم.

و این سرمایه ، سرمایه ای است که اگر از دست رفت دیگر به راحتی به دست نخواهد آمد وچه بلایی بالاتر برای مردمان اجتماع وشهری که اطمینان واعتماد وهماهنگی و همدلی مابین آنها و بین آنها ومدیران وبرنامه ریزان آن از دست برود .

و بدین سیاق ، مدیریت شهری ما هم اکنون به گونه ای شده است که بدون آنکه دیگر امیدی به احیاء و بهره مندی از سرمایه گریزان اجماع و اجتماع مرم این شهر پریشان داشته باشد ، راه حل مشکل و معضل ریز و درشت این شهر را به عهده نقد ترین ابزار(البته برای خودشان ) ، یعنی پول و لشکر بزرگ پیمانکاران عزیز آن دانسته و می دانند.

می‌خواهیم معضل ترافیک شهری را برطرف کنیم، بجای آنکه با جلب وبه جریان انداختن تعامل عمومی بعنوان بخش مهمی از راه حل رفتار و فرهنگ ترافیکی عموم مردم را اصلاح کنیم ، راه حلهای در دسترس و دلچسب و چشم نواز و دهان پرکن ولی بسیار گرانقیمت را در پیش می گیریم ، بزرگراه می سازیم ، مترو می سازیم ، پولش را از کجا بیاوریم؟ شهر را می فروشیم ، ازدهام وتراکم بیشتری ایجاد می کنیم ، باغ وبوستان ومنظره وطبیعت شهر را به تاراج می دهیم ، دور باطلی که حاکمیت پول و شاید بهتر بگوییم حاکمیت افسار گسیخته طمع بر مردم شهر تحمیل ساخته است. خواه طمع پول وثروت باشد ، خواه کسب قدرت و شهرت ، راست وچپ هم ندارد.

شکی نیست که مترو وبزرگراه از الزامات زندگی شهری است ، مشروط برآن که هزینه اش درونزا واز محل در آمد سالم شهری سالم باشد ، شهری که در آن قانون ونظم وسلامت درستی حاکم باشد ، شهر با حاکمیت قانون ، نظم وسرمایه گرانقدر اجتماعی .

ولی این سبک مدیریت شهری که با وجود بیماری وآشفتگی خیال به جای مراقبه و امساک چاره راه را با زیاده خواری و هزینه و مصرف بیشتر می بیند، نتیجه ای جز آشفتگی بیشتر و احتضار نخواهد گرفت .

واز این رهگذر است که طایفه پیمانکاران تازه به دوران رسیده ویا تازه به دوران رسیده های پیمانکار را وهمراه کننده های آنان را همچنان فربه و فربه تر کرده است .

پیمانکارانی که اکنون خود بدل به بخشی از حاکمیت پنهان این شهر شده اند و برای حضور و بقای هرچه بیشتر خود درصورت لزوم گزینه پیوند خود با سیاست و قدرت را قطعا از نظر دور نخواهند داشت ، وبهترین ابزار شان هم مطابق معمول پول است ، پیمانکارانی که به انحاء مختلف با واسطه و ویا بی واسطه برای سیاست ورزان وحضور موفق آنان در جلب آرا وتبلیغات سرکیسه های پول خود را سخاوتمندانه شل می کنند .

برخی از این سیاست ورزان سالها است به تهران به عنوان ممر ومنبع در آمد برای باقی ماندن در قدرت و برنامه های سیاسی خود می نگرند، راست وچپ هم ندارد.

اینها بخشهایی از پازل و دور مخاطره آمیز مدیریت بر مبنای پول و پیمانکار است که به نام مردم هزار بلا بر سر آنها وشهرشان می آورد، وبر اساس همین دور باطل است که اعتماد وهمراهی و امید وهمدلی مردم با مدیریت شهری روبه افول قرار گرفته است .

تهران را ناسازی و ترافیک وآشفتگی فراگرفته است ، مقصر این آشفتگی باوجود صرف این همه پول و پیمانکار چیست .

اکنون دیو خفته ای به نام خطر زلزله در دل این شهرسالهاست که درحال خرناس کشیدن است ، و اگر بیدار شود و شهر را بر سر مردمش آوار کند ، مسولیت خسارتهای مرگبارش را کدام پیمانکار ، بساز بفروش و مدیر و عضو شورای شهر غیر مسول بر عهده خواهد گرفت .

اکنون درآستانه انتخابات دیگری برای انتخاب اعضای شرای شهر تهران هستیم ، کمتر از سه ماه دیگر ، وبرای این دوره کدام تفکر و منش آزاده و تحول آفرین کدام همت و اراده جهادی و انقلابی می تواند گردونه این دورانهای باطل را فروبریزد و شهر ومدیریت آن را با احساس و تعهد و اطمینان عموم مردم آشتی بخشد .

اشتباه نکنیم و فریب نخوریم ، آینده شهر تهران راپروژه های گران قیمت ودهن پرکن وتبلیغاتی نخواهد ساخت ، آینده این شهر را شهرت های عامیانه عنوانهای واهی و ژستهای تبلیغاتی نخواهد ساخت ، این شهر را نظام پیمانکاری بی تعهد وبی مسولیت وبیگانه از مردم ومنافع آنها نخواهد ساخت،

این شهر را دروغ ها و فریبها تبانیها ولابیها ، نخواهد ساخت این شهر فقط از راه البته سخت ودشوار تعامل و مشارکت و همراهی فراگیر مردم ساخته خواهد شد وسروسامان خواهد گرفت ، این شهر را حقیقتها و واصالتها خواهد ساخت، تخصص و علم ودانش اصیل ، منش مردمی و پاک طینتی و پاکدستی اصیل مردم شهر خصوصا نسلهای آینده آن تشنه این حقیقتها واصالتهای آن هستند.

و در نهایت این شهر با حاکمیت تمام وکمال قانون ونظم همراه با مشارکت وهمراهی مردم است که ساخته خواهد شد .اگر این بنیانها حاصل شود به دنبال خود توسعه وپیشرفت مادی و ظاهری نیز به شکل اعلای آن نیز فراهم خواهد گردید.

 بازیابی و احیاء این سرمایه وگوهر ناب زندگی اجتماعی در شهر ، کاری است بس مشکل اما شدنی .انشاالله 


*کارشناس ارشد مدیریت شهری

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین