جلوگیری از بازداشت‌های غیرضروری در شرایط کرونایی

اجتماعی،   4000118068

دادستان کل کشور گفت: جلوگیری از بازداشت های غیرضروری بویژه در شرایط کرونایی نیز باید مورد توجه باشد، ضرورتی ندارد آنجا که قانون ما را ملزم به بازداشت نکرده فردی را بازداشت کنیم بلکه می توان با قرارهای متناسب فرد را تحت اختیار قرار داد البته تا جایی که فرد متهم برای جامعه خطر نداشته باشد.

جلوگیری از بازداشت‌های غیرضروری در شرایط کرونایی

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه ۱۸ فروردین در آیین تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب اراک اظهار کرد: سال گذشته با توجه به مشکلات شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از دستگاه‌هایی که در راستای برآورده کردن نیاز مردم بیش از حد تلاش کرد، دستگاه قضا و واحدهای وابسته به قوه قضاییه بوده که تلاش های خوبی را انجام داده است.

وی افزود: دستگاه قضا بار سنگین و مسئولیت گسترده ای را عهده دار است، اما برای نیل به هدف و انجام وظایف و تحقق ماموریت ها، قوه قضاییه نیازمند یک حرکت جهادی است، سند تحولی قوه قضاییه، انتظارات مقام معظم رهبری و تاکیدات قوه قضاییه همه ما را به این جهت هدایت می‌کند و باید به صورت خستگی ناپذیر در راستای خدمت به مردم تلاش کرد.

دادستان کشور با بیان اینکه مردم نیازمند امنیت و اجرای عدالت و آرامش در زندگی هستند، تصریح کرد: اگر امنیت داشته باشیم در همه عرصه ها امید پیشرفت وجود دارد، اما در صورت عدم وجود امنیت هیچ قشر و حوزه ای نخواهد شد. در برخی کشورها که امنیت وجود ندارد مردم به ذلت و خواری گرفتار هستند.

منتظری گفت: مردم نیازمند امنیت، زندگی با آسایش، رفاه و آرامش هستند و این تکلیف ما را بسیار سنگین می کند و باید در این راستا به خوبی نسبت به ماموریت هایمان هوشیار باشیم. امنیت، اجرای عدالت و فراهم کردن زمینه رفاه و آسایش از نیازهای مهم مردم است که در کلام امام صادق(ع) نیز بر آن تاکید شده است.

وی افزود: اجرای عدل و عدالت علیرغم سخت بودن و هزینه دار بودن آن، یک نیاز دیگر مهم جامعه است. عدالت گوهر گرانبهایی است که همه باید برای برقراری آن تلاش کنند و البته دستگاه قضا در این خصوص وظیفه مهمی دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه شب گذشته گزارشی از تلویزیون پخش شد که نشان می داد مدیریت غلط در رابطه با یک معدن مشکلاتی را در جوشقان اصفهان برای مردم ایجاد کرده است، اظهار کرد: زندگی مردم باید همراه با رفاه باشد و به گونه ای از معادن استفاده شود که آسیبی به مردم وارد نشود. نباید یک معدنکار بدون مجوز و بدون برنامه مشخص زندگی اهالی روستا را به باد دهد و قطعا این مهم پیگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: امروز بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی نباید مردم چنین مشکلات اقتصادی داشته باشند. همه باید برای ایجاد رفاه و آسایش مردم پای کار بیایند و نباید اینگونه باشد که عده ای به بهانه تولید، زندگی و آسایش مردم را دچار خدشه کنند و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

منتظری در رابطه با بانک‌ها خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی سرمایه مردم است و بانک ها نباید سودی بالاتر از عرف و شرع دریافت کنند، از طرفی دریافت کنندگان تسهیلات نیز باید بدانند این وجوه متعلق به مردم است و نباید پرداخت آن را با تاخیر مواجه کنند. برای کسانی که در اثر مشکلات اقتصادی معوقاتی دارند و نتوانستند تسهیلات دریافت شده از بانک را به موقع برگردانند، با بانک ها جلسات می‌گذاریم و در نظر گرفتن مهلت را از بانک ها برای مردم خواستاریم. در این راستا دستگاه های قضایی و اجرایی باید همه جهات را لحاظ کنند تا عدالت به درستی اجرا شود.

وی با بیان اینکه وظیفه مدعی العمومی بر عهده دادستان هاست، ادامه داد: صیانت از حقوق عامه مردم یکی از محورهای مهم فعالیت دادستان ها است که وظیفه مهمی در این خصوص دارند، دادستان باید به میدان برود و در همه حال باید از تمام اتفاقات در شهر مطلع و پیگیر باشد و به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کند. اجرای قانون و دقت در اجرای وظایف و تکالیف از دادستان ها انتظار می‌رود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دادسرا پیشانی قوه قضاییه در هر شهرستان است، افزود: تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مردم در مراجعات به دادسرا باید مورد توجه جدی تمامی کارمندان دادسرا و حتی سرباز فعال در این مجموعه باشد. بازآفرینی و بازاجتماعی کردن زندانیان نیز یک ضرورت مهم است که همه دستگاه های فرهنگی در این خصوص وظیفه دارند و باید همه نقش آفرینی موثر در این عرصه داشته باشند.

منتظری اضافه کرد: جلوگیری از بازداشت های غیرضروری بویژه در شرایط کرونایی نیز باید مورد توجه باشد، ضرورتی ندارد آنجا که قانون ما را ملزم به بازداشت نکرده فردی را بازداشت کنیم بلکه می توان با قرارهای متناسب فرد را تحت اختیار قرار داد البته تا جایی که فرد متهم برای جامعه خطر نداشته باشد، همچنین باید تلاش کرد دعاوی ابتدا با صلح و سازش به پایان برسد، هرچه پرونده های قضایی کمتر باشند هزینه‌های کمتری برای جامعه و مردم و دستگاه قضا در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: تامین امنیت جامعه از اهم مسائلی است که باید به آن توجه شود، البته این تامین امنیت تنها متوجه دستگاه قضایی نیست و سایر دستگاه های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی نیز باید با هماهنگی و تحت نظارت قوه قضاییه در این راستا فعالیت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین