لحظه آزمون آمریکا فرا رسید؛ «بایدن» درس های لازم را گرفته است؟!

گروه جهان الف،   4000118041 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
لحظه آزمون آمریکا فرا رسید؛ «بایدن» درس های لازم را گرفته است؟!

با برگزاری دور جدیدی از نشست کمیسیون برجام در وین، که ظاهرا مهم ترین گام مرتبط با برجام در دولت جو بایدن است، می توان گفت زمان محک زدن رئیس جمهوری آمریکا در یکی از مهم ترین چالش هایش در عرصه سیاست خارجی فرا رسیده است.

این بار مهم ترین خبر روزِ دنیا کرونا نبود، بلکه مذاکرات نمایندگان ایران و چهار کشور باقی مانده در برجام بود تا مشخص شود آیا می توان به آخرین رمق های باقی مانده در این پیمان برای نجات آن امید بست یا نه. دیپلمات های ایران همراه با نمایندگانی از روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان روز سه شنبه در هتل امپریال و گراند هتل وین گردهم آمدند تا در پایان جلسه، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و سرپرست هیات ایرانی، نتایج تمام دلهره ها و امیدهای بسته به اجلاس را به روز جمعه موکول کند. عراقچی گفت: "مذاکرات وین سازنده بود... نشست بعدی ما روز جمعه برگزار خواهد شد."  

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز سه شنبه در وین حضور داشت، گرچه به گزارش آسوشیتد پرس، در مذاکرات برجامی شرکت نکرد. 

پیش از این نشست، مقامات آمریکایی از "مذاکرات میان تهران-واشنگتن" برای احیاء توافق هسته ای و بازگشت ایران به تعهدات برجامی اش سخن گفته اند؛ مساله ای که جمهوری اسلامی ایران قویا تکذیب و تصریح کرده است آمریکا باید تحریم های ظالمانه اش را علیه ایران رفع کند، و پس از راستی آزمایی، تهران نیز تعهداتش را در قبال توافق هسته ای ازسرخواهد گرفت و این که پیش از آن هیچ مذاکره ای با آمریکا برگزار نخواهد شد. 

منابع دیپلماتیک می گویند در پایان نشست روز سه شنبه توافق شد دو گروه کاری تشکیل شود تا راه های بازگشت ایران به تعهدات برجامی و همچنین پیوستن دوباره آمریکا به برجام را بررسی کنند. 

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز،" شرکت کنندگان در نشست وین توافق کردند یک گروه تشکیل شود و تمرکز آن چگونگی بازگشت آمریکا از طریق رفع تحریم هایی است که پس از خروج ترامپ اعمال شد. گروه کاری دیگر بر نحوه بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی در خصوص غنی سازی هسته ای و همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده، متمرکز خواهد شد."  

البته سوابق بدعهدی آمریکا در قبال برجام از یاد ایرانی ها که هیچ، از خاطر متحدان واشنگتن هم نرفته است؛ لذا نمی توان چندان انتظار داشت که واشنگتن برای احیاء توافق هسته ای تمام تحریم های ضد ایرانی را که پس از خروج ترامپ اعمال شدند، لغو کند. و شاید برای همین است که "میخاییل اولیانف" نماینده روسیه در نشست وین و سفیر آن در سازمان های بین الملل در پایتخت اتریش، "محتاطانه" گفته بود: "احیاء توافق بلافاصله صورت نخواهد گرفت. وقت می برد. چقدر؟ هیچ کس نمی داند..." وی البته نشست کمیسیون مشترک برجام را "پیروزی ابتدایی" خواند. 

استقبال محدود از نتایج مذاکرات سه شنبه به روسیه محدود نشده است: "انریکه مورا" معاون دبیر کل سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا ، که مهم ترین بخش خدمات دیپلماتیک این اتحادیه است، در توییتی گفت، "نشست سازنده کمیسیون مشترک. برای یک روند مشترک دیپلماتیک، اتحاد نظر و اشتیاق شدید وجود دارد که از طریق تشکیل دو گروه کارشناسی در خصوص عمل به تعهدات و لغو تحریم ها صورت گیرد." 

وی همچنین از تماس های جداگانه با "تمام طرف های مرتبط از جمله آمریکا" خبر داد. 

"ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از مذاکرات وین استقبال کرده و آن را "گامی رو به جلو و سازنده" خوانده است.

نشست کمیسیون برجام جمعه گذشته به صورت مجازی در وین برگزار شده بود. گفته می شود این نشست ها مهم ترین اقدامات رو به جلوی دولت بایدن برای پیوستن به توافق هسته ای و همچنین ملموس ترین "پیشرفت" در تلاش برای بازگرداندن ایران به تعهداتش و همچنین حضور دوباره آمریکا در برجام است تا زمینه ای برای رفع تحریم های ضد تهران فراهم شود. 

یکی دیگر از مسایل جنجالی مرتبط با برجام، تلاش آمریکا و متحدانش از جمله عربستان، برای لحاظ کردن فعالیت های موشکی ایران در "برجام جدید" است. مساله ای که نه تنها با امنیت ملی کشور گره خورده، بلکه تحقق آن آشکارا به معنای آن است که ایران خود را در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح، خلع سلاح کند. جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده است، هرگز برنامه های موشکی خود را که ماهیتی کاملا دفاعی دارد، محدود نخواهد کرد.

شاید اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در می 2018 از برجام خارج نمی شد، تعهدات آمریکا را در قبال این پیمان نقض نمی کرد، جمهوری اسلامی ایران را مشمول تحریم های بیشتر قرار نمی داد تا سیاست شکست خورده فشار حداکثری اش را تحویل دولت بایدن بدهد، نشست وین این همه جار و جنجال درپی نداشت و مهم ترین اخبار روز همچنان کرونا، تعداد قربانیان آن و واکسن های ضد کووید-19 بود.  

بایدن که در زمان امضای برجام در سال 2015 معاون رئیس جمهور آمریکا بود، در کارزارهای انتخاباتی اش بارها وعده داد، به برجام بازخواهد گشت ولی اکنون می گوید ایران باید نخست تعهداتش را ازسر بگیرد. اگر جو بایدن در ادعاهای انتخاباتی اش صادق و جدی است، باید بداند زمان آن فرا رسیده است تا سیاست مطالبه و فشار حداکثری و گشایش حداقلی را کنار بگذارد.  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۳۵۹۱۱۰:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۸
ما با دست پس میزنیم و با پا پیش میکشیم . فقط داریم خودمون رو لوس میکنیم برای دنیا . با باقی موندن تحریم ها باید منتظر مرغ ۸۵ هزار تومنی باشیم
ناشناس۱۹۰۳۷۹۲۱۲:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
لحظه خرمن کردن گندم برای آمریکا فرا رسیده. اگر ببیند که کاه خرمن کرده، با یک باد زیر خرمن خواهد زد!
ناشناس۱۹۰۴۲۳۰۱۵:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۹۰۳۷۹۷۱۲:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۱۸
بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. مسئولان تا دیر نشده از فرصتها استفاده کرده و سنگهایشان را با آمریکا وا بکنند.
ناشناس۱۹۰۴۲۱۵۱۵:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۱۸
بایدن یک یانکی حامی تروریسم است که از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد.
ناشناس۱۹۰۳۸۰۸۱۲:۳۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۱۸
گوشت کیلویی 200 هزار تومان را فقط از ما بهتران می توانند بخرند. خانه متری بالای 100 میلیون را فقط از ما بهتران می توانند بخرند. همانها از ادامه و کش آمدن این وضعیت راضی هستند و در شعارها می دمند.
ناشناس۱۹۰۳۸۷۴۱۳:۰۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۸
اول سال ۹۹ مرغ کیلویی ۹۵۰۰ تومن بود. از اون موقع دون مرغ با همون ارز ۴۲۰۰ وارد شده نه تحریم اضافه شده نه حقوق کارگر و برق و گاز و آب تغییر کرده نه چیز دیگه ای. مشکل از تحریم نیست، مشکل از تدبیره!
ناشناس۱۹۰۳۸۸۰۱۳:۰۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۸
به نظر شما چه اتفاقی بیفته تحریمها برداشته میشه!؟
ناشناس۱۹۰۴۲۲۱۱۵:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۸
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریم هاست.
ناشناس۱۹۰۳۹۱۳۱۳:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۸
در کنار برداشتن تحریم ها راهکار اساسی نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های نامشروع و حرام و ثروت های باد اورده ناشی از تلاطمات اقتصادی می باشد
علی۱۹۰۳۵۹۸۱۰:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
جسارتا بنظرم این مقاله سایت الف ، مطابق با از اخبار رسیده از مذاکرات وین نیست. براساس اخباری که سایت الف هم منتشر کرده . ایران و امریکا برای تنظیم مرحله ای لغو تحریمهای هسته ای و اقدامات فرا برجامی هسته ایران توافق کردند. و در جلسه ی جمعه مدالیته بررسی میشود.
ناشناس۱۹۰۴۰۱۱۱۳:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱۸
قیمت امروز دلار و بورس حرف شما رو کاملا تایید می‌کنه!
ناشناس۱۹۰۳۶۰۰۱۰:۵۶:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۸
۲۰ سال هست که دارند مذاکره می‌کنند و بدون نتیجه. فقط پول بیت‌المال این وسط برای سفرها، هتل‌ها و دیدارها حیف و میل میشه.
ناشناس۱۹۰۳۸۰۲۱۲:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۱۸
در گذر زمان ما قوی تر شده ایم، یا آمریکا؟ ما ضعیف تر شده ایم، یا آمریکا؟ حقایق خود گویا هستند.
ناشناس۱۹۰۳۸۶۰۱۲:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۸
صدها هزار دلار و یورو بعنوان پول توجیبی و حق ماموریت و پاداش و نشان های ملی با صدها سکه و مجوز وارد کردن ..... را فراموش کردی .
ناشناس۱۹۰۳۸۹۰۱۳:۰۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۱۸
اینایی که مثبت دادن اگر بگی باید با دنیا مذاکره کنیم بازهم مثبت میدن. بالاخره مذاکره می‌کنیم یا نمیکنیم؟
ناشناس۱۹۰۴۱۴۴۱۴:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مذاکره و گفتگو خوبه ولی مهم اینه که به یک نتیجه‌ای برسه. این مذاکراتی که مسئولین دارند انجام میدن، در نهایت هیچ فایده و منفعتی نداره. فوقش به یک تفاهم‌نامه‌ای مثل برجام ختم میشه که بعد از یک مدتی پایدار نمی‌مونه و لغو میشه. باید مشکلات به صورت ریشه‌ای حل بشه و این امر میسر نخواهد شد جز اینکه مسئولین دست از ایدئولوژی و آرمان‌های خودشون بردارند و منافع کشور و مردم رو در اولویت امور قرار بدن.
ناشناس۱۹۰۳۶۰۵۱۰:۵۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
غربیها که دشمنی شان را با ملت ایران اثبات کرده اند نمی توان امیدی به خیرخواهی شان داشت .
ناشناس۱۹۰۳۸۱۴۱۲:۳۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
باز هم گلی به جمال غربی ها. شرقی ها که بدتر هستند. روسیه و چین مانند .... دنبال منافع و شکار غنایم گشته و می گردند.
ناشناس۱۹۰۳۶۱۲۱۱:۰۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
۵+۱ وجهه قانونی نداره. مسئولین باید تنش‌زایی رو کنار بگذارند و همه همکاری‌های لازم رو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام بدهند. به همه جهان اثبات کنیم که ایران یک کشور صلح‌طلب است. خود به خود همه تحریم‌ها لغو خواهند شد. هیچ نیازی به این مذاکرات نیست.
ناشناس۱۹۰۳۶۸۱۱۱:۳۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۸
ایران درسهای لازم را گرفته؟
ناشناس۱۹۰۳۸۱۵۱۲:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۸
ایران هی تجدید می شه هی تک ماده می کنه!
صمصام۱۹۰۳۷۳۳۱۲:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مهمترین اصل این است که ایران و امریکا باید بعد از 42 سال به این درک برسند که باید و نباید های یکدیگر را بپذیرند همانطور که باید داغی اتش را پذیرفت !
ناشناس۱۹۰۳۸۵۶۱۲:۵۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
اونوقت اگر آمریکا گفت نباید موشک داشته باشین و ما گفتیم موشک ناموس ماست، آمریکا باید باید ما رو قبول کنه یا ما باید نباید آمریکا رو قبول کنیم؟
ناشناس۱۹۰۳۷۵۴۱۲:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۸
تیتر صحیح این است : لحظه آزمون نهایی برای دولت تدبیر و امید فرا رسیده است آیا برجامیون درس های لازم را از گذشته گرفته اند .
ناشناس۱۹۰۳۸۱۷۱۲:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
کدام دولت؟ 5 تا دولت وجود دارد.
ناشناس۱۹۰۴۰۱۸۱۳:۵۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
نوشته دولت تدبیر و امید، همونی که مذاکره می‌کنه و امضای جان کری براش تضمینه!
ناشناس۱۹۰۴۰۵۹۱۴:۰۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۸
نوشته ( تدبیر و امید ) ،
ناشناس۱۹۰۳۷۵۷۱۲:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۸
کشور را این قدر بازیچه دیگران نکنید
ناشناس۱۹۰۳۹۵۳۱۳:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
غربی ها یه روده راست تو شکمشون نیست
ناشناس۱۹۰۴۲۸۴۱۵:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
در عوض شرقی ها تا دلت بخواد راستگو و متعهد و متدین هستند
ناشناس۱۹۰۴۲۷۶۱۵:۲۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۸
اگر ...عقل می داشتند مردم این چنین سرنوشتی نمی داشتند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین