حمله به اچ۳ امروز ۴۰ ساله شد + تصاویر

فرهنگی،   4000115030 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

متهورانه‌ترین عملیات هوایی دنیا کار چه کسانی باشد، خوب است؟ ۱۵ فروردین سال ۱۳۶۰ شمسی، خلبانان ایرانی عملیاتی انجام دادند که در عراق به حمله به «پایگاه هوایی الولید» معروف است و در دنیا و در ایران به عملیات حمله به «اچ ۳».

حمله به اچ۳ امروز ۴۰ ساله شد + تصاویر

به گزارش فارس، ماجرا از آن‌جا شروع شد که همان روز اول جنگ تحمیلی هواپیماهای ایران در عملیاتی برق‌آسا رفتند و پایگاه‌های هوایی عراق را بمباران کردند و پدر نیروی هوایی رژیم بعثی درآمد! اسمش عملیات «کمان ۹۹» بود و دهان‌های متکبر بعثی‌ها را همان اول کار شکست. بعد از آن هم مدام نیروی هوایی ایران می‌رفت و یک ضربه درست و حسابی به فرودگاه‌ها و باندهای پرواز و هواپیماها و رادارهای هوایی بعثی‌ها می‌زد و می‌آمد. این‌طوری شد که صدام به خیال خودش استراتژی جنگی پیاده کرد و دستور داد هواپیماهای عراقی در پایگاه الولید مستقر شوند. پایگاهی مشهور به اچ ۳ که در مرزهای غربی عراق و در دورترین فاصله از ایران قرار داشت. حالا اگر خلبانان ایرانی‌ می‌خواستند هواپیما‌های عراق را در آشیانه بزنند باید از روی شهرهای مهم از جمله بغداد می‌گذشتند و در معرض رادارها و تجهیزات ضدهوایی فراوان قرار می‌گرفتند و شانسی برای موفقیت نداشتند.

ایرانی‌ها چه کردند؟ یک نقشه نامتعارف ریختند که خیلی هم خطرناک بود و اجرایش شجاعت می‌خواست. این‌طوری بود که عملیات حمله به اچ ۳ شد یکی از موفق‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی جهان و به‌قول کارشناسان نظامی متهورانه‌ترین عملیات هوایی دنیا. بی‌دلیل نیست که عملیات اچ ۳ جزو معروف‌ترین عملیات هوایی جهان است که مراحل مختلف طراحی و اجرای آن در دانشکده‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود.

طراحی و اجرای عملیات حمله به اچ ۳ در دانشکده‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود

چه‌جور عملیاتی بود؟

موفقیت عملیات اچ ۳ به این بود که به تمامی اهدافش رسید بدون تلفات و خسارات. پیچیده‌بودنش هم به این دلیل بود که با تجهیزات نظامی آن‌روزها و با قابلیت‌های هواپیماهای نظامی ایران اصلا چنین عملیاتی ناممکن و دور از ذهن بود. در واقع فانتوم‌ها برای این‌جور عملیاتی طراحی نشده بودند. چه‌جور عملیاتی؟ ایرانی‌ها به جای این‌که از شرق عراق وارد شوند و آن مسیر خطرناک را طی کنند نقشه ریختند تا از شمال عراق و از نوار مرزی ترکیه وارد شوند و در امتداد مرزهای شمالی و غربی عراق پیش بروند و به پایگاه اچ ۳ برسند.

یکی از سختی‌های کار این بود که در این مسیر طولانی برای این‌که توسط رادارهای عراق و ترکیه دیده نشوند باید در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند. ارتفاع پایین یعنی مثلا چقدر؟ حدود ۳۰ متری. حدود ۲ هزار کیلومتر پرواز در ارتفاع پایین همان کار دور از ذهنی بود که اگر از هر کارشناس نظامی می‌پرسیدی می‌گفت ناممکن است. جالب این‌که به‌دلیل طولانی بودن مسیر به سوخت‌گیری هوایی هم نیاز بود و هواپیماهای ایران برای فرار از رادارهای هوایی دشمن باید در ارتفاع زیر ۳۰۰ متری سوخت‌گیری می‌کردند و همین شد نخستین‌بار در دنیا که سوخت‌گیری در ارتفاع پایین انجام شد؛ کاری که آن موقع در کشورهای پیشرفته نظامی هم انجام نشده بود و هنوز هم با وجود تجهیزات پیشرفته و قابلیت‌های ویژه هواپیماهای نظامی معمولا انجام نمی‌شود.

عملیات شجاعانه خلبانان ایران موضوع یک فیلم سینمایی شد ـ نمایی از فیلم حمله به اچ ۳ تولید سال ۱۳۷۳

فریب و سکوت رادیویی

یک نکته مهم در طراحی عملیات اچ ۳ نیز این بود که برای فریب دشمن تعدادی هواپیمای ایرانی در حمله‌ای جداگانه از تبریز به سمت عراق رفتند و پالایشگاه کرکوک را بمباران کردند. عاقبت عملیات اچ ۳ این شد که ۸ فانتوم ایرانی که در ۲ گروه با نام‌های البرز و الوند از همدان برخاسته بودند در سکوت رادیویی رسیدند بالای سر پایگاه اچ ۳ و چشم دشمن روز بد را دید! ۴۸ هواپیما از انواع میگ و سوخو و آنتونوف و توپولوف و میراژ به همراه ۲ رادار هوایی و ۷ فروند بالگرد یا به کلی نابود شدند یا آسیب جدی دیدند و نیروی هوایی بعثی‌ها رفت هوا! پرواز بر فراز اچ ۳ هم بی‌خطر نبود و به گفته «فرج‌الله برات‌پور» فرمانده دسته هواپیماهای پروازی ایران در این عملیات: «پایگاه الولید... ازنظر پدافند هوایی متحرک با هواپیماهای میگ ۲۱ دفاع و حفاظت می‌شد در حالی که پدافند زمین به هوای این پایگاه را موشک‌های سام -۶ و سام -۳ و سام -۲ به همراه توپ‌های ضدهوایی ۳۰ میلی‌متری و ۲۳ میلی‌متری تشکیل داده بودند».

عکسی منسوب‌ به پایگاه هوایی الولید پس از انهدام

در راه بازگشت چه شد؟

پس از بمباران پایگاه اچ ۳ فانتوم‌های ایران دوباره راه رفته را بازگشتند و این بار مسیر خطرناک‌تر بود. چون چند هواپیمای رهگیر عراقی افتاده بودند دنبالشان. ایرانی‌ها هم سرعت را زیاد کردند و رفتند که رفتند. و این هم روایت «برات‌پور» از عملیات و بازگشت: «وقتى داشتم به سمت پایگاه سوم هجوم مى‌بردم دیدم دوستانم اولین پایگاه را زده‌اند و دود غلیظى به هوا برخاسته. پایگاه‌هاى سه‌گانه اچ ۳ به صورت مثلثى و در فاصله‌اى تقریبا ۲۰ کیلومترى از هم قرار داشتند. پدافند پایگاه سوم خیلى سریع متوجه حمله شد و به حالت آماده‌باش درآمد. براى همین ما با چرخشى ۱۸۰ درجه‌اى به سمت آن‌ها هجوم بردیم و پیش از آن‌که بتوانند اقدامى انجام بدهند تمام پایگاه را به آتش کشیدیم. پس از انهدام این پایگاه‌ها دوباره به سمت مرز عراق و سوریه حرکت کردیم تا کار سوخت‌گیرى را انجام دهیم... صدام فورى دستور داد همه هواپیماهاى عراق به پرواز درآیند و نگذارند این هشت فروند به خاک ایران باز گردند. وقتى به نزدیکى مرز سوریه رسیدیم، دیدم یک دسته هواپیماى عراقى به سمت ما مى‌آیند. آنجا سرعت‌مان را زیاد کردیم و موفق شدیم از مهلکه بگریزیم.»

فانتوم‌های ایرانی در عملیات اچ ۳ کاری کردند که در واقع برای آن ساخته نشده بودند

پاداش بزرگ

عاقبت هواپیماهای ایران آمدند و نشستند در خانه‌شان و چه شگفتی بزرگی! پای هواپیما فریاد تکبیر بلند شد و تلویزیون سرود مشهور «خلبانان» را برای نخستین‌بار پخش کرد و پیام‌های شادی مسئولان از راه رسید برای عقاب‌های ایران. اما پاداش بزرگ هم در راه بود؛ خلبانان شجاع ایران شنیدند که امام خمینی(ره) از این پیروزی بسیار خرسند شده و لبخند رضایت بر لب آورده و ۳ روز بعد هم با افتخار مهمان پیر جماران شدند و فقط خدا می‌داند که چقدر شکر کردند و چقدر به خود بالیدند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۸۱۰۵۱۰:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
درود خداوند بر شما سربزازان واقعی وطن درد وبلاتون تو سر خاینین، دشمنان و مسئولین نالایق و بی کفایت
ناشناس۱۸۹۸۱۸۵۱۰:۵۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کاشکی از طراحان و محاسبه گران این عملیات بزرگ و عجیب هم یادی میکردید
صمصام۱۸۹۸۵۱۷۱۳:۵۰:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
و تیمسار سرتیپ بهرام هوشیار که متاسفانه ایشان در سال 70 درگشتند
ناشناس۱۸۹۸۷۹۷۱۶:۴۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگه اشتباه نکرده باشم طراح اصلی این عملیات، سرلشگرشهید جواد فکوری بودند. خدایش رحمتش کند.
ناشناس۱۸۹۸۳۲۴۱۲:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شاید بهترین خلبان ایران مرحوم اسکندری باشه که کارهای عجیبی کرده و در تمام عملیاتهای مهم ایران ضربه اصلی رو زده، اچ ۳ و انهدام پل شناور عراق در اروندرود از جمله کارهای موفق اوست.
ناشناس۱۸۹۸۴۲۲۱۲:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
خداوند تمام سربازان و محافظان این مملکت را از شر هر ذی شری حفظ کند و در کنف حمایت و تأییدات خود قرار دهد
ناشناس۱۸۹۸۴۳۶۱۲:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
درود به روان کلیه شهدا به خصوص فرمانده شهید فکوری فرمانده نیروی هوایی
الف۱۸۹۸۷۰۳۱۵:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سلام و سپاس از رزمندگان و خلبانان عزیز جان برکف لعن و نفرین بر کسانی که زحمات و ایثارگری این عزیزان را نمی بینند و افتاده اند به جان بیت المال ... و کشور را به یغما می برند ...
ناشناس۱۸۹۸۷۶۴۱۶:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
روز ١٥ فروردين بايد بعنوان روز نيروي هوايي هر ساله گرامي داشته شود روز افتخار ملي و روز قهرماني و غرور ملي درود بر خلبانان عزيز نيروي هوايي …
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین