آسیب تصادفات نوروزی، شانه به شانه کرونا

گروه اجتماعی الف،   4000113089 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آسیب تصادفات نوروزی، شانه به شانه کرونا

با توجه به اینکه سفرهای نوروزی به اغلب نقاط کشور آزاد شد، پیش بینی می شد که در برخی محورهای پرتردد با ترافیک چشمگیری مواجه باشیم. افزایش سفرهای نوروزی به نسبت سال قبل موجب شد که آمار مصدومان ترافیکی در تعطیلات نوروز به بیش از 33 هزار نفر برسد و آمار مراجعه به اورژانس هم نسبت به سال قبل، 80 درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش الف، بر اساس آماری که سازمان اورژانس کشور منتشر کرده است، شمار کل مصدومان حوادث ترافیکی در بازه زمانی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۱ فروردین امسال، ۳۳ هزار و ۶۳۴ نفر است که از این تعداد ۲۳ هزار و ۲۰۶ نفر مرد و ۸۹۰۱ نفر زن بوده‌اند. همچنین از این تعداد، هفت هزار و ۱۷۳ نفر در محل درمان شده اند و  ۳۳ هزار و  ۶۳۴ نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شده اند. از میان این مصدومان هم ۲۶ هزار و  ۳۷۵ نفر به صورت زمینی و ۸۶ نفر به صورت هوایی اعزام شده‌اند.

 بیشترین ماموریت با سه هزار و ۴۰۹ مورد مربوط به تهران و بیشترین مصدوم اعزامی مربوط به استان خراسان رضوی بوده است. در برخی استان‌ها مثل زنجان، سیستان و بلوچستان، و آذربایجان شرقی با افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال مواجه بودیم. 

همچنین دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به اینکه امسال آمار مصدومان حوادث ترافیکی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: «امسال ماموریت های اورژانس برای حوادث ترافیکی بسیار زیاد شد. علاوه بر آن، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا نیز در این ایام افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در این ایام هم آمار بیماران سرپایی و هم آمار بیماران بستری افزایش پیدا کرد.»

او یادآور شد: «در تعطیلات نوروزی، مراجعه به مراکز درمانی و اورژانس ها تقریبا ٨٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین تلفات جاده ای نیز افزایش زیادی داشته است. این یعنی دو تهدید همزمان وجود دارد. یکی از تهدید ها ویروس کرونا آن هم از نوع جهش یافته است. این نوع جهش یافته، سرعت انتقال بالایی دارد و در دو نوبت عوارض را بروز می دهد. یعنی عوارض را یکبار در هفته اول و بار دیگر در هفته دوم بروز می‌دهد. تهدید دیگر در تعطیلات نوروزی نیز تصادفات بود که تلفات بیشتری نسبت به سال قبل بر جای گذاشت.»

آسیب‌های چند جانبه افزایش آمار تصادفات رانندگی

بر اساس آمارهای رسمی، امسال شاهد افزایش چشمگیر تصادفات نوروزی و افزایش 80 درصدی مراجعه به اورژانس ها بودیم.

دکتر سعید راستینه، متخصص اورژانس بیمارستانی نیز در گفتگو با الف به تبعات افزایش تصادفات رانندگی می پردازد و می گوید: «این روزها با توجه به افزایش شیوع کرونا، نیاز جدی به تخت های مراقبت ویژه داریم. با افزایش تصادفات رانندگی، بخشی از ظرفیت این تخت ها به درمان آسیب دیدگان حاد تصادفات جاده ای اختصاص می یابد. با توجه به کمبود تخت های مراقبت ویژه و هزینه بالای این تخت ها، باید در مسیری گام برداریم که بخشی از ظرفیت این تخت ها همواره خالی بماند، اما افزایش تصادفات رانندگی به همراه شیوع کرونا موجب می شود که تخت های فعلی در بخش مراقبت های ویژه نتواند پاسخگوی مراجعان باشد.»

او تاکید می کند: «راه اندازی تخت های مراقبت ویژه، بسیار هزینه بر است. افزایش تصادفات رانندگی و تشدید کرونا موجب می شود که هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل شود، در حالی که این هزینه ها می تواند صرف پیشگیری و بهبود زیرساخت های نظام سلامت شود.»

راستینه خاطرنشان می کند: «هزینه های افزایش تصادفات رانندگی صرفا به نظام سلامت تحمیل نمی شود. باید در نظر گرفت که چه وقتی فردی فوت می شود و چه وقتی فردی دچار صدمات جدی می شود، کشور ما بخشی از نیروهای کار فعال خود را از دست می دهد که به اقتصاد خانواده ها و جامعه آسیب می زند. در کشور ما یکی از عمده دلایل مرگ های زودرس، تصادفات رانندگی است، در حالی که می توان با پیشگیری، آموزش مردم و ارتقای سطح ایمنی، آمار این مرگ های زودرس را کاهش داد.»

راه‌های کارشناسی برای کاهش آمار تصادفات رانندگی

سازمان اورژانس کشور می گوید تصادفات رانندگی، سالانه حدود ۱۷ هزار نفر فوتی و حدود 650 هزار نفر مصدوم برجای می گذارد.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا هم با اشاره به راه های کاهش تصادفات رانندگی، یادآور می شود: «حدود 60 درصد تصادفات رانندگی در فاصله 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است. بنابراین در این مکان ها احتیاط بیشتر هم ازجانب رانندگان و هم از جانب افراد محلی چه به صورت سواره و چه به صورت پیاده مورد تاکید پلیس راهنمایی و رانندگی است.»

او خاطرنشان می کند: «رانندگی با سرعت زیاد یکی از رایج ترین رفتارهای اشتباه رانندگان در سراسر جهان است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های بیمه در دنیا، علت ۴۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح خودرویی و عامل بروز ۶۰ درصد از مجروحیت، مصدومیت و معلولیت های ناشی از رانندگی، سرعت غیر مجاز است. همچنین علت یک سوم از تصادفات در سراسر جهان نیز عدم رعایت سرعت مطمئنه است.»

جهانی یادآور می شود: «سرعت غیر مجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از آن تاثیر می‌گذارد. با دو برابر شدن سرعت، مسافت توقف در جاد‌های خشک چهار برابر و در زمین‌های لغزنده و یخی تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش سرعت، زاویه دید به شدت کاهش می یابد و تمرکز راننده از جلو و اطراف به نقاط دور دست انتقال پیدا می کند. احتمال بروز تصادف در چنین شرایطی، افزایش پیدا می کند.»

همواره گفته می شود که انسان، جاده و خودرو، سه عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند. آموزش و فرهنگ سازی می تواند خطاهای انسانی را کاهش دهد و آمار تصادفات رانندگی را کمتر کند، اما ایمن سازی دو عامل جاده و خودرو، خارج از اختیار شهروندان است. برخی کارشناسان تاکید دارند که می توان بخشی از جریمه های نوروزی از رانندگان متخلف را صرف ایمنی جاده ها و خودروها کرد تا آمار تصادفات رانندگی نیز کاهش پیدا کند.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۶۱۸۴۰۰:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۴
سامان دادن به وضعیت رفتار ترافیکی مردم و نظم بخشی در این زمینه نشانه و نمادی از اداره خوب کشور است. ولی حالا که مقام اول کشتار ترافیکی بین ایران و مکزیک دست به دست می شود: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس۱۸۹۶۱۹۲۰۰:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۴
با توجه به عدم ظرفیت جاده ها و مسائل فنی چه در شرایط کرونا و غیر کرونا حرکت در جاده ها را سهمیه بندی و نوبتی کنید تا هر روز افراد در جاده‌ها راه نیفتند
ناشناس۱۸۹۶۱۹۸۰۰:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۴
این کامیون که در عکس هست( با سپر بالا) برای معدن طراحی شده و برای جاده استاندارد نیست البته 40 سال عمر هم دارد. پس از این تصادف بازسازی شده و به جاده بر می گردد.
محمد۱۸۹۶۲۱۲۰۱:۵۷:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۴
جالبه هیچ اشاره ای به کیفیت خودرو و ترمز و تعادل در پیچ هنگام واژگونی نشده، کدوم یک از خودروهای داخلی سیستم کنترل پایداری دارن، اوضاع جاده های بی کیفیت چی!!!!!!!!
ناشناس۱۸۹۶۲۷۳۰۷:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۴
کرونا و تصادفات روی هم به خسارات آلودگی هوا می رسد؟
ناشناس۱۸۹۶۲۸۲۰۸:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۴
کامیونهای قدیمی که سپر جلویشان بالا هستند، قاتل ماشینهای سواری هستند. کی می خواهند این ها را جمع آوری کنند؟
no one۱۸۹۶۲۹۶۰۸:۲۲:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۴
همیشه پای یک 405 نقره ای در میان است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین