وقتی نحسی کرونا در ۱۳ فروردین بیشتر می شود!..

گروه اجتماعی الف،   4000112073 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند که امسال نیز هرگونه دورهمی به مناسبت روز طبیعت، ممنوع است. پرواضح است که نمی توان در هر کوچه باغی، مامور و مراقب گذاشت تا این ممنوعیت اعمال شود. در این شرایط فقط خود مردم هستند که باید بیشتر از همه نهادها، دلشان برای خودشان بسوزد و مراقب سلامتی خودشان و خانواده شان باشند.

وقتی نحسی کرونا در ۱۳ فروردین بیشتر می شود!..

به گزارش الف، دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با اشاره به ممنوعیت دورهمی در روز طبیعت، تاکید کرد: «اگر مردم در روز طبیعت، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، موج شیوع این بیماری بیشتر خواهد شد. دورهمی‌های روز طبیعت در شهر‌های قرمز و نارنجی، مطلقا ممنوع است و بوستان‌ها حفاظت می‌شوند و افراد را به داخل تفرج گاه راه نخواهند داد.»

همچنین دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه عزیمت به تفرجگاه‌ها در روز سیزدهم فروردین به استقبال مرگ رفتن است، هشدار داد: «احتمال اینکه بار بیماری کرونا با تاخیر دوهفته ای و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به تهران برسد، وجود دارد.»

او تاکید کرد: «در صورت رفتن به طبیعت و تفرجگاه‌ها در روز طبیعت، نه تنها تفنن و نشاط نخواهیم داشت، بلکه با پای خود به کام مرگ خواهیم رفت. روز سیزدهم فروردین، روز نصیحت و موعظه نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در کاهش یا گسترش شیوع بیماری دارد. در صورت خروج از منزل به بهانه حضور در طبیعت و تفرجگاه‌ها، زحمات کادر درمان و تحمل محدودیت ها برای پیشگیری و مقابله با بیماری، نقش بر آب خواهد شد.»

نارنجی و قرمزها دو نیم برابر شدند

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد شهر‌های نارنجی و قرمز کشورمان با افزایش دو و نیم برابری به ۱۱۷ شهر رسیده است.

دکتر مهرداد حسن پور، متخصص بیماری های داخلی نیز در گفتگو با الف به اهمیت قرنطینه خانگی در روز طبیعت اشاره می کند و می گوید: «هم اکنون در کشورمان در حال گذار از ویروس چینی کرونا به ویروس جهش یافته انگلیسی هستیم. می توان پیش بینی کرد که تا چند هفته دیگر، نوع غالب ویروس کرونا در کشور، نوع جهش یافته انگلیسی باشد که هم میزان سرایت بیشتری دارد و هم میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به این نوع جهش یافته بالاتر است. دورهمی گرفتن در روز طبیعت، می تواند میزان شیوع انتقال ویروس کرونا را به شدت افزایش دهد و شرایط حساس فعلی را پرخطرتر کند.»

او یادآور می شود: «در روز طبیعت حتی دورهمی کوچک بین دو خانواده هم می تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود. واقعیت این است که اغلب ما معمولا به دلیل علاقه و دلبستگی به اعضای خانواده و اقوام نزدیک، فرض را بر این می گذاریم که افراد نزدیک زندگی ما، عاری از ویروس کرونا هستند، در صورتی که این تصور کاملا غلط است. اتفاقا تجربه و آمار نشان داده است که بیشترین میزان انتقال ویروس کرونا از طریق اطرافیان نزدیک اتفاق می افتد.»

این متخصص داخلی، خاطرنشان می کند: «بسیاری از افراد برای شرکت در مراسم روز طبیعت، تدارک خرید می بینند و به مراکز خرید می روند که همین موضوع نیز خودش عامل خطر است. در این روز اغلب شاهد دورهمی های چند خانواده هستیم. خیلی از افراد و بخصوص کودکان، فاصله اجتماعی را در روز طبیعت رعایت نمی کنند و اجسام مختلف را نیز لمس می کنند. همه این مسائل می تواند به گسترش ویروس کرونا در روز طبیعت منجر شود.»

حسن پور با بیان اینکه هم اکنون بیشترین دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، دورهمی های خانوادگی و دوستانه است، تصریح می کند: «اگر روز طبیعت باعث افزایش این دورهمی ها شود، آنگاه باید منتظر یک پیک تازه بیماری کرونا باشیم. مردم باید در نظر داشته باشند که هرگونه دورهمی در روز طبیعت، نادیده گرفتن زحمات کادر درمان کرونا است که خالصانه از جانشان گذشته اند تا به بیماران خدمت کنند. کمترین کمکی که می توانیم برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط انجام دهیم، حفظ پروتکل های بهداشتی در روز طبیعت است تا خستگی و فرسودگی کادر درمان را تشدید نکنیم.»

همچنین دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هشدار می دهد: «در چند روز آینده ممکن است با شرایطی مواجه شویم که لازم باشد شهرها را تعطیل کنیم. هم اکنون بیمارستان‌ها پر از مریض مبتلا به کرونا است. تصور می کنم طی روزهای آتی وضعیت بدتر هم بشود. مثلا همین الان در بیمارستانی حضور دارم که ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در آن بستری هستند. با وجود این شرایط بحرانی، سوال اینجاست که آیا واقعا دیگر جایی برای توصیه نسبت به رعایت پروتکل‌ها در روز طبیعت باقی می‌ماند؟»

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تاثیر سفرهای نوروزی در افزایش بار بیماری کرونا، تاکید می کند: «اکنون کشور از نظر بیماری کرونا در وضعیت مناسبی قرار ندارد. حتی امکان بروز مشکل در تامین تجهیزات و امکانات بیمارستانی نیز دور از انتظار نیست، اما امیدوارم شرایط بهتر شود.»

طبق آمارهای رسمی، حدود 15 هزار بیمار مبتلا به کرونا در ایام تعطیلات نوروز به مسافرت رفته اند. نکته قابل توجه اینجاست که این افراد با وجود داشتن تست مثبت کرونا به سفر رفته اند. یعنی خودشان می دانستند که به کرونا مبتلا هستند، اما بار سفر بستند. بدیهی است اینگونه افراد که به سلامتی اطرافیان خود اهمیت نمی دهند، برای شرکت در دورهمی های روز طبیعت هم ابایی ندارند. بنابراین در دورهمی های روز طبیعت باید فرض را بر این بگذاریم که ممکن است فردی باوجود تست مثبت کرونا در جمع ما حاضر باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۴۹۳۴۱۵:۵۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۲
در مسله مسافرت های نوروزی با توجه به عدم رعایت دولت در جلوگیری از سفرها خود مردم شهرها باید با چوب و چماق جلوی سفیران مرگ را به شهرهای خود میگرفتند
ناشناس۱۸۹۴۹۷۳۱۶:۳۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۲
ملتی پیرو خرافات و بدعت در مراسم پیش از نوروز نظیر چهارشنبه سوزی و داغون کردن طبیعت در روز سیزده نوروز با هجوم به طبعیت تازه شکفته
ناشناس۱۸۹۵۶۸۸۱۰:۵۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۳
بحث رعایت بهداشت است نه محل عقده گشایی ار رسوم ملی ایرانیان در هر تجمعی خطر وجود دارد چه ملی چه مذهبی
ناشناس۱۸۹۵۰۱۶۱۷:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۲
مردم را آزاد گذاشتند در ایام عید به هر کجا خواستند بروند. برای 13 بدر هم پارک ها را بسته اند و مردم را از رفتن به فضاهای سبز نهی می کنند. به این می گویند مدیریت کرونا!!!!!
ناشناس۱۸۹۵۷۹۹۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۳
یه روزی معلوم میشه که کرونا دروغ بوده جوری شده اگر یه نفر با اسهال از دنیا بره جزو فوتیهای کرونایی حساب میکنند
ناشناس۱۸۹۴۹۳۷۱۵:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۲
ملت افراط و تفریط اصلا کجای مراسم نوروز در آن سفر بوده است همه چیز را به ابتذال کشیدند اونم از چهارشنبه سوری که هر سال تعدادی کشته و تعدادی تیکه پاره میشوند ولی باز هن سال بعد دوباره این کار مزخرف را انجام می دهند
ناشناس۱۸۹۴۹۹۲۱۶:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۱۲
از رییس جمهور با اقتدار و تدبیر که در همه امور تبحر لازم را دارنددمی خواهیم دستور بفرمایند روز سیزده نوروز حرکت از مبدا منازل مجاز نباشد تا شاهد ان موج چهارم کرونا که فرمودید نباشیم
ناشناس۱۸۹۴۹۳۹۱۵:۵۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۲
پارک که فضای باز ؟ ماسک هم میشه زد . کجای دنیا پارک ها رو بستن ؟
ناشناس۱۸۹۴۹۴۰۱۵:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۲
سیزده بدر را ... در خانه های خود و هم خود و هم دیگران را بیمار نکنید
ناشناس۱۸۹۴۹۷۵۱۶:۴۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۱۲
بفرمایید و بنشینید و ...... در خانه های خود
ناشناس۱۸۹۴۹۷۲۱۶:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۲
کاش مثل پارسال کلا روز ۱۳ممنوعیت عبور ومرور بود الان یکی دوتا از اقوام بیشتر فامیل رو به باغشون دعوت کردن البته ما بهانه آوردبم ونمیریم اما بقیه رو نمیدونم . اسمش هست باغ اما همه جمع میشن دور هم.
ناشناس۱۸۹۴۹۷۹۱۶:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۲
ستاد ملی مبارزه با کرونا واقعا ضعف تصمیم‌گیری دارد. چرا سفرهای نوروزی ممنوع نشد؟ چرا اینقدر بی‌برنامه نوروز را گذراندید؟ همه میدانستند سفرها مشکل ساز خواهند بود. پس چرا اقدامی نشد؟ حکمرانی قاطع در دوره مبارزه با کرونا به خصوص نوروز ضروری بود. پس چرا اهمال‌کاری شد؟ احتمالا تا ده روز آینده رکورد مبتلایان روزانه شکسته خواهد شد و آمار فوتی ها دو یا سه برابر. آیا ستاد پاسخگوی اهمال خود خواهد بود؟
ناشناس۱۸۹۵۴۱۷۰۰:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۳
سینماها رو باز کردید و روز سیزده بدر که در هوای باز هست ممنوع کردید
ناشناس۱۸۹۵۴۸۸۰۲:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۱۳
این نحسی بی مدیریتی است نه کرونا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین