اندیشکده آمریکایی: شکست حوثی‌ها غیرممکن است

جهان،   4000112053

فارس نوشت: اندیشکده «بنیاد جیمز تاون» مستقر در واشنگتن دی سی در مقاله‌ای نوشت به دلیل تغییرات متعددی که در یمن رخ داده گروهها و فعالان سیاسی و مدنی این کشور بیش از پیش در خصوص عبور از درگیری‌های نظامی و همکاری در راستای صلح سخن می‌گویند.

در این مقاله آمده است که دشمنان دیرینه در یمن اکنون با جدیت درباره همکاری برای کمک به ثبات یمن سخن می‌گویند و مهم‌ترین عامل چنین تحولی، اعتراف به قدرت «حوثی‌ها» (انصارالله یمن) است، به طوریکه به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که شکست نظامی آنها هرگز رخ نخواهد داد و باید با حوثی‌ها تعامل کنند؛ گروهی که بر شمال غرب یمن تسلط سیاسی دارند.

جیمز تاون سپس نوشت که از سال ۲۰۱۵ تعدادی از نخبگان سیاسی یمن معتقد بودند که اقدام نظامی بیش از راه‌حل سیاسی نتیجه‌بخش است و در سایه تسلط «حوثی‌ها» بر شمال غرب یمن، وارد کارزار نظامی شدند و دولت‌های عربستان سعودی و امارات نیز کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود را روانه همپیمانان داخلی کردند.

به نوشته این بنیاد نزدیک به سازمان سیا و نهادهای امنیتی آمریکا، عربستان سعودی اکنون بیش از هر زمان دیگری به دنبال خلاصی خود از جنگ پر هزینه یمن است به طوریکه ورود سعودی به یمن، تاکنون صدها میلیارد دلار هزینه برای این کشور در بر داشته. (طبق برخی برآورده‌ها دولت سعودی ماهانه پنج میلیارد دلار در جنگ یمن هزینه می‌کند). همزمان با جنگ یمن و هزینه‌های مالی آن، قتل جمال خاشقچی نیز ضربه سنگینی به تصویر بین‌المللی از عربستان سعودی وارد کرد.

جیمز تاون افزود: «مهم‌تر از این‌ها ورود عربستان سعودی به یمن، هیچ کدام از اهدافش را محقق نساخته و حوثی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک قدرت بارز نظامی در یمن تبدیل شده‌اند و روابط محدود آن‌ها با ایران افزایش یافته است. حوثی‌ها با جذب تعدادی از افسران و مهندسان ارتش یمن، توانستند به توانایی توسعه و پرتاب موشک‌ها و پهپادها دست یابند.»

این اندیشکده در ادامه این گزارش ادعای بی اساس مقام‌های سعودی و غربی درباره حمایت تهران از انصارالله یمن را تکرار کرد و نوشت: «حمایت ایران از حوثی‌ها محدود به دو سال گذشته است و ایران در سطح محدودی به تأمین قطعات موشک و پهپاد یمنی‌ها مبادرت می‌ورزد. اما این حمایت دستاورد بزرگی در پی داشته و سعودی‌ها را وارد جنگ فرسایشی کرده که توان فرار از آن را ندارد.»

بنا بر این مقاله، دولت سعودی به آرامی متوجه ضرورت پایان حضور مستقیم در جنگ شده است و در این میان تحولات رخ داده در سیاست خارجی آمریکا، ریاض را به کاهش حمایت از همپیمانانش در یمن سوق داده است و این تبدیل به یک سیاست ثابت شده است، هرچند عملیات نیروهای یمنی در استان مأرب به عنوان قلب دولت منصور هادی، موجب افزایش نسبی حمایت‌های سعودی از دولت هادی شده، اما روند اصلی یعنی کاهش حمایت‌ها همچنان جریان دارد.

جنگ یمن در ششم فروردین ۱۴۰۰، وارد هفتمین سال خود شد در حالی که سعودی‌ها می‌خواستند در عرض چند هفته این جنگ را به پایان برسانند اما تا امروز به طول انجامیده است.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته است که در هفتمین سال جنگ، ائتلاف سعودی باید منتظر شگفتی‌های تازه‌ای باشد و قرار است موشک‌ها و پهپادهای جدیدی در صورت عدم پایان بمباران و محاصره یمن رونمایی و استفاده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    11. انتقام از پوتین؟

    12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. واکنش خلجی به سخنان روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین