چند خطای سواد رسانه ای در ماجرای سند ۲۵ ساله

محسن مهدیان،   4000111034 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند خطای سواد رسانه ای در ماجرای سند ۲۵ ساله

در این متن به  5 سوال  در باره سند همکاریهای 25‌  ساله ایران و چین  جواب می دهیم.

یک . از چه زمان این سند برای تان مهم شد؟

دو. چرا یک دفعه استرس گرفتید؟.

 سه. چی شد یاد شفافیت افتادید؟. 

چهار.چرا "ای لعنت بر صدا و سیما و بقیه"؟. 

پنج. چه باید کرد؟

یکم. از چه زمان این سند برای تان مهم شد؟

سال 94 روابط راهبردی 25ساله با چین مطرح شد. رهبرانقلاب هم در دیدار با رئیس جمهور چین فرمودند این رابطه حکیمانه است. شما خاطرتان هست؟ معترض شدید؟ 
اسفند 97 لاریجانی به همراه رئیس بانک مرکزی و وزیراقتصاد به چین سفر کردند و از نهایی شدن سند گفتند. احتمالا خاطرتان نیست. 
شهریور 98 سند 25 ساله از سوی ایران رسما اعلام شد. فروردین 99 چین تائید کرد و خرداد 99 به هیات دولت رفت. چرا اعتراض نکردید؟ 
از شهریور 99 تا امروز متوسط ماهی یک رویداد دیپلماتیک در این حوزه داشتیم. چرا توجه نکردید؟
چی شد که این چند روز نگران شدید؟
خیلی ساده است
سوژه را دیگران برای شما می سازند. 
این اصل را در جنگ روایت ها فراموش نکنید. رسانه اهریمن به شما نمی گوید چطور فکر کنید، بلکه ابتدا به شما میگوید درباره چه چیز فکر کنید. 
لذا آنچه اصلا برای تان مهم نیست یکباره مهم می شود. 

دوم. چرا یکدفعه استرس گرفتید؟

شنیده اید که دروغ هرچه بزرگتر باور پذیرتر؟ این روش قدیمی است. جدیدترش اینست که دروغ هرچه بیشتر باور پذیرتر. یک دروغ بزرگ را تبدیل می کنند به خرده دروغ هایی که در کنار هم یک دروغ بزرگ میسازد. 
بجای اینکه بگویند شهر تهران ناپدید شد، یکبار میگویند ونک غیب شد. احتمالا اول می خندید. بعد میگویند میرداماد هم فرو رفت. رد می شوید. می گویند نازی آباد هم حذف شد. توقف می کنید. نارمک هم ناپدید شد، اینبار نگران میشویدو ... کم کم باور می کنید که حتماخبری هست و نکند تهران نیست شد؟
زیر باران دروغ بالاخره خیس میشوید مگر اینکه با چتر هوشیار باشید.
آخه کیش را میفروشند؟ نیروهای مسلح را اجاره می دهند؟ نیروی نظامی از چین وارد میکنند؟ چرا باید نفت را مفتی دهند؟
یکبار برای تان سوال شد که کسانی که این اخبار را می گویند از روی چه مستندی می گویند؟ اگر سندی منتشر نشده پس چطور به ترکمانچای رسیدند؟جالب اینکه این سند اصلا تعهد آورنیست. این سند یک نقشه راه است.برای همین است که مصوبه مجلس هم نمی خواهد. همین اندازه هم نمی دانند، پس چطور اخبارشان را باور کردیم؟
 
سوم. چی شد یاد شفافیت افتادید؟

شفافیت خیلی خوب است. اما شفافیت همه زمانی و همه مکانی نیست. سندهای وزارت اطلاعات را تحویل کتابخانه ملی دهیم که هرکس شماره گرفت مطالعه کند؟ بله خنده دارست. روش های دور زدن تحریم ها را بگیریم نمایشگاه خیابانی بزنیم؟ شفافیت است دیگر. بله خنده دارست. 
ما دو نوع مطالبه شفافیت داریم. ممدوح و مذموم. مطالبه شفافیت نیز عقلانیت می خواهد. مطالبه ممدوح شفافیت از سر ارتقای آگاهی است. شفافیت مذموم شفافیت از سر بی اعتمادی است. پدر به فرزند می گوید راستش را بگو. یعنی یا راستش را نگفتی یا ممکن است نگویی. 
مطالبه شفافیت اگر از سر بی اعتمادی به حاکمیت شود خطاست. اگرموجب بی اعتباری حاکمیت شود بدتر. ضدانقلاب برای شما مطالبه القایی شفافیت می سازد. مطالبه شفافیتی که ثمره اش بی اعتمادی به حاکمیت است نه مطالبه آگاهی. مرزش باریک است اما فرق دارد.  
با این دو ملاحظه وارد سند 25 ساله شویم. 
اولا درخواست محرمانه ماندن سند از سوی چین است. یعنی یک سوی تفاهم. به دلیل تحریم ها حاضر نیست سند منتشر شود. پس خبری از پنهان کاری نیست. حالا آیا این به معنی پنهان ماندن است؟ خیر. مردم ما نمایندگانی دارند که از سوی انها وکیلند در چنین شرایطی بر تفاهم نظارت کنند. هم دولت و هم مجلس و هم شورای عالی. درباره این سند رهبری نظر دادند. دولت نیز. رئیس شورای امنیت نیز. مجلس هم بزودی. 

چهارم . چرا "ای لعنت بر رسانه میلی."

رسانه ها در توضیح و تببین ضعیف عمل کردند؟ بله. 
مسوولین ضعیف ترند؟ بله بله.
اما من یک تقاضا دارم. یک سرچ ساده در رسانه های رسمی داشته باشید و محتوای تولید شده را ببینید. احتمال زیادی می دهم همین اندک گزارش ها و خبرهایی که منتشر شده را هم ندیده باشید. چرا؟ چون شما تحت حمله وحشیانه رسانه های دروغ هستید. دروغ برجسته تر است. اصلا دروغ می گویند که برجسته شود. لذا آنچه هست را هم نمی بینید.  
جهت اطلاع همه سرفصل های اصلی تفاهم منتشر شده است. خوانده اید؟ سرفصل ها بس نبود؟ طبیعتا انتظار ندارید که ذیل سرفصل تسهیل همکاری های گمرکی پیاده کردن نیروهای نظامی دیده باشند؟

منکر ضعف این و آن نیستم. نقد کنیم. انصافا هم دولت و رسانه در اطلاع رسانی ضعیفند. اما قبل جوالدوز به دیگران یک سوزن هم به خودمان بزنیم. چرا اجازه می دهیم ذهن و ادراک مان را رسانه دشمن به غارت ببرد؟ چرا دیگران برای مان مساله می سازند؟ چرا مسلح به سواد رسانه نمی شویم؟ چرا تلاش برای فهمیدن نمی کنیم؟

پنجم. چه باید کرد؟

اصل اول و آخر

"اعتبار منبع" و "اعتبار سند" و اعتبار دلالت"

الف: اعتبار منبع یعنی حتما به رسانه دشمن سوظن داشته باشید. 
وقتی رسانه انگلیسی از بی دین بودن چین می نویسد و رضا پهلوی نگران مردم می شود و بایدن احساس خطر می کند و رسانه منافقین جیغ می کشد و کار بدانجا میرسد که گلشیفته فراهانی هم پشت سر هم توئیت می زند بدانید خبری هست. 

ب:  اعتبار سند یعنی هیچ ادعایی را بدون سند معتبر باور نکنید.
گلشیفه فراهانی هم طی این چند روز چند توئیت زده. می شود سند؟ وسط یک بحث جدی مزاح نکنید.   
هرچه گفتند و خبر دادند را سند طلب کنید.
و ج اعتبار دلالت. 
استدلال بخواهید. خبر را تحلیل کنید. فقط خبر جابجا نکنیم. خبررا با آنچه قطعی می دانیم تطبیق دهیم. در این باره حرف بسیار ست که بماند بعد.
در نهایت اینکه رسانه مرجع را رصد کنید. حجم شبهات انقدرها هست که هیچ کس نمیتواند لقمه حاضر و آماده برای تان تهیه کند. وقت بگذارید و انچه در ذهن تان شبهه شده را پی گیری کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۳۲۴۲۱۲:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
احسنت به نویسنده
ناشناس۱۸۹۳۶۳۰۱۶:۳۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۱
ظریف برجام را امضا کرد عده ای به به چه چه ظریف توافق با چین را امضا کرد همان عده واویلا..فروختن..ترکمنچای
کلید ساز۱۸۹۴۱۹۵۰۲:۲۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۲
اعتمادمون به اخبار کم شده قصه بورس و تشویق مردم در اوج قیمت و... باعث شده به گفته مسيولین شک کنیم ..
ناشناس۱۸۹۳۷۲۱۱۷:۴۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
من هم چند سوال دارم اگر راست می گویید منتشر کنید 1- چین اخیرا دریای خلیج فارس را جاروب کرد و صدای همه صیادان بومی را در آورد. این سابقه ذهن ما را خراب نمی کند؟ این دستاورد قرارداد حقیرانه دولت بود با چین که آخرش سپاه دخالت کرد 2- حدود 20 میلیارد دلار در چین مسدود است چرا برای حسن نیت شروع 25 ساله کمی از آن را ازاد نمی کنند؟ 3- چین به بیش از 80 کشور جهان واکسن داده در حالی که به ما دویست هزار تا داده . چرا ما که متحد آن هستیم بیشتر نداده؟ 4- کشورهای زیر نظر چین کره شمالی است. وضع مردم آن را می بینیم و می ترسیم به همان وضع دچار شویم مراوده با چین غیر از واگذاری امتیاز های خاص طولانی مدت است
ناشناس۱۸۹۴۱۴۶۰۱:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۲
جان کلام را گفتی .
حسین۱۸۹۳۹۸۱۲۲:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
این احسنت شما خیلی مجلسی بود، من خودم آدمی هستم که در تحلیل مسائل حواسم به سرو صدای اونوریا ( bbcو..) هست وهروقت اونا بیشتر داد میزنند حس میکنم بیشتر دردشون اومده و بیشتر حق با ماست ولی شمارادعوت میکنم به این بخش از متن نویسنده محترم هم توجه بفرمایید:(اولا درخواست محرمانه ماندن سند از سوی چین است. یعنی یک سوی تفاهم. به دلیل تحریم ها حاضر نیست سند منتشر شود. پس خبری از پنهان کاری نیست. حالا آیا این به معنی پنهان ماندن است؟ خیر. مردم ما نمایندگانی دارند که از سوی آنها وکیلند ) من وقتی این بخش را دیدم گفتم یعنی اینقدر ذلیل شده ایم که دیگه مانیستیم که بخاطر منافعمون از تفاهم صیانت میکنیم بلکه طرف مقابل حتی حقوق اولیه ملت مارا در دانستن سرنوشتش به رسمیت نمی شناسد وای به حال بقیه موضوعات ،اگر هدف پنهان ماندن مفاد از چشم رقبا بخاطر تحریم را توجیه میکنید کیست که نداند میشود ازمیان همان نمایندگان که بقول شما وکیلند این امر ساقط شود آیا فقط مردمند که نامحرمند؟ همین بخش کافی بود که بدون دانستن مفاد تفاهم با اجازه شما به آن رای منفی بدهم
ناشناس۱۸۹۳۲۶۰۱۲:۴۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
در این ماجرا به خوبی میتوان صف بندی انقلابی و ضد انقلاب را دید
رضایی۱۸۹۳۲۶۸۱۲:۴۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
دولت کاملا در جریان جزییات توافق است و آقای ظریف هم امضا کرده . پس کسانی نمیتوانند پشت دولت پنهان بشوند و علیه این همکاری دو جانبه شایعه پراکنی کنند
ناشناس۱۸۹۳۲۷۴۱۲:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۱
برخی نوشتن قرارداد امضا شده . هیچ قرار دادی بین ایران و چین بر اساس این توافقنامه امضا نشده است .
ناشناس۱۸۹۳۲۸۲۱۲:۵۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
این توافقنامه همکاری از روز اول توسط دولت اطلاع رسانی شده و هیچ پنهانکاری هم در بین نبوده است این گزارش را بخوانید https://www.khabaronline.ir/news/1408519/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-25-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA
ناشناس۱۸۹۳۲۸۳۱۲:۵۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
پرسش این است که چرا سند منتشر نمی شود و پاسخ ها هم تا حدودی ساده هستند. چنین قراردادی به لحاظ استراتژیک هم برای ایران و هم چین بسیار مهم است و رقیب پکن و دشمن ایران یعنی آمریکا در کمین است تا به هر نحوی آن را ابتدا ملغی کند و در صورت ناتوانی این تفاهم را برای مردم داخل و خارج ایران یک قرارداد استبدادی معرفی کند. هدف هم تداوم انزوایی است که برای ساختن آن ها میلیون ها دلار هزینه و سال ها تلاش کرده است.
ناشناس۱۸۹۳۳۹۳۱۳:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
جناب مهدیان با سلام لطفا توضیح دهید بنا به کدام قانون ، این سند نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد .
ناشناس۱۸۹۳۶۲۰۱۶:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
طبق اصل125قانون اساس: امضای عهد نامه ها, مقاوله نامه ها, موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست. چون سند همکاری مشترک ایران چین صرفا یک نقشه راه برای همکاریهای آتی است و برای طرفین تعهدآور نیست شامل اصل 125 ق.ا نمی شود و تصویب مجلس لازم نیست.
من من۱۸۹۳۸۰۹۱۹:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۱
سلام!!! سند همکاری امضا شده! نه قرارداد! تفاوت سند و قرارد مشخصه! ما با ترکیه سند همکاری امضا کردیم ک روابط مالی به بالای 15 یلیارد دلار برسه..با بندهای برای کاهش گمرکی و ... اکثریت اصلا به مرحله اجرا نرسیده بعد چند سال! ما با بووینگ سند همکاری امضا کردیم برای خرید هواپیما! دقت کن سند همکاری! در نتیجه وقتی برجام رفت رو هوا اصلا دیگه بحثی نبود چون به قراردادی نرسید! دقت کن با ایرباس سند همکاری امضا کردیم..بعدش چند مورد به قرارداد رسید! فقط و فقط همون هواپیماهایی ک به قرارداد رسیدن رو به ایران تحویل دادن. سند همکاری فقط یه چارچوب و اصولیه ک دوتا کشور میگن توی این چارچوب و با این ویژگی ها زمینه کاری باشه.. اینکه به قرارداد برسه یه چیز دیگست. اینکه به مرحله اجرا برسه هم چیز دیگه. توی مرحله قرارداد اگه یک طرف دولت ایران باشه باید توسط مجلس بررسی بشه.. اگه شرکت خصوصی باشه نیاز نیست!
ناشناس۱۸۹۳۴۸۰۱۴:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۱
از این قسم مطالب بیشتر بزارید... خیلی خوب بود
علی۱۸۹۳۵۰۱۱۵:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
آقای نقشه راه شما معنی سند را میدانی ؟؟؟؟؟ سند بار حقوقی دارد نقشه ندارد ،
ناشناس۱۸۹۴۰۵۴۲۳:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
وقتی منتشر نشده از کجا معلوم که سنده یار قرارداد یا نقشه؟
ناشناس۱۸۹۳۵۱۰۱۵:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
همه ایرانیها علاقه مند به اباد شدن و پیشرفت و رفا مردم هستن شکی نیست امریکا و همه دشمنان فهمیدن تمام رسانه های دنیا هم به تصویر کشیدن ایران با چین توافق یا سند امضا کردن حالا از چی میخواد سو استفاده کنه همه منتقدین را ضد انقلاب و دست پروده دشمن .. معرفی میکنید؟ حالا چرا سند منتشر نمیشه؟ مردم نامحرم هستن خوب منتشر کنید بهانه ندین دست دنیا..
ناشناس۱۸۹۴۱۴۰۰۱:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۲
دقیقا همین آقایونی که اصرار بر مخفی بودن سند دارند در برجام افه میهن پرستی گرفته بودند و شعار میدادند مگر مردم نامحرمند و اصرار بر عمومی شدن برجام بودند و بعضی ها راههای فرار برجام را برای غربیها در بوق و کرنا کردند
ناشناس۱۸۹۳۵۷۰۱۵:۴۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
جالب است که نویسنده خود سوال طرح کرده و با دید خود نیز پاسخ می دهد . برادر ، مردم معمولی نیز نگران بوده و فقط جناحی نمی باشد . از آن گذشته ، دولت به قول شما اصلاح طلب این مختصر را بیان کرده ؛ لذا مردم مشکل اصلاح طلب و اصول گرا نداشته بلکه با این توافق مخالفند . دلایل آن نیز به وضوح بیان شده است . ضمناً نقشه راه به قول شما برای غرب بد و برای شرق نیاز است .
ناشناس۱۸۹۳۶۲۸۱۶:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
.. من کارگر به عنوان کسی که حقوقم نداده ازش مالیات برمیدارن حق دارم بدونم خط به خط قرارداد چیه یه دلیل بیار که حق ندارم
مهراد۱۸۹۳۶۴۳۱۶:۳۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۱
این که نشد. با این استدلال میشه عهدنامه هم بست و منتشر نکرد.
ناشناس۱۸۹۳۶۵۰۱۶:۴۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
ما هیچ کاری به متن تفاهم نامه نداریم. عملکرد چین را از نزدیک در عسلویه، پارس جنوبی، آزادراه تهران شمال و صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان دیده ایم. در ..
غلامرضا نورزاد۱۸۹۳۷۱۲۱۷:۳۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
وقتی دیدم عده ای راه افتادند و بر ضد این توافق شعار دادند. و مصاحبه ی بایدن، نتانیاهو، و مخالفان خارج نشین که همه ازاین قرار داد ناراحتند و حتی بایدن که جلو خبرنگاران اعتراف کرد که ازیک سال قبل نگران آن است!! فکر کردم این خانمها آقایان بلندگوی دشمن هستند ویا نادانان داخلی؟!
ناشناس۱۸۹۳۷۴۶۱۸:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
آيا قانون اساسي عوض شده است كه مردم در جريان مفاد اين سند نيستند؟
ناشناس۱۸۹۳۷۵۱۱۸:۲۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱۱
سازمان‌های جاسوسیِ آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی حتماً تا الان از مفادِ این توافقنامه یا سند، مطلع شده‌اند یا به‌زودی مطلع می‌شوند؛ پس بهتر است به شعورِ مردم توهین نکنید و صادقانه بگویید ما نمی‌خواهیم مردم از مفادِ آن مطلع شوند و هدف آن است که مانندِ گرانی بنزین، مردم را در عمل انجام شده قرار دهیم. زمانِ تصویبِ برجام یا گرانی بنزین هم مجلس وجود داشت ولی حتی اجازه ندادند نمایندگان مخالف و موافق حرفشان را بزنند
محمدالیاس۱۸۹۳۷۷۰۱۸:۴۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
رئیس‌جمهور چین بهمن 94 از آرامگاه حافظ در شيراز بازديد بعمل آورد همونجا دقیقا یادم هست سخنی از سعدی علیه الرحمه برزبان جاری کرد((آنچه نپاید دلبستگی را نشاید))
ناشناس۱۸۹۳۷۹۲۱۹:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۱
سوال اینه که شما چطور به این دولت که به قول خودتون سابقه بد برجام را داره اعتماد کردید!؟
ناشناس۱۸۹۳۹۲۰۲۱:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
اين قرارداد رو چيني ها به چيني نوشتن و ظريف امضا كرده، ، متن چيني اش منتشر شده ديگه مشكل شماست چيني بلد نيستيد و فقط امضا بلديد
صمصام۱۸۹۳۹۵۳۲۲:۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
جناب مهدیان خدا کند که شما راست بگویید خدا کند فقط نگرانی این است که مبادا چاله چین از چاه غرب و امریکا مخوف تر و هولناک تر باشد بماند که هر تفاهم نامه ای بعدا تبدیل به توافق نامه میشود و هر توافق نامه تعهداتی برای ما ایجاد خواهد کرد نکته آخر ! اقتصاد ما به هیچ وجه با اقتصاد چین قابل مقایسه نیست موید باشید
صمصام۱۸۹۴۰۰۳۲۳:۰۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
جناب مهدیان مخلص کلام این است در دنیای امروز هیچ متحدی تا ابد متحد ما نیست چون رفتار هر کشوری تابع منافع ملی آن کشور است چین شاید مانند امریکا خصومت و دشمنی اثبات شده با ما نداشته است اما قطعا منافع خودش را به پای ما قربانی ما نخواهد کرد .برعکس ما که بی حساب و کتاب همه چیز مان را فدای متحدانی میکنیم که در اصل متحد ما نیستند بلکه عامل دردسر ما هستند .. برای ما هیچ دستاوردی نداشته اند و اصولا متحد ما نیستند بلکه عامل اصلی هزینه های ما هستند همچنین چین برای ما اگر هزینه ای نداشته اما دستاوردی هم نداشته است حتی در ماجرای هسته ای در ۳ دهه گذشته نقش مثبتی برای ما ایفا نکرده است ...حتی در مقاطعی در رای گیریهای شورای امنیت به ضرر ما کار کرده است به شهادت تاریخ ده ساله همکاری چینی ها در خودرو سازی میتوانم به جرات اذعان کنم که چینی ها به هیج وجه حاضر نیستند قدمی به خاطر ما هزینه کنند .چه سیاسی و چه اقتصادی اصولا چینی ها حاضر نیستند منافع ملی شان را به پای متحدانشان بریزند امیدوارم پایان این ماجرا خسران و پشیمانی نباشد
ناشناس۱۸۹۴۰۲۱۲۳:۱۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
اینهمه روضه خواندی دریغ از یک جمله در شفافیت. قرارداد یا تفاهمنامه ویا هر چه که اسمش را بگذارید میباید رسانه ای شود و مردم در جریان باشند. اگر سهوا ویا عمدا خیانتی در کار باشد آیندگان چه کسانی را باید سرزنش نمایند؟!!
آخر صف۱۸۹۴۰۸۴۰۰:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۲
یعنی دیگه نمیخواد واسه هر چیزی تو صف وایسیم اگه این طور هست خدایا شکرت
ناشناس۱۸۹۴۱۵۱۰۱:۲۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۲
حقیقت آن است که آقایان میدانند که این قرار داد به نفع چین است اما تحریم های فلج کننده آمریکا فقط یک راه گذاشته و اون هم پذیرش بلوک شرقی بودن است . ..
یکنفر۱۸۹۴۱۵۳۰۱:۳۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۲
جناب مهدیان 1- کیست که نداند قبل از اینکه امضا ها خشک شود طرف به قول شما استکبار از ریز و درشت این بقول شما تفاهمنامه باخبر شده اند 2 - اگر بقول شما تفاهم نامه یک موضوع کلی است و به ریز موضوعات اشاره ندارد چرا پنهانکاری ؟ ( مگر گفتن اینکه کار وزرات اطلاعات جمع آوری اطالاعات و کنترل است خدشه ای به کار وزارت وارد میکند ) 3 - و اما در مورد کسانی که میگوئید تفاهمنامه را کنترل میکنند درد اینجاست ..
مدرس سواد رسانه۱۸۹۴۱۶۲۰۱:۳۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۲
یک سوال سواد رسانه ای حالا که از نظر شما لازم نیست متن تفاهمنامه یا قرار داد منتشر شود ( البته نظر شما کاملا غلط است ) لطفا بفرمایید زیر متن و فرامتن این قرار داد چیست ؟ در حوزه سواد رسانه هر گونه سانسور نشانه منفعت به خطر افتاده شخص یا گروه سانسور کننده است . یه مشکل دیگه اینه که شما که صاحب رسانه و تریبون هستید فکر میکنید با دسته بیسواد ها طرف هستید وگرنه یک لحظه فکر کنید کسی که مطلب شما را می خواند متخصص سواد رسانه باشد و برای او واضح است که مطلب شما جدای از درست یا غلط بودن هیچ ربطی به موضوع سواد رسانه ندارد و ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین