آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا

سلامت،   4000107039

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از کشور هندوستان واکسن «بهارات» به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری و پول آن را نیز پرداخت کرده بودیم، ۱۲۵ هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا رییسی گفت: جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز با ریاست رئیس جمهوری برگزار شد و وضعیتی که از سال گذشته داشتیم، مرور شد. رئیس جمهوری و همه اعضای ستاد تشکر ویژه‌ای از مردم بزرگ و شریف ایران به خاطر رعایت و همکاری همدلانه‌ آنان در سال گذشته انجام دادند. اگر کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا کارنامه قابل قبولی است، بی‌شک سهم عمده آن متعلق به همکاری و همدلی مردم با رعایت پروتکل‌ها و کمک‌های مومنانه‌ آنان همچنین صبر و استقامتشان است.

وی افزود: بسیاری از رعایت‌ها شامل لغو سفرها و دورهمی‌ها و مراسم شادی‌ و عزا - که جزو رسم و سنت کشورمان است - می‌شود. در واقع مردم به خاطر رعایت وضعیت و حقوق دیگران در بسیاری از مراسم شرکت نکردند، برگزاری مراسم را لغو کردند و به تعویق انداختند و یا به شکل متفاوت انجام دادند. این‌ها نشانه‌هایی از تلاش مردم  است و در پایان سال گذشته وضعیت ما وضعیت نسبتا قابل قبولی بود که این نتیجه تلاش‌های انجام شده بود.

رئیسی یادآور شد: از طرفی همدلی، هماهنگی و اعتقاد و اعتماد ستاد ملی مقابله با کرونا نقطه عطفی بود در یک نوع از مدیریت بحران در کشور که به نظر نمره موفقی است . همه مسئولان کشور از سران سه قوا حضور دارند و در ذیل فرماندهی واحد برای سلامتی مردم تصمیم گرفته می‌شود و این جلسات بسیار پررونق، متعدد و موثر برگزار شد و تجربیات خوبی طی یک سال گذشته به دست آمد که نتیجه آن این بود که مرگ‌ها را به حداقل برسانیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نکته دیگری که در جلسه مطرح شد بحث مهم واکسن است، گفت: همه مردم دنیا و همه کشورها دو راه برای تامین واکسن دارند؛ راه اول خرید واکسن از کشورهای سازنده واکسن است که براساس قراردادهایی که منعقد می‌شود، واکسن موردنیازشان را تامین کنند و تحویل کشور داده شود. راه دوم تولید داخلی واکسن است که این فناوری را همه کشورها ندارند و دست چند کشور است. یکی از کشورهایی که در این زمینه جز لیست اصلی قرار گرفته کشور جمهوری اسلامی ایران است که در بحث تامین واکسن از راه تولید داخلی یکی از راه‌ها و استراتژی مهمی است که دنبال می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه ما سه راه را برای تامین واکسن پیش گرفته‌ایم،اظهارکرد: راه اول مشارکت جهانی برای تامین واکسن از طریق سبد کوواکس بوده که بر اساس تفاهم صورت گرفته قرار شده به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ایران تحویل داده شود. در برنامه اول قرار شد ۴.۲ میلیون واکسن آسترزنکا به ما دهند و بعد به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار رساندند و در برنامه جدیدشان گفتند که یک میلیون و ۲۰۰ هزارتا قبل از سال تحویل می‌دهند که ما روی هم حساب کرده بودیم اما متاسفانه آن هم محقق نشد و قرار شد ۱۰ فروردین به ما دهند و آخرین خبری که داریم گفتند که احتمالا ۱۴ فروردین دست شما خواهد رسید بنابراین اینگونه نیست که واکسن به این راحتی قابل دسترسی باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: راه دوم تولید داخل بوده است که شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال تلاش هستند؛ تلاش‌های بی‌وقفه و جهادگونه‌ای برای تولید داخل انجام می‌دهند و راه سوم خرید مستقیم دولتی از سایر کشورهاست و این هم راه سومی بود که تا امروز پیگیری می‌شد و امروز رئیس جمهوری راه چهارمی هم مطرح کردند.

وی در ادامه به مروری بر وضعیت تامین واکسن پرداخت و گفت: از کشور هندوستان واکسن «بهارات» به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری و پول آن را نیز پرداخت کرده بودیم، ۱۲۵ هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود. ظاهرا مشکلاتی در آنجا پیش آمده و دادستانی در هند یا قوه قضائیه هند به دلیل میزان شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن را ندادند و به همین دلیل فعلا دست ما از ۳۷۵ هزار دز واکسن کوتاه شده است البته رایزنی برای تحویل واکسن ادامه دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین