آینده مسافرت و مهاجرت در سطح جهان

جهان،   4000104057 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ممنوعیت های مسافرتی بسته به موضوع و زمینه های موجود همچنان وضع خواهند شد، خاتمه خواهند یافت و تغییر شکل خواهند داد.

آینده مسافرت و مهاجرت در سطح جهان

به گزارش فارس، همزمان با واکسیناسیون سریع مردم در کشورهای ثروتمندتر، کشورهای کمتر تجهیز شده کماکان شیوع های شدیدی را تجربه خواهند کرد. امکان دارد سفر بین المللی مستلزم ارائه یک «کارت واکسیناسیون» کووید 19 شود. احتمال وضع ممنوعیت های سفر هدفمند جدیدی نیز وجود دارد.

تعداد سفرهای لغو شده: 2 میلیارد و 930 میلیون . تعداد مرزهای بین المللی بسته شده: 1299. اختلال در وضعیت زندگی مردم: نامشخص.
بعد از آنکه سازمان بهداشت جهانی کووید19 را یک همه گیری اعلام کرد، با اینکه کارشناسان سلامت عمومی در ابتدا این راهبرد را برای کنترل گسترش بیماری زیر سئوال بردند، بیشتر کشورهای جهان مرزهای خود را بستند.
من درمطالعات خود پیرامون مسئله مهاجرت، تغییرات  بزرگی را که در ارتباط با نحوه و مقصد جا به جایی مردم در سراسر جهان اتفاق افتاده دنبال کرده ام. «پروژه پاسخگویی مرزی کووید» که در می 2020 راه اندازی شد، نقشه ممنوعیت های مسافرتی و مهاجرتی اعلام شده از سوی کشورها را در واکنش به همه گیری کووید19 تهیه کرده است. این نقشه نشان می دهد که جهان ما چگونه به حالت تعطیل درآمد و بعد اندک اندک روند بازگشایی ها آغاز شد.
1. یازدهم مارس: شروع اتفاق
درست بعد از آنکه سازمان بهداشت جهانی کووید19 را یک همه گیری اعلام کرد، ممنوعیت های مسافرتی به اوج خود رسید. داده های ما نشان می دهد که طی این هفته، در مجموع 348 کشور مرزهای خود را به طور کامل یا محدود مسدود کردند. 
تعطیلی های کامل مانع از ورود و خروج تمام افراد غیرشهروند در مرزهای بین المللی گردید. تعطیلی های نسبی- راهبردی که شامل ترکیبی از بستن مرزها و ممنوعیت های سفر بود- دسترسی به برخی مرزها را منع می کرد یا مانع از ورود مردم به برخی اما نه همه کشورها می شد.
2.مرزهای کاملا بسته شده
بیشتر کشورها در مقطعی از سال گذشته، مانع از ورود تمام مسافران خارجی به داخل مرزهای خود شده اند. بر اساس پایگاه داده های ما از فنلاند تا سری لانکا و تونگا، 189 کشور – که اقامتگاه حدود 65 درصد از 7 میلیارد و 700 میلیون جمعیت جهان هستند- در واکنش به همه گیری کووید 19 تعطیلی کامل مرزها را به اجرا گذاشتند. اولین کشوری که درهای خود را به روی جهان بست کره شمالی در 22 ژانویه و آخرین آنها بحرین در 4 ژوئن 2020 بود.
بیشتر کشورها در نهایت ممنوعیت های مرزی را تسهیل کردند و بسیاری از آنها مرزهای خود را گشودند، اما با گسترش موارد ابتلا به کووید19 در سطح جهان، بار دیگر مرزهایشان را تعطیل کردند. تا آخر سال 2020 حدود نیمی از تمام کشورهای جهان کلا به روی غیرشهروندان و افراد فاقد ویزا تعطیل ماندند، جز برای سفرهای ضروری مرتبط با موارد اضطراری درمانی، بشردوستانه یا ماموریت های دیپلماتیک، تجاری یا  پیوستن دوباره اعضای خانواده ها به یکدیگر.
3.ممنوعیت های هدفمند و تعطیلی های محدود
سال گذشته  193 کشور مرزهای خود را به طور محدود بستند و مانع از ورود مردم کشورهای خاصی گردیدند یا  برخی- ولی نه همه- مرزهای زمینی و دریایی خود را مسدود کردند. 
در میان این کشورها 98 کشور ممنوعیت های هدفمند را اعمال کردند که ورود گروه های خاصی از مردم را بر اساس مکان سفرهای اخیر یا ملیت آنها  منع می کرد. اولین ممنوعیت های مسافرتی چین را هدف گرفتند و به دنبال آن خیلی زود به دیگر کشورهایی که تازه ترین شیوع های شناخته شده ویروس کرونای جدیدی را تجربه کرده بودند تسری پیدا کرد.
برای مثال ایالات متحده به سرعت یک رشته ممنوعیت های سفر هدفمند را وضع کرد که مانع ورود مسافران ابتدا از چین، بعد ایران و بعد 26 کشور اروپایی می شد. بیشتر کشورها از جمله آمریکا تعطیلی مرزهای زمینی را به ممنوعیت های سفر هوایی افزودند. در ماه مارس دولت ترامپ مرزهای کشور را به روی کانادا و مکزیک تعطیل کرد.
4.ممنوعیت ها برای افراد مقیم آمریکا
آمریکاییان نیز سال گذشته با ممنوعیت های رفت و آمد جدی مواجه شدند. مردم آمریکا با گسترش شدید کووید19 در این کشور یا به طور خاص از ورود به 190 کشور - از طریق ممنوعیت سفر- یا به طور کلی از طریق مسدود کردن مرزها منع شدند.
گذرنامه آمریکا که معمولا یکی از قدرتمندترین گذرنامه ها برای  دسترسی مسافرتی به سایر کشورهاست در سال 2020 از این نظر در جایگاه هجدهم قرار گرفت. مناطقی که اخیرا محدودیت ها را برای آمریکاییان برداشته اند شامل اکثر کشورهای اروپایی و تقریبا تمام کشورهای آمریکای جنوبی می شود.
5.دریافت کندگان ویزا و مهاجرین
از 98 کشوری که ممنوعیت های هدفمند را به اجرا گذاشتند، 42 کشور به طور خاص تمام دریافت کنندگان ویزا را از ورود به مرزهای خود منع کردند. هفته بعد از  تعطیلی دفاتر مهاجرتی آمریکا در سراسر جهان 20 کشور از جمله فیلیپین، بنبن و نپال نیز از صدور ویزا دست برداشتند. بیشتر از 100 مورد ممنوعیت صدور ویزا مانع از دریافت ویزای این کشورها برای کشورها یا گروه های مشخصی گردید.
در ماه سپتامبر دولت ترامپ برنامه پناهجویی آمریکا را به حالت تعلیق درآورد و مانع از پناهجویی آوارگان در آمریکا شد. تنها کشور دیگری که با یک ممنوعیت سفر مرتبط با کووید19 به وضوح مهاجرین و پناهجویان را هدف گرفت مجارستان بود.
جهان امروز
یکی از چیزهایی که از همان ابتدا به آن اندیشیده ام این است که آیا بعد از خاتمه همه گیری ممنوعیت های سفر بین المللی به قوت خود باقی خواهد ماند یا به ممنوعیت های دائمی دیگری منجر خواهد شد که آزادی رفت و آمد را هدف خواهند گرفت.
اما جهان کم و بیش در حال بازگشایی است. تا پایان سال گذشته 127 کشور از 189 کشور جهان تعطیلی های کامل را رفع کردند و 66 کشور از 98 کشور به ممنوعیت های هدفمند خاتمه دادند.
گذشته از تعداد سرسام آور تعطیلی ها و بگو مگوهای به وقوع پیوسته، من از مشاهده سطح بالای همکاری بین کشورها به خصوص در درون اتحادیه اروپا یکه خوردم. عملا تمام کشورهای اتحادیه اروپا  خود را با توصیه های مسافرتی این بلوک سازگار کردند که شاهدی است بر توانایی آن برای مدیریت بحران در یک منطقه متحد شده.
ممنوعیت های مسافرتی بسته به موضوع و زمینه های موجود همچنان وضع خواهند شد، خاتمه خواهند یافت و تغییر شکل خواهند داد.همزمان با واکسیناسیون سریع مردم در کشورهای ثروتمندتر، کشورهای کمتر تجهیز شده کماکان شیوع های شدیدی را تجربه خواهند کرد. امکان دارد سفر بین المللی مستلزم ارائه یک «کارت واکسیناسیون» کووید 19 شود. احتمال وضع ممنوعیت های سفر هدفمند جدیدی نیز وجود دارد. هنوز تا رسیدن به «وضعیت عادی» راهی طولانی در پیش است.
نویسنده: مری شیرائف (Mary A Shiraef) دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه نوتردام
منبع: https://b2n.ir/q42959

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین