مرغداران مرغ احتکار می‌کنند؟

اقتصادی،   4000102048

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اگر دولت همین میزان ارزی که قرار است برای واردات مرغ تخصیص دهد که حدود ۲۰۰۰ تومان بیشتر از یارانه ای است که در ارتباط با ذرت و کنجاله سویا به مرغداران می دهند را به نرخ مصوب مرغ اضافه می‌کرد، قطعا بازار مرغ نظم بیشتری داشت.

به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی اسفند ماه هیات دولت به منظور ترمیم ذخائر راهبردی گوشت سفید کشور و با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان، به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) خریداری و وارد کشور کند. اقدامی که برای بسیاری از فعالان صنعت طیور این سوال را ایجاد کرده است که چرا به جای واردات از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری نمی شود و نرخ مصوب مرغ اصلاح نمی شود؟

محمد علی کمالی سروستانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه واردات مرغ به کشور حدود یک ماه زمان می برد و در نتیجه تاثیری در بازار این روزهای مرغ و شب عید ندارد، اظهار کرد: اگر دولت همین میزان ارزی که قرار است برای واردات مرغ تخصیص دهد که حدود ۲۰۰۰ تومان بیشتر از یارانه ای است که در ارتباط با ذرت و کنجاله سویا به مرغداران می دهند را به نرخ مصوب مرغ اضافه می کرد، قطعا بازار مرغ نظم بیشتری داشت.

وی ادامه داد: بارها به ستاد تنظیم بازار  و سازمان حمایت اعلام کردیم که نرخ مصوب مرغ مصلحتی است و قیمت واقعی تمام شده تولید مرغداران نیست. یعنی اگر ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به موقع در اختیار مرغداران هم قرار بگیرد قیمت تمام شده تولید بیش از این می شود. ولی به این صحبت ها توجهی نشد و می توان گفت بخشی از نابسامانی بازار مرغ در روزهای پایانی اسفند ناشی از همین مساله بود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: از همه مسئولان مربوطه در سازمان های دولتی درخواست داریم به گونه ای برنامه ریزی کنند که نهاده به موقع و به انداز کافی در اختیار مرغداران قرار گیرد و همچنین نرخ مصوب مرغ هم اصلاح شود. به نظر می رسد اگر قیمت ها اصلاح شود عرضه به حدی خواهد شد که حتی ممکن است قیمت ها کمتر از نرخ مصوب شود.

به گفته وی، نگرانی از گرانی مرغ و فشار بر مصرف کننده دلیل اصلی عدم اصلاح نرخ مصوب مرغ بود؛ در حالی که شرایط بازار به گونه ای پیش رفته که تولیدکننده و مصرف کننده سودی نمی برند و عده ای دلال مرغ را در بازار آزاد با قیمت های سرسام آور در اختیار مردم قرار می دهند.

کمالی سروستانی تصریح کرد: سال های قبل که شرایط مشابهی پیش آمد و واردات مرغ صورت گرفت صنعت طیور کشور چندسال تاوان بسیاری داد. به همین دلیل از مسئولان درخواست داریم تا جایی که می توانند سیستم ها و روش های داخلی را تصحیح کنند. مرغداران داخلی آمادگی تولید دارند. ما ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تن مرغ را در سال داریم در حالی که مصرف بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیست.

وی در پایان گفت: مرغداران نمی توانند مرغ هایشان را احتکار کنند، زیرا وقتی مرغ به سن کشتار رسید هر روز که در سالن بماند تلفات می دهد. از طرفی این مرغ ها نیازمند خوراک هستند و خوراک نیز در بازار آزاد بسیار گران است. همچنین وقتی مرغ سنگین شود قیمت آن هم کاهش می یابد. پس به نفع مرغدار نیست که مرغ را نگه دارد و بایستی آن را به کشتارگاه بفرستند. اما باید دید بعد از کشتارگاه این مرغ ها به کجا می روند و چگونه توزیع می شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین