بورل: اگر برجام از دست برود، برای آن نمی‌توان جایگزینی متصور شد

سیاسی،   4000101017 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کتاب خود نوشت اگر توافق هسته‌ای ایران از دست برود، هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری برای آن وجود نخواهد داشت.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد همه تلاش خود را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به کار می‌گیرد.

جوزپ بورل در کتابی تحت عنوان «سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوران کووید-۱۹» می‌نویسد: من به عنوان هماهنگ کننده فعلی برجام، به کار با تمام طرف‌های باقی مانده در این توافق و همچنین با کل جامعه بین المللی ادامه خواهم داد. ما هر کار ممکن را برای حفظ آنچه پنج سال پیش به دست آوردیم و اطمینان از موثر ماندن این توافق انجام خواهیم داد.

به نوشته بورل، توافق هسته‌ای که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، به ویژه پس از تصمیم آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ برای خروج از این توافق و بازگرداندن تحریم‌های ایران با پیگیری راهبرد فشار حداکثری، از چند جبهه تحت فشار زیادی است.

دیپلمات ارشد اروپا متذکر می‌شود اطمینان دارم اقدام برای حفظ دست کم به دو دلیل نه تنها ضروری بلکه اضطراری است: اول اینکه ۱۲ ماه زمان می‌برد تا ایران و جامعه بین المللی اختلافاتشان را کنار بگذارند و به این توافق دست یابند. به اعتقاد بورل، اگر برجام از دست برود، هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری در انتظار نخواهد بود.

بورل بار دیگر از همه طرف‌های برجام خواست که به اجرای کامل آن متعهد بمانند، زیرا این توافق یک مولفه اصلی در ساختار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهانی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از کتابش می‌نویسد برجام نه فقط یک موفقیت نمادین است بلکه توانسته وعده هایش را محقق کند.

بورل همچنین در کتاب خود به استناد گزارش‌های ژانویه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۹ تائید می‌کند که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است. این زمان نشان دهنده تعهد ایران به برجام بیش از یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق است.