قالیباف: عدالت یعنی فاصله بین غنی و فقیر را کم کنیم

سیاسی،   3991226067

رئیس مجلس با بیان اینکه عدالت یعنی فاصله بین غنی و فقیر را کم کنیم، گفت: اکنون ۸ هزار میلیارد برای تامین نیازهای اساسی مردم به صورت ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده، اما همچنان می بینیم که مرغ ۲۴ هزار تومانی با صف های طولانی عرضه می شود که نشان می دهد اولین مشکل پول نیست بلکه مشکل اصلی در مدیریت است.

قالیباف: عدالت یعنی فاصله بین غنی و فقیر را کم کنیم

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی هوای نو حضور یافت و به سوالات و دغدغه های مسئولین تشکل های فرهنگی پاسخ داد. این همایش نخستین نشست و گفت وگوی صمیمانه مسئولان تشکل های شاخص فرهنگی با مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی بود.

محمدباقر قالیباف در نخستین همایش ملی هوای نو که شامگاه دوشنبه 25 اسفندماه برگزار شد، اظهار داشت: معتقدم هر مجموعه ای برای انجام کارهایش زمانی دچار مشکل می شود که فلسفه وجودی خود را از دست بدهد. اکنون باید این سوال را از خود بپرسیم که به عنوان فرزندان انقلاب در نهایت چه کاری را باید انجام دهیم و فلسفه وجودی ما فرزندان انقلاب چیست؟ براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه مبارزه با دشمن کار کردن است و با این نگاه هرکسی که مانع کار کردن فرزندان انقلاب شود، در حال کمک کردن به دشمنان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از سال 57 بدون اینکه بدانم کار جهادی را آغاز کرده ام در زلزله طبس وارد این عرصه شدم و اکنون حدود ۴۰ سال تجربه در این عرصه به دست آورده ام، بیان کرد: اولین مانع برای کار کردن، مردد شدن در باورها است. در دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس همه موفقیت ها، مبتنی بر سنت های الهی بوده است و اکنون هر ضعفی مانند آنچه در حوزه های اقتصاد و فرهنگ با آن روبه رو هستیم به علت تردید در سنت های الهی است.

قالیباف با بیان اینکه سنت های الهی ثابت هستند و باید به آن ها ایمان داشت، افزود: علاوه بر باور به سنت های الهی باید به قدرت مردم باور داشته باشیم اما متاسفانه اکنون نگاه دولتی، مردم باوری را قبول ندارد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) وقتی می گفتند «ما می توانیم» به این علت بود که به سنت های الهی و مردم باوری اعتقاد داشتند اما مشکلات کنونی ما به دلیل فاصله گرفتن از این دو عامل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانعی که مانع از کار کردن می شوند، گفت: نظام بوروکراسی یکی از جدی ترین موانع است که هیچ کس حریف آن نمی شود. مجلس، قوه قضائیه و دولت هم نتوانستند این اسب سرکش را رام کنند که البته این موضوع راه حل دارد و با مردم باوری می توان این مشکل را نیز حل کرد. عامل دیگری که مانع از کار کردن می شود ضعف مدیریت و ناکارآمدی است.

وی افزود: همیشه 4 رویکرد را مورد توجه قرار دادم و در مدیریت خود پیاده کرده ام که این 4 رویکرد شامل شفاف سازی، هوشمندسازی، مردم باوری و کارآمدی است و اعتقاد دارم با این 4 رویکرد می توان موانع را برطرف کرد.

قالیباف با انتقاد از مدیرانی که مدیریت هزینه هستند و مدیریت درآمد را یاد نگرفته اند، گفت: در کار فرهنگی نباید نگاه پیمانکاری داشت بلکه باید با رضایت قلبی این کارها را انجام داد. همچنین در کارهای فرهنگی باید مسئولیت اجتماعی را از صفر تا صد در نظر داشته و براساس آن عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نباید کار را به قانون گره بزنیم، بلکه باید دنبال هنجارسازی باشیم، اظهار داشت: البته اگر قانون به دنبال هنجارها بیاید خوب است اما کارهای هنجارسازانه به تولید اجتماعی فاخر منجر می شوند و می توان افراد را با هنجارسازی تربیت کرد. به عنوان نمونه راهپیمایی اربعین در دهه گذشته به شیوه ای که سال های اخیر شاهد آن بودیم بروز و ظهور نداشت و شکوه راهپیمایی اربعین به شیوه امروز مصداق بارز هنجارسازی است.

وی بیان کرد: به تعبیر سردار سلیمانی جبهه های حق علیه باطل در دوره 8 سال دفاع مقدس یک قطعه از بهشت بودند. فضای جبهه ها افراد را تربیت می کرد و امروز هر چه از انقلاب می بینیم مانند کار جهادی و دفاع از حرم ناشی از هنجارسازی های دفاع مقدس است.

قالیباف افزود: تقسیم جامعه به سیاه و سفید و خاکستری ناشی از نگاه عاجزانه است، در حالی که جامعه و فرهنگ ما از توحید، اهل بیت و قرآن برخاسته است و اگر سرمایه جبهه را نداشتیم، برای به نمایش گذاشتن فرهنگ ایثار در جامعه دچار مشکل می‌شدیم.

قالیباف به 3 عنصر تاخیر، تدبیر و تغییر در مواجهه با موضوعات فرهنگی جامعه اشاره کرد و ادامه داد: هر بار موجی در جامعه به وجود می آید، متاسفانه برای مواجهه با آن دچار تاخیر می شویم و سپس به دنبال تدبیر می رویم که به نظر من تدبیر وقتی توام با تاخیر باشد، منجر به انفعال می شود و در نهایت مجبور می شویم مسائلی را تغییر دهیم و بپذیریم که صحیح نیست. در حالی که هر موضوعی را می توانیم با تدبیرِ سریع به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه نباید در کارهای فرهنگی خودجوش مداخله کنیم، گفت: حاکمیت باید از کارهای فرهنگی خودجوش حمایت کند و به دنبال ما به ازاء نباشد تا این کارهای فرهنگی منجر به تولید اجتماعی فاخر شود.

وی با اشاره به اینکه عدالت یعنی فاصله بین غنی و فقیر را کم کنیم، گفت: اگر بخواهیم به صورت ملموس در مورد عدالت صحبت کنیم می توانیم به بهره مندی همه اقشار مردم از نعمت امنیت را مثال بزنیم که با سامانه 110 همه مردم به صورت مساوی از نعمت امنیت برخوردار شدند، همچنین نگاه عدالت محورانه در شهرداری نیز سبب شد تا خطوط مترو ابتدا از مناطق پایین شهر و کارگرنشین ساخته شده و به سمت مناطق بالای شهر برود.

قالیباف افزود: در دوران مسئولیتم به عنوان فرمانده نیروی انتظامی، «جامعه‌محور» حرکت کردم، در نتیجه استفاده از کمربندی ایمنی حین رانندگی که مردم حدود 5 درصد از آن استفاده می کردند با یک رویکرد فرهنگی و ساخت انیمیشن های مناسب به 70 درصد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 60 نفر از نمایندگان جوان مجلس شورای اسلامی فراکسیون گام دوم انقلاب را تاسیس کرده‌اند که فعالیت مناسبی دارند و من نیز به صورت مرتب با آن ها جلساتی را برگزار می کنم. پیشنهاد من این است که دبیرخانه نخستین همایش ملی هوای نو با فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس شورای اسلامی ارتباط کاری مناسبی ایجاد کند.

وی افزود: پیشاهنگی کارهای مردمی باید به دست جوانان باشد تا بتوانند با رویکرد انقلابی کار خود را پیش ببرند. نگاه و رویکرد انقلابی مردم را به سیاه و سفید و خاکستری تقسیم نمی کند و فقط به دنبال خدمت رسانی به آن ها در سایه نظام اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه 1400 یکی از اقدامات بسیار خوب توجه به محرومیت زدایی، اشتغال زایی و مبارزه با آسیب های اجتماعی است که در این حوزه اعتبارات و تمرکز از سطح ملی به استان ها و حتی شهرستان ها داده ایم و 2200 نقطه که نیازمند توجه جدی در حوزه محرومیت زدایی، مبارزه با آسیب های اجتماعی و ایجاد اشتغال بودند را در اولویت قرار دادیم، براساس مصوبه مجلس نیروهای جهادی نیز می توانند در این حوزه فعالیت موثر داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های موجود در بحث مالیات، گفت: اساسا با معافیت های مالیاتی نباید موافقت کنیم زیرا از جمله چالش های موجود در بحث مالیات، «فرار مالیاتی»، «معافیت مالیاتی» و «دریافت حداقل مالیات» است که در این حوزه بیشترین فشار را به تولیدکنندگان می آوریم البته در این زمینه حمایت از حوزه های فرهنگی لازم است اما نظرات کارشناسان در زمینه اخذ مالیات باید لحاظ شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش ضعف مدیریت در ایجاد مشکلات فعلی، گفت: اکنون 8 هزار میلیارد برای تامین نیازهای اساسی مردم به صورت ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده، اما همچنان می بینیم که مرغ 24 هزار تومانی با صف های طولانی عرضه می شود که نشان می دهد اولین مشکل پول نیست بلکه مشکل اصلی در مدیریت است.

لازم به ذکر است این همایش که نشست و گفت وگوی صمیمانه مسئولین تشکل های شاخص فرهنگی با مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی است، اولین دوره آن با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

همچنین براساس این گزارش تعدادی از مسئولین تشکل های شاخص فرهنگی سوالات و دغدغه های خود را با رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند و قالیباف نیز به صورت مفصل به همه آن ها پاسخ داده و توضیحات لازم را ارائه کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین