رئیس سازمان بورس: دستکاری قیمتی در بورس صحت ندارد/بازارگردان نباید نوسان گیر شود

بورس،   3991225143

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دستکاری قیمتی در بورس صحت ندارد، گفت: فردا در شورای عالی بورس پیشنهاد خواهیم داد که اجازه دهد بسته جامعی برای دامنه نوسان تهیه نماییم.

رئیس سازمان بورس: دستکاری قیمتی در بورس صحت ندارد/بازارگردان نباید نوسان گیر شود

به گزارش مهر، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه دستکاری قیمتی در بورس صحت ندارد، گفت: دامنه نوسان باید بازتر از آن چیزی باشد که اکنون هست، چراکه کارایی بازار این را حکم می‌کند.

وی افزود: متغیرهای اقتصادی و تحولات سیاسی پیش رو، فضای نااطمینانی را برای سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد کرده بود که بر این اساس در فضای نااطمینانی، وقتی که قدرت تصمیم گیری کاهش می یابد، باید به سهامداران فرصت داد، پس دامنه نوسان به این دلیل بود که آرامش در فضای بازار ایجاد شود.

دهقان دهنوی گفت: دستکاری قیمتی را در جایی به کار می بریم که برای اهداف نادرستی، منافعی را متوجه عده ای کنیم؛ اما ما دامنه نوسان نامتقارن را تعیین کردیم که بتوانیم فضای نااطمینانی را مدیریت کنیم.

وی در خصوص هزینه دامنه نوسان نامتقارن، گفت: هر نوع تصمیم و تغییری جوانب خود را دارد، اما اینجا در تعیین دامنه نوسان نامتقارن، موضوع هزینه و فایده مطرح است تا رفع نگرانی از سهامدارانی صورت گیرد که به جای اینکه به سودآوری و ارزشمندی سهام خود توجه کنند، به هیجانات توجه می کنند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه هر چقدر دامنه نوسان محدود شود، نقدشوندگی محدود می شود، گفت: سازمان بورس در صدد است کمک کند تا نقدشوندگی بازار بالا رود. در ابتدای امسال به خاطر اینکه روند صعودی شدیدی در بازار سرمایه وجود داشت، نصاب صندوق های سرمایه گذاری و سقف سهام آنها را تغییر داده ایم.

وی افزود: نمی توان از سازمان بورس انتظار داشت که تنظیم گری صورت دهد و اسم کارها و اقدامات آن را دستکاری قیمتی بدانیم.

دهقان دهنوی گفت: صندوق های سرمایه گذاری خود تشخیص می‌دهند که چه سهامی را بخرند؛ ضمن اینکه بازارگردانی تجربه جدیدی در سطح وسیع در بازار سرمایه به شمار می رود که البته نقایصی هم دارد و دستورالعمل آن نیز در حال بازنگری است؛ این در حالی است که بازارگردانی مسئولیت پذیری در مورد بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وقتی که دامنه نوسان منفی ۵ بوده و فضای بازار هیجانی و به دور از تحلیل است، بازارگردان تبدیل به نوسان گیر می شود و روی منفی ۵ سهام را از دست مردم می گیرد و با کوچکترین فضای مثبت، بازدهی بالایی را کسب می کند. لذا باید توجه داشت که هر تصمیمی هزینه و فایده دارد؛ ما در این مقطع از زمان به این نتیجه رسیدیم که فایده دامنه نوسان منفی ۲ و مثبت ۲ کمتر از زیان آن است.

وی افزود: ما برای شرایط موقت، تصمیم موقت می گیریم و هر ماه گزارشی را به شورای عالی بورس ارایه می دهیم، اما پیشنهاد ما به شورای عالی بورس این است که تصمیم دامنه نامتقارن که آرامش نسبی ایجاد کرده را بررسی کنیم؛ ضمن اینکه انتظارات اکنون به سمتی رفته است که آینده اقتصاد را می توان بهتر از قبل ترسیم کرد؛ ضمن اینکه دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم، پس فضا دیگر غبارآلود نیست؛ اما باید توجه داشت که اگرچه ما یک تصمیم موقت در شرایط خاص داشتیم، اما تغییرات متعدد هم خود هزینه و فایده دارد؛ لذا اینکه مرتب تصمیمات را تغییر دهیم، هزینه ها را افزایش می دهد.

دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس اعتقاد دارد که باید یک بسته برای دامنه نوسان طراحی شود؛ بنابراین چشم انداز حذف دامنه نوسان است؛ البته باید گفت که در خیلی از بورس های دنیا، دامنه نوسان وجود دارد؛ اما خیلی دامنه بزرگی است و به ندرت به چشم می‌آید.

وی افزود: باید بتوان شرایط تعریف شده بر روی دامنه نوسان گذاشت تا در مواقع خاص انعطاف پذیری لازم را داشته باشد؛ بنابراین باید مصلحت بازار را در نظر گرفت.

رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس به شورای عالی بورس پیشنهاد خواهد داد تا یک بسته خاصی را برای دامنه نوسان در نظر بگیرد؛ اما به هر حال نظرات شورای عالی بورس متفاوت است.

وی افزود: ما همواره به سهامداران پیشنهاد می دهیم که اگر می خواهند وارد بازار سرمایه شوند، مشاوره بگیرند و گزارشها را بخوانند و نسبت به سهم های انتخابی خود آگاه باشند. برای این گروه از افراد، روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس را پیشنهاد خواهیم داد.

دهقان دهنوی گفت: سرمایه گذاری غیرمستقیم را می توان در صندوق های سرمایه گذاری دید؛ این در حالی است که باید نهادهای سرمایه گذاری را گسترش داد؛ ضمن اینکه امروز در جلسه هیات مدیره بورس ۸ نهاد مالی را تصویب کرده ایم و به همکاران اعلام کرده ام که به سرعت نهادهای مالی را توسعه دهند.

وی اظهار داشت: قبل از اینکه به سازمان بورس بیایم، دبیر هیات مقررات زدایی بودم و آنجا از سازمان بورس درخواست کردیم که اجازه ورود صندوق های سرمایه گذاری را بدهیم. از این پس مصوبات هیات مدیره سازمان بورس را دنبال کنید و گزارش هم خواهیم داد که چه طور کار را سرعت خواهیم داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دستورالعمل کارگزاری ها بازنگری خواهد شد و تا فروردین و اردیبهشت کار بازنگری را صورت خواهیم داد و امیدواریم از اردیبهشت ۱۴۰۰ بتوانیم مجوز کارگزاری های جدید را صادر کنیم.

وی اظهار داشت: بازدهی بازار سرمایه در همه بازارها طی سنوات گذشته بسیار بالا بوده؛ پس سرمایه گذاری غیرمستقیم سودآوری بسیار بالایی دارد؛ پس مردم با نگاه بلندمدت به استفاده از صندوق های سرمایه گذاری رو بیاورند و خود را از دغدغه های روزانه بورس رها کنند.

دهقان دهنوی گفت: ماینینگ و استخراج رمزارز قانونی است ولی استفاده از رمزارز در خرید و فروش و راه اندازی سایت ها برای خرید و فروش غیرقانونی است؛ پس درخواست ما این است که مراجع نظارتی با تخلفات برخورد کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین