دردسرهای ثبت نام الکترونیکی در انتخابات شوراها

دکتر مجید تجملیان*،   3991224118 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 دردسرهای ثبت نام الکترونیکی در انتخابات شوراها

بالاخره امسال وزارت کشور برای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات دوره ششم شوراهای اسلامی شهر تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات و ثبت‌نام الکترونیکی نامزدها گرفت.

پس از حدود ۲۴ ساعت سر و کله زدن با این سامانه (نگارش ۱٫۳)  در ذیل به پاره‌ای از یافته‌ها اشاره می‌گردد:

۱- در زمانه‌ای که همه در حال تبدیل سامانه‌های نرم‌افزاری رومیزی‌ (desktop) خود به برنامه‌های کاربردی تحت وب (Weblication) هستند، وزارت کشور ایران تصمیم گرفته است در عوض یک سامانه مبتنی بر وب، دو نرم‌افزار جداگانه برای محیط‌های ویندوز و اندروید تولید کند! ظاهراً از نظر وزارت کشور کسانی که از ویندوز و اندروید استفاده نمی‌کنند (مثلاً کاربران لینوکس یا مک‌اینتاش) اجازه نامزد شدن برای انتخابات شورای شهر را ندارند!!

۲- شاید باور نکنید، اما در هنگام ثبت‌نام در نسخه ویندوزی نرم‌افزار، اجازه انتخاب گذرواژه طولانی‌تر از ۸ کاراکتر ندارید!! (به این می‌گویند رعایت اصول امنیتی در حد عالی!)

۳- در هنگام ورود اطلاعات در بعضی از فیلدهای اطلاعاتی فرم‌های ثبت‌نام، اجازه Paste کردن اطلاعات از قبل تایپ شده را ندارید و باید حتماً آن را با صفحه کلید مجدداً تایپ کنید؛ حتی اگر مثل نشانی پستی یک رشته طولانی باشد! (اصلاً چه معنی دارد که کاربر بخواهد از اطلاعات قبلی‌اش که در کامپیوتر یا گوشی‌اش دارد، در فرم ثبت‌نام چیزی کپی کند؟!!)

۴- در هنگام ورود اطلاعات در فرم‌های ثبت‌نام اجازه استفاده از کاراکترهای عددی فارسی را ندارید، حتی اگر شماره کوچه یا پلاک خانه‌تان باشد! باید وسط تایپ صفحه‌کلیدتان را از حالت فارسی به حالت انگلیسی برگردانید تا بتوانید عدد را وسط متن وارد کنید و دوباره به حالت فارسی برگردید تا ادامه متن را تایپ کنید!!

۵- ترتیب حرکت در بین فیلدهای اطلاعاتی فرم‌ها (با زدن کلید Tab) نظم معنی‌داری ندارد و در هر فرم به یک صورت حرکت می‌کند! در یکی صفحه از بالا به پایین، در صفحه دیگر از راست به چپ، و در صفحه دیگر به صورت اتفاقی (Random)!

۶- طبق مفاد راهنمای سامانه، فایل تصاویر مدارک دارای محدودیت ۱۰۰ کیلوبایتی است، اما در عین حال باید از وضوح و خوانایی لازم هم برخوردار باشد! ضمناً جالب است که نرم‌افزار هیچ کنترلی بر روی اندازه فایل‌ها ندارد و کاربر هر فایلی با هر اندازه را معرفی کند، سامانه خطایی نمی‌دهد!

۷- پس از فشردن دکمه «ارسال اطلاعات» در عوض آنکه روند پیشرفت کار به کاربر نمایش داده شود، فقط دکمه مذکور به مدت سه دقیقه غیرفعال می‌شود! کاربر بیچاره می‌ماند که اصلاً اطلاعات دارد ارسال می‌شود/نمی‌شود، یا مشکلی پیش آمده و ...!

۸- پس از چند بار تلاش، هر بار پیام «در این لحظه دسترسی به سرور امکان‌پذیر نمی‌باشد» را دریافت کردیم که با توجه برقرار بودن ارتباط پر سرعت اینترنتی ما، بیانگر ضعف زیرساخت‌های پردازشی و ارتباطی سامانه در وزارت کشور است. بعد از ساعت‌ها معطلی و تماس‌های متعدد با «مرکز پشتیبانی ثبت‌نام الکترونیکی ستاد انتخابات کشور» (۰۲۱۸۴۸۶۷۷۷۷)، کشف‌های جدیدی پیرامون این سامانه عجیب و غریب داشتیم:

اول، اپراتور پاسخگو به ما گفت که «احتمال دارد بر روی بعضی از گوشی‌های موبایل کد عددی ارسالی به صورت معکوس نمایش داده شود! بنابراین هنگام ورود کد ارسال اطلاعات، معکوس کد دریافتی را هم آزمایش کنید. ضمناً سامانه زیر فشار است، چند ساعت دیگر دوباره سعی کنید!»

دوم، با آزمایش کردن حالت‌های مختلف کد، متوجه شدیم با اولین سامانه نرم‌افزاری در طول تاریخ مواجهیم که هنگام ورود کد احراز هویت، اگر کد را اشتباه وارد کرده باشید پیام خطایی دریافت نمی‌کنید! فقط بعد از چند دقیقه معطل شدن، سامانه پیام نامربوط «در این لحظه دسترسی به سرور امکان‌پذیر نمی‌باشد» را نمایش می‌دهد!!

انگار نه انگار که در این کشور سالهاست سامانه‌هایی مثل کنکور، یارانه‌های نقدی، کارت سوخت و ... راه‌اندازی شده‌اند و حجم کاربرانی چند برابر این را پاسخگو هستند!

انگار نه انگار که دانشگاه‌های درجه یک این کشور سالهاست که بهترین مهندسین کامپیوتر را تربیت می‌کنند!

به عنوان یک متخصص با تجربه و مدرس حوزه فناوری اطلاعات، از مسئولین وزارت کشور چند سؤال دارم:

- آیا مسئولین فناوری اطلاعات وزارت کشور با آن همه منابع و بودجه‌ای که در اختیار دارند، تدابیر لازم را برای راه‌اندازی این سامانه اندیشیده بودند؟!
- آیا واقعاً طراح و مجری این سامانه بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شده است یا مطابق معمول اغلب کارهای مشابه در دولت، اینجا هم روابط بر ضوابط چیره بوده است؟!
- ناظر این پروژه چه کسی بوده است؟!

* متخصص نرم افزار و عضو هیات علمی دانشگاه

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۸۳۸۴۰۶:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اکثر سایت های خدماتی داخلی بد طراحی میشوند و معلوم نیست طراح واقعا در چه دنیایی سیر می کند در سایت اینترنت ای دی اس ال مخابرات هم شما به هنگام ورود باید کد امنیتی که می دهد را تایپ کنید گاهی کد 4 رقمی می دهد گاهی 7 رقمی! و اصلا بهش فکر نکردن که 3 و 4 رقمی امنیت لازم را تامین میکنه یا 7 و 8 رقمی! بعد واردش که میشی بعد از چند دقیقه شما را لاگ اوت میکنه و دوباره باید این مراحل را طی کنید یعنی فکر نکرده که طرف شاید میخاد لاگ اینlogin بمونه حتی جیمیل هم این کار را نمیکنه( سطح امنیت متناقض و زیاد برای سایتی که تا این حد امنیت و لاگ اوت کردن و..نیاز نداره و باعث اذیت و ازار کاربر میشه) یعنی متاسفانه برای طراحان ما فلسفه برخی چیزها جا نیفتاده میدونه که یه کپچاCAPTCHA اینجا لازمه و بقیه گذاشتن ما هم باید بگذاریم ولی نمیدونه فلسفه اش چیه و این کپچا چند رقمی باشه کافیه و در مورد لاگین و لاگ اوت و سایر چیزها هم همینطور نمی دانم مشکل از دانشگاه و آموزش است از چیست که وضع برنامه نویس های ما این شده است جا برای ارسال نظر و انتقاد هم نگذاشته بود تا جایی که یادم میاد اگر هم انتقاد کنید توجیه خواهد کرد چون فلسفه کار را نمیدونه هر چی براش توضیح بدی خواهد گفت نه تو نمیفهمی در سایر سایتها هم کمابیش همینه زیاد با این مسائل برخورد داشتم فهمیدن که یه چیزی هست ولی سراغ فلسفه کار نرفته پس ریشه کار اشکال داره
ناشناس۱۸۶۸۵۱۵۰۹:۴۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
فایده این شوراها چیست به جز اینکه هر چند وقت دستگیری گروهی از آنها بدلیل فساد و تخلف اعلام میشود
ناشناس۱۸۶۸۵۵۶۰۹:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
هزینه تشکیلاتی شوراها بسیار بیشتر از کارایی آنها است. تجربه شوراها تجربه شکست خورده ای است. بهتراست شوراها برای مدت معینی مثلا" 10 سال تعطیل گردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین