تجاوزات مستمر آمریکا علیه حاکمیت عراق و عواقب سکوت دولت

جهان،   3991224053 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت عراق درحالی از هرگونه واکنش قاطع به تجاوزات آمریکا علیه حاکمیت عراق خودداری می‌کند که ساکنان جدید کاخ سفید نشان دادند همان سیاست‌های قبلی را مقابل عراق پیش خواهند گرفت.

تجاوزات مستمر آمریکا علیه حاکمیت عراق و عواقب سکوت دولت

به گزارش الف، هم‌زمان با آغاز جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 و سرنگونی صدام، بیش از 173 هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که 150 هزار نفر از آنها، آمریکایی بودند.

پس از آن در سال 2011 طبق توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نظامیان آمریکایی این کشور را ترک کردند تا اینکه در سال 2014 همزمان با ظهور داعش در عراق و ایجاد ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم تحت رهبری آمریکا که به‌بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند٬ حضور آمریکایی‌ها در این کشور مجدداً تقویت شد.

در این سال حدود 11 هزار نظامی بیگانه ضمن ائتلاف مذکور وارد عراق شدند که تقریباً 70 درصد آنها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دادند؛ درحالی که عراق توانست به‌همت گروه‌های مقاومت بر گروه تکفیری داعش پیروز شود و ضمن اینکه بهانه ائتلاف آمریکایی برای ماندن در عراق مبارزه با داعش بود٬ نیروهای این ائتلاف هرچند حضور خود را کمرنگ کردند اما همچنان اصرار بر ابقای خود در این کشور دارند.

پارلمان عراق در 5 ژانویه 2020 با حضور بیش از 170 نماینده در پی شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به‌دست تروریست‌های آمریکایی همراه با تصویب مصوبه اخراج نظامیان بیگانه٬ بر پایان نقش ائتلاف آمریکایی در این کشور نیز تأکید کرد.

ایالات متحده در سال 2008 با امضای یک توافق‌نامه امنیتی با دولت «نوری المالکی» نخست وزیر وقت عراق اقدام به تأسیس چندین پایگاه در عراق کرد.

پایگاه‌هایی که آمریکا در خاک عراق دارد با پایگاه‌های سایر کشور‌های عربی کاملاً متفاوت است، در واقع، محور اساسی نیروی زمینی آمریکا در خلیج فارس، همین نظامیانی هستند که در خاک عراق حضور دارند و توان نظامی ارتش آمریکا از طریق این پایگاه‌های نظامی در عراق تأمین می‌شود.

همچنین حمله داعش به عراق در 2014 نیز بهانه تازه‌ای برای آمریکا بود تا بتواند تعداد پایگاه‌های خود را در عراق افزایش دهد.

اما از سال 2003 تاکنون و به ویژه در سال‌های اخیر نظامیان و پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق تبدیل به پل تجاوزات مستمر این کشور علیه مواضع عراقی و نقض حاکمیت این کشور شده‌اند؛ موضوعی که تاکنون واکنش قاطع و رسمی از جانب دولت عراق را در پی نداشته و همین امر انتقاداتی میان نمایندگان پارلمان و ملت عراق به وجود آورده است.

اواسط 2020 زمانی که سفارت آمریکا در بغداد یک سامانه دفاع هوایی را در داخل منطقه «الخضراء» و بدون اطلاع دولت یا وزارت کشور عراق که مسئول حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارت‌خانه‌ها در عراق است، مستقر کرد، عراقی ها بیشتر از سکوت دولت خشمگین شدند تا این اقدام آمریکا و از نظر آنها این اتفاق اوج بی احترامی به حاکمیت عراق بود.

«میثاق ابراهیم» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، اقدام سفارت آمریکا در انجام تمرین‌های نظامی بدون اطلاع دولت عراق در بغداد را نشانه ضعف دولت المصطفی الکاظمی دانست.

«سلام الشمری» عضو ائتلاف سائرون عراق نیز با انتقاد از تجاوزات مستمر آمریکا به تمامیت ارضی عراق اظهار داشت که تجاوز آمریکا نتیجه ضعف مسئولیت در تصمیم‌گیری‌های مهم است که منجر به عدم احترام آمریکا به این کشور می‌شود و و این دلیلی بر عدم جدیت آمریکا در تعامل با عراق به عنوان یک کشور مستقل است.

«کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراق نیز اعلام کرد که سکوت دولت در قبال اقدامات سفارت آمریکا در بغداد دلیلی روشن بر موافقت دولت با تجاوزات آمریکا و آموزش های نظامی آن در مرکز بغداد است؛ بدون اینکه توجهی به ترس و وحشت شهروندان عراق شود.

از سوی دیگر با وجود تاکید و هشدارهای فراوان ملت عراق و پارلمان این کشور به دولت برای اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها هیچگونه جدیتی از دولت مصطفی الکاظمی در این زمینه مشاهده نشده است.

آمریکایی‌ها همچنین به دولت عراق فشار وارد کرده اند تا علیه حشد شعبی و گروه‌های مقاومت اقدام کند. در این میان بوق‌های رسانه‌های آمریکایی در عراق و منطقه هم به کمک آمریکایی‌ها آمده‌اند. آمریکا از متشنج کردن فضای عراق و حتی بردن فضا به سمتی که درگیری‌های مسلحانه گسترش بیابد، ابایی ندارد و تهدیدهای اخیر هم در سایه همین اهداف اتفاق افتاده است.

در همین راستا اخیرا وزارت دفاع دولت جدید ایالات متحده اعلام کرد که نیروهای مقاومت عراق را در داخل خاک سوریه با حمله هوایی مورد هدف  قرار داده است. البته بعدا مشخص شد که این حمله در منطقه بین «البوکمال» سوریه و «القائم» عراق در مرز میان دو کشور انجام شده و سازمان حشد شعبی عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به جدی بودن این قضیه و بازتاب آن بر حاکمیت، امنیت و ثبات کشور عزیزمان عراق، سازمان حشد شعبی برای مدتی منتظر ماند تا روایت کامل در مورد این حمله به اتمام برسد و تایید شود که رزمندگان ما بر خلاف روایت نظامیان متجاوز آمریکایی در عمق خاک سوریه نبودند و رزمندگان ما در نوار مرزی بین دو کشور برای حفاظت از خاک عراق دربرابر تروریسم حضور داشتند.

این حمله آمریکایی‌ها به مواضع عراق بیانگر سیگنال‌های منفی برای همه کسانی بود که گمان می کردند بایدن سیاست محتاطانه و مدبرانه تری نسبت به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال خاورمیانه و به شکل ویژه عراق در پیش خواهد گرفت. درواقع دموکرات‌های آمریکا نشان دادند آنگونه که ادعا می کردند از پختگی و سیاست لازم برخوردار نیستند.

این موضوع در قالب هشداری برای دولت مصطفی الکاظمی در عراق است که با فشار ملت و پارلمان جهت اجرای مصوبه اخراج بیگانگان مواجه شده است؛ چرا که دولت جدید ایالات متحده نشان داد قصد ندارد سیاست دولت های قبلی آمریکا در قبال عراق را تغییر دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۷۴۸۱۱۱:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
آخرش با خفت بیشتری خارج خواهند شد
حسن۱۸۶۷۵۵۶۱۲:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
صلاح مملکت خویش خسروان دانند. ملت عراق نیاز قیم ندارد. ما بهتر است به مشکلات خودمان بپردازیم.
ناشناس۱۸۶۷۸۸۲۱۵:۴۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
اون موقع که به ما حمله کرد قیم میخواست الان نیاز نداره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین