پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یک بدهکار بانکی روی میز کمیسیون اصل نود

اقتصادی،   3991223119

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور در این کمیسیون خبر داد و گفت: مجلس با جدیت به این موضوع ورود کرده تا تعیین تکلیف شود.

پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یک بدهکار بانکی روی میز کمیسیون اصل نود

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره بررسی پرونده سوء مدیریت و تخلفات مالی در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰، پیرامون برخی سوء‌مدیریت‌ها و تخلفات مالی در سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی این کمیسیون با بکارگیری ابزارهای نظارتی و استفاده از ظرفیت قضایی سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده ورود کرده است. متاسفانه در موارد بررسی شده برخی از تخلفات و سوء‌مدیریت‌ها قابل تأمل است.

وی افزود: علیرغم هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای بکارگیری تجهیزات جدید و جمع کردن تمامی سرورهای مستقر در سازمان بنادر در اقدامی عجیب کلیه اطلاعات حیاتی این سازمان از دست رفته به نحوی که بسیاری از اطلاعات مالی در این سازمان دیگر غیر قابل برگشت است که از جمله این اطلاعات، طرح‌های مالی شرکت‌های کشتیرانی بوده که امروز با بحران مواجه شدند و در تسویه حساب با مشتریان زمینه برخی از گرفتاری‌ها را فراهم کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از اخبار و ادعاها حاکی از این است که از بین رفتن اطلاعات عمدی بوده و با هدف سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت ها و فسادهای کلان مجموعه صورت گرفته است. در بررسی اولیه خسارت این اتفاق هزار میلیارد تومان برآورد شده که رقم قابل تاملی است.

خضریان در ادامه گفت: پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور تحت عنوان یک شرکت از دیگر موضوعات مطرح شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است. جالب است که افراد تصمیم‌گیر در واگذاری بندر نفتی خلیج فارس عضو هیئت مدیره و سهامداران شرکت مجموعه مذکور هستند که احتمال رانت در واگذاری را تقویت می‌کند. از طرفی واگذاری ابتدا ۲۵ ساله بوده که بدون تغییری محاسبات، قرارداد این شرکت به ۴۰ سال افزایش پیدا کرده که بسیار قابل تامل است. بر همین اساس به نظر می‌رسد ماده ۳۱ آیین نامه معاملات سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند ظرفیتی برای بروز فساد در این سازمان ایجاد کند چرا که هیئت عامل هر تصمیمی را می‌تواند بگیرد و نظارتی در این حوزه وجود ندارد، لذا مجلس به این موضوع با جدیت ورود کرده تا تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه هیئت عامل سازمان اختیارات فراوانی داشته و در سنوات گذشته بدون هیچ گونه مناقصه ای و تنها بر اساس روابط محوطه‌های بندری و اسکله ها واگذار شده و این موضوع زمینه برخی فسادها را فراهم کرده، افزود: نکته قابل تامل دیگر در پرونده سازمان بنادر و دریانوردی، نحوه پرداختی‌ها است، متاسفانه مسئولان این سازمان به هیچ وجه حاضر نشدند فیش حقوقی و سطح پرداختی مدیران خودش را در سامانه شفافیت بارگزاری و زمینه شفافیت را فراهم کنند. با توجه به برخی از اخبار و گزارش‌های واصله در این سازمان حقوق‌های نجومی و پاداش‌های فصلی و سالانه بی‌حساب و کتابی پرداخت شده است از طرفی سفرهای خارجی بی‌ضابطه و فراوان به خرج شرکت بندری و دریایی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده بوده که کمیسیون اصل ۹۰ به آن ورود کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: ریشه بسیاری از مفاسدی که در کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی کمیسیون اصل ۹۰ در رابطه با سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد و شکایات متعددی پیرامون آن هست مربوط به صندوق بازنشستگی این سازمان و شرکت‌های وابسته است که طی یک سال اخیر تعدادی از مدیران این صندوق توسط دستگاه قضایی دستگیر و بازداشت شده‌اند و متاسفانه اتهامات در این زمینه بیش از حد تصور بوده و بسیار وسیع است به نحوی که سازمان بنادر و دریانوردی را متاثر از این درآمد کلان به کانونی برای برخی ضد و بندهای سیاسی هم بدل کرده است.

وی افزود: تنها در یک فقره این سازمان مبلغ ۲۰ میلیون دلار در قالب خریدهای سازمان بازنشستگی به یکی از افراد نزدیک خود واگذار کرده و وی هم با دریافت تمامی این مبلغ از کشور متواری شده است؛ موضوعات مشابه نیز وجود دارد که با دقت در کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌ قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

خضریان همچنین گفت: واگذاری اراضی در بندر شهید رجایی به یک شرکت متعلق به مدیران عالی سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از تخلفات عجیب این سازمان است و بدون ریالی سرمایه گذاری و تنها با تجهیزات سازمان سالی ۱۲۰ هزار کانتینر به این شرکت واگذار می‌شود که درآمدی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان نصیب شرکت واگذار شده کرده است. از طرفی کار نگهداری و بارگیری با تجهیزات سازمان بنادر و با فاکتور شرکت مذکور انجام می‌گیرد؛ در بندر شهید رجایی به این شرکت محوطه ای داده شده و کار تخلیه و بارگیری بدون ترک محوطه را شروع کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با عنایت به موارد مطرح شده پرونده ویژه ای جهت رسیدگی به تخلفات سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح شده و جلسات ابتدایی در کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی این کمیسیون برگزار شده است همچنین نامه‌نگاری‌هایی هم به دستگاه‌های مذکور صورت گرفته و فکر می‌کنم این پرونده جزو پرونده‌های جنجالی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود که زمینه برخی از گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ را به دستگاه قضایی فراهم می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین