یک انتخابات دقیقه نودی در سال ۱۴۰۰

گروه سیاسی الف،   3991221001 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک انتخابات دقیقه نودی در سال ۱۴۰۰

حدود سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری از اسامی فراوانی نام‌برده می‌شود که احتمال ورود آن‌ها به رقابت‌ها وجود دارد. به همین دلیل نوعی سردرگمی بر فضای سیاسی حکم‌فرما شده که بالطبع متأثر از چنین وضعیتی آرایش انتخاباتی نیز شکل نگرفته است.

ناگفته پیداست که سیاست ورزی و کنش سیاسی در این چارچوب بسیار سخت می‌شود و حتی به‌جرئت می‌توان گفت به‌جای ارائه برنامه در حوزه‌های مختلف، نامزدی می‌تواند در انتخابات پیروز شود که در هفته‌های آخر در مناظره‌ها قدرت بیان و به عبارتی بهتر حاضرجوابی بیشتر و بهتری داشته باشد.

 این در حالی است که کشور در حال حاضر با مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف مواجه است و ضرورت دارد انتخابات بر اساس احزاب و جریانات سیاسی مشخص شکل بگیرد تا نوعی مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نیز به وجود آید. به عبارتی هر حزب علاوه بر اینکه می‌باید در پی معرفی بهترین نامزد باشد تلاش کند که بهترین برنامه را به لحاظ انطباق بر وضعیت موجود کشور و رفع مشکلات ارائه دهد.

متأثر از نبود احزاب و جریانات قوی/ ریشه‌دار/ سازمان‌یافته، نوعی تک‌روی در عرصه سیاسی وجود دارد و بیشتر نامزدها تلاش می‌کنند تا حداقل در مقطعی به‌صورت انفرادی کار را پیش ببرند.

در این راستا در روزها و هفته‌های اخیر برخی اذعان داشته‌اند در سال آینده وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد. این‌که چنین افرادی آیا بتوانند از سد بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان عبور کنند مشخص نیست اما مسئله این است که نوعی بی‌سامانی وجود دارد و هر فردی خود را برخوردار از آن‌چنان شایستگی، اعتبار و قابلیتی می‌داند که وارد مهم‌ترین رقابت‌های انتخاباتی در کشور شود.

مطابق اصل‏ یک‌صد و سیزدهم «پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‌جمهور عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‌شود، بر عهده‏ دارد».

بنابراین مشخص است با توجه به اصول یک‌صد و سیزدهم و البته یک‌صد و پانزدهم که بیان می‌دارد رئیس‌جمهور می‌باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی که «ایرانی‌الاصل، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مؤمن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور» باشد معدودی از افراد می‌توانند دارای چنین ویژگی‌هایی باشند. اما به نظر می‌رسد در شرایطی که جریانات مختلف سیاسی در دو دهه گذشته نتوانسته‌اند کارنامه موفقی در حوزه اجرایی داشته باشند و نوعی دل‌زدگی نیز نسبت به آن‌ها در عرصه اجتماعی به وجود آمده هر فرد خود را دارای صلاحیت می‌بیند که وارد رقابت‌ها شود.

بنابراین در روزهای گذشته (که احتمالاً در هفته‌های آینده نیز چنین داستان‌هایی ادامه خواهد داشت) افرادی مطرح می‌شوند و از عزم خود برای ورود به انتخابات سخن می‌گویند که سابقه سیاسی آن‌چنانی ندارند و تا چند سال پیش ناشناخته بوده‌اند به گونه ای که حتی اگر از مردم کوچه و بازار سؤال شود خیلی‌ها آن‌ها را نمی‌شناسند و به‌سختی نیز می‌توان ویژگی‌هایی که در اصل یک‌صد و پانزدهم قانون اساسی به آن اشاره‌شده را در آن‌ها پیدا کرد.

با این وضعیت سردرگمی و ابهام که نامزدهای کمتر شناخته‌شده فضا را مساعد دیده‌اند و قصد ورود به انتخابات را دارند، برخی از افراد مشهور نیز تمایل دارند بنا به هر دلیل از جمله تخریب کمتر، ایجاد شوک، مشاهده بازی رقبا و ... در آخرین دقایق وارد رقابت‌ها شوند.

در چنین شرایطی احتمالا نباید انتظار داشت بعد از روی کار آمدن دولت آینده نیز برنامه مشخص و مدون جدی جهت حل مشکلات وجود داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر هیچ نامزدی اصولاً به این موضوع فکر نمی‌کند. یعنی انتخابات نه بر پایه جنگ برنامه‌ها و شایستگی افراد بلکه کلاً بر پایه بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای پیش می‌رود.

دیدگاه کاربران

گورخواب۱۸۶۶۱۱۰۰۹:۲۰:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
من به کسی رأی میدهم که برنامه داشته باشد برای استقلال بانک مرکزی برای تورم زیر 5 درصد، رفع پایدار تحریم، انتخابات با محوریت احزاب مثل سایر جوامع دمکراتیک، آزادی رسانه ها و شفافیت و پاسخگویی تمام مقامات، سامان بخشی به اعتراضات مردمی.
تبریزی۱۸۶۶۱۵۲۰۹:۴۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
من فقط به خودم رای می دم ولی چون کاندید نشدم برا همین رای نمی دم.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۸۶۶۲۴۸۱۰:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای حرام و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی
ناشناس۱۸۶۶۳۰۸۱۱:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تنها راه نجات کشور تفکر است.
ناشناس۱۸۶۶۴۲۲۱۲:۰۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مدت ها است که حتی در کشاورزی هم کشت دیمی با حساب و کتاب انجام می شود!
ناشناس۱۸۶۶۳۱۷۱۱:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تفکرات سوسیالیستی و کمونیستی در این کشور جایگاهی ندارند.
ناشناس۱۸۶۶۵۶۶۱۳:۳۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کمونیسم و لیبرالیسم هردو شکست خورده اند.
ناشناس۱۸۶۶۷۸۳۱۶:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
شما حتی فرق سوسیالیسم با کمونیسم را نمیدونی
ناشناس۱۸۶۶۶۰۵۱۳:۵۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
قابل توجه جناب فتاح برای پیگیری این مهم از طریق دلسوزان کشور و انقلاب
ناشناس۱۸۶۶۹۴۴۱۸:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
منفی های زیاد کاملا مشخص است که مفسدین اقتصادی آدم اجیر کردند
ناشناس۱۸۶۶۹۴۸۱۸:۴۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
منفی های زیاد نشان از اهمیت موضوع و وحشت مفسدین دارد که هرچه بیشتر منفی بدهید اثر بخشی اجرای طرح بیشتر نمایان میشود عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
ناشناس۱۸۶۶۲۶۵۱۰:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود، قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۶۶۳۲۷۱۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگر تا به حال مدیریت جهادی نبوده است؟!
ناشناس۱۸۶۶۵۶۳۱۳:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ساخت 420 کیلومتر خطوط مترو و موشکهای بالستیک یک نمونه از مدیریت جهادی است و مونتاژ پراید 120 میلیونی یک نمونه از مدیریت لیبرالی است که اکنون حاکم است.
ناشناس۱۸۶۶۳۳۲۱۱:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
باید جهاد سازندگی دوباره پا گرفته و مردم در اردوهای جهادی شرکت کرده و به سازندگی کشور و تولید بپردازند.
ناشناس۱۸۶۶۴۲۴۱۲:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
آقازاده ها و ژن های خوب پیش قدم شده و کار مفتی پرزحمت انجام دهند.
ناشناس۱۸۶۶۴۸۱۱۲:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
غرب زده ها در دوره اصلاحات جهاد سازندگی را از بین بردن تا روند محروم زدایی کند شود
ناشناس۱۸۶۶۳۴۲۱۱:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مدیریت جهادی رو در دوره 8 سال دولت پاکدستان احمدی نژاد دیدیم
ناشناس۱۸۶۶۴۴۷۱۲:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چرا شما نوع مدیریت احمدی نژاد را صد برابر بدتر تکرار کردین؟
ناشناس۱۸۶۶۵۵۹۱۳:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با این افتضاحی که دولت روحانی بوجود آورده حالا همه میگن صد رحمت به احمدی نژاد.
ناشناس۱۸۶۶۴۲۵۱۲:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مجلس جوان وانقلابی ومومن متعهد رو شما رو دیدیم احمدی نژاد که کلا سیستم و نظام پشت او بودند رو هم که دیدیم حالا رهبری گفته رییس جمهور جوان ومتعهد انقلابی حالا این برادران عزیز در اکثر سایت ها این جملات رو تکرار می کنند بدون اینکه جوابگوی احمدی‌نژاد یا روحانی یا رفسنجانی باشند کلا در این نظام هیچ کس جوابگو نیست
ناشناس۱۸۶۶۶۷۷۱۴:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
روحانی و رفسنجانی جزو دار و دسته شما هستن اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۸۶۶۸۴۲۱۷:۱۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مدیریت جهادی ینی چی؟
ناشناس۱۸۶۶۲۶۷۱۰:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یک رییس جمهور نظامی می تواند نظم را در مدیریت کشور نهادینه کند.
ناشناس۱۸۶۶۳۲۵۱۱:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
نظامی های ما در عرصه جنگ های نامنظم و نا متقارن تبحر دارند.
ناشناس۱۸۶۶۲۶۹۱۰:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
فقط شما به فقر در کشور و حجم عظیم درخواستهای امور خیریه توجه کنید در همین سیما که با وسواس خبرها را فیلتر میکنند حجم عظیم گردش کار خیریه ای ها نشان از اداره کشور بدست خیرین و شدت فقر میباشد
ناشناس۱۸۶۶۳۰۱۱۱:۰۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر هنگام رای دادن، یک حلب روغن مجانی بدهند، من رای می دهم.
ناشناس۱۸۶۶۳۵۹۱۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر یک بسته پای مرغ هم مجانی بدن ، منم میام
ناشناس۱۸۶۶۳۸۵۱۱:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به من اگه کارخونه روغن هم بدن مجانی با ۷۰۰ تا پرسنل ، رای نمیدم
ناشناس۱۸۶۷۰۱۴۲۰:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
احمدی نژاد گفته اگه بگذارند دو ونیم میلیون یارانه می دهد.
ناشناس۱۸۶۶۱۵۹۰۹:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در موقیعتی که در آن قرار داریم صحبت از برنامه می کنی؟ برنامه مال زمانی است که همه چیز منظم و جای خودش قرار داشته باشد1
حسین۱۸۶۶۱۹۸۱۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برای رای دادن به چنین کسی با این ویژگی ها باید رای ندهی
گورخواب۱۸۶۶۲۴۴۱۰:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کاملا درسته. این برنامه ها عملیاتی نیست
ناشناس۱۸۶۶۲۷۴۱۰:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دنیای امروز دنیای تعامل و گفتگو است. سلاح دیپلماسی از سلاح آتشین برنده تر است. آیا این کار از رییس جمهور بر می آید؟
ناشناس۱۸۶۶۳۵۷۱۱:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
سلاح آتشین مذاکره آن هم باج دادن در سعادت آباد و برجام خیلی روشن است!
ناشناس۱۸۶۶۲۰۷۱۰:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همچین کسی تایید صلاحیت نمیشه ولی کلا چنین کسی در صحنه سیاسی کشور وجود خارجی ندارد و همگان فقط مدعی هستند و در حال شعار دادن
ناشناس۱۸۶۶۲۷۹۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با تشکر از الف برای پرداختن دلسوزانه به این مسائل و در پاسخ به نظر فوق این نظر نظر شخصی است: من حتی کسی بیاد شعارهای فوق را هم بدهد اعتقادی به ریاست جمهوری و انتخابات ندارم چون ریاست جمهوری از نظر من یک پست تشریفاتی است و نه خودش مسئولیت قبول می کند نه احزابی که از او حمایت کرده اند قبول مسئولیت می کنند مثلا در همین 16 سال دو رئیس جمهور داشته ایم که احزابی که براش تبلیغ می کردند اکنون می گویند این فرد از ما نیست و اعلام برائت می کنند ( اصلاح طلبها از روحانی و اصولگرایان از احمدی نژاد برائت می جویند) پس نه خودش نه احزابش مسئولیت قبول نمی کنند خود فرد هم اعلام می کند تدارکاتچی هستم و اختیار ندارم( خاتمی) بنابراین حذف پست رئیس جمهوری بهترین کاره چون هزینه زیادی برای انتخابات به جامعه تحمیل میشود شوراهای شهر را هم میبینید که هر از گاهی خبر دستگیریشون میاد و کارایی ندارند و تعطیل شد بهتر است کلا انتخابات در کشور ما به نظر میرسد امری زائد و بی فایده است. مجلس قبلی را هم که دیدید که چقدر زیر انتقاد بود و در مساله بنزین اختیاری نداشت و..مجلس کنونی هم تا حالا ازش چیزی دیده نشده اما راه حل بنده: اختیارات باید به یک فرد سپرده شود و مسئولیت هم از خود آن فرد خواسته شود که سوء تفاهم ایجاد نشود و ریاست جمهوری و شورای شهر هم حذف شود با تشکر مجدد از الف و همه دوستان عزیز در الف
ناشناس۱۸۶۶۷۱۶۱۵:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خخخخ الان کلیه اختیارات به یک فرد داده شده ولی خب مسوولیتی ازش خواسته نمیشه و همه غیر تعریف و تمجید و چاپلوسی جرات انجام کار دیگه ای ندارن لذا الکی خودت رو خسته نکن با این قبیل نظریه پردازی ها
ناشناس۱۸۶۶۷۸۰۱۶:۱۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
شما کافیه مقایسه کنید قدرت موشکی ایران که در جهان جز ۵ کشور نخست هست با مثلا ارزش پول ملی که وقتی شفاف مسولیت به عهده ی یک نفر هست چقدر تفاوت دارد.
رضا۱۸۶۶۴۲۹۱۲:۰۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ولی خداییش حیف جهان سوم جهان دهم هم نیستیم خودمون. آخه کسی نیست بگه تقوی و مومن و معتقد به فلان یعنی چی؟ اصلا کی میخواد تشخیص بده؟ از کجا معلوم اونی که که قضاوت میکنه خودش این ویژگی‌ها رو داشته باشه؟ معیار سنجش اعتقاد چیه مومن بودن رو آخه کجای دلمون بزاریم آخه تقوی؟؟؟
ناشناس۱۸۶۶۸۵۷۱۷:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
صبر کن همچین کسی اگر اومد بهش رای بده......
ناشناس۱۸۶۶۱۱۳۰۹:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت مردم و کشور دارد؟
ناشناس۱۸۶۶۱۶۲۰۹:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
هر سال دریغ از پارسال
ناشناس۱۸۶۶۱۷۴۰۹:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همون سرنوشتی که تا حالا با رای دادن پیدا کردیم. در سن 35 سالگی و مجرد در حسرت یک زندگی معمولی داریم میسوزیم. روزی هم 10 ساعت کار می کنیم
مهسا۱۸۶۶۱۸۹۱۰:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر درست انتخاب کنیم و گزینه های ناکارامد را سفارشی تکرار نکنیم قطعا تاثیر مثبت دارد
ناشناس۱۸۶۶۲۲۷۱۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یعنی مردم تا حالا انتخاب درست نداشتن ؟!!!!! این چه حرفیه که میزنی ؟! این حرفا سفسطه است . اصل ماجرا چیز دیگه اس
ناشناس۱۸۶۶۲۳۱۱۰:۲۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
آهان ! یعنی تا حالا همه انتخاب های مردم غلط بوده ؟
ناشناس۱۸۶۶۲۳۸۱۰:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
میخوایی اصلا کلا شما ، جای همه مردم یه انتخاب درست کنی ؟!
ناشناس۱۸۶۶۳۲۰۱۱:۱۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
بله اشتباه بوده در دور دوم احمدی نژاد باید محسن رضایی انتخاب می شد به خاطر کارایی هایش در سال 92 هرکسی به جز روحانی و جلیلی و ولایتی سال 96 هم رئیسی یا قالیباف
ناشناس۱۸۶۶۵۴۱۱۳:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر مردم از دید شما افرادی هستند که توان تشخیص ندارند دیگه چرا باید انتخابات برگزار کرد؟
ناشناس۱۸۶۶۸۴۱۱۷:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
پس تلویزیون راست میگه همش مردم مقصرن که من به عنوان تنها یکی از طزف خودم معذرت میخام که ایرانی ام
مثبت نگر۱۸۶۷۱۱۲۲۳:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کلی خندیدم
ناشناس۱۸۶۶۴۰۰۱۱:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چرا حرف بی ربط میزنی هرچی تا حالا اومده از حلقه خودشون بوده و توی حلقه خودشون هم باقی می مونه انتخابات فقط نمایش دموکراسیه و کلا اصلا در ایران معنی نداره ایران دموکرایس نیست و دست یه عده خاصه
ناشناس۱۸۶۶۴۹۴۱۲:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تمام اینها که ریس جمهور شدند و حتی انها که کاندید شدند از مجراهای خاص نظارتی عبور کردند از کره مریخ نیامدند، اینکه شکستها و خرابی ها را می اندازند تقصیر انتخاب بد برای فرار از مسئولیت و پاسخ گویی است
ناشناس۱۸۶۶۸۲۲۱۶:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
الان همه نامزدهای انتخابات قبل یکی از قوا رو دارن، و هر قوه ای هم علاوه بر تاثیری که در کاهش مشکلات به طور مستقل میتونه داشته باشه، عضو سران قوا هم هست، پس چرا باز مشکل سیر نزولی که نداره صعودی هم هست؟؟؟
ناشناس۱۸۶۶۴۸۷۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تاثیرش اینه که وقتی کشور را می برنند به قهقرا میگویند تقصیر مردم بود که انتخاب نادرستی کردند
ناشناس۱۸۶۶۵۸۰۱۳:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دوستان شما می گویند ما هیچ کاره هستیم وقتی کشور را خراب می کنند
ناشناس۱۸۶۶۱۱۴۰۹:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چرا باید رای دهم؟
ناشناس۱۸۶۶۳۳۷۱۱:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
رای بده تا ایشالاه سال دیگه با رئیس جمهور جدید ، پرتقال رو بخری دونه ای ۱۷ هزار و ۹۰۰
ناشناس۱۸۶۶۱۱۷۰۹:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یک رییس جمهور تدارکاتچی و مامور خرید چه کاری از دستش بر می آید؟
ناشناس۱۸۶۶۱۵۶۰۹:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همین وضع الان از نتایج این تدارکاتچی دوستان شما است و اصلاح طلبان آشوب گر که مدعی هستید هیچ کاره است ریاست جمهوری لطفا در خانه بمانید و اسم نویسی نکنید و ملت را رها کنید
ناشناس۱۸۶۶۵۱۲۱۲:۵۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگه دوستان شما اختیار کامل داشتند ؟
ناشناس۱۸۶۶۶۷۹۱۴:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۱۸۶۶۱۶۶۰۹:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در کلبه ما اگر رونق نیست، صفا هست!
ناشناس۱۸۶۶۲۷۰۱۰:۵۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در کلبه ما اگر پرتقال ۲۰ هزاری نیست ، عکس اش هست
ناشناس۱۸۶۶۱۲۴۰۹:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همه با شعارهای خوشگل انتخاب می شوند. در عمل هیچ کاری نکرده و در مواردی بدتر می کنند!
ناشناس۱۸۶۶۱۲۵۰۹:۲۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مجلس یازدهم تا به حال چکار کرده؟
ناشناس۱۸۶۶۱۶۱۰۹:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
استفاده از وام ۲۴۰ میلیونی مسکن دریافت دنا پلاس از دم قسط عبور از خط ویژه درخواست اولویت تزریق واکسن همین !
ناشناس۱۸۶۶۳۳۰۱۱:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اینقدر پرتی که روال همه دوره مگهای مجالس هست ولی غرض ورضان طرف مقابل هنوز این مجلس تشکیل نشده بود شروع کردن به تخریب های خاله زنکی تا شما الان برای ما....!
محمدرضا۱۸۶۷۰۵۳۲۱:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
غرض ورزان
ناشناس۱۸۶۶۱۶۸۰۹:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مدام می گفتن مجلس ده با تکرار تکرار اومده سر کار و همه چیز رو خراب کرده. خب مجلس یازدهم یکدست اصولگرا یک ساله که سر کاره. خروجی چی داشته؟
ناشناس۱۸۶۶۲۵۲۱۰:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مجلس یازدهم حتی از نظر نظارتی هم نتونست به وزارتخونه های صمت وجهاد کشاورزی فشار بیشتری بیاره جهت تنظیم بازار
ناشناس۱۸۶۶۳۵۰۱۱:۲۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همین که مالیات خانه خالی وضع کرد همین که لایحه بودجه تورم زا دو برابری نسبت به امسال راگرفت همین که اقدام متقابل در برابر تحریم ها وضع کرد و دست کدخدع پرستان را برای تاراج دیگر نوامیس کشور بست کشور خیلی جلو افتاد
ناصر۱۸۶۶۵۳۷۱۳:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
پس بخاطر همینه تمام اجناس قیمتش پایین آمده؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۶۶۶۸۱۱۴:۴۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولت و قوه مجریه است.
ناشناس۱۸۶۶۹۴۱۱۸:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
جوجه را آخر پاییز ۱۴۰۰ می شمارند .
ناشناس۱۸۶۶۱۷۰۰۹:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
هیچ کار! حتی لایحه بودجه را طوری تنظیم کرده که شورای نگهبان 200 تخلف از آن گرفته است.
ناشناس۱۸۶۶۳۳۹۱۱:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
لایحه را دوستان دولتی می‌دهند و مجلس فقط چکش کاری می کند و نه تغییرات بنیادی در آن و ببین اگر بار اول رد نمی شد در مجلس این ایرادات شورای نگهبان چند برابر می بود
کمال۱۸۶۶۱۹۲۱۰:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مالیات بر منازل و خودروهای لاکچری حذف رانت فولاد و... حذف رانت دلار۴۲۰۰ تومانی حذف رانتها و حقوقهای نجومی شرکتهای دولتی و... البته باید خیلی اقدامات دیگر روی زمین مانده را انجام دهند
ناشناس۱۸۶۶۲۹۸۱۱:۰۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چقدر هم عملیاتی شده و قابل رویته !!!!! کدوم رانت حذف شده ؟! یه چیز بگو که مردم حس اش کرده باشن
ناشناس۱۸۶۶۳۶۲۱۱:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تا حالا حتی یک ریال مالیات از منازل گرفته نشده. رانت هم که سراسر کشور رو رانته. حقوق نجومی رو حذف کردن اما پاداش نجومی مدیران رو چی؟ کارانه. حق جلسه. حق عید های مختلف. حق مشاوره
ناشناس۱۸۶۶۵۲۳۱۳:۰۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چون دولت امروز و فردا می کند و نمی خواهد مالیات از دلالان بگیرد
ناشناس۱۸۶۶۲۳۷۱۰:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
افزایش دلار از 15 به 26، و بدتر این که میگن به مجلس ربطی نداره
ناشناس۱۸۶۶۳۲۴۱۱:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
می شود بگویید دلار 15 را از جیب کی درآورده اند که با آن پُز می دهند و مثل برجام خیالات می بافند ...!؟
ناشناس۱۸۶۶۳۳۶۱۱:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خخخه مجلس دلار را بالا برده!! تازه این بالا رفتند از چند ماه قبل شروع مجلس فعلی شروع شده بود و انگار کل ارز هم دست مجلس است! برو عمو
ناشناس۱۸۶۶۶۸۴۱۴:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خود واعظی اعتراف کرد که افزایش قیمت دلار کار دولت است.
ناشناس۱۸۶۶۸۰۷۱۶:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مجلس هم موافق!!!
ناشناس۱۸۶۶۱۲۸۰۹:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با توجه به ۵۷ میلیون کد بورسی و خانواده های آنها که تقریبا تمام جمعیت کشور را شامل میشوند و زخم عمیقی از دولت خورده اند یقینا انتخابات آینده با کاهش مشارکت چشمگیری روبرو خواهد شد
ناشناس۱۸۶۶۱۳۲۰۹:۲۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی
ناشناس۱۸۶۶۱۳۴۰۹:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برگزاری انتخابات به جز شیوع کرونا و هزینه سنگین برای کشور هیچ بازخورد ندارد
ناشناس۱۸۶۶۵۹۳۱۳:۴۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
توجیح خوبی نیست برای عدم مشارکت مردم در انتخابات اتی
ناشناس۱۸۶۶۸۴۵۱۷:۱۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کرونا هم نبود نمیرفتن جز یه عده محدود
ناشناس۱۸۶۶۱۳۶۰۹:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اول بهبود معیشت مردم سپس توصیه به حضور مردم پای صندوق رای
ناشناس۱۸۶۶۱۳۸۰۹:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگر با وجود کرونا بسیاری از شیوه های اداره کشور تغییر نکرد مجلس باید یک طرح فوری تصویب کند تا این دوره انتخابات ریاست جمهوری بدون حضور مستقیم مردم پ از طریق نمایندگان مجلس و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص متفقاً صورت بگیرد هم کرونا شیوع پیدا نمی کند و هم هزینه های سنگین انتخاباتی در شرایط رکود را نخواهیم داشت
ناشناس۱۸۶۶۱۴۴۰۹:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
وقتی مردم نون ندارن بخورن ، چرا باید رای بدن ؟!
ناشناس۱۸۶۶۱۴۶۰۹:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
قشنگ تابلوعه که رئیس جمهور بعدی کیه
ناشناس۱۸۶۶۱۵۴۰۹:۴۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با نبود احزاب و جریانات قوی/ ریشه‌دار/ سازمان‌یافته در کشور. فردی انقلابی و جوان وابسته به یک قدرت در مدت 90 دقیقه رئیس جمهور می شود آن قت ایران میشود ونز وئلا و کره شمالی آن وقتذبرنامه 25 ساله 1375کشور برای سال 1400 یادتان هست یکسره محقق میشود
ناشناس۱۸۶۶۱۷۹۰۹:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
انتخابات فقط باعث میشه اونایی که سر سفره نشستن جاشون رو با افراد جدید عوض کنن و مردم هم اینو خوب می دونن
ناشناس۱۸۶۶۱۸۱۰۹:۵۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
حق یا ناحق بودن مهم نیست مهم واقعیتی است که در آن قرار داریم که دنیا بر علیه فعالیت هسته ای ما یکپارچه شده است . من به رییس جمهوری رای میدهم که اختیار تصمیم گیری در باره تعلیق غنی سازی را داشته باشد به این صورت که اگر ۵۱ درصد مردم خواهان تعلیق باشند بی چون و چرا آن را تعلیق کند
ناشناس۱۸۶۶۶۸۹۱۴:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در 5 سال گذشته که غنی سازی تعلیق شد چرا تحریم ها تشدید شد و تورم و مشکلات اقتصادی کشور و مردم افزایش یافت ؟!
ناشناس۱۸۶۷۱۷۵۰۲:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
اگه ۵۱ درصد مردم بخواهند انرژی هسته ای تعلیق بشه و ۴۹ درصد نخواهند چه باید کرد ؟نظر اقلیت را دنبال کنیم
امید۱۸۶۶۱۸۳۰۹:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
غیر از جلیلی که در طول این هشت سال کاملا روی برنامه هاش کار کرده و گزارش فعالیت های این سال ها رو هم در سایتش می تونید ببینید.
ناشناس۱۸۶۶۱۸۴۰۹:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
متن خوبی بود ضمن تشکر از الف باید گفت بجز مواردی که در این تحلیل ارایه شده مشکلات بسیار بیشتری بر سر راه اصلاح مسیر انتخابات در کشور وجود دارد از جمله اینکه با وجود اینکه دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا به همراه جریان کارگزاران اصلیترین احزاب فعال در کشور هستند هیچ یک از این احزاب رویه مشخصی در تعیین چارت سازمانی و چگونگی پذیرش نیروهای تازه نفس ندارند، اصولا مردمی نیستند و حلقه بسته تشکیل داده اند، وجه تمایز مشخصی با احزاب رقیب در قالب برنامه جامع و مدون ندارند و غیره. علاوه بر این در موارد بسیاری دیده شده نهادهای نظارت بر انتخابات بویژه شورای نگهبان اصل بیطرفی را در تایید صلاحیت ها رعایت نمیکند همچنین گاهی دیده شده چندین کاندیدا از یک جریان در انتخابات حاضرند و صرفا برای داشتن زمان بیشتر در مناظرات و ارایه بیشتر دفاعیات خود دست به چنین کاری زده اند لذا لازم است قانونی در مجلس تصویب و افراد را ملزم به شرکت در انتخابات در قالب نماینده یک حزب مشخص نماید و از سو استفاده احتمالی کاندیداها و سردرگمی رای دهندگان جلوگیری بعمل آید
ناشناس۱۸۶۶۲۰۲۱۰:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به کی رای بدیم؟ مگه این کاندیدا در همین کشور متولد نشدن بزرگ نشدن مسول نبودن اگه قرار بود کاری کنن در دوره مسولیت قبلی میکردن الکی پول بیت المال و هدر ندید حداقل میشه با همین پول مردم سی سخت و از بدبختی نجات داد یکی و که خودتون باور دارید بزارید رییس جمهور
شهروند۱۸۶۶۲۰۹۱۰:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
آقای بایدن دوماه است در آمریکا به قدرت رسیده است، نه فقط مردم آمریکا بلکه دنیا متوجه تغییرات جدی در سیاست های کلان بخش داخلی- خارجی آمریکا شده اند.اما درایران چه !!؟؟ اصلاح اگر با صندوق رای چیزی توی این کشور تغییر میداد.حالا شاهد این همه مشکلات سیاسی- اقتصادی- اجتماعی و...نبودیم !!؟؟
هم وطن۱۸۶۶۲۲۹۱۰:۲۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
رای بدهیم یارای ندهیم همیشه مردم مقصر مشکلات کشور هستندومسعولینی که همیشه مسعول هستند وکارنامه شغلی خود را فربه تر می کنند وبرای کار های نکرده ترفیع می گیرند
ناشناس۱۸۶۶۲۶۶۱۰:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
از همه بهتر برادر رضاییه که گفته ظرف ۱ سال با کدخدا مذاکره میکنه و همه چیز حل میشه ! :-)
ناشناس۱۸۶۶۳۰۶۱۱:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
این ریاست چیه که باعث شده رضایی اینجوری حرف بزنه !
ناشناس۱۸۶۶۳۹۳۱۱:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
وقتی بانک مرکزی اعلام کرده هر سه سال نقدینگی ۳ برابر میشه و این همیشه بوده و هست
ناشناس۱۸۶۶۴۰۱۱۱:۴۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
هر مشکلی ک تو کشور هست مقصر یا مردم هستند یا امریکا........
ناشناس۱۸۶۶۴۳۷۱۲:۰۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
+ رسانه های معاند
ناشناس۱۸۶۶۴۹۵۱۲:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
رسانه های معاند با وارونه کردن حقایق و سیاه نمایی به خورد تو می دهند
ناشناس۱۸۶۶۵۵۱۱۳:۲۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
الان قالیباف گفته مردم پول ندارن پای مرغ بخرن وارونه نماییه؟
ناشناس۱۸۶۶۶۹۱۱۴:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی مرغ 30 هزار تومانی نشانه اوج بی عُرضگی دولت است.
ناشناس۱۸۶۶۷۴۱۱۵:۳۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برو از 4 تا کارشناس رسانه سوال کن تا سیاه نمایی را بفهمی چی هست تا به مرغ برسیم
ناشناس۱۸۶۶۸۴۷۱۷:۱۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یچیزی باید دروغ ۲۰۳۰ رو پوشش بده دیگه از اینور بوم و از اونور بوم
ناشناس۱۸۶۶۵۰۹۱۲:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تا قانونی نباشه که پبگیر شعار های انتخاباتی نامزد ها بشه انتخابات یه کار عبث و بی هوده هست
ناشناس۱۸۶۶۵۱۰۱۲:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
وقتی به تمام وعدهایی که طی این سالها به مردم دادید وفا کردید و بعد از راستی ازمایی! شاید رای دادم.
ناشناس۱۸۶۶۷۲۳۱۵:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مردم مدتهاست از این حرفها عبور کرده اند. .
مصطفی۱۸۶۶۸۳۹۱۷:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تا اینجای کار که با برنامه ترین کاندید احتمالی و مطرح ریاست جمهوری و باسابقه ترین و کارآمدترین و مردمی ترین و محبوب ترین کاندید، دکتر احمدی نژاد است.
ناشناس۱۸۶۶۸۹۴۱۷:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
احزاب و جریانات سیاسی مشخص ؟ به کدام حزب امان زنده ماندن دادید که حالا دنبالشون می گردید ؟
ناشناس۱۸۶۶۹۵۹۱۸:۵۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در ایران رییس جمهور معلومه اما کاندیداها نه هنوز!
ناشناس۱۸۶۷۰۰۸۲۰:۱۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تا رابطه معقول با تمام دنیا نداشته باشیم وتندروها بخاطر منافعشان بدنبال تنش ودرگیری با دیگر کشورها خصوصا امریکا باشند اوضاع همین است
ناشناس۱۸۶۷۰۰۹۲۰:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر روحاني دستش را فقط با انگشتانش در جيب مردم كرده بودوبر داشت ميكرد، اصولگرايان در مجلس با مصوباتشان در نحوه پرداخت ماليات نشان دادند كه انها دستشان را تا ارنج در جيب مردم خواهند كرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین