روایت‌های ضد و نقیض از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران شیرین کردن دهان با حلوا حلوا گفتن !

اقتصادی،   3991219146 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مذاکرات مداوم ایران با مقامات عراق و کره جنوبی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در این کشورها اگرچه منجر به توافقاتی گردیده اما هنوز عملیاتی نشده است. نکته مهم در این میان آن است که آیا چنین اتفاقی را می‌توان به‌منزله ایجاد شکاف در دیوار تحریم‌ها به‌حساب آورد؟

شیرین کردن دهان با حلوا حلوا گفتن !

به گزارش الف، در چند هفته اخیر روایت‌های مختلفی از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف ازجمله کره جنوبی و عراق منتشرشده است. البته هنوز مقامات ایران به‌صورت رسمی درباره این‌که پول‌های ایران به‌صورت قطعی آزادشده موضع‌گیری نداشته‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز شنبه 16 اسفندماه در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه‌شده و به‌رغم قول‌های مکرر مسئولین عراق هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است، بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق تأکید کرده بود.

البته سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا در تاریخ 16 اسفندماه درباره آزادسازی پول‌های ایران در عراق گفت: بالاخره عراقی‌ها مجوز پرداخت بخشی از مطالبات ایران را اخذ کردند و این وجوه برای خرید اقلام غذایی و دارویی موردنیاز کشور استفاده خواهد شد.

حسینی ادامه داد: در آخرین سفر وزیر خارجه عراق به ایران قول‌هایی داده‌شده بود اما در عمل و اجرا با عراق به مشکل برمی‌خوردیم و اتفاقی نمی‌افتاد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره تغییر دولت امریکا و تأثیر آن بر بازگشت پول ایران بیان داشته بود که نسبت به زمان دونالد ترامپ سخت‌گیری‌ها و فشارهای دولت جدید آمریکا بر روابط ایران و عراق کمتر است و به نظر می‌رسد ارتباطات طرفین تسهیل شود اما عراقی‌ها «منتظرند تا مسائل کلی ایران و امریکا حل شود. نمی‌توان انتظار داشت که موردی یک مسئله در عراق حل شود، باید یکجا مسائل یکجا حل شود. پرداخت موردی به مسائل نه سیاست ما است و نه منافعی دارد».

در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست که آیا پول‌های بلوکه‌شده ایران آزادشده یا خیر. مسئله بعدی این است که آزادسازی چگونه و به چه شیوه‌ای رخ‌داده است. قبل‌تر حمید حسینی از آزادسازی 3 میلیارد دلار از منابع ایران خبر داده بود.

بحث آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز دقیقاً مشخص نیست به کجا انجامیده است. دراین‌باره سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه 18 اسفندماه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق گفت: «دولت عراق سعی کرده پول‌های بلوکه‌شده ایران را بپردازد بااین‌حال تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا مانع این امر بوده است. برای پرداخت این دیون از چند ماه قبل رایزنی شده بود و برخی عملیاتی شده است و در مسیر و کانال خود در حال جلو رفتن است. پیشرفت‌های خوبی هم داشته است».

تقریباً بعد از پایان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران و تحلیل‌هایی که دراین‌باره منتشر شد خبر مهم دیگری نیز انتشار یافت که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روز 4 اسفندماه در دیدار با سفیر کره جنوبی در ایران درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در سئول به توافق رسیده‌اند. اگرچه برخی رسانه‌های داخلی مجموع پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی را بالغ‌بر 9 میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد کرده‌اند اما عبدالناصر همتی میزان پول‌های بانک مرکزی را 7 میلیارد دلار معرفی کرده بود.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه نیز در پاسخ به سؤالی که «آیا آزاد شدن سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان را تائید می‌کنید» پاسخ داد: هنوز اقدام عملی از منابع ایران در کره جنوبی شاهد نبودیم و منتظر اقدام کره هستیم.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه 19 اسفندماه دراین‌باره عنوان داشت «طبق آخرین توافق‌ها قرار شد پول بلوکه‌شده ایران در کره‌ به‌صورت حواله واردات کالاهای اساسی آزاد شود اما تا این لحظه طرف کره‌ای اقدامی در جهت اجرای توافق انجام نداده است».

کاهش تشدید فشارها و انتشار خبرهایی در این درباره به‌منزله چراغ سبز آمریکا به کشورهای میزبان پول‌های بلوکه‌شده ایران تفسیر شده است اما از آنجا ‌که تاکنون اتفاق ویژه‌ای در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران رخ نداده چنین مسئله‌ای به‌صورت موردی هرگز به معنای از بین رفتن موانع و محدودیت‌های آمریکا درباره تجارت ایران با کشورهای دیگر نیست.

خبرگزاری ایرنا روز 9 اسفندماه در گزارشی با عنوان «آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی در گام آخر» بیان داشته بود سئول قرار است 16.25 میلیون دلار از پول ایران را به‌عنوان حق عضویت تهران در سازمان ملل متحد پرداخت کند. بخش بزرگ‌تری از وجوه بلوکه‌شده نیز از طریق کانالی به نام «توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» صورت خواهد گرفت که در زمان دونالد ترامپ ایجادشده است.

 با توجه به چنین شرایطی باید گفت آزادسازی‌های قطره‌چکانی پول‌های ایران هرگز با روایت‌هایی که بعضاً از این اتفاق به‌عنوان ایجاد شکاف در دیوار تحریم‌ها بیان می‌شود همخوانی و سازگاری ندارد و به نظر می رسد جدا از بهره برداری هایی که در فضای سیاست از آن می شود مصداق «شیرین شدن دهان با حلوا حلوا گفتن» باشد! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۰۶۸۵۰۹:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دنیا بر روی پاشنه $ میچرخد .
ناشناس۱۸۶۰۷۸۷۱۰:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
انقلاب اقتصادی در کشور باید صورت بگیرد
ناشناس۱۸۶۰۸۶۹۱۰:۳۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فعلا بزار همین یدونه انقلاب به سرانجام برسه بعدا انقلاب دیگه اضافه کنین
ناشناس۱۸۶۰۹۱۶۱۰:۵۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اگر هم دسترسی به ذخایر دلاری در کره، عراق، ژاپن، عمان، چین و هند داشتیم، اوضاع مردم هیچ فرقی نداشت. در طی سالهای سال به جای اینکه پول نفت سرمایه گذاری شده و باعث آبادانی کشور شود، هم معلوم است و هم معلوم نیست که چطور مصرف شده اند.
ناشناس۱۸۶۰۹۳۷۱۱:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دلارها در فساد سیستم دود میشه میره هوا
ناشناس۱۸۶۱۹۳۶۱۹:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اگه منظور تان از دود شدن، کمک به فلسطین و لبنان و یمن و سوریه و عراق هست، این ها یک صدم دلار های عربستان و امارات و آمریکا هست انصافا؟!
ناشناس۱۸۶۱۰۶۴۱۱:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هیچ کشوری همه چیز خودش تولید نمیکنه به غیر کره شمالی !!
ناشناس۱۸۶۱۰۹۱۱۲:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
هدف از این اخباز غیر واقعی در مورد ازاد شدن دلارها از این ستون به ان ستون کردن اداره بازار
ناشناس۱۸۶۱۶۲۳۱۶:۳۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
فعلآ آقازاده‌ها واختلاس گران و زمین خواران کوه خواران و دریا خواران و جنگل خواران ومعدن خواران این انقلاب اقتصادی رو شروع کردند
ناشناس۱۸۶۱۲۹۴۱۳:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تمام دارد می شود دلار و از سهم 40 درصدی رسیده به 25 درصد در جهان و هر سال کمتر می شود
ناشناس۱۸۶۳۳۹۰۰۹:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بعله..مهم ترین تولید آمریکا!! اگر دلار از معاملات پولی دنیا کنار برود.مردم آمریکا گوشت همدیگر را می خورند
dayani۱۸۶۰۶۸۶۰۹:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کاچی به از هیچی
ناشناس۱۸۶۰۶۸۷۰۹:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ما باید با ریال به جنگ دلار بریم علی برکت الله :-)
ناشناس۱۸۶۰۶۹۰۰۹:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
پولامون آزاد نشه به نفع مردمه .
ناشناس۱۸۶۰۶۹۳۰۹:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
یه هواپیما دلار به ما داد اوباما . کو ؟ چی شد ؟ چیش به ما رسید ؟ ۱۰۰ تا هواپیما دلار دیگه هم بفرستن ، همینه ! هیچ چیش به ما نمیرسه .
ناشناس۱۸۶۰۷۰۲۰۹:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
التماس های ظریف پشت پرده فایده ای ندارد
ناشناس۱۸۶۰۷۰۵۰۹:۱۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
حضرات بدون مذاکره با آمریکا هیچ گشایشی صورت نخواهد گرفت بی خود وقت خود ودیگران را تلف نکنید این لجبازی بی مورد دمار از روزگاز مردم واقتصاد ایران در آورده است چین وروسیه و نگاه به شرق جز خواب خیالی بیش نیست حتی این دوکشور هم از ایران بعنوان اهرمی برای امتیاز گیری بنفع خود از آمریکا نگاه می کنند وهرگز منافع خود با آمریکا واروپا وغرب وژاپن وکره وغیره را فدای ما نخواهند کرد حالا بروید حرف بزنید وهر لحظه بدنبال عراق وبقیه کشور ها بدوید هیچ گشایشی باز نمی شود
ناشناس۱۸۶۱۶۷۷۱۷:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
نتیجه مذاکره قبلی چی شد ؟که حالا مذاکره ای دیگه کنیم!
ناشناس۱۸۶۰۷۰۹۰۹:۱۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
در ایران چی شفاف هست که این باشه؟ لایحه شفافیت سال 98 فرستادم مجلس هنوز اعلام وصول نشده. خخ
ناشناس۱۸۶۰۷۴۹۰۹:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های کلان و نجومی و افسانه ای و حرام که 99.99 ح ام هستند و همچنین ثروت های باد آورده از تلاطمات اقتصادی و ساخته شده ت سط دولت اشرافی برای خواص
ناشناس۱۸۶۰۸۶۱۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
به قول خودت ۹۹ و نه دهم درصد ثروتها حرام و عیرقانونیه حالا به نطرت زور اون یک دهم درصد میرسه که ۹۹/۹ درصد رو اصلاح کنه؟!
ناشناس۱۸۶۱۳۱۱۱۳:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
با سلام و احترام 99.99 درصد ثروت های نجومی و افسانه ای نه همه مردم
ناشناس۱۸۶۱۴۰۷۱۴:۴۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
ثروت جامعه با تفاوت بسیار فاحش در بین گروه ۴ درصدی و ۹۶ درصدی است پس توجه داشته باشید که اگر جامعه ۹۶ درصدی همت کند ۴ درصدی ها برای مخفی شدن باید دنبال سوراخ موش باشند برای مخفی شدن
ناشناس۱۸۶۰۹۱۹۱۰:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دلت خوش است
حسن۱۸۶۰۹۵۶۱۱:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
از صدها و هزاران میلیارد درآمد منابع طبیعی که بلوکه نبود چه چیزی باقی مانده؟ بگذارید این چند میلیارد بلوکه شده هم بماند سهم نسل های آینده.
ناشناس۱۸۶۲۴۵۴۲۲:۲۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
به نظر ما فقط یک راه داریم: با تمام توان برنامه اتمی رو پیش ببریم هروقت تحریمها در عمل برداشته شد، ما هم برنامه اتمی رو در همان نقطه نگه میداریم. نه جلوتر میریم و نه عقبتر. غربیها هم یا باید تحریمها رو بردارن، یا با ما وارد جنگ گسترده بشن، یا بگذارن ما به بمب اتمی برسیم و یا با مذاکره و خرابکاری و غیره برنامه اتمی ما رو کند کنن.
ناشناس۱۸۶۳۳۹۲۰۹:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
به یاری سنت الهی نابودی اسرائیل و تزلزل آمریکا بسیار نزدیک است! به قدری نزدیک که حتی هواداران هیمنه غرب نیز در جهان متحیر و چهارشاخ خواهند ماند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین