هفت «نه» آیت الله سیستانی در دیدار با پاپ فرانسیس

گروه جهان الف،   3991218138 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت‌الله سیستانی در نشستی که با رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف اشرف داشت، بر ۷ «نه» تاکید کرد که در فضای ملتهب خاورمیانه و توطئه رژیم‌های عربی برای حذف مسئله فلسطین، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش الف به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار دیدار «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان با آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق حامل چندین پیام سیاسی به ویژه از جانب نجف بود که در آن آیت الله سیستانی بر حقوق ملت فلسطین در سرزمین خودشان تاکید و نیز محاصره اقتصادی ملت های منطقه را محکوم کرد. 

به نوشته الاخبار، در این دیدار که بیش از ۴۰ دقیقه طول کشید  آیت الله سیستانی چندین پیام سیاسی ارسال کرد که در این پیام ها 7 «نه» وجود داشت. طبق بیانیه‌ای که بعد از نشست آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس از جانب دفتر مرجعیت شیعه در عراق صادر شد این هفت «نه»  شامل نه به  محاصره، نه به بی عدالتی،  نه به خشونت، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی های مذهبی، نه به عدم عدالت اجتماعی  و نه به عادی سازی رابطه با اسراییل بود.

روزنامه الاخبار افزود، این بیانیه نشان می دهد که در نشست آیت الله سیستانی و رهبر کاتولیک‌های جهان چالش‌های بزرگی که بشریت در مرحله کنونی با آن روبرو است و نقش ایمان به خدا و تعهد به ارزش‌های والای اخلاقی برای  غلبه بر این چالش ها مورد تاکید قرار گرفت.  آیت الله سیستانی درباره آنچه که بسیاری از مردم در کشورهای منطقه از آن رنج می برند از جمله عدم عدالت اجتماعی به ویژه در سایه جنگ ها، خشونت، محاصره اقتصادی و آوارگی و ... صحبت کرد و به مسئله فلسطین و مردم این کشور که از سرزمین‌های خود آواره شده‌اند پرداخت.

در ادامه گزارش الاخبار آمده است، این توجه  آیت الله سید علی سیستانی به فلسطین و ملت آن ستایش گسترده نیروهای مختلف سیاسی به ویژه نیروهای وابسته به محور مقاومت را برانگیخت؛ چراکه این موضع مرجعیت شیعه در عراق نسبت به مسئله فلسطین، در مقابله با موج عادی سازی روابط رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

طبق اطلاعات روزنامه الاخبار، برخی منابع گزارش دادند که هیئت واتیکان از نجف اشرف خواست تا پیروان ادیان سه گانه امکان زیارت سالانه از شهر «اور» را داشته باشند که منابع آگاه اعلام کردند نجف پاسخی در این زمینه نداده است.

الاخبار خاطرنشان کرد، مرجع عالیقدر شیعه در عراق  همچنین با تاکید بر نقش رهبران بزرگ مذهبی و معنوی در مهار فجایع علیه بشریت از طرف‌های مربوطه خواست تا عقل و خرد خود را در اولویت قرار داده و زبان جنگ را نپذیرند.   ایشان همچنین بر اهمیت تلاشهای هماهنگ جهت تحکیم ارزش های انسانی و همزیستی مسالمت آمیز در همه جوامع طبق اصل محافظت از حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان مختلف تاکید کرد. آیت الله سیستانی با تمجید از جایگاه و تاریخ و ملت عراق تاکید کرد که شهروندان مسیحی عراق همانند سایر شهروندان این کشور در امنیت و صلح و با حقوق کامل طبق قانون اساسی زندگی می کنند.

به نوشته الاخبار،  واتیکان نیز به نوبه خود با صدور بیانیه ای اعلام کرد، پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کردند. در این دیدار صمیمی که حدود پنجاه و چهار دقیقه به طول انجامید، پدر اقدس بر اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه های دینی تاکید کردند تا از طریق توسعه احترام متبادل و گفتگو بتوانیم در خیر عراق و منطقه و همه بشریت سهیم باشیم. این دیدار فرصتی برای قدردانی پاپ از آیت الله سیستانی به دلیل مبارزه او به همراه طایفه شیعیان با خشونت، و مشکلات بزرگ سال های اخیر در دفاع از ضعیف ترینها و مظلوم ترین ها و تاکید بر قداست زندگی انسان و اهمیت وحدت مردم عراق بود.

در پایان گزارش روزنامه الاخبار آمده است، نکته حائز اهمیت در سفر پاپ به عراق این بود که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق را یک سفر تاریخی توصیف کرده و ۶ مارس هر سال را روز ملی برای مسالمت و همزیستی نامگذاری کرد.