چرا تیرآهن صنعت ساختمان سازی را دچار تحول کرد؟

گزارش بازرگانی،   3991216028

چرا تیرآهن صنعت ساختمان سازی را دچار تحول کرد؟

چیزی در حدود 200 سال پیش هیچ ردپایی از انواع تیرآهن در دنیا وجود نداشت. اگر بخواهیم دقیق‌تر به شما بگوییم در آن دوران، یعنی تا اوایل قرن 19 میلادی، به طور کل فولاد نقشی در ساختمان سازی ایفا نمی‌کرد. سال‌ها طول کشید تا مهندسان به نقش موثر فولاد در این حوزه پی برند. در ابتدا فولاد به شکل میلگرد در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته شد. استحکام میان بتن و میلگرد همان عاملی بود که توانست ایمنی را به سازه ببخشد. پس از آن کم کم فولاد به اشکال مختلف در این حوزه به کار گرفته شد. اوج اقتدار فولاد به صنعت ساختمان سازی را می‌توانید تیرآهن دانست. چرا که شکل خاص این مقطع این امکان را در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا ساختمان با تعداد طبقه بالا بسازد. پیش از ورود تیرآهن خانه‌ها و عمارت‌ها نهایتا دو یا سه طبقه بود. اما امروزه خانه با تعداد طبقه کم پاسخگوی نیاز جمعیت بالای شهرها نیست.

مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود تا ساخت آسمان خراش‌ها با حضور تیرآهن تحقق پیدا کند، قابلیت گسترش آن است. هر تیرآهن از دو بخش اصلی جان و بال تشکیل می‌شود. هرچه طول جان بیشتر شود، سایز افزایش می‌یابد. مثلا طول جان تیرآهن 16 از تیرآهن 14 بیشتر است. هر بخش از تیرآهن به نحوی به استحکام سازه کمک می‌کند. یک سازه ساختمانی همواره در معرض انواع نیروهای برشی، کششی و خمشی قرار می‌گیرد. جان با مهار نیروهای خمشی و بال‌ با انتقال نیروهای برشی به پی، از سازه‌های بلند در برابر زلزله محافظت می‌کند.

تیرآهن تنها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در ساختن پل و یا هر سازه عظیم دیگری نیز می‌توان از تیرآهن به عنوان عضو اصلی سازه بهره برد. اما اگر به تیرآهن در ساختمان سازی نیاز داشته باشید، لزوما به همان شکل خریداری شده مصرف نمی‌شود. اغلب به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد با لانه زنبوری کردن تیرآهن، شکل ظاهری مقطع را تغییر می‌دهند.

برای تهیه تیرآهن می‌توانید به بازار آهن مراجعه کنید و یا از تامین کنندگان مختلفی که فعالیت دارند، محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید. پس از خرید نیز اگر به خدماتی چون برشکاری و یا زنبوری کردن احتیاج داشتید، می‌توانید پس از پرس و جو جایی رابیابید که کار شما را راه بیندازد. اما فرایند پیدا کردن کارگاهی که نیاز شما را برطرف کند شاید همیشه هم راحت نباشد. از طرفی خود خریدار زمان کافی برای این کار را نداشته باشد. به همین خاطر بهتر است خرید تیرآهن را از بنگاهی انجام دهید که امکاناتی از قبیل برشکاری و جوشکاری را داشته باشد. بازرگانی فولاد آیرومارت از جمله تامین کنندگانی است که در کنار تامین انواع مختلفی از برندهای تیرآهن، قابلیت آماده کردن محصول به هر صورتی که بخواهید را دارد.  

 

لانه زنبوری کردن تیرآهن به چه صورت است؟

تیرآهن لانه زنبوری یا CPE‌،‌ شکلی متداول از این مقطع است که در ساخت اسکلت فلزی کاربرد دارد. گرچه حضور تیرآهن را در ساختمان سازی باید به فال نیک گرفت،‌ اما از طرفی نباید افزایش وزنی که به خاطر این مقطع به سازه تحمیل می‌شود را نادیده گرفت. راه کار مناسب برای مصرف بهینه تیرآهن و کنترل وزن،‌ استفاده از تیرآهن CPE است.

برای تولید این مقطع کافی است که یکی از سایزهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثل تیرآهن 18 را انتخاب کرده و جان را متناسب با شکل شش ضلعی برش می‌دهند. در انتها با جابجایی دو نیمه تیرآهن شکل شش ضلعی تکمیل می‌شود. برای استحکام بیشتر و اتصال، فاصله بین هر دو لانه را با جوشکاری به هم جوش می‌دهند. وجود این حفرات در میان تیرآهن می‌تواند راه مناسبی برای کنترل کابل‌ها و لوله‌‌ها باشد. اما در کنار مزیت‌هایی که تیرآهن CPE برای سازه فراهم می‌کند،‌ در جوشکاری باید بسیار دقت شود. چرا که سهل انگاری در این بخش می‌تواند باعث بروز عیب گردد.   

لانه زنبوری کردن تیرآهن به چه صورت است؟

مسکن تحت تاثیر تیرآهن

از آنجا که تیرآهن از مقاطع کاربردی در ساختمان سازی است، بالتبع بر قیمت ساختمان تاثیر گذار است. در واقع تاثیر قیمت تیرآهن امروز نه تنها برای خریدار بلکه برای خود سازنده نیز اهمیت دارد. چرا که افزایش و یا کاهش قیمت این مقطع می‌تواند باعث تغییر زمان اجرای پروژه شود. اما چه مواردی قیمت تیرآهن را تغییر می‌دهد؟ از آنجا که تیرآهن و به طور کلی آهن آلات تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار دچار تغییر می‌شوند، بنابراین در تهیه مواد اولیه باید توجه کاملی به قیمت روز دلار داشته باشید. مسئله بعدی شرایط روز بازار است. به طور مثال فصل تابستان که ساخت و ساز رونق بسیار بالایی دارد، تقاضا در بازار آهن به شدت بالا می‌باشد. در چنین شرایطی قیمت‌ها نسبتا افزایشی است. یا حوالی عید بازار آهن چندان اقبالی ندارد. از طرفی رویدادهای سیاسی چون انتخابات نیز می‌توان در به هم زدن تعادل بازار نقش موثری داشته باشد. به این ترتیب باید در زمان بندی خرید تیرآهن چنین مسائلی را در نظر بگیرید.

ممکن است شما اخبار بازار را از خبرگذاری‌های مختلف پیگیری کنید ولی باز هم نتوانید سمت و سوی بازار آهن را پیش بینی کنید. در واقع شما نیاز دارید پیش بینی روند قیمت‌ها را ازافراد با تجربه بپرسید. یکی از راه حل‌ها مناسب در این شرایط استفاده از تحلیلات هفتگی سایت آیرومارت است. کافی است به آدرس www.iromart.com مراجعه کنید و در بخش وبلاگ تحلیل بازار آهن را هر هفته ببینید. اگر هم به مشاوره و راهنمایی بیشتر نیاز داشتید می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره، کارشناسان این واحد بازرگانی را خبر کنید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.

 

انواع تیرآهن

سایز، برند و نوع تیرآهن از مواردی است که در قیمت کالای مورد نظر شما تاثیرگذار است. در حال حاضر سه نوع استاندارد در تولید تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر کدام از این استانداردها شکل مقطع تیرآهن شکلی متفاوت خواهد داشت. IPE،INP و IPB رایج‌ترین استانداردهایی هستند که باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از تیرآهن در بازار می‌شوند.

تیرآهن IPE

تیرآهن به شکل حرف I انگلیسی با بال‌های ثابت همان تیرآهنی است که به طور متداول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تولید کنندگان ایرانی و برخی برندهای اروپایی از این استاندارد استفاده می‌کنند.

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB یا بال پهن، با نام دیگر هاش در سه گروه وزنی سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شود. شکل مقطع تیرآهن در این استاندارد به صورت H می‌باشد. در بازار داخلی ایران تعداد محدودی از کارخانه‌ها به تولید هاش مشغول هستند. بنابراین در این زمینه شاهد حضور انواع برندهای خارجی در بازار هستند.

تیرآهن INP

شکل مقطع تیرآهن‌های تولیدی در این استاندارد مشابه استاندارد IPE است. با این تفاوت که بال‌ها در این استاندارد متغیر هستند.  تیرآهن INP در داخل کشور تولید نمی‌شود. درنتیجه تمام مقاطعی که با این استاندارد در بازار آهن به فروش می‌رسند، تماما وارداتی هستند. این مقطع با نام تیرآهن اروپایی شناخته می‌شود.

در میان این سه استاندارد تیرآهن IPE مصرف بالایی در ایران دارد. هاش نیز در مصارف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استعلام قیمت تیرآهن از آیرومارت

بازار تیرآهن از دو بخش اصلی برندهای داخلی و برندهای خارجی تشکیل می‌شود. چرا که همان طور که پیش از این گفتیم برخی انواع تیرآهن چون هاش توسط تولید کننده محدودی در ایران  تولید می‌گردد. برای آنکه کارشناسان آیرومارت به شما قیمت روز تیرآهن را اعلام کند، لازم شما از برند، سایز و استاندارد مطمئن باشید. منظور از سایز تیرآهن، طول جان می‌باشد. گرچه اغلب  تیرآهن به صورت شاخه‌های 9 و 12 متری روانه بازار می‌شود، اما می‌توان براساس وزن نیز قیمت‌ها را اعلام کرد.

برای استعلام قیمت روزانه تیرآهن به آدرس iromart.com مراجعه کنید. اگر به راهنمایی بیشتر نیاز داشتید، کافی است تا فرم دریافت مشاوره را در صفحه اصلی مجموعه پر کنید. هم ‌چنین می‌توانید با شماره تلفن 45306-021 تماس حاصل فرمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین