محسن رضایی: به امریکا اجازه ادامه تحریمها را نخواهیم داد

سیاسی،   3991215086 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز تاکید کرد: به امریکا اجازه ادامه تحریمها را نخواهیم داد. ما از اهرم های متعدد در چارچوب حقوق خود و موازین بین المللی برای عقب نشینی ایالات متحده و لغو تحریم ها استفاده خواهیم کرد.

 
به گزارش rezaee.ir، دکتر رضایی در این مصاحبه گفت: در دهه پنجم جمهوری اسلامی، ما قرار است یک جهش برای یک ایران پیشرفته داشته باشیم که می تواند به ایجاد صلح در منطقه و ایجاد رفاه برای مردم ما کمک کند. امریکا تحریم ها را به عنوان موانعی برای جلوگیری از آن ایجاد کرد.
 
وی افزود: اگر دولت آقای روحانی توسعه اقتصادی ایران را به توافق هسته ای گره نزده بود، امروز حتی تحت تحریم ها، مشکلاتی مانند تورم بالا و تضعیف پول ملی نداشتیم. ما برنامه ای برای پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی حتی قبل از اعمال تحریم ها داشته ایم.
 
رضایی گفت: در نتیجه تحریم های ترامپ، ما اکنون اطمینان داریم که سیاست مقاومت اقتصادی ما درست بوده است و همچنین در مورد نقاط ضعف اقتصادی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده ایم.  ما می دانیم که وابستگی به درآمدهای نفتی و فروش نفت خام، از جمله عمده آسیب پذیری های ما است که مانند یک ویروس در اقتصاد ما عمل می کند. این باید پایان یابد و تحول ساختاری اقتصادی باید اتفاق بیفتد.
 
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون مشغول تأسیس نهادهای سیاسی و تمرکز بر اقتدار نظام بوده است.  اما زمان آن فرا رسیده است که با تثبیت انقلاب، تمرکز را به حوزه های اقتصادی و فرهنگی منتقل کنیم. این تغییر باعث می شود که ایدئولوژی نظام تکمیل شود و بر پایداری همه جانبه آن افزوده شود.
 
رضایی گفت: در صورت لغو نشدن تحریم ها، هیچ تسلیمی صورت نمی گیرد. امریکا دو اشتباه بزرگ در تاریخ ایران ایجاد کرده است. آنها فکر می کردند نیروهای مسلح ایران پس از انقلاب از هم پاشیده است و صدام حسین را به حمله به ایران تشویق کردند. آنها همچنین تصور کردند که اقتصاد ایران طی چهار دهه گذشته پیشرفت چندانی نداشته است و می تواند نقطه ضعف ایران باشد. آنها بعداً خواهند فهمید که در اینجا نیز اشتباه کردند و اقتصاد ما با سرعتی که برای امریکا قابل تصور نیست، توسعه خواهد یافت.
 
استاد دانشگاه امام حسین (ع) افزود: ما برنامه داریم. ایران به غیر از منابع طبیعی خود، ثروت عظیمی دارد. امروزه دانشگاه های ما دارای ظرفیت های فوق العاده فناوری و علمی هستند. جوانان تحصیل کرده و شرکتهای اقتصادی دانش بنیان، بزرگترین سرمایه ما هستند. 
 
وی گفت: ما اجازه ادامه تحریم ها را نخواهیم داد و تحریمها را لغو یا بی اثر خواهیم کرد. ما از اهرم های متعدد خود در چارچوب حقوق و موازین بین المللی خود برای عقب نشینی ایالات متحده و لغو تحریم ها استفاده خواهیم کرد.
 
رضایی اظهار داشت: اولین اهرم فشار ما، دیپلماسی قدرتمند است. کدام کشور در جهان نمی داند که ایالات متحده توافق نامه بین المللی امضا شده توسط اعضای دائمی شورای امنیت را نقض کرده است؟ ما در موقعیت درستی هستیم.
 
وی گفت: برنامه هسته ای صلح آمیز ما پیش خواهد رفت. حتی در صورت اجرای کامل برجام، قرار بود محدودیت هایی فقط برای هشت سال ایجاد شود. ایران همچنین از موقعیت سیاسی-جغرافیایی خوب و قابل توجهی در منطقه برخوردار است. بدون مشارکت ایران نمی توان به هیچ مسئله ای در منطقه رسیدگی کرد.
 
رضایی تصریح کرد: ما هرگز منتظر لغو تحریم ها نخواهیم بود. ما ضمن ایجاد فشار دیپلماتیک در سطح بین المللی برای از بین رفتن تحریم ها، با توسعه اقتصاد داخلی خود، تحریم ها را بی اثر خواهیم کرد. اکنون ما به خوبی می دانیم که چه کاری باید در اقتصاد داخلی مان انجام دهیم. ما اقداماتی را آماده کرده ایم که باعث می شود تحریم ها بی اثر شود و از این پس فقط روی کاغذ باقی بمانند. آنگاه زمانی خواهد بود که آمریکا و اروپا به حرف حق ما گوش کنند.
 
رضایی گفت: اگر آمریکایی ها در محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران بیش از حد اصرار کنند، ممکن است ما هم شرطی را اضافه کنیم که کل منطقه هم باید از سلاح های اتمی عاری باشد و اسرائیل تمام سلاح های اتمی خود را از بین ببرد.
 
وی تصریح کرد: آمریکایی ها باید منطقی باشند و به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند.  آمریکایی ها با تلاش برای کودتا در سال 1332 وارد ایران شدند و پس از آن نیروهای مسلح ایران را برای خدمت به خود به کار گرفتند. پیمان شکن ترین سیستم، دولت امریکا بوده است. دولت ایران در 500 سال اخیر هرگز پیمان دوجانبه، چندجانبه یا هرگونه معاهده بین المللی که امضا کرده را نقض نکرده است.
 
رضایی افزود: تا زمانی که شاهد اقدامی از سوی آمریکایی ها نباشیم و تا زمانی که اعتمادسازی وجود نداشته باشد، گامی به جلو نخواهیم برداشت. آقای اوباما دو نامه به رهبر معظم انقلاب ارسال كرد. اکنون نمی توان پیش بینی کرد که اقدام عملی امریکا چیست و چگونه به ما تضمین می دهد.
 
وی گفت: آمریکایی ها باید کلا تحریم ها را برداشته و به تعهدات خود عمل کنند. من شخصاً معتقدم آمریکایی ها موجب ضررهایی برای ما شده اند و آنها باید خسارات را جبران کنند. اما درباره ضرورت جبران خسارت از سوی امریکا، اختلاف نظر وجود دارد که آیا باید جبران خسارت هم در کنار بازگشت به تعهدات خود کنند یا نه.
 
رضایی اظهار داشت: گفتگوها بین ایران و 1 + 5 ممکن است اتفاق بیفتد. اما پس از اعمال این همه تحریم، آنها در شرایطی نیستند که بتوانند شرایط را برای گفتگو فراهم کنند. در زمانی که برجام تقریباً متوقف شده است، آنها در مورد توافق نامه های برجام پلاس یا گفتگوهای مرحله ای صحبت می کنند.  اینها نشان می دهد آنها نمی خواهند مذاکره کنند.
 
وی تاکید کرد: هیچ گفتگویی انجام نمی شود مگر اینکه اقدام عملی و نشانه مشخصی ببینیم که آنها می خواهند به تعهدات خود بازگردند. برای ما قابل قبول نخواهد بود اگر شرط جدیدی بگذارند و از موقعیت بالاتری با ما رفتار کنند. آنها باید به ما اعلام کنند و اطمینان دهند که تمام تحریم های اعمال شده پس از برجام، به سرعت برداشته شود. این رویکرد بسیار واضحی است.  
 
دکتر رضایی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی پولهای ایران که در کره جنوبی بلوکه شده، یک سیگنال نخواهد بود، گفت: خیر، آزادسازی پول هایی که در کره جنوبی بلوکه کرده اند، مثل دادن یک آبنبات است.
 
وی افزود: ما هیچ محدودیتی برای تولید سلاح دفاعی در سیاست های دفاعی مشروع خود نمی بینیم. البته  بمب های اتمی و سلاح های غیرمشروع در برنامه ما نبوده و نیست زیرا آنها برای ما قابل قبول نیستند. ما خود، محدودیت هایی را در محدوده موشک های خود تعیین کرده ایم اما دیگران را برای محدودیت برای خود نمی پذیریم. 
 
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی قصد دارد برد موشک های بالستیک خود را حداکثر در 2000 کیلومتر حفظ کند، گفت: ما در حال حاضر چنین محدودیت هایی را در نظر می گیریم تا زمانی که دشمنان ما موشک های بیش از این برد را برای ضربه زدن به ما استفاده نکنند.

وی درباره سیاست های منطقه ای گفت: ما خود را عضوی از جنبش مقاومت می دانیم و از کشور خود و ملتهای منطقه دفاع می کنیم. این دفاع، جزو اصول ماست. آقای بایدن ممکن است آرزوهایی داشته باشد. آنها در این زمینه ها [سیاست های منطقه ای و نظامی ایران] قابل تحقق نیستند.
 
وی تصریح کرد: ما از ملتهای منطقه که با تجاوز روبرو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود. از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره مند می شوند. کالاهای ساخت ایران باید حضور پررنگی در منطقه داشته باشند.
 
رضایی افزود: ما برای حضور فعال در منطقه، هیچ محدودیتی را به جز حقوق خود و موازین بین المللی در نظر نمی گیریم. جهان همیشه از یک ایران قوی، منفعت دیده است. ایران در طول تاریخ، صلح، انسانیت و شِکر را به سراسر جهان صادر کرده است. واژه انگلیسی شکر (sugar) و واژه عربی آن (سُکّر) ریشه فارسی دارد و نشان می دهد که ایران پیشگام تکنولوژی پیشرفته استحصال شکر بوده و بخش عمده بازار شکر جهان را تامین می کرده است. ایران علاوه بر انسانیت، صلح و شکر، زیبایی فرشهای خود را به جهان صادر کرده است. امروز هم جهان نیازمند یک ایران پیشرفته و قوی است.     
 
وی درباره سرنوشت لوایح اف ای تی اف گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که تصویب کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی، مطابق با استانداردهای FATF، در زمانی که کشور ما تحت تحریم های اقتصادی است، نمی تواند بدون قید و شرط انجام شود. ما خواستار توضیح در مورد معنای "مرحله بعدی" هستیم تا بدانیم پایان کار چه خواهد شد. و در صورت تصویب معاهدات، چه مدت طول می کشد تا ایران منافع آن را ببیند؟ سالها یا ماه ها؟
 
رضایی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: هدف من تحول در اقتصاد ایران است. در حال رایزنی و مشورت هستم. درصورتیکه به نتیجه برسم، اعلام می کنم.
 
وی افزود: چرا برخی آمریکایی ها و اروپایی ها از شخصیت های نظامی برای اداره دولت در ایران می ترسند؟ واضح است که آنها منافع خود را در معرض خطر می بینند زیرا شخصیت های نظامی هرگز خیانت نمی کنند، آنها جان خود را فدا می کنند، مشکلاتی مانند فساد را حل می کنند و در دیپلماسی با اقتدار عمل می کنند. چگونه آنها از کهنه سربازها و شخصیتهای نظامی خود شارل دوگل و آیزنهاور در اداره كشورهایشان نترسیده اند؟ یکی از دلایل اصلی توسعه در ایالات متحده و اروپا این بود که شخصیتهای نظامی در زمانهای حساس این کار را به دست گرفتند. ایرانیان به این نتیجه رسیده اند که به یک دولت قوی، موثر و مسئول نیاز دارند که پاسخگو باشد. اشکالی در این وجود ندارد که شخصیت های نظامی از طریق ابزارهای دموکراتیک به ریاست جمهوری برسند. ما نه تنها برای غلبه بر تحریم ها بلکه به پیشبرد توسعه اقتصادی به انرژی جدید و بزرگ در کشور نیاز داریم.
 
رضایی درباره پیشبینی میزان مشارکت مردم گفت: میزان مشارکت مردم خوب و بالاتر از انتخابات پارلمانی خواهد بود.
 
وی درباره گفتگوهای بین المللی اظهار داشت: گفتگوها با 1+5 قابل انجام است و انتخابات ریاست جمهوری هیچ تاثیری در زمان بندی آن ندارد زیرا این مسئله مربوط به منافع ملی است و این رهبر معظم انقلاب است که سیاست ها را تعیین می کند. این بار یک صدا همانطور که در مذاکرات هسته ای [2013-2015] اتفاق افتاده است، از ایران شنیده می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۲۵۳۶۰۱:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آقای رضایی رای نمیاری، ثبت نام نکن!
ناشناس۱۸۵۲۶۵۸۰۷:۲۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این بنده خدا رو هم یه چهار سال بزارید رییس جمهور سه. گناه داره.
ناشناس۱۸۵۲۸۲۹۰۹:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امریکا هم باید هسته ایش را تعطیل کند
حمید۱۸۵۲۸۴۳۰۹:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دکتر جان! جهت یادآوری عرض میشه که برای شروعش هم از ما اجازه نگرفته بود،
بیگی29۱۸۵۲۸۹۸۱۰:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مگر اجازه دست شما است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین