جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه/ بهبود سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ + جدول

اقتصادی،   3991215041

جزئیات رشد اقتصادی سال ۹۹ حکایت از روند رو به بهبود تشکیل سرمایه ثابت دارد.

جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه/ بهبود سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ + جدول

به گزارش فارس، بر اساس آخرین نتایج حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلیGDP به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه نخست سال 1399 به رقم 5231 هزار میلیارد ریال با نفت و 4546 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 5295 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 4593 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 2,1- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 1- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه نخست سال 1399 دارد.

چند سالی است که به واسطه تشدید تحریم‌ها و تلاطم ارزی تولید ناخالص داخلی نتوانسته رشد داشته باشد و ارزش افزوده سال‌های قبل خود را حفظ کند. آمارهای فصل پاییز روند بهبودی برای بخش‌های مختلف اقتصادی را مخابره کرده است.که در مقایسه با فصل‌های قبل وضعیت بهتری دارند.

گروه کشاورزی که در فصل بهار تقریبا رشد صفر را تجربه کرده بود در فصل پاییز 5.5 درصد مثبت شد. گروه صنایع و معادن نیز از منفی 5.3 درصد خود را به مثبت 3.7 درصد رساند. در زیر گروه این بخش استخراج نفت و گاز طبیعی که منفی 14.5 درصد بود حکایت از بهتر شدن شرایط در تولید و صادرات دارد به طوری که در پاییز 4.9 درصد مثبت شده است.

بیشترین تاثیر کرونا طی یک سال گذشته در بخش خدمات بوده و همچنان نتوانسته به جایگاه اصلی خود بازگردد البته آمارها اندکی رو به بهبود است و از منفی 4.2 درصد به منفی 1.8 درصد رسید.

براساس اطلاعات مرکز آمار، یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند مطلوب بودن شرایط را ملموس کند هزینه مصرف نهایی خصوصی است که همچنان منفی گزارش شد. دولت نیز با توجه به تحریم‌ها و افت صادرات نفت و کمبود منابعی که وجود دارد هزینه مصرف نهایی خود را ثابت نگه داشته که البته اگر این توان وجود داشته باشد باید در چارچوب سیاست‌های پولی و مالی افزایش یابد.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی و حرکت به سمت تولید و ارزش افزوده بیشتر است که توانسته بعد از چند فصل که رشد منفی را تجربه کرده در فصل پاییز 4.6 درصد مثبت شد.

بیشترین تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده که از منفی 2.3 درصد به 8.6 درصد افزایش یافته البته بخش ماشین الات نیز روند رو به رشد را شروع کرده هرچند حرکت آن کند است اما می‌‌تواند در فصول آینده و به واسطه کاهش تحریم‌ها نیز در شرایط مطلوب قرار گیرد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود روند فراز و فرود رشد اقتصادی به هیچ وجه ثبات ندارد که همین عامل نااطمینانی از آینده و سرمایه گذاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رشد ناخالص داخلی فصلی کشور نیز به تفکیک بخش‌های حکایت از روند کند اما مثبت را دارد. با این وجود سهم هر بخش از تولید ناخالص داخلی در برخی بخش‌های از جمله تشکیل سرمایه در ماشین الات و صادرات کالا و خدمات و واردات کالا و خدمات افت مشاهده می‌شود.

مقایسه رشد اقتصادی در نه اول سال 99 با مدت مشابه در سال 98 نشان می‌دهد که تشکیل سرمایه در بخش ساختمان با کاهش روبرو شده و از 9.3 درصد به 3.8 درصد رسیده است.صادرات و واردات نیز با توجه به تحریم‌ها و شرایط ناشی از کرونا همچنان با افت روبرو است.

ا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین