گاردین: «بایدن» مسیر «ترامپ» را در برجام در پیش گرفته است

گروه جهان الف،   3991210138 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

« جو بایدن از همان آغازین روزهای حضور خود در قدرت، از بازگشتِ گفتمان دیپلماسی و تعامل به سیاست خارجی آمریکا خبر داد. با این حال، اندک زمانی بعد، او نیز بر سرِ خاورمیانه بمب ریخت و عملا رویکردی مخرب را در قبال توافق برجام در پیش گرفته است. رئیس جمهور جدیدِ آمریکا اگر به همین منوال ادامه دهد، امکان دارد چیزی را در مورد ایران محقق کند که ترامپ با تمام تلاش هایش نتوانست: نابودی توافق هسته ای ایران»

گاردین: «بایدن» مسیر «ترامپ» را در برجام در پیش گرفته است

 به گزارش الف، پایگاه خبری "گاردین" در گزارشی به تناقضِ آشکار در سیاست خارجی دولت بایدن در رابطه با ایران و "توافق برجام" پرداخته و تاکید کرده که ادعاهای بایدن مبنی بر بازگشت تعامل و دیپلماسی به دستگاه سیاست خارجی آمریکا(پس از دورانِ ویرانگرِ حضور ترامپ در قدرت)، به طور خاص در مورد پرونده هسته ای ایران و مساله برجام، در حد شعار باقی مانده اند و رئیس جمهورِ جدید آمریکا نیز در میدان عمل، همان رویکردها و سیاست هایی را در قبال ایران در پیش گرفته که پیشتر دونالد ترامپ، آن ها را اتخاذ کرده بود. گاردین در این رابطه می نویسد: 

«جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تازگی و در موضع گیری در جریان "نشست امنیتی مونیخ" جهت توصیفِ سیاست‌خارجی دولت جدید آمریکا گفت: "بار دیگر دیپلماسی و تعامل به آمریکا بازگشته است". با این حال اندکی بعد، وی دستورِ بمباران سوریه و حمله به آنچه نیروهای وابسته به ایران در این کشور خوانده شده را صادر کرد. چیزی بیش از یک ماه از ریاست جمهوری بایدن می گذرد با این حال وی در همین مدت کوتاه، نخستین دستور جدی خود جهت بمباران یک کشور خارجی را صادر کرده است. حتی برای "دونالد ترامپ" نیز دست کم چهار ماه از آغاز ریاست جمهوری اش گذشت تا اینکه وی فرمانِ مشابهی را صادر کرد.

بسیاری از افرادِ نزدیک به دولت بایدن بر این باورند که: دولت وی احتمالا با هدفِ رساندنِ این سیگنال به ایران که نمی‌تواند با تقویت تحرکاتِ گروه های نیابتی خود در منطقه، واشنگتن را جهت بازگشت به برجام تحت فشار قرار دهد، دست به یکچنین اقدامی زده است. با این حال، حتی اگر ادعاهای بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی را در این رابطه درست هم بدانیم، این مساله به خودیِ خود نشان می دهد که تا چه اندازه عدم پیوستنِ دولت آمریکا به توافق برجام و انجام درستِ تعهداتش در قالب این توافق، می تواند برای آمریکا و امنیت ملی آن خطرناک باشد. 

بایدن با این استدلال ها کاملا آشنا است. وی حتی این استدلال ها را چند ماه قبل و در جریان کارزار تبلیغاتی خود جهت کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، علیه ترامپ مکررا ایراد کرده بود. همکاران و مشاوران وی نیز در طی سال های گذشته، بارها و بارها از سیاست "فشارحداکثری" دولت ترامپ علیه ایران انتقاد کرده اند. انتقادهایی که همه آن ها درست بودند. 

همین مساله موجب می شود تا قدم ها و اقدامات او راجع به ایران در نخستین روزهای حضورش در قدرت، بیش از پیش گیج کننده به نظر آیند. در حالیکه نیت و قصد بایدن جهت بازگشت به برجام قطعی به نظر می رسد، رویه ها و راهبردهای وی در این رابطه لزوما با نیت هایش هماهنگ نیستند. در این راستا، اینطور به نظر می رسد که بایدن برخلافِ شعارش مبنی بر بازگشت گفتمانِ تعامل و دیپلماسی به آمریکا، عملا به الگوهای قدیمی سیاست خارجی آمریکا سقوط کرده که در چهارچوب آن ها شعارهای زیبا داده  می شود اما در عرصه عمل، از همان زور و اقدام نظامی جهت پیشبردِ اهداف استفاده می شود. 

البته که تردیدهای کمی مبنی بر این وجود داشته و دارد که احیای برجام، مساله ای چالش برانگیز است. در این چهارچوب، اینکه ایران در اولویت های فوری آمریکا نیست هم شاید به این دلیل باشد که در شرایط فعلی، بایدن با انبوهی از مشکلات و چالش ها رو به رو است که باید به آن ها نیز رسیدگی کند. با این حال، همه این مسائل نیز نمی توانند رویکرد غیرسازنده بایدن راجع به توافق برجام را از نخستین روزهای حضور وی در قدرت، توجیه کنند. 

اولا، بایدن در نخستین اقدامات خود راجع به برجام، یک جنگِ غیرضروری راجع به اینکه ایران باید ابتدا به برجام بازگردد به راه انداخت. بایدن این کار را در شرایطی انجام داد که بهتر بود ابتدا با شرکای اروپایی رایزنی می کرد و سازوکاری را جهت بازگشت همزمان ایران و آمریکا به توافق برجام تعریف می کرد. با این حال، وی و مقام های تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او، مکررا و به صورت عمومی اعلام کردند که تا زمانیکه ایران به توافق برجام بازنگردد(در حالیکه ایران از برجام خارج نشده است)، تحریم ها نیز علیه این کشور لغو نخواهند شد. این در حالی است که این آمریکا بوده که به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شده است. 

این رویکرد، بدون تردید راهگشا نخواهد بود. این نکته به طور خاص توسط "وندی شرمن" مذاکره کننده اصلی دولت اوباما در جریان مذاکرات برجام در سال 2015 و معاون وزیر خارجه کنونی آمریکا، مورد اشاره قرار گرفته است. شرمن گفته است که "قطعا شگفت زده می شود اگر ایران با حضور در چهارچوب برجام و انجام مذاکره، بدون اینکه بخشی از تحریم‌های این کشور لغو شوند، موافقت کند". از این رو، وی راهِ نجات برجام را نیز از همین منظر تحلیل می کند و تحقق این مساله را به نفع همگان می داند. این موضعِ شرمن را باید کاملا درست دانست. 

ثانیا، حتی قبل از اینکه دیپلماسی آغاز شود، بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی، یک بازی پوچ و بی معنی با هدفِ سرزنشِ ایران به عنوانِ طرفِ ناقض برجام را به راه انداخته اند. امری که اساسا فضا و جوِ دیپلماسی را برای آمریکا و در رابطه با برجام، برهم زده است. این ادعای آمریکا، واقعا از نظر فنی نیز نادرست است. این آمریکا بوده که از برجام خارج شده و ایران هنوز هم در چهارچوب آن قرار دارد. ایران در برهه کنونی، با استناد به پاراگراف 36 توافق برجام از میزان تعهدات هسته ای خود کاسته است. این در حالی است که آمریکا به طور کلی از برجام خارج شده و حتی تحریم های گستره ای را نیز علیه تهران وضع کرده است. 

یکی دیگر از جلوه های رویکرد عجیبِ بایدن راجع به ایران و توافق برجام این بوده که اساسا وی معتقد است دولتش، پاسخگوی رویه های غلط ترامپ نیست. آمریکا اکنون یک رئیس جمهورِ جدید دارد که رویه های تازه ای را در پیش گرفته است. از این منظر، بایدن بر این باور است که این ایران است که در موضع و جایگاه غلط است نه آمریکا. این در حالی است که عملا بایدن نیز در حال طی کردنِ مسیر رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد ایران و توافق برجام است. 

دولت بایدن و تروئیکای اروپایی باید بدانند که در شرایط فعلی اساسا در موقعیتِ سرزنش کردن ایران به دلیل پیشروی‌های هسته ای اخیر این کشور نیستند. آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شده و در مورد توافقی ایران را سرزنش می‌کند که خود اکنون در چهارچوبِ آن نیست. این شیوه ای هوشمندانه جهت مواجهه با ایران نیست و دعاوی تهران در این رابطه علیه اقدامات نادرست دولت جدید آمریکا، کاملا صحیح هستند. 

دولت بایدن و ایران، در شرایط فعلی باید سعی کنند که یک جو مناسب و سازنده جهت تعامل ایجاد شود. دو طرف باید قصد و نیت خود جهت رسیدن به یک راهکار دیپلماتیک را عیان سازند. اینکه آمریکا اقدام به سرزنش ایران کند و علیه آن طرح اتهام کند، نه تنها سازنده نیست بلکه هیچ دستاوردی نیز برای این کشور به دنبال نخواهد داشت. اینکه واشنگتن مدام دست به سرزنش تهران می زند، سیگنالی است که باید در زمانِ بر هم زدنِ یک توافق ارسال کرد نه اکنون که دولت آمریکا مدام از مذاکره و دیپلماسی سخن می گوید. 

اقدامات بایدن نظیر طرح اتهامات مختلف علیه ایران و یا حتی اقدام اخیر او در صدور فرمان بمباران بخش هایی از سوریه، عملا آخرین فرصت ها جهت احیای برجام را از بین می برند. توافقی که برای امنیت ملی آمریکا کاملا ضروری است. اگر بایدن بخواهد به مسیر کنونیِ خود ادامه دهد شاید چیزی را کسب کند که رئیس جمهور ترامپ هم موفق به کسب آن نشد: نابودی توافق برجام به عنوانِ بزرگترین دستاوردِ دولت باراک اوباما». 
*لینک: 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/feb/26/biden-iran-deal-diplomacy-syria?CMP=fb_gu&fbclid=IwAR0fLTY0HDN4-nXDOguP4pL4DH0Fnp7iD7XJ_OaNRr1bYsWU9kNoTSY05lI

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۴۲۹۳۰۷:۰۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
چون همه اینها مذاکرات و برجام از اولش هم تله و دام بود برای خلع سلاح کردن قدرت بازدارندگی ایران که بتوانند به سادگی مثل عراق و لیبی به ایران هم حمله نظامی کنند.البته که بایدن هم راه ترامپ میرود چون حالا نیتشان را میدانیم که اشتباه است که دل به دولت بایدن خوش کردن! چون همش ادامه نقشه چند مرحله ای اوباما است.
کاظم۱۸۴۴۳۰۲۰۷:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
برنامه و سیستم استراتژیک آمریکا را فرد تعیین نمیکند که بقول آن بزرگوار با رفتن مزاحم حالا راحت بشویم . سیستم و دکترین آمریکا برنامه تدوین شده ای برای تحریم ایران دارد که متاسفانه تا الان بسیار خوب جواب داده . بعید است که بایدن بخواهد دست برنده خود را با نسیه تغییر دهد و در این میان دوستان ما هم تا الان همکار نظام سلطه بوده‌اند . برای روزهای سخت تری باید آماده شویم .
ناشناس۱۸۴۴۴۵۵۰۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
دوستی با آمریکا به نفع ایران است.
ناشناس۱۸۴۴۶۴۷۱۲:۰۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
امریکا با تداوم تحریم ها به دشمنی و خصومت با ایران ادامه می دهد.
ناشناس۱۸۴۴۸۳۲۱۳:۵۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید با بایدن مذاکره کرده و خصومت ها را کاهش داد. برای حل هر موضوعی، مذاکره بهترین کار است.
ناشناس۱۸۴۵۰۴۳۱۶:۰۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
در یک ماهی که بایدن سر کار آمده: بایدن بن سلمان را مسئول قتل خاسقچی اعلام کرد. بایدن ورود 80 نفر از اتباع عربستان را به آمریکا ممنوع کرد. بایدن ورود مسلمانان از جمله ایرانی ها به آمریکا را آزاد کرد. بایدن حوثی های یمن را از فهرست تروریست ها خارج کرد. بایدن محدودیتهای دیپلماتهای ایران در نیویورک را لغو کرد. بایدن پیشنهاد مذاکره غیر رسمی به ایران با وساطت اروپایی ها را داده است. توقع ندارید که بایدن دستتان را هم ببوسد؟
ناشناس۱۸۴۵۱۹۲۱۸:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
اگر با مذاکره اوضاع بهتر میشود پس چرا با مذاکره اوضاع بدتر شد!؟!؟
ناشناس۱۸۴۵۱۹۴۱۸:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
آقاتون جنتلمنه!؟
ناشناس۱۸۴۵۱۹۷۱۸:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
یا نیمدونی جمنتلمن چیه یا نمیدونی بایدن کیه !!!
ناشناس۱۸۴۵۳۷۲۲۰:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۸۴۴۷۹۴۱۳:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
موافقم! فقط نمیدونم چرا اون موقع که دوست بودیم باعث شد مردم انقلاب کنن و اولین کارشون بعد از انقلاب تسخیر سفارت آمریکا بود!!!
ناشناس۱۸۴۴۸۴۵۱۴:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۴۵۰۱۱۱۵:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
دانشمند! اگر آمریکا در 28 مرداد کودتا نمی کرد مصدق کشور رو تحویل کمونیست های شوروی می داد.
ناشناس۱۸۴۵۲۰۳۱۸:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
به این دوستمون که پروفسور تشریف دارن عرض کنم که شما هم مثل استادتون زیباکلام تاریخ رو فقط به میل خودتون میفهمین یا اون چیزی که هست رو برداشت میکنین!؟ اتفاقا یکی از نکاتی که در مورد مصدق میگن این بود که به آمریکاییها خوشبین بود و اتفاقا همون آمریکاییها برعلیه‌ش کودتا کردن!! اونوقت چرا همچین آدمی باید کشور رو بده به شوروی!؟
ناشناس۱۸۴۵۳۷۴۲۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
مصدق یک فرد ملی گرا و وطن پرست بود و هرگز به ایران خیانت نمی کرد.
ناشناس۱۸۴۴۸۳۱۱۳:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
لطفا یک کشور دوست با آمریکا نام ببرید!! منظورم دوستی با احترام متقابل هست نه فرمانپذیر مثل عربستان!!
ناشناس۱۸۴۵۰۵۰۱۶:۱۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
لطفا یک کشور دوست با ایران نام ببرید!!!! منظورم دوستی است که در تحریم ها با آمریکا کمک و همکاری نکنند!
ناشناس۱۸۴۵۵۴۴۲۳:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
روابط بین‌الملل را با روابط عاشقانه اشتباه گرفته اید! در منطق روابط بین‌الملل، قدرت و منافع، حرف اول و آخر را می زند.
ناشناس۱۸۴۴۴۵۷۰۹:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
جواب «های» همیشه «هوی» است. سنگ بیاندازی، کلوخ به طرفت پرتاب می شود. گل بیاندازی، دست دوستی به طرفت دراز می شود.
ناشناس۱۸۴۴۳۰۷۰۷:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
حالا حالاها بایدن باید در محضر جناب ترامپ درس پس دهد
ناشناس۱۸۴۴۳۱۶۰۷:۴۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
عربستان را گاو شیرده کردند ژاپن را رام کردند ایران باج نمیداد دورش حصار تحریم کشیدند سوریه را وسط میدان آورده اند بازی میدهند و هر چند وقت یک خنجر بهش میزنند و تفریح میکنند قدیم ترها به کشورها مثل عراق حمله میکردند و آنرا غارت میکردند ولی بوش نظم نوین جهانی را رونمایی کرد و آن احداث گاوداری بود گاوچرانها با اسبهای جنگی و ناو و هواپیما گاو را میترسانند سگ های اروپایی مرتب پارس میکنند حصار تحریم دور همه میکشند و با بهانه های اسناد جدید ۱۱ سپتامبر و قتل خاشقچی و .. سطل میبرند برای دوشیدن بیچاره گاو های گوشتی که قصاب از گوشتشان برداشت میکند و بدترین مورد میدان گاوبازی است برخی را میخواهند با مذاکره رام کنند نگاه اینها استعماری است نظم نوین استعماری جهان
ناشناس۱۸۴۴۳۳۳۰۸:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
بهترین مسیره . کم هزینه و زود بازده
ناشناس۱۸۴۴۳۷۹۰۸:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
از بایدن خالق داعش هرچی بگی برمیاد
ناشناس۱۸۴۴۵۱۷۱۰:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
ترکیه خالق و پشتیبان داعش است فیلم هایش موجود است
ناشناس۱۸۴۴۶۴۶۱۲:۰۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
خود ترامپ در مناظرات انتخاباتی 2016 اعتراف کرد که داعش توسط اوباما و هیلاری کلینتون و جو بایدن و نتانیاهو تاسیس شد.
ناشناس۱۸۴۴۶۶۵۱۲:۲۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
خالق داعش CIA هستش سعودی، امارات، اسرائیل و ترکیه پشتیبان کننده بودند.
ناشناس۱۸۴۴۷۲۰۱۳:۰۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
قطر یادت رفت. هرچی تروریست هست از طالبان تا داعش با پول قطر اداره می شوند و از طرف دیگر کارگران خارجی را قتل عام می کنند. سوریه را قطر نابود کرد. چرا هیچوقت این کشور پلید تحریم نشده جای سوال هست.
ناشناس۱۸۴۴۳۸۰۰۸:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
طبیعی هست،راه دیگری هم براشون وجود نداره
ناشناس۱۸۴۴۵۹۸۱۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
--- ميگم اسد الله خان ! به حمد الله و المنه هم صاحب رمه و گله هستيد و هم صاحب تاكستان بزرگ ... دوغ و دوشاب برايتان چه قدر باهم توفير دارند ؟! --- البته كفران نعمت نمي كنيم ، اما خب ! ... دوغ و دوشاب يكي نيستند ، هم از نظر طعم و مزه ، هم از نظر خاصيت و هم از نظر قيمت !! ... به نظرم نظر خودت هم همين باشه ،..شك ندارم ، درست نميگم ؟
ناشناس۱۸۴۴۶۳۳۱۲:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
مردم امریکا بخاطر رهایی از یک ریس جمهو ر دیوانه و نژاد پرست تن به بایدن دادند ور حقیقت بین بد وبدتر بد را انتخاب کردند هیچ ادم عاقلی به یک ادم ۸۰ سال رای نمی دهد که نمی تواند شلوارش بالا بکشد
ناشناس۱۸۴۴۶۴۱۱۲:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
من همچنان معتقدم بر خلاف نظر بسیاری، ما با ترامپ بهتر میتونستیم به توافق برسیم بدون باج دادن به اروپا و روسیه
ناشناس۱۸۴۴۸۴۲۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
ترامپ بدنبال باج خواهی در مورد مسائل موشکی و منطقه ای بود و بایدن اکنون همان زیاده خواهی های ترامپ را تکرار می کند با این شرط و شروط ها مذاکره و تعامل ممکن نیست.
کاظم۱۸۴۴۶۷۶۱۲:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
برنامه و سیستم استراتژیک آمریکا را فرد تعیین نمیکند که بقول آن بزرگوار با رفتن مزاحم حالا راحت بشویم . سیستم و دکترین آمریکا برنامه تدوین شده ای برای تحریم ایران دارد که متاسفانه تا الان بسیار خوب جواب داده . بعید است که بایدن بخواهد دست برنده خود را با نسیه تغییر دهد و در این میان دوستان ما هم تا الان همکار نظام سلطه بوده‌اند .
عدالت۱۸۴۴۷۰۵۱۲:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
.اونا طبق برنامه ومشاوره پیش می رند.دموکراسی وپیشرفت یعنی همین.
ناشناس۱۸۴۴۷۸۹۱۳:۳۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
الان سر و کله این دوستمون که میگه بایدن یه جنتلمنه پیدا میشه!
ناشناس۱۸۴۴۸۴۷۱۴:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
هم بایدن جنتلمنه هم بن سلمان! جنتلمنها مشکلاتشون رو با مذاکره حل میکنن! یه جنتلمن گزارش منتشر میکنه یه جنتلمن دیگه پول میده جنتلمن اول فراموش میکنه به همین راحتی و دوستی جنتلمنها به همین منوال ادامه داره! فلذا برای جنتلمن بودن یا باید زور داشته باشی یا پول! البته من قبلا فکر میکردم جنتلمن یعنی انسان محترم و فهمیده اما ظاهرا بعضی از کلمات اشتباه معنی شده!!!
ناشناس۱۸۴۵۲۰۵۱۸:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
از کشتار مردم بی دفاع یمن جنتلمن بودنش معلوم است ! و از کسانی که این اوباش جهانی را تایید میکنند
ناشناس۱۸۴۴۸۰۹۱۳:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
اونوقت راهش چیه که دوست بشیم!؟
ناشناس۱۸۴۵۰۴۷۱۶:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
از قدیم گفته اند: دوستی دوستی می آورد.
ناشناس۱۸۴۴۸۴۴۱۴:۰۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
ایران باج به هیچ کشوری نمی دهد و نداده ونمی دهد ۸ سال جنگ بهترین فرزندانش داد وتحمل خسارات مالی کرد تا پیروز شد ۴۰ سال تحریمها را تحمل کرده انهاییکه تحریم کردند به زباله دان تاریخ پیوستند ولی جمهوری اسلامی پر قدرت به پیش میرود نه ونه تحریم هیچکدام در اراده ملت ایران کوچکتری اثری نگداشته ملت ایران سرجنگ باهیچ کشوری ندارد و دست تعامل به سوی همه کشورها دراز می کند لاکن با چماق هویج مخالف سر سخت است وپشیمان کننده اگر دوست دارید با ایران تعامل کنید بدونه شک باید اول کلیه تحریمها بر داشته شود و راستی ازمایی وتعهد بدهند در سازمان ملل که دیگر تحریمها بر نگردد
ناشناس۱۸۴۵۱۷۵۱۷:۴۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
تعامل جهانی / آسایش ایرانی
ناشناس۱۸۴۵۲۰۷۱۸:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
دوستی ظالم و مظلوم هم از ان حرفهاست و البته کبک های هالوی داخلی که سرشان را زیر برف کرده اند و این همه اعلان دشمنی طایفه دروغگوی فکلی را نمی بینند
ناشناس۱۸۴۵۴۲۸۲۱:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
مرگ بر امریکای جنایتکار مستهجن مبتذل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین