هوشمندی کسب و کار و بازارکار

گزارش بازرگانی،   3991209012

مفهوم هوشمندی کسب و کار

شرکت‌های بزرگ برای پیشی گرفتن در فضای رقابتی پیش رو به راهکارهای به روز و جدیدی نیاز خواهند داشت. همچنین رشد روز افزون حجم داده ها نیاز به راهکارهایی برای تجزیه و تحلیل آنها دارد. اینجاست که هوشمندی کسب و کار ( Business Intelligence ) با استفاده از ابزار های خاص خود به تجزیه و تحلیل داده ها میپردازد و باعث میشود شرکت ها درک بهتری نسبت به فضای موجود داشته باشند و بتوانند برای آینده خود تصمیمات به موقع و دقیق تری اتخاذ کنند..

 

عدم بهره مندی درست از داده ها باعث میشود بنگاه های اقتصادی زمان خود را صرف فرآیندهایی کنند که عملا هیچ ارزشی ندارند. فناوری‌های هوشمندی تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها را برای یافتن الگوهایی منطقی و ادراکی تجزیه و تحلیل کنند. استفاده از هوشمندی تجاری از زمان تکامل کلان داده (Big Data) اکنون شتاب بیشتری گرفته است. در حال حاضر،هوشمندی تجاری(Business Intelligence ) یکی از داغترین نوآوری‌های بازار در سراسر جهان محسوب می‌شود.

شرکت‌های برتر حوزه هوشمندی کسب و کار

از زمان شکل گیری این مفهوم، بسیاری از شرکت‌ها وارد حوزه BI شده اند، در میان آنها برخی از برترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مانند SAS وIBM وجود دارند. طبق نظرسنجی اخیر Gartner، شرکت‌های کوچک مانند Tableau و Qlik امروزه با توجه به ویژگی‌های بصری غنی هوشمندی تجاری طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.



در نمودار زیر شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندی تجاری در سطح جهان و سهم بازار آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

چگونگی ایجاد تفاوت هوشمندی کسب و کار

کسب و کار‌ها جهت بهبود عملکرد خود با استفاده از هوشمندی تجاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانند روال و حقایق موجود در داده‌های خود را بررسی کرده و در لحظه تصمیمات بهتری بگیرند. هوشمندی کسب و کار به منزله ستون فقرات برای مشاغل مدرن عمل می‌کند. توانایی‌های گرافیکی ، ابزارهای BI را به بخشی مهم در هر تجارت تبدیل کرده است. شرکتهایی که ابزار BI را به کار می‌گیرند از شرکتهایی که اینگونه نیستند سریعتر رشد می‌کنند.

 

ورود به بازارکار هوشمندی کسب و کار

اگر قصد ورود به بازار کار هوشمندی کسب و کار (BI) را دارید بهتر است قبل از این کار مروری بر جایگاه‌های شغلی و درآمدهای آن در سراسر دنیا داشته باشید:

تحلیلگر هوش تجاری

مدیر پروژه هوش تجاری

توسعه دهنده هوش تجاری

توسعه دهنده مدل معنایی BI

مدیر هوش تجاری

مشاور هوش تجاری

 

حقوق و درآمد موقعیت‌های شغلی حوزه هوشمندی کسب و کار در جهان:

Data science (کارشناس علم داده) 118709 دلار

مدیر هوش تجاری 105832 دلار

معمار داده 100118 دلار

معمار هوش تجاری 99،299 دلار

مهندس داده 95936 دلار

توسعه دهنده هوش تجاری 84،043 دلار

مشاور هوش تجاری 81341 دلار

تحلیلگر هوش تجاری 71،050 دلار

تحلیلگر تجارت 65991 دلار

تحلیلگر داده 62379 دلار

طبق پیش بینی‌ها این اعداد در سال آینده با رشدی 3/4 درصدی مواجه خواهند شد.

 

حقوق و درآمد موقعیت‌های شغلی حوزه هوشمندی کسب و کار در ایران:

طبق بررسی‌های به عمل آمده در سایت‌های کاریابی و موسسات مختلف، همچنین اساتید این رشته میزان حقوق در نظر گرفته شده برای کارشناس هوشمندی تجاری (یا کارشناس BI) از 5/3 میلیون تومان در ماه در سال 99 شروع می‌شود. این عدد می‌تواند نسبت به تجربه و سابقه کاری، همچنین میزان تسلط به مباحث فنی بالاتر باشد

جهان به قدرت BI پی برده است و اکنون تقریباً در همه صنایع مانند نرم افزار، بهداشت، خرده فروشی، پروژه‌های دولتی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازار کار هوشمندی تجاری در آینده نه چندان دور گسترش می‌یابد. از این رو، ورود به این بازار گامی‌محکم در جهت موفقیت شما خواهد بود.

 

سخن آخر:

از توسعه نرم افزار تا برنامه ریزی پروژه‌ها، BI طیف گسترده ای از جایگاه‌های شغلی را شامل می‌شود که به مهارت‌های مختلفی از جمله مهارت در مدیریت پایگاه داده، SQL، برنامه نویسی پایه، توانایی‌های تحلیلی و ... نیاز دارند. با این حال، صرف داشتن دانش نظری کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل داشتن تجربه عملی در فناوری‌های مرتبط بسیار مهم است. از این رو، اگر به دنبال کار در حوزه BI هستید، بهتر است در موسساتی آموزش‌های لازم را ببینید که به صورت عملی و حرفه ای مباحث را به شما آموزش دهد. موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم شما را در سفر حرفه ای خود به یک سطح کاملا جدید می‌رساند.

نسخهٔ اصلی خبر