بازگشت ۴۱ میلیارد یورو ارز در قالب تعهدات ارزی به کشور

اقتصادی،   3991207131 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی ماه امسال، ۵۷ میلیارد یورو ارز باید وارد کشور می شد که از این میزان ۴۱ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است.

حمید زادبوم شامگاه (پنجشنبه-۸ اسفند ماه) در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اظهار کرد: امشب باید کسانی را تشویق کنیم که با وجود کرونا و تحریم ها سال گذشته ۴۱.۳ میلیارد دلار ارز وارد کشور کردند و طی ۱۱ ماه نخست امسال نیز ۳۱.۲ میلیارد دلار امسال ارز به کشور برگشته است.

وی افزود: در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی که تجارت جهانی کاهش داشته، تقاضای جهانی نیز کاهش داشته است، باید توجه داشت که مراودات کشورهای اطراف ما نیز کم شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه طی ۱۱ ماه گذشته صادرات کشور منهای ۱۹ درصد از لحاظ ارزش کاهش داشته است، گفت: واردات کشور نیز منهای ۱۵ درصد به لحاظ ارزش کاهش یافته است.

به گفته زادبوم، طی ۱۱ ماه گذشته میزان صادرات کشور ۳۱.۲ میلیارد دلار بوده است که ۱۳۲ میلیون تن کالا صادر شده است، همچنین در این مدت میزان واردات به کشور ۳۴.۳ میلیارد دلار معادن ۳۰.۸ میلیون تن کالا بوده است که از این میزان ۲۱.۴ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی بوده است.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، اغلب وارد مربوط به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده و اساسا ارزی برای کالاهای دیگر نداشتیم.

وی تصریح کرد: به طور قطع تحریم می خواهد رابطه و تعامل ما با دنیا را قطع کند و تنها صادرکنندگان این رابطه و تعامل را برقرار می کنند، بنابراین پیکان آسیب تحریم ها به سمت صادرکنندگان رفته است.

زادبوم با بیان اینکه از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی ماه امسال ۵۷ میلیارد یورو ارز باید وارد کشور می شد، گفت: از این میزان ۴۱ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته که استان اصفهان نیز ۸۷ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده، چراکه بیش از ۹۰ صادر صادرکنندگان اصفهانی تولیدکننده هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در سطح خاورمیانه کم نظیر و بالاتر از استاندارد و میانگین منطقه است، افزود: بخشی از مشکلات کشور مربوط به ساختار اقتصاد ما است، بنابراین باید مشکلات ساختاری اقتصادی را حل کنیم، از سوی دیگر بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت های صادراتی  است، به عنوان مثال جاده، کانتینر، یخچال و ... نداریم و حتی اگر فضای صادرات مهیا شود، باز دچار مشکل می شویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص برخی مشکلات صادرکنندگان استان، گفت: خوشبختانه مطابق با بخشنامه ۱۷۷ به صادرکنندگان این اجازه داده شده که به میزان صادرات خود واردات داشته باشند، البته نباید هر محصولی وارد شود.

وی در مورد برخی گلایه ها درباره مهلت تعهدات ارزی و درخواست ها برای افزایش زمان آن، گفت: مهلت ایفای تعهدات ارزی در اختیار وزارت صمت است و برای حل این مشکل با بانک مرکزی جلساتی برگزار می کنیم، البته نمی توان این مهلت را ۲۴ ماهه کرد که البته آماده ایم مهلت چهار ماه را اضافه کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۰۷۹۷۱۲:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۸
عجب .. است اگر این همه کالا صادر کردی و ارز وارد کشور کردی چرا دلار نیمایی ۸ هزار تومان ۲۴ تومان کردی
ناشناس۱۸۴۰۸۷۵۱۳:۵۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۸
قوانین موجود در کشور کدامیک از قوا و نهادها و سازمان ها و .. را مسئول پیگیری بازگشت 《 ۱۶ میلیارد یوروی باقیمانده 》 می داند و چرا تاکنون پس از نزدیک به ۳ سال ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین