بازیگران رقابت ۱۴۰۰ و بحث داغ «وحدت» در اردوی هر دو جناح

سیاسی،   3991207012 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به‌آرامی مشغول ایجاد تشکل جهت ورود جدی‌تر به عرصه انتخابات با تکیه بر اجماع هستند. در این بین حداقل در تشکیل نهاد مورد وفاق، اصلاح‌طلبان جلوتر از اصولگرایان حرکت می‌کنند.

بازیگران رقابت ۱۴۰۰ و بحث داغ «وحدت» در اردوی هر دو جناح

به گزارش الف، روز چهارشنبه 6 اسفندماه دومین نشست نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ایران) برگزار و اعضای هیئت‌رئیسه دائم جبهه مشخص شد. بر این اساس بهزاد نبوی بر اساس اتفاق آرا رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) شد.

حسین مرعشی از حزب کارگزاران و حسین کمالی از حزب اسلامی کار به‌عنوان نائب رئیس اول و دوم و آذر منصوری از حزب اتحاد ملت ایران به‌عنوان سخنگو انتخاب شدند. نخستین جلسه نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان روز یکشنبه ۲۶ بهمن در حسینیه جماران برگزارشده بود که در آن جلسه نیز بهزاد نبوی ریاست سنی نشست را بر عهده داشت.

سازوکار جدید اصلاح‌طلبان جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف شده که در انتخابات گذشته در سال‌های 94، 96 و 98 مسئولیت هدایت اصلاح‌طلبان را بر عهده داشت. احتمالاً تا چند هفته آینده مشخص خواه شد که این تغییر و تحولات در جبهه اصلاح‌طلبان به‌منزله عبور آن‌ها از عارف و مخالفت با حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود یا خیر. در حال حاضر که با اطمینان باید گفت وضعیت عارف آن‌چنان‌که بایدوشاید مطلوب نیست و احتمالاً با چالش جدی در راه انتخاب به‌عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان مواجه شود.

البته در جبهه اصلاح‌طلبان علاوه بر عارف اسامی افرادی مانند سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، بی‌طرف، عبدالناصر همتی، اردکانیان، صادق خرازی، محمدرضا ظفرقندی و ... نیز مطرح‌شده است.

بین اصلاح‌طلبان درباره این‌که فردی کاملاً اصلاح‌طلب انتخاب شود یا اینکه مانند 1392 و 1396، فردی میانه‌رو و اعتدالی انتخاب کنند اختلاف وجود دارد. مهم‌ترین گزینه نیز علی لاریجانی است که اگرچه در حال حاضر اظهارنظری دراین‌باره نداشته اما نمایندگان ادوار مجلس کم موضع‌گیری نداشته‌اند. شاید رئیس سیاستمدار مجالس گذشته مشغول ارزیابی و سبک و سنگین کردن شرایط برای ورود یا عدم ورود به عرصه انتخابات است.

البته یکی دیگر از چالش‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو پاسخ دادن به کارنامه ضعیف دولت روحانی به‌عنوان حامیان اصلی آن خواهد بود.

چند روز قبل نیز بحث دیگری بین رسانه‌ها مطرح‌شده بود که یکی از چالش‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، صف کاندیداهای اصلاح‌طلبی است که به لحاظ نفوذ سیاسی و حزبی مؤثر هستند ولی در افکار عمومی ناشناخته یا از اقبال کم برخوردار هستند. از جمله این افراد می‌توان به محمدجواد حق‌شناس، محمدعلی افشانی، الیاس حضرتی، مصطفی کواکبیان، رهامی و... اشاره داشت.

اصولگرایان نیز تلاش‌های انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل شورای ائتلاف و شورای وحدت آغاز کرده‌اند. به این دو مجموعه می‌باید به جبهه پایداری نیز اشاره داشت. به نظر می‌رسد تا همین جای کار نیز اختلافات فراوانی بین این سه مجموعه ظهور و بروز کرده است.

علیرضا زاکانی، 5 اسفندماه در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی با بیان اینکه البته جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل‌شده که ظاهراً داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به‌عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد.

در مقابل محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با تسنیم با اشاره به مذاکرات میان شورای ائتلاف و شورای وحدت گفته است: برخی دوستان متأسفانه بعضی جاها گفتند که جامعه روحانیت می‌خواهد فلانی را از خم رنگرزی درآورند. درحالی‌که ما گفتیم ولله بالله ما کسی را برای انتخابات در نظر نداریم. البته اگر آقای رئیسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چرا که ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است و هم پشتوانه 16 میلیونی از انتخابات 96 را در سبد رأی خود دارد.

به نظر می‌رسد در جبهه اصولگرایان شکاف و انشقاق بیشتری نسبت به اصلاح‌طلبان حاکم باشد. به‌عبارتی‌دیگر حداقل به لحاظ سازوکار اصلاح‌طلبان جلوتر از اصولگرایان حرکت می‌کنند.

در هفته‌های اخیر نیز نام‌های فراوانی در رسانه‌های اصولگرا مطرح‌شده که از آن جمله می‌توان به ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، رستم قاسمی، سعید جلیلی، فتاح، محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد، حمیدرضا حاج بابایی و ... اشاره داشت. البته برخی از این افراد حضور در انتخابات ریاست‌جمهور به‌عنوان نامزد را تائید نکرده‌اند اما دیگران تلاش دارند آن‌ها را به صحنه بیاورند.

با این شرایط باید مشاهده کرد در نهایت آیا تشتت اصولگرایان در ایجاد یک سازوکار مورد اجماع به تعدد آن‌ها در نامزدها منجر خواهد شد یا خیر.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۰۶۸۲۱۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۸
انتخابات باید الکترونیک باشد در شرایط کرونا
ناشناس۱۸۴۰۸۳۹۱۳:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۸
رییسی از قالیباف بهتر است.
ناشناس۱۸۴۰۸۸۲۱۴:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت ها بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب است و پس از آن بر اساس آیه قران و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست هر کس خواست به ثروت بیشتر برسد بر اساس قوانین صحیح اقتصادی مبتنی بر تولید و اشتغال
ناشناس۱۸۴۰۸۸۶۱۴:۱۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۸
در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ چهره اصلاح طلبی تایید صلاحیت نمی‌شود، حتی ظریف
ناشناس۱۸۴۰۶۸۹۱۰:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۸
سوال اصلی این است: آیا مردم مشتاق به شرکت در انتخابات هستند؟
ناشناس۱۸۴۰۶۹۱۱۰:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۸
تنور انتخابات بد جوری یخ زده است.
ناشناس۱۸۴۰۶۹۲۱۰:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۸
سیاه لشکر نامزد انتخابات دردی را دوا نمی کند.
ناشناس۱۸۴۰۶۹۴۱۰:۲۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۸
5 کاندید نهایی انتخابات مشخص هستند. رییسی، قالیباف، جلیلی، محسن رضایی و ولایتی
ناشناس۱۸۴۱۳۰۹۲۳:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۸
ولایتی؟؟
ناشناس۱۸۴۱۴۲۹۰۸:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
همشون خودشون رو محک زدن . بسه دیگه
ناشناس۱۸۴۰۶۹۹۱۰:۳۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۸
اگر یک رییس جمهور جهادی و انقلابی انتخاب شود، سوءمدیریت‌ها جمع شده و قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۴۰۸۵۱۱۳:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۸
آره مثل زمان احمدی نژاد
ناشناس۱۸۴۱۴۲۱۰۸:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۹
خوب یه کلام بگو : مو بور و زاق باشد !
ناشناس۱۸۴۱۴۲۳۰۸:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۹
لابد عاشق بازدید میدانی به همراه دوربین و خبرنگار هم باشد @ هان ؟
ناشناس۱۸۴۱۴۲۸۰۸:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۹
اگر یه رئیس جمهور صلح طلب و مردمی انتخاب شود ، از بدبختی های موجود نجات خواهیم یافت .
ناشناس۱۸۴۰۷۲۵۱۱:۰۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۸
تا روز 28 خرداد که انتخابات برگزار می شود، کرونا در ایران ریشه کن می شود!
ناشناس۱۸۴۰۷۲۶۱۱:۱۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۸
پست رییس جمهور تدارکاتچی مامور خرید، این همه خواهان داره. در کلبه ما اگر رونق نیست، صفا که هست!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۴۰۷۳۲۱۱:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۸
اندر حكايت بازيگران رقابت ١٤٠٠ در انتخابات !! ------------ اميد است كه انشاء الله تعالي كار اين بازيگران ، تماشاگران زيادي هم داشته باشد !! همچون سريال ها و فيلم هايي كه مردم يك هفته انتظار مي كشيدند تا شب موعود و ساعت موعود فرا رسد و قسمتي از آن سريال ببينند و روز بعد و روز بعد تر از آن همه نقل مجالس باشد ، مثل مثلاً سريال « روزي ، روزگاري » در دهه هفتاد ... يادش بخير ... ويا همچون فيلم هايي كه خدا عالمه جلو سينماها چه صف هايي كشيده مي شد و تا چه مدت روي پرده ها مي ماند و با سانس هاي اضافه مثل مثلاً فيلم « عقابها » در دهه شصت ، باز هم يادش بخير !! والبته يادم نميره كه بر عكسش هم بود ، مثلا فيلمي بود به اسم « توكيو بدون توقف » ، حال بنده نميدانم كه چه قدر فروش كرد و چه مدت اكران بود و استقبال مردم از آن فيلم در مجموع چه قدر بود ، حالا شايد هم آن فيلم از جمله فيلم هاي پر فروش بوده ، شايد هم در فروش دچار ركود نبوده و ركورد داشته ، اما بنده همي دانم كه روزي كه بنده براي تماشاي آن در مركز استان رفتم بيش از هفت نفر در سالن نبوديم و سالن چنان سرد و بي روح كه بنده نفر سومي بودم كه فيلم را نيمه ديده !! سينما را ترك كردم !! آخه برادر جذابيت فيلم و گيرايي آن به نظرم بسته به تعداد تماشاچيان آن فيلم هم هست ، اين كه در سالن غلغله باشد تا سالن ٧ نفر تماشاچي باشند ، خودش از زمين تا آسمان تفاوت است !! ... از بحث دور نيفتيم و روده درازي نكنم ، ،حال براي تمام بازيگران رقابت انتخاباتي ١٤٠٠ آرزوي موفقيت مي كنيم و اميد است كه همه مردم ، از همه اقشار ، جملگي تماشاگران اين بازيگران انتخاباتي باشند ، آمين !!
ناشناس۱۸۴۰۷۶۹۱۱:۵۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۸
بازيگران رقابت ١٤٠٠ و بحث هاي داغ مربوط به آن !! ---------- --- ميگم منصور خان ... شما هميشه دوستدار سينما بودي ، اين فيلم رحمان ١٤٠٠ چه طور فيلميه ! باجناقم ناصر آقا خيلي اصرار ميكنه كه حتماً ببينم ! آخه آدم ميخواد پول بده !! --- نميدانم جواد آقا ... نديده ام ... بنده ديگه حال و حوصله فيلم ندارم !! ، آخه سن وسال كه بالا بره آدم وارد يك مرحله ديگري از زندگي ميشه ، علايق و سلايق آدمي تغيير ميكنه البته خب ، گاهي هم فيلم مي بينم ، البته اگر پاي تلويزيون خوابم نگيره !! مدتيه كه هر وقت نگاه به تلويزيون ميكنم ، نميدونم چه طور ميشه كه خوابم ميگيره ، انگاري كه از كوه كندن اومدم !! ...جواني دوران خوب زندگيه ، ...بهار عمره احمد خان !! افسوس كه زود ميگذره !...همچون شكوفه هاي بهاري !! ...چي گفتي احمد جان ؟ اوقات فراغتم ؟ البته خب .. اگر عيال فرمان و اوامري و دستوراتي نداشته باشه و كارت پولي و زنبيل به دستم نده كه نخوام بيرون بروم ، بيشتر مطالعه مي كنم !... ... نه برادر از فيلم رحمان ٣٠٠٠ خبري ندارم !! سلام ابوي خيلي برسان ... قدرش بدانيد ، بركت خونه هست ... بلكه بركت فاميل ... شك نفرما !!
ناشناس۱۸۴۰۷۷۶۱۱:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۸
میزان رای ملت نیست میزان رضایت خدا است
سینا۱۸۴۰۹۷۳۱۵:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۸
پس لطفا انتخابات را جمع کنید، نام جمهوری را هم حذف کنید
رضایی۱۸۴۰۸۶۱۱۳:۴۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۸
همه رو بریزم دور فقط احمدی‌نژاد
ناشناس۱۸۴۰۹۷۱۱۵:۳۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۸
منظورتون از هر دو جناح جناح اصولگرا و جناح اصولگرای اصولگراتر هست؟
ناشناس۱۸۴۰۹۸۳۱۵:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۸
اصلاح طلبان هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارند. لذا افراد واقعی این جریان هرگز تایید نخواهند شد.و همیشه مجبورن با کاندیدای اجاره ای مثل روحانی و لاریجانی در انتخابات شرکت کنند.
ناشناس۱۸۴۱۰۸۳۱۸:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۸
همین آش و همین کاسه هر چهار سال تکرار میشه فقط بی نمکتر و یخ تر درکنار مشکلات بزرگ‌تر
ناشناس۱۸۴۱۱۸۹۲۰:۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۸
چه بگم؟!
ناشناس۱۸۴۱۲۱۷۲۱:۰۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۸
تمام اسامی که در این مقاله امده کاندیداهایی مستعمل هستند که قبلا لیاقتشان را بروز داده اند
ناشناس۱۸۴۱۴۳۷۰۸:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۹
توره حضرت عباس ایندفعه شورای نگهبان ۴ تا آدم حسابی رو تائید کنه و بذاره در معرض انتخاب مردم !
ناشناس۱۸۴۱۴۴۶۰۸:۴۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۹
به نظر من آقای سعید محمد فرد شایسته ای است.
علی۱۸۴۱۴۵۳۰۸:۴۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۹
مگه فرقی میکنه کی باشه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین