انواع دستگاه‌های صحافی را بیشتر بشناسید

گزارش بازرگانی،   3991205044

دستگاه فنر جمع کن صحافی

صحافی از جمله مشاغلی به حساب می‌آید که از گذشته تا به حال بوده و از قدمت طولانی برخوردار است. به نوعی که می‌توان گفت در زمان صفویان، در شهرهایی چون اصفهان و مشهد، این هنر و شغل به بالاترین میزان رشد رسید تا جایی که نام برخی از افراد در این حوزه بر سر زبان‌ها افتاد. از جمله این افراد می‌توان به نام‌هایی چون محمدتقی صحاف اصفهانی، هادی عتیقی، حسین فیضی و حمید ملکیان اشاره کرد. حال تصمیم داریم در ادامه اطلاعاتی را در رابطه با این شغل یعنی صحافی به شما بدهیم و سپس به معرفی دستگاه‌هایی چون دستگاه فنر زن صحافی و دستگاه منگنه کتاب بپردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بهترین استفاده را داشته باشید.

صحافی به چه عملی گفته می‌شود؟

صحافی را می‌توان یکی از اصلی و ضروری‌ترین مراحلی در نظر گرفت که پس از فرایند چاپ یک کتاب، کاتالوگ، مجله، بروشور و ... صورت می‌گیرد. دقت داشته باشید که این کار از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی صورت نگیرد، امکان استفاده از کتاب، مجله و موارد نام برده شده، دیگر وجود نخواهد داشت. در واقع باید گفت صحافی به مجموع فعالیت‌هایی چون جمع آوری صفحات، تنظیم آن‌ها و به هم متصل کردن صفحات گفته می‌شود. این موضوع در واقع برای حفاظت کتاب در برابر عواملی چون فرسودگی و پارگی صفحات صورت می‌گیرد.

صحافی از چه شیوه‌هایی انجام می‌شود؟

فرایند صحافی صفحات و انتخاب یک شیوه برای انجام چنین کاری، توجه به برخی از نکات را نیاز دارد. برای مثال یکی از موضوع‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد صفحات کتاب، مجله، کاتالوگ یا هر چیزی که از تعدادی صفحه تشکیل شده، است. از جمله شیوه‌های مورد استفاده برای صحافی، می‌توان مواردی چون استفاده از منگنه یا چسب را نام برد؛ البته باید متذکر شد که در برخی از شرایط، سیمی کردن کتاب و بقیه موارد نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

دستگاه صحافی به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

صحافی از جمله فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که برای پرداختن به آن دستگاه‌های متفاوتی نیاز است. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه فنرزن مارپیچ، منگنه صحافی، دستگاه سیمی کن، دستگاه چسب گرم، دستگاه فنر دوبل و مواردی این چنینی اشاره کرد. توجه داشته باشید که هر یک از این دستگاه‌ها از ویژگی و عملکرد به خصوصی برخوردار هستند که شما برای استفاده از آن‌ها باید از چنین مواردی آگاه باشید.

دستگاه فنر زن صحافی یا binding machine از جمله دستگاه‌هایی به حساب می‌آید که می‌توانید با استفاده از آن صفحات جزوه، کتاب و مجلات را به یکدیگر متصل کنید. این دستگاه خود در انواع گوناگونی به تولید رسیده که می‌توان به دستی، نیمه برقی و برقی اشاره کرد. در دستگاه فنر زن صحافی از فنر یا سیم مارپیچ، دوبل و پلاستیکی استفاده می‌شود.

دقت داشته باشید که دستگاه فنرزن مارپیچ از جمله دستگاه‌های محبوب این حوزه به حساب می‌آید که می‌توانید با استفاده از آن کار صحافی را انجام دهید. پس از این مدل دستگاه فنر زن صحافی باید به نوع دوبل زن اشاره داشت که امکان استفاده از آن نیز برای صحافی جزوه و کتاب وجود دارد. همچنین باید متذکر شد که دستگاه‌های پلاستیک زن که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند، امروزه منسوخ شده‌اند و کمتر کسی است که از این نوع دستگاه برای صحافی استفاده کند.

دسته‌بندی استفاده از دستگاه‌ها

در این مقاله به این موضوع اشاره داشتیم که کتاب‌ها، دفترچه‌های راهنما، بروشورها و ... همگی باید پیش از توزیع و پس از چاپ، صحافی شوند؛ اما موضوعی که وجود دارد، استفاده از هر نوع دستگاه در شرایط به خصوص و متناسب است. در ادامه این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

  • از دستگاه منگنه کتاب برای صحافی بروشور، کاتالوگ و دفترچه راهنما استفاده می‌شود.
  • از دستگاه چسب گرم برای به هم متصل کردن صفحات مجله، ژورنال و برگه‌های پروژه‌ای استفاده می‌شود.
  • از دستگاه فنر مارپیچ برای صحافی مواردی چون تقویم، سررسید، دفتر تلفن، دفتر یادداشت و مواردی که تعداد صفحه بیشتری دارند، استفاده می‌شود.

مزیت‌های در نظر گرفته شده برای صحافی

  • صحافی صفحات مجله، ژورنال، کتاب و ... سبب می‌شود صفحات چاپ شده فرسوده و خراب نشوند.
  • بالا رفتن مقاومت کتاب، جزوه، ژورنال و دیگر موارد به دنبال شرایط محیطی
  • زیباتر شدن صفحات و امکان استفاده درست و راحت تر

دقت داشته باشید که صحافی یک هنر و مهارت به حساب می‌آید و اگر شما از دسته افرادی هستید که در این زمینه فعالیت دارید یا می‌خواهید به‌تازگی مشغول شوید، باید تمرین و تکرارهای بسیاری را انجام دهید تا در این زمینه به مهارت کامل برسید. یکی از مهارت‌ها که واجب و ضروری است، یادگیری کار با دستگاه‌های گوناگون چون دستگاه فنر زن صحافی، دستگاه منگنه، چسب گرم و دیگر دستگاه‌ها است. در آخر امیدواریم این مقاله اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار داده باشد و بتوانید از نکات گفته شده بهترین استفاده را ببرید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین