سینوزیت مزمن چیست و چگونه درمان می شود؟

گزارش بازرگانی،   3991203033

سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پر شدن و گرفتگی آن‌ها توسط موکوس یا چرک شود، سینوزیت ایجاد خواهد کرد. بیماری سینوزیت مزمن فرم بهبود نیافته و طولانی شده‌ی بیماری سینوزیت برای مدت ۳ ماه و یا بیشتر است. نشانه‌های بیماری سینوزیت مزمن در بسیاری از افراد به صورت گرفتگی بینی، درد یا فشار در نقاط مختلف صورت یا دندان‌ها ظاهر می‌شود. سینوزیت گاهی به دلیل ورود ویروس ها و گاهی به دلیل عدم تخلیه به واسطه وجود پولیپ یا یک عفونت مزمن به وجود می آید در ادامه روش های درمان و دلایل سینوزیت مزمن را بررسی کردیم.

دلایل ابتلا به سینوزیت

انواع سینوزیت

1 – عفونت ویروسی سینوس

علائم عفونت ویروسی سینوس به طور معمول هفت تا ده روز طول می کشد و به طور کلی با استراحت و حمایت طبیعی از رژیم غذایی مناسب و گیاهان یا مکمل های حمایتی خود به خود بهبود می یابند. عفونت های ویروسی سینوس به آنتی بیوتیک نیاز ندارند. هنگامی که هر نوع عفونت سینوسی را تجربه می کنید احتمال بیشتری دارد که یک عفونت ویروسی سینوس باشد.

2- عفونت های باکتریایی سینوس

عفونت باکتریایی به اندازه عفونت‌های ویروسی رایج نیست اما ممکن است تشخیص تفاوت بین عفونت باکتریایی و ویروسی مشکل باشد چون نشانه‌های رایج سینوزیت را دارند. عفونت ویروسی سینوس در برخی موارد ممکن است به یک عفونت باکتریایی سینوس تبدیل شود. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که باکتری در حفره های سینوسی پر از مایع تکثیر می شود.

نشانه هایی که عفونت ویروسی سینوس به یک عفونت باکتریایی تبدیل شده است، افزایش شدید علائم، مانند افزایش تراکم یا تخلیه بینی (ضخیم، تیره و یا سبز مایل به زرد) و درد شدید صورت است و معمولا این عفونت بیشتر ا 10 روزطول میکشد.

درمان سینوزیت مزمن

روش اول: درمان دارویی

1- اسپری بینی استروئیدی

یک اسپری بینی استروئیدی می تواند باعث کاهش التهاب بینی و کاهش تولید موکوس شود؛ بنابراین باعث کاهش نشانه های احتقان بینی و بهبود زهکشی سینوس می شود. چند اسپری استروئیدی بینی موجود شامل موارد زیر است:

  • فلوتیکازون
  • تریامسینولون
  • مومتازون

2- آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی طراحی شده اند. در برخی موارد علت اصلی سینوزیت، یک عفونت باکتریایی است. چنین عفونتی می تواند دشوار باشد زیرا باکتری ها در مناطق گرم، مرطوب و تاریک حفره های سینوس رشد می کنند و معمولا دوره درمان 3 هفته است.

3- آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که برای مقابله با فعالیت هیستامین، ماده شیمیایی اصلی تولید شده در بدن در واکنش‌های آلرژیک، طراحی شده اند و به شکل اسپری، قرص یا شربت هستند که ممکن است باعث کاهش علائم آلرژی مربوط به عطسه کردن، خارش چشم و بینی و حتی موجب کاهش گرفتگی بینی و تولید موکوس شود.

روش دوم: چای گیاهی

1- چای زردچوبه و زنجبیل

ابتدا چهار فنجان آب جوش را در قوری بریزید. سپس یک یا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه یا رنده شده آن را به آب جوش اضافه کنید. مقداری ریشه زنجبیل تازه نیز به ترکیب چایی خود اضافه کنید.

این مخلوط را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید به مدت تقریبا ده دقیقه بجوشد. دم کردن این چای درست مانند قهوه سبز یا سیاه است اما مدت زمان بیشتری باید دم بکشد تا کرکیمن موجود در آن آزاد شود و بهتر جذب بدن شود.

2- دانه شنبلیله

1 قاشق غذا خوری دانه های شنبلیله را تمیز بشویید و کمی بکوبید. دانه های شنبلیله کوبیده شده را به همراه چای سیاه و برگ های شنبلیله در 5 فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

از صافی رد کنید، در فنجان بریزید، اگر دوست دارید مقداری شکر یا عسل به عنوان شیرین کننده به آن اضافه کنید و به صورت گرم یا سرد بنوشید. سینوزیت گاهی ممکن است توسط یک متخصص جراح بینی نیز درمان شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین