یک نامه عجیب و پاسخی هنرمندانه

سیاسی،   3991202123 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک نامه عجیب و پاسخی هنرمندانه

از زمان اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران یک سال می‌گذرد. طی این مدت سختی‌های بسیاری زیادی به مردم گذشت. برخی عزیزان خود را ازدست‌داده‌اند و عده‌ای هنوز خواهر، پدر، مادر، برادر و دیگر عزیزان خود را روی تخت بیمارستان دارند یا در خانه مشغول مداوا و خلاصی از شر این ویروس روزگار می‌گذرانند. طی این مدت بسیاری از صاحبان مشاغل آسیب فراوان دیده‌اند که از آن جمله می‌توان به مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، خرده‌فروش‌های کنار خیابان و ... اشاره کرد.

از سوی دیگر در یک سال گذشته برخی از شغل‌ها درگیری بیشتری با ویروس کرونا داشته‌اند به‌گونه‌ای که جان خود را نیز در این راه ازدست‌داده‌اند. به‌واقع انتظار می‌رود بیشترین جان‌باختگان مربوط با شغل‌هایی باشد که به‌صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباط بوده‌اند که در صف اول آن پزشکان و پرستاران، رانندگان تاکسی و اتوبوس، برخی کارمندان مانند کارکنان بانک‌ها و ... قرار دارند.

با کشف واکسن و گذراندن مراحل دوره آزمایشی آن، بسیاری از کشورها برای کاهش و از بین بردن تبعات انسانی، مالی و اقتصادی ویروس کرونا، اقدام به واکسیناسیون مردم خود گرفته‌اند که بالطبع گروه‌های حساس و پرخطر مانند پزشکان و پرستاران، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ... در اولویت قرارگرفته‌اند.

اما در روزهای اخیر انتشار نامه حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نام بردن از هنرمندان به‌عنوان گروهی پرخطر که می‌باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند موجب حاشیه‌ها و واکنش‌های فراوانی شد.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این نامه عجیب عنوان می‌کند که جهاد هنرمندان کمتر از کادر درمان نیست و آن‌ها جزء پر ریسک ترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند در معرض بیماری کرونا قرار داشته باشند و به همین دلیل لازم است که آن‌ها در بحث واکسن کرونا همپای کادر درمان در نظر گرفته شوند و گرنه بیم است که تولیدات هنری بسیار کاهش یابد.

این‌که چرا مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی صرفاً برای هنرمندان دست‌به‌قلم شده و برای آن‌ها به وزارت بهداشت نامه زده بسیار عجیب به نظر می‌رسد و مشخص نیست که آیا ایشان تحقیق و پژوهش جامعی دراین‌باره انجام داده که هنرمندان جزء گروه‌های بسیار پرخطر به‌حساب می‌آیند یا خیر.

از دید عموم جامعه برداشت از نامه یادشده بیانگر تجویز رسمی اعمال تبعیض در واکسیناسیون به نفع هنرمندان بود. به همین دلیل واکنش به‌شدت تندی نسبت به این نامه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. 

این که هنرمندان و فرهیختگان تا چه میزان در دوران سخت کرونا به مردم کمک کرده‌اند قطعا شایسته بررسی است اما نباید این مسئله را نیز از نظر دور داشت که برخی از  سلبریتی ها که فقط هنرمندان را نیز شامل نمی شود، اثرات نامطلوب و مخربی بر جامعه داشته‌اند. مثلاً عده‌ای از آن‌ها با اطلاعات غلط و ادعاهای عجیب در رسانه‌های اجتماعی موجب انحراف و تشویش افکار عمومی را فراهم کردند.

همچنین عده‌ای بیشتر از آن‌که به مردم روحیه و آرامش بدهند موجبات آزار و اذیت عموم را فراهم کرده‌اند. اشاره به موضوع خرید واکسن کرونا و چگونگی تهیه آن ازجمله این موارد بود. سخنان این دسته ثابت کرد فاقد حداقل اطلاع و آگاهی برای اظهارنظر دراین‌باره هستند.

اگرچه برخی نامه عجیب مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی را یک اقدام سیاسی به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال 1400 دانستند اما خوشبختانه برخی از هنرمندان خود در صف اول اعتراض به آن ایستادند که ازجمله معترضان می‌توان به فاطمه معتمدآریا، پدرام شریفی، امیرمهدی ژوله، هانیه توسلی و ... اشاره داشت.

فراتر از موضوع واکسیناسیون کرونا، به نظر می‌رسد برخی جریانات و گروه‌های سیاسی تلاش دارند تا از سلبریتی ها به‌عنوان ابزاری در راستای اهداف و مطامع جناحی و سلیقه‌ای خود بهره گیرند و در این راه از انجام هرگونه تبعیضی برای بدهکار کردن آن‌ها به خود استفاده می‌کنند. توجه سیاسی به هنرمندان اابته سالهاست که در جریان است. در یکی از آخرین اظهارات صریح در این زمینه سعید حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد که ۱۱ تیرماه 1397 منتشر شد عنوان داشته بود به دلیل این‌که ممکن است جامعه اصلاح‌طلبان را پس بزنند آن‌ها باید سیاست‌های خود را از طریق گروه‌های مرجعی چون هنرمندان و مشاهیر بیان کنند.

البته هنرمندان نیز به عنوان شهروند می توانند از هر فردی که می خواهند حمایت و درباره اش اظهار نظر کنند اما اینکه وسیله و ابزار  سازمان یافته اهل سیاست قرار بگیرند  قطعا محل ایراد است. درواقع این خاصه‌خرجی‌ها از بیت‌المال و از حق دیگران نه برای هنرمندان و نه برای سیاستمداران و نه برای سیستم سیاسی معقول و منطقی نیست و به همین دلیل است که می‌باید با چنین اتفاقاتی که منجر به افزایش احساس تبعیض در جامعه می‌شود با احساس مسوولیت برخورد کرد. به‌ویژه آن‌که مردم نیز نشان داده‌اند نسبت به تبعیض و ارجحیت دانستن بدون شایستگی و دلیل منطقی و عقلانی همیشه واکنش نشان داده‌اند.

در این ماجرا نیز به دلیل واکنش‌های قاطع مردم و خوشبختانه خود هنرمندان بود که اندکی بعد از صحبت‌های مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی ناچار به اصلاح موضع‌گیری اشتباه خود شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۳۳۲۵۸۰۹:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳
نظام پزشکی دنبال سیاسیکاری و نمایشه تا عمل به تکالیف مهمش. چرا نظام پزشکی وقتی سخنگوی وزارت بهداشت به خانم دکتر محرز توهین کرد بیانیه نداد؟
ناشناس۱۸۳۳۳۷۸۱۰:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
رادیو و تلویزیون اشتباه محض میکند به بازیگران پول پرداخت میکند از آنها باید پول های هنگفتی هم بگیرد صدا و سیما با این همه هزینه باعث معروف شدن این ها میشود آنگاه پس از مدتی میروند و میشوند وطن فروش
حسن۱۸۳۳۵۶۶۱۲:۵۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳
ای هنرمندان مفت و مجانی در همین رادیو و تلویزیون معروف شده اند حالا شدهاند سلبریتی و برای ملت نسخه می پیچند
ناشناس۱۸۳۳۵۷۱۱۲:۵۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
خطر سلبریتی های بیسواد برای جامعه از خطر کرونا بیشتر است.
ناشناس۱۸۳۳۶۶۸۱۴:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
خطر مسئولان بی سواد از سرطان هم بیشتر است.
ناشناس۱۸۳۳۷۲۲۱۴:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳
مسئولان بیسواد با حمایت سلبریتی های بیسواد رای می آورند.
ناشناس۱۸۳۳۲۶۰۰۹:۲۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳
شهاب حسینی که در صدا و سیما و مصاحبه ها ادعای همه چیز دارد، در آمریکا در حالیکه ماسک منقش به گیاه ماریجوانا دارد، واکسن فایزر می زند. این دوگانگی در شخصیت بعضی از افراد مشهور را چطور باید تفسیر کرد؟
ناشناس۱۸۳۳۵۱۲۱۲:۱۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
اون تو آمریکا ساکنه و در آمریکا نوبتش شده زده، چه ربطی داره. همین شماها از مهناز افشار حمایت میکنید که چند ماه دیگه نوبتش میشه واکسن بزنه بعد با کولی بازی میگه چرا انصاریان واکسن نزده!!!
ناشناس۱۸۳۳۶۶۰۱۳:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳
هنوز نوبت خیلی از افراد مسن تر از او و البته آمریکایی نرسیده است. مهناز افشار ادعایی نداشته و ندارد. اما عده ای ادعای همه چیز دارند. آنها چرا وقتی به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند؟
ناشناس۱۸۳۳۷۲۴۱۴:۳۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳
مهناز افشار از ترس مجازات همسرش بخاطر واردات و فروش شیرخشک های فاسد در بازار از کشور فرار کرد.
ناشناس۱۸۳۳۶۷۲۱۴:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳
هنرمندانی که از ایران پول درآورده و در آمریکا خرج می کنند، به همه ادعاهایشان پشت پا می زنند.
ناشناس۱۸۳۳۵۱۶۱۲:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
در مصاحبه ای ادعا کرده: ماسک هدیه دوستش بوده و به اصرار دوستش در صف واکسن کرونا ایستاده است! آیا تا به حال کسی را دیده اید که بگوید ماست من سیاه است!
ناشناس۱۸۳۳۶۶۲۱۳:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳
خوبه اختیارش را داده دست دوستش!
صمصام۱۸۳۳۵۳۹۱۲:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
شهاب حسینی در پاسخ به سئوالم در خصوص ماسکی که بصورت داشته است می گوید: از ماشین که پیاده شدم دیدم ماسک ندارم. تنها ماسک داخل ماشین این ماسک بود که قبل تر ها، دوستم به من هدیه داده بود. بین زدن و نزدن آن تردید نکردم. از شهاب ماجرای واکسیناسیونش را پرسیدم. شهاب گفت: هیچ نیت قبلی و برنامه ریزی مشخصی برای زدن واکسن نبود و نداشتم. به اصرار یکی از دوستان که برای آغاز یک کار سینمایی همراهی ام می کرد، در صف واکسن مازاد ایستادیم تا شانس خود را امتحان کنیم. در آمریکا برای مراکز سالمندان و سایر مراکز در اولویت، همیشه چیزی حدود بیست درصد واکسن اضافه در نظر گرفته می شود تا در صورت شکستگی یا اتفاقات غیرمترقبه، مشکلی برای جامعه هدف بوجود نیاید. پس از اتمام کار، مازاد را بین مردم عادی توزیع و تزریق می کنند. کل ماجرا همین بود.اتفافی که برای هر کسی می تواند بیفتد این هم پاسخ شهاب حسینی
ناشناس۱۸۳۳۶۵۱۱۳:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳
باید هم اینها را بگوید! اگر نگوید چه بگوید؟!
ناشناس۱۸۳۳۷۳۹۱۴:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳
بهتر بود بگوید: خوب کاری کردم به شما چه مربوط است. البته گفتن این حرف شهامت می خواهد.
ناشناس۱۸۳۳۷۴۸۱۴:۵۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
آیا تا به حال دیده اید که کسی به کس دیگر یک عدد ماسک هدیه دهد؟! آقای حسینی ما را چه فرض کرده!
ناشناس۱۸۳۳۶۶۶۱۴:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳
چیزی به نام واکسن مازاد در آمریکا وجود ندارد. در اینترنت جستجو کنید.
ناشناس۱۸۳۳۵۵۱۱۲:۴۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳
باید دید چرا به واکسن زده اند او سن بالایی ندارد شاید یک بیماری زمینه‌ای دارد.
ناشناس۱۸۳۳۲۶۳۰۹:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳
مطمئن هستم که بسیاری از مسئولان مدت ها قبل دو دوز واکسن معتبر کرونا را تزریق کرده اند.
ناشناس۱۸۳۳۲۷۴۰۹:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
رسم روزگار تا بوده همین بوده: سختی و کمبود و نداری و بدبختی برای مردم عادی راحتی و خوشی و تفریح برای از ما بهتران
ناشناس۱۸۳۳۲۷۶۰۹:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳
با یه نگاخ ساده به اعضای شورای عالی میتوان به راحتی تشخیص داد علت این نامه چیست....
ناشناس۱۸۳۳۳۱۸۱۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳
تعدادی از همین اقلیت سلبریتی های بیسواد که روی مغزهای کودن جوانان علاف اشراف پیدا کرده بودند باعث تحمیل دولت اشرافی و وطن فروش به مردم شدند
ناشناس۱۸۳۳۳۷۷۱۰:۴۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
اگه قرار به گروه پر خطر باشد رانندگان و کسبه که روزانه در تماس با افراد مختلف هستند بیشتر در معرض خطر هستند تا هنرمندان که با یک اکیپ ثابت کار میکنند
ناشناس۱۸۳۳۴۰۰۱۱:۰۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳
به هرحال باید صف هنرمندانی رو که خودشون معترض به این نامه نابخردانه هستن رو از بقیه جدا کرد.
علی۱۸۳۳۴۴۲۱۱:۳۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
این هم یک بازی بود که قهرمانان آن هنرمندان منجمله خانم معتمد آریا و ژوله و توسلی و... بودن که برای خود اعتباری در این بازی خریده تا در انتخابات خرج اصلاح‌طلبان شود.
ناشناس۱۸۳۳۵۸۴۱۳:۰۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
این نشون میده که اون سازمان به اصطلاح پزشکی چقدر دغدغه سلامت مردم رو داره!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین