چرا باتری گوشی شما خیلی سریع خالی می‌شود؟

فناوری،   3991202068

در این گزارش به مهم‌ترین دلایل کاهش عمر باتری گوشی پرداخته و برای هر کدام از آن‌ها راهکارهایی مطرح شده است.

چرا باتری گوشی شما خیلی سریع خالی می‌شود؟

گوشی‌های هوشمند به لطف بهره‌گیری از باتری‌های بزرگتر و مصرف انرژی کمتر، از نظر عمر باتری روزبه‌روز بهتر می‌شوند ولی این موضوع همچنان نگرانی بزرگی برای کاربران محسوب می‌شود. در هر صورت اگر شارژ باتری گوشی شما خیلی زودتر از انتظار خالی می‌شود، بهتر است هرچه زودتر دلیل اصلی این مشکل را پیدا کنید.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل کاهش عمر باتری گوشی می‌پردازیم و برای هر کدام از آن‌ها راهکارهایی را مطرح می‌کنیم.

نمایشگر

باتری گوشی

نمایشگرها بزرگترین مصرف‌کننده‌ی انرژی در گوشی‌های هوشمند هستند. پنل‌ها روزبه‌روز بزرگتر، روشن‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند و در ضمن رزولوشن آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر حتی گوشی‌های مبتنی بر نمایشگر تاشو و نمایشگر دوگانه هم راهی بازار شده‌اند. اگرچه این پیشرفت‌ها تجربه‌ی کاربری را جذاب‌تر می‌کنند، اما این روند منجر به افزایش مصرف باتری می‌شود.

چگونگی بررسی مصرف انرژی

  • به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کنید.
  • گزینه‌ی باتری را انتخاب کنید.
  • بر روی آیکون سه نقطه در سمت راست بخش فوقانی ضربه بزنید.
  • بر گزینه‌ی Battery usage ضربه بزنید.
  • بر آیکون سه نقطه در سمت راست بخش فوقانی ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی Show full device usage را انتخاب کنید.

البته در گوشی‌های مختلف این فرایند تا حدی فرق دارد ولی کلیت آن یکسان است. با این کار می‌توانید بفهمید که نمایشگر گوشی تا چه حد شارژ باتری را مصرف می‌کند. طی سال‌های گذشته تکنولوژی نمایشگرها بیش از تکنولوژی باتری‌ها پیشرفت کرده و این موضوع مشکلات زیادی را برای عمر باتری ایجاد کرده است.

راهکارهای کاهش مصرف انرژی نمایشگر

  • پایین آوردن روشنایی نمایشگر – با پایین آوردن روشنایی نمایشگر می‌توانید عمر باتری گوشی را به طور قابل توجهی افزایش دهید.
  • بهره‌گیری از روشنایی متغیر نمایشگر – با فعال‌سازی این مشخصه، روشنایی نمایشگر با توجه به محیط تغییر پیدا می‌کند.
  • کاهش رفرش ریت نمایشگر – برخی از گوش‌ها از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا بهره می‌برند و با کاهش دادن مقدار رفرش ریت، عمر باتری افزایش می‌یابد.
  • تغییر زمان خاموش شدن نمایشگر – با پایین آوردن این زمان، اگر فقط چند ثانیه از گوشی استفاده نکنید، نمایشگر گوشی به طور خودکار خاموش می‌شود.
  • کنار گذاشتن تصاویر پس‌زمینه‌ی متحرک – این نوع تصاویر اگرچه جذابیت زیادی دارند، اما در واقع گوشی همواره در حال نمایش یک نوع ویدیو است و این کار منجر به کاهش عمر باتری می‌شود.
  • بهره‌گیری از تصویر پس‌زمینه‌ی سیاه‌رنگ – اگر گوشی شما از نمایشگر اولد بهره می‌برد، انتخاب رنگ سیاه به عنوان تصویر پس‌زمینه منجر به افزایش عمر باتری می‌شود زیرا پیکسل‌های کمتری روشن می‌شوند. البته گفته می‌شود چنین کاری تأثیر چندان محسوسی ندارد ولی در هر صورت تأثیرگذار است.

آنتن‌دهی ضعیف

باتری گوشی

در مناطقی که آنتن‌دهی ضعیف هستند، این موضوع منجر به کاهش عمر باتری گوشی می‌شود. روی هم رفته گوشی به طور مداوم تلاش می‌کند با آنتن‌های مخابراتی ارتباط برقرار کند و اگر چنین ارتباطی برقرار نشود، گوشی موردنظر تلاش خود را افزایش می‌دهد. به همین خاطر اگر به هر دلیلی در منطقه‌ی شما آنتن‌دهی ضعیف است، شارژ باتری زودتر تمام می‌شود.

راهکارهای بهبود سیگنال برای افزایش عمر باتری

  • تعویض اپراتور – اپراتورهای مخابراتی معمولا در مناطق مختلف از نظر آنتن‌دهی عملکرد یکسانی ندارند. به همین خاطر با کمی تحقیق می‌توانید بهترین اپراتور مناسب برای منطقه‌ی زندگی خود را پیدا کنید.
  • حالت هواپیما – با فعال‌سازی حالت هواپیما، آنتن‌های گوشی قطع می‌شوند. به همین خاطر اگر در منطقه‌ای با آنتن‌دهی نامناسب هستید و به هر دلیلی می‌خواهید عمر باتری را افزایش دهید، با فعال‌سازی حالت هواپیما می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.
  • تقویت‌کننده‌ی آنتن – دستگاه‌های تقویت‌کننده‌ی سیگنال موبایل معمولا گران‌قیمت هستند اما تأثیر زیادی در بهبود آنتن‌دهی دارند. این محصولات یک آنتن خارجی دارند که می‌توانند سیگنال را دریافت کنند و سپس hK VH  با آنتن داخلی در محیط خانه یا محل کار پخش می‌کنند.

اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه

اگر باتری گوشی شما به سرعت خالی می‌شود، بهتر است اپلیکیشن‌های نصب شده را بررسی کنید. برخی از اپلیکیشن‌ها معمولا انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند. در این زمینه مثلا می‌توانیم به سرویس‌های استریمینگ اشاره کنیم. همچنین اگر اهل استفاده از بازی‌ها، به‌خصوص بازی‌های سنگین، هستید، باید بگوییم که آن‌ها با سرعت زیادی شارژ باتری گوشی را خالی می‌کنند.

بخشی از اپلیکیشن‌ها هم بدون آنکه استفاده شوند، شارژ باتری را مصرف می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ اشاره کنیم. این نوع اپلیکیشن‌های ارتباطی مرتبا به‌روزرسانی می‌شوند. به همین خاطر همواره در پس‌زمینه‌ی سیستم فعال هستند، داده رد و بدل می‌کنند، موقعیتتان را بررسی می‌کنند، نوتیفیکیشن می‌فرستند و در کل کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. همچنین عموم کاربران زمان زیادی را برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها صرف می‌کنند.

راهکارهای حل این مشکل

  • کاهش دانلود اپلیکیشن‌ها – بسیاری از کاربران فقط از بخش اندکی از اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی خود استفاده می‌کنند. اما بسیاری از این اپلیکیشن‌های بلااستفاده در پس‌زمینه‌ی سیستم فعال هستند و شارژ باتری را مصرف می‌کنند. به همین خاطر بهتر است اپلیکیشن‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید، حذف کنید.
  • جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه – اگر متوجه شدید که یک اپلیکیشن در پس‌زمینه‌ی سیستم شارژ زیادی را مصرف می‌کند، می‌توانید فعالیت آن را محدود کنید که این فرایند در گوشی‌های مختلف تا حدی فرق دارد. ولی روی هم رفته در بخش باتری در قسمت تنظیمات گوشی، می‌توانید گزینه‌ی Background restriction یا مورد مشابه را پیدا کنید. باید خاطرنشان کنیم با این کار، معمولا بخشی از قابلیت‌های اپ انتخابی غیرفعال می‌شود.
  • بستن کامل اپلیکیشن‌ها – اگرچه گوشی‌های اندرویدی برای قابلیت‌های چندوظیفگی ساخته شده‌اند و در کل بستن کامل اپلیکیشن‌ها توصیه نمی‌شود، اما گاهی اوقات بهتر است چنین کاری را انجام دهید. گاهی اوقات اپلیکیشن‌ها از کنترل خارج می‌شوند و با سرعت زیادی باتری گوشی را خالی می‌کنند. به همین خاطر در چنین شرایطی بهتر است آن‌ها را به طور کامل ببندید. یکی از روش‌های انجام این کار، مراجعه به بخش Apps & notifications است و بعد از انتخاب اپ، بر گزینه‌ی Force stop ضربه بزنید.
  • به نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن‌ها توجه کنید – گاهی اوقات کاربران می‌گویند که می‌خواهند عمر باتری گوشی را افزایش دهند ولی همواره در حال اجرای بازی‌های سنگین، تماشای فیلم‌ها و گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی هستند. به همین خاطر اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد و مثلا در آن زمان به شارژر هم دسترسی ندارید، بهتر است حواستان به اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنید، باشد.

عمر گوشی

باتری‌ گوشی‌

گوشی شما چقدر قدیمی است؟ یا بهتر است بپرسیم باتری گوشی چند سال دارد؟ دوام باتری گوشی‌های هوشمند به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر بسیاری از کاربرانی که از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنند، معمولا عمر باتری گوشی خود را با روزهای اولیه‌ی استفاده از آن مقایسه می‌کنند.

باتری‌ها برای ذخیره کردن و ارائه‌ی انرژی از واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و هیچ واکنش شیمیایی نامحدود نیست. با این حال شرکت‌ها همواره در حال تلاش برای بهینه‌سازی این فرایند هستند تا عمر باتری تا حد امکان بیشتر شود. علاوه بر این حتی اگر باتری گوشی استفاده نشود، ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

راهکارهای حل این مشکل

  • خریدن گوشی جدید – اگرچه این راهکار طرفداران چندانی ندارد، اما واقعیت این است که معمولا گوشی‌های هوشمند حدود ۳ سال عمر مفید دارند و بعد از این مدت با مشکلات مختلفی از جمله کاهش عمر باتری مواجه می‌شوند.
  • تعویض باتری – اگر اهل کارهای فنی هستید، می‌توانید یک باتری جدید برای گوشی خود خریداری کنید و بعد از باز کردن بدنه‌ی گوشی، باتری جدید را نصب کنید. اما این کار به دانش فنی زیادی نیاز دارد و با مقداری ریسک همراه است. از طرف دیگر می‌توانید چنین کاری را به یک تعمیرکار بسپارید تا از این بابت خیالتان راحت باشد.

دیگر مشکلات و راهکارها

باتری‌ گوشی‌

  • جی‌پی‌اس، وای‌فای و بلوتوث – اگرچه بخشی از کاربران همواره این سه مشخصه را فعال نگه می‌دارند، اما به غیر از وای‌فای دو قابلیت دیگر همواره ضروری نیستند. اما فعال نگه داشتن این مشخصه‌ها، مصرف باتری را تا حد اندکی افزایش می‌دهند. به همین خاطر بهتر است هر وقت به آن‌ها نیاز پیدا کردید، فعالشان کنید.
  • دوربین – عکاسی و فیلم‌برداری بخش قابل توجهی از انرژی باتری را مصرف می‌کنند. این موضوع به‌خصوص برای فیلم‌برداری بیشتر صدق می‌کند.
  • سرما – مانند گرما، سرما هم بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، این موضوع منجر به آسیب رسیدن به باتری می‌شود. به همین خاطر بهتر است در چنین شرایطی همواره گوشی را مثلا در جیب یا کیف خود قرار دهید تا دمای آن متعادل شود.
  • آپدیت نرم‌افزاری – بیشتر اوقات آپدیت‌های نرم‌افزاری عمر باتری را بهبود می‌بخشند و بنابراین توصیه می‌شود که گوشی خود را همواره به‌روز نگه دارید.
  • استفاده از پاوربانک – اگر از جمله افرادی هستید که طی ساعات متمادی به برق مستقیم دسترسی ندارید، با خرید پاور بانک می‌توانید تا حد زیادی بر مشکلات کاهش عمر باتری گوشی خود غلبه کنید.

 

منبع: دیجی‌کالامگ

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین