فرض‌های غلط بایدن به روایت نشنال اینترست

جهان،   3991202052 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ادعای بایدن مبنی بر بهره گیری از دیپلماسی، خوب است با این حال، با واقعیت های عینی، کمترین ارتباطی ندارد. چهره آمریکایِ کنونی در عرصه بین المللی، به شدت خدشه دار شده و این کشور عمیقا در جنگ های متعدد و پوچ، گرفتار شده است. امری که در نوع خود، چالشی جدی و اساسی برای دولت جدید آمریکا است.

فرض‌های غلط بایدن به روایت نشنال اینترست

به گزارش الف، "ویلیس کرومهُلز" عضو ارشد اندیشکده Defense Priorities (اولویت های دفاعی) در گزارشی برای پایگاه خبری-تحلیلی" نشنال اینترست"، اینگونه استدلال می کند که شعار دولت بایدن با عنوان "بازگشتِ آمریکا/America is Back" (اشاره به احیای قدرت و رهبری جهانیِ آمریکا)، حداقل در عرصه سیاست خارجی این کشور، پوچ و بی اساس است و دولت جدید آمریکا نیز، همچنان اشتباهات تاریخی دولت‌های پیشین این کشور را تکرار خواهد کرد. وی در این رابطه می‌نویسد: 

«مدتی قبل، "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا در وزارت خارجه آمریکا سخنرانی انجام داد و سعی کرد در قالب آن، اهداف اصلی سیاست خارجی دولت خود را تشریح کند. مضمون و محور اصلی سخنرانی وی، شعارِ "بازگشت آمریکا/America is Back" بود. بایدن در سخنان خود به طور خاص به طرح هایش جهت بازگرداندنِ آمریکا به توافق "برجام" و همچنین "توافق آب و هوایی پاریس"، اشاره کرد. در اروپا، بایدن وعده داد که هدف اصلی اش، بازگرداندن آمریکا به رویکردهای قبل از عصر ترامپ، در قبالِ پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است. وی همچنین وعده داد که اتحادهای سنتی آمریکا با شرکای اروپایی اش را که در دوره ترامپ عمیقا آسیب دیده است، بار دیگر احیا خواهد کرد و به طور خاص به این مساله نیز اشاره کرد که هرگونه خروج نظامیان آمریکایی از آلمان را که در دستورکار دولت ترامپ بود، متوقف می کند. 

در عرصه رقابتِ قدرت های بزرگ، بایدن، چین را جدی ترین و مهمترین رقیب آمریکا در جهان خواند. با این حال، وی بخش اعظمی از سخنانش را معطوف به روسیه کرد و به این مساله تاکید کرد که رویکردِ سخت گیرانه‌تری را علیه کرملین و رفتارهای به اصطلاح تجاوزکارانه آن در عرصه بین المللی، اتخاذ خواهد کرد. 

بایدن به طور خاص بر پایان حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جریان "جنگ یمن" تاکید کرد. جنگی که تاکنون قریب به 250 هزار نفر در آن کشته شده اند و اساسا آمریکا با حمایت از عربستان در این جنگ، اصول اخلاقی که سال هاست در عرصه روابط بین الملل بر آن ها تاکید می کند را زیر پا گذاشته است. 

تاکید بایدن بر بازگشت مجدد به توافق برجام نیز تا حد زیادی صحیح است. بایدن باید به دنبال تنش زدایی با ایران باشد زیرا ایران اساسا تهدیدی علیه آمریکا نیست و فقط نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در اطراف مرزهای خود، شدیدا حساس است. آمریکا نباید خود را در مسائل منطقه ای مخصوصا درگیری های ریشه دارِ ایران و عربستان گرفتار کند. این مساله بدون تردید حاملِ پیامدهای ناگوار برای امنیت انرژی آمریکا است. 

در مورد روسیه به طور خاص، لفاظی های بایدن، احمقانه هستند. اگر دولت بایدن رویکردی تهاجمی را در قبال روسیه اتخاذ کند، این مساله برای آمریکا مضر خواهد بود. بایدن این مساله را خوب می داند و درست به همین دلیل بود که بر خلاف لفاظی های ظاهری خود در جریان سخنرانی اخیرش در وزارت خارجه آمریکا مبنی بر ضرورت اتخاذ رویکردی سخت گیرانه در قبال روسیه، اندک زمانی پس از حضور در قدرت، "قرارداد استارت نو"(در زمینه کنترل تسلیحاتی) را با کرملین به امضا رساند تا بتواند سطح عمومی تنش ها با روسیه را کاهش دهد. این مساله مخصوصا با توجه به اینکه در صورت تنش زایی میان روسیه و آمریکا، احتمال نزدیک تر شدنِ بیش از پیش روسیه و چین، به عنوان دو رقیب راهبردی آمریکا به یکدیگر وجود دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. 

*تداوم شکست های سیاست خارجی آمریکا در دولت بایدن

با این حال، از بسیاری از جهات، انتظار می رود که سیاست خارجی بایدن، با تکرار اشتباهات تاریخی دولت های پیشین آمریکا در دو دهه گذشته، همچنان در مسیر شکست قدم بردارد. عجیب است که بایدن نه در سخنرانی خود و نه در مدت اخیر، کوچکترین اشاره ای به افغانستان یعنی همان جایی که نیروهای آمریکایی بیش از 20 سال است که در آن حضور دارند، نکرده است. بایدن همچنین در رابطه با عراق، سوریه و ده ها کشور آفریقایی که ایالات متحده آمریکا در آن ها نیروی نظامی فعال دارد نیز هیچ اشاره ای نداشته است. 

دولت بایدن به احتمال فراوان همچنان حضور نظامی آمریکا در خارج از این کشور را حفظ خواهد کرد و حتی احتمال دارد جای پای آمریکا را در خارج از این کشور، گسترش نیز بخشد. بایدن بر خلاف تمام لفاظی هایش که در آن به پایان بخشیدن به جنگ یمن تاکید کرده، احتمالا همچنان به کمک هایش به دولت عربستان ادامه خواهد داد. بایدن همچنین به احتمال فراوان، نیروهای نظامی آمریکا را نیز در عربستان حفظ خواهد کرد. حرکتِ بسیار بدی که ترامپ آن را آغاز کرد و چالش های فراوانی را در آینده برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. 

*نکته مغفولِ شعارِ دولت بایدن مبنی بر "بازگشتِ آمریکا"

بایدن به هیچ عنوان به این مساله توجه نمی کند که حضور سیاسی و نظامی آمریکا در جهان، بیش از حد افزایش یافته است. خیلی کم به این مساله اشاره می شود با این حال، دلیلِ اصلی که دولت بایدن سعی دارد نظامیان آمریکایی را در آلمان نگه دارد این مساله است که وی می خواهد حضور ادامه دارِ نظامی آمریکا در خاورمیانه را تضمین کند. نیروهای آمریکایی نباید به دنبال جبهه گیری در معادله برندگان و بازندگان در رقابت های منطقه خاورمیانه باشند. در سوریه، واشنگتن به صورت مخفیانه و پنهانی تلاش کرد تا دولت سوریه را سرنگون کند. امری که موجب شد تا گروه های افراط گرایی نظیر داعش و القاعده، قدرت گیری قابل توجهی داشته باشند. رویکردی که فجایع زیادی را در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد. جدای از این ها، نیروهای آمریکایی همچنان در عراق باقی مانده اند که این مساله، نارضایتی های زیادی را در داخل عراق برانگیخته است. با این حال، آمریکا و به احتمال فراوان دولت بایدن، همچنان نیروهای آمریکایی را در عراق نگه خواهند داشت تا بنا به ادعای خود، ایران را مهار کنند. 

نکته عجیب در دولت های مختلف آمریکا و حتی دولت بایدن این است که آن ها می دانند جنگ هایی نظیر افغانستان، که بیش از 20 سال آمریکا را درگیر کرده است، هیچ منفعت و بُردی را برای واشنگتن به بار نخواهند آورد، با این حال، همچنان نظیر نمونه جنگ ویتنام، از یکچنین نبردهایی حمایت می کنند و جان سربازان آمریکایی را به خطر می اندازند. امری که شکست های عمیق و قابل توجهی را به آمریکا و وجهه بین المللی آن وارد کرده است. 

شعار "بازگشت آمریکا" در دوره بایدن، کاملا پوچ و بی اساس است. در دوره بایدن، قانونگذاران آمریکایی باید به اشغال و تنش آفرینی های بی پایانِ آمریکا در خاورمیانه خاتمه دهند و منافع مردم آمریکا را بر پیگیری دستورکارِ هژمون طلبی دموکراسی لیبرال، اولویت دهند. بایدن باید با عقب نشینی از افغانستان، اتخاذ دیپلماسی در قبال روسیه، و تعامل مفید با اروپا، رویکردی جدید را در عرصه سیاست خارجی آمریکا به نمایش بگذارد. شاید بایدن برخی مسائل جزئی را خوب درک کرده باشد، با این حال، درک درستی از وضعیت کلانِ آمریکا ندارد. درست به همین دلیل است که باید اذعان کرد که دولت جدید آمریکا نیز روی ریلی در عرصه سیاست خارجی آمریکا گام خواهد گذاشت که فقط و فقط برای آمریکا، ناکامی و شکست به بار خواهد آورد». 

 

***نویسنده: ویلیس کرومهُلز، وی عضو ارشد اندیشکده Defense Priorities است.

لینک: 

https://nationalinterest.org/blog/skeptics/biden%E2%80%99s-%E2%80%98america-back%E2%80%99-speech-misunderstands-how-overstretched-america-abroad-178269

دیدگاه کاربران

بیگی29۱۸۳۲۲۰۹۱۲:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
باید مثل سایر کشور ها حتی قدرت های اروپا و شرق قبول کنیم که آمریکا ابر قدرت است کافی است به پیشرفت های آنها در سایه جذب مغز هایی که در کشورشان مازاد محسوب میشوند توجه کنیم . تفاوت ما با سایر کشور ها در این است که ما دائما فرصت ها را میسوزانیم و مانند گاو بازی هستیم که بی توجه به شاخ گاو با پرچم قرمز در دست، از گاو میدان انتظار شیر دادن داریم.
ناشناس۱۸۳۲۲۳۹۱۲:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بایدن هم هیچ امتیازی به ایران نخواهد داد همانطور که اوباما نداد برجام سراب بود.
ناشناس۱۸۳۲۴۱۸۱۴:۰۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یکی از پناهنده های کره شمالی به کره جنوبی در مصاحبه گفت یکسال اول در کره جنوبی فقط گریه می کردم و میخواستم به کره شمالی برگردم چون زندگی در کره جنوبی اصلا شبیه سریالهای کره جنوبی که دیده بودم نبود! حالا حکایت خیلی از دوستان یا حتی سیاستمداران در ایران است که هرگز از نزدیک امریکا را ندیدند و برداشتشان از غرب و امریکا همان فیلمهای هالیوود است! انها تصور می کنند که امریکاییها کار و زندگی خود را تعطیل کردند تا دخل دولتهای ایران و کره شمالی و افغانستان و.. را در بیاورند تا ثروت بیکران ! مثلا افغانستان یا کره شمالی را به یغما ببرند و ثروتمند شوند! ولی حقیقت این است که نابرده رنج گنج میسر نمی شود. مردم امریکا و سیستم رقابتی غرب از تمام مردم دنیا سختتر کار می کنند. حتی مهاجران چینی به امریکا از کار زیاد و سخت در امریکا شکایت دارند. اصولا برای یک تحویلدار و کارمند بانک یا یک فروشنده پشت صندوق و.. صندلی و نشستن و حتی اخم کردن! معنا ندارد! هشت تا ده ساعت کار همیشه سر پا با لبخند و روی خوش!. در شغلهای مدیریتی هم انقدر کار و رقابت شدید و انقدر مسئولیت سنگین است که حتی تصور یک تلفن کردن شخصی هم یعنی شانس اخراج خود از محل کار را بیشتر کردن! خلاصه کاش سیاستمداران ما در امریکا و غرب زندگی می کردند تا متوجه شوند با چه تمدنی روبرو هستند. البته نه به عنوان سفیر و سرباز در دفتر نمایندگی ایران. بلکه به عنوان کار دانشجویی و پاره وقت برای پرداخت شهریه و تحصیل همزمان و بعد هم دنبال شغل و درامد و اجاره خانه و وام خانه گشتن.
ناشناس۱۸۳۲۵۴۶۱۵:۰۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا باید امتیازی بده؟ چرا اینکه میگن یه کشور معمولی باشین و زندگی تون بکنید و به فکر بهتر کردن اوضاع مردم مملکت خودتون باشین برای شما غیر قابل فهمه؟
ناشناس۱۸۳۲۶۴۳۱۶:۰۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آخ که چقدر به فکر ما هستن! ما هم دور از جون شما گوش دراز، اصلا به فکر خودمون نیستیم.
ناشناس۱۸۳۲۸۱۵۱۸:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
کشور معمولی تعریفش چیه از نظر شما؟ مثلاً کشوری که توی تقریباً بیشتر کودتاهای قرن گذشته در سرتاسر دنیا نقش داشته معمولیه به نظرتون؟ اینکه آمریکایی‌ها قرارداد میلیارد دلاری اسلحه با عربستان و بقیه می‌بندند بعد به ما میگن بیاید در ازای برداشتن تحریم‌ها در مورد موشکاتون مذاکره کنید؛ روند معمولی و منطقی به نظرتون؟
حمید۱۸۳۲۸۴۶۱۹:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
وای بر تو.. ؛ تو ایرانی نیستی؛ وطن فروشی!
ناشناس۱۸۳۲۸۹۵۲۰:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا باید دست از تهدید و تحریم و ترور و جنگ افروزی و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود.
ناشناس۱۸۳۲۶۰۴۱۵:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دفتر کار ساده و شیک رییس جمهور امریکا را ببینید آنوقت یک مدیر فکسنی ما آنقدر خرج دفتر کار و ادا و اطوار در اتاقش هست و اون مثل آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی دریغ از یکریال مدیریت و گره گشایی از کار کشور
ناشناس۱۸۳۲۴۱۹۱۴:۰۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
باید سیاستمدار بزرگی است. باید با بایدن به توافق رسید.
ناشناس۱۸۳۲۶۶۴۱۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
میز رییس جمهور امریکا فاقد لپ تاپ و تلفن و فاقد تفاخر است هر چیز در جای خودش است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین