سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی، انقلاب روشن‌اندیشان دینی بود

اجتماعی،   3991129127 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

 تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب متحجران نبود و هرگونه مصادره انقلاب توسط متحجران، به بی‌راهه بردن انقلاب و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از کار می‌اندازد.

سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی، انقلاب روشن‌اندیشان دینی بود

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) در حوزه فرهنگ و هنر» که عصر امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن) در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، گفت: فراموش نکنیم امام یک هنرمند است، لذا اگر به تبیین نظر امام می‌پردازیم، تببین یک هنرمند است. اما هنر امام به شاعری‌اش و موسیقی و خط نیست.

وی ادامه داد: اگر در تعریف هنر، آن را جمع‌کردن کثرات در یک وحدت بدانیم (تبدیل صداهای مختلف به صوت واحد)، هر چه سازها بیشتر، حجم صدا بیشتر می‌شود. یک نقاشی متشکل از صدها رنگ است، اما وقتی نقاشی و تصویر است که در یک‌جا به وحدت برسند. هنر، ندیدن اجزاست. بنابرین ، انقلاب یک هنر است، چون به تعبیر امام همه با هم بودند. هنرمند این هنر، امام بزرگوار بود. انقلاب تجمیع همه قطراتی بود که خودشان را ندیدند. 

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با اشاره به خاطراتش از تدریس در مدرسه دارالشفاء گفت: جمله‌ای از امام آنجا گذاشته‌اند که ما  رفتار را تدریس می‌کنیم نه گفتار را. به همین دلیل است که گاهی نزد استادی می‌رویم و آرام می‌شویم. متأسفانه گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتاریم، در حالی‌که امام حتی خطبه هم ابتدای صحبت‌هایش نمی‌خواند. یک بسم‌الله می‌گفت و وارد سخن می‌شد. اما سخنش چون از دل بر می‌آمد، به دل می‌نشست و تربیت می‌کرد.

سیدحسن خمینی، انقلاب اسلامی را انقلاب روشن‌اندیشان دینی دانست و مدعی شد: انقلاب، انقلاب متحجران نبود و هرگونه مصادره انقلاب توسط تحجر فاقد اندیشه، به بی‌راهه بردن انقلاب و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از کار می‌اندازد. رهبران انقلاب، صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید بودند، از منظر دین، فکر بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و سارقانه ـ از روی سرقت ـ بر سر خوان انقلاب نشسته است.

وی تصریح کرد: ستیز با استبداد سلطنتی، ریشه در یک فرهنگ آزادی‌خواهی دارد. فرهنگ انقلاب، عزت‌خواهی و عزتمندی است که به نوعی همسان و هم‌خاستگاه با نفی استبداد و استعار است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) به فتوای جواز حضور زنان در تظاهرات اشاره کرد که با هجمه برخی علما مواجه شده بود و افزود: زمانی هم آقای مطهری درباره حجاب بحثی کرده بودند، عده‌ای گفته بودند که ایشان آمده چادر را از سر زنان بر داشته! اصل حجاب مسلم است، اما شکل آن در زمان‌های مختلف تغییر می‌‌کند.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: پیام امام در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم، این هم نیست که از گذشته عبور می‌کنیم، بلکه راه سومی وجود دارد و آن این است که با اجتهاد، راهی به آینده می‌گشاییم. نه اینکه عقب برویم و فقط احکام ضروری را مد نظر داشته باشیم. 

در پایان سخنان تولیت حرم مطهر امام خمینی، از ۴ امام‌پژوه به نام‌های حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی و مجتبی راعی (کارگردان سینما) تجلیل به عمل آمد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۲۹۱۱۴۱۸:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
..بعد شرکت زنان در تظاهرات آیا به عقب بر نگشتیم و آزادی های زنان محدود نشد ؟؟ آیا غلیرغم میل زنان حجاب را اجباری نکردین ؟؟ ایا قضات زن را خانه نشین نکردین ؟؟
ناشناس۱۸۲۹۱۲۱۱۸:۲۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اصل حجاب مسلم است، اما شکل آن در زمان‌های مختلف تغییر می‌‌کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شما که مجتهد هستید بفرمایید در کجای قران و سیره پیامبر حجاب اجباری شده ؟؟ مجازات بی حجابی در قران چی بوده که شما گشت ارشاد و ..را شروع کردید ؟ حجاب جزو اصول دینه یا فروع دین ؟؟ چرا..
ناشناس۱۸۲۹۲۱۴۱۹:۵۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
چرا در كشورهاي ديگر اسلامي مانند عراق علماي آنهاحجاب را اجباري نمي كنند؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین