کارشناس مسکن در گفت وگو با الف پاسخ می دهد بازار مسکن؛ رسیدن به ساحل امن یا آرامش قبل از طوفان؟!

رضا گلین شریف دینی / روزنامه نگار،   3991128158 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازار مسکن؛ رسیدن به ساحل امن یا آرامش قبل از طوفان؟!

این روزها بسیاری از مردم از هم می پرسند؛ آشفتگی و التهابات بازار مسکن تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا سرانجام متقاضیان خرید واحدهای مسکونی و مستاجران نگران، رنگ ثبات را خواهند دید یا طبق سنوات گذشته باید منتظر آرامش قبل از طوفان باشند. آنها نیم نگاهی هم به سیاست های دولت و مجلس دارند و برنامه های خود را بر اساس شرایط حال و آینده و سناریوهای از پیش تعیین شده طراحی و اجرا می کنند.

با این حال نمی توان با اطمینان از این موضوع صحبت کرد که بازار خانه و ملک متاثر از تصمیم گیری های دولت است حداقل در کوتاه مدت این سیاست ها تاثیری در بازار مسکن ندارد و موئلفه های مختلفی در این خصوص دخیل هستند. دکتر مهدی سلطان محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد اقتصاد مسکن، تحلیل خود را با الف در میان گذاشته است: 

«دلیل مهم افزایش چشمگیر قیمت ها در بازارهای سرمایه بخصوص مسکن در سه سال گذشته به خاطر تشدید تحریم ها، افزایش قیمت دلار و چشم انداز تورمی کنشگران اقتصادی بود که بر اساس آن بسیاری از مردم تصمیم گرفتند دارایی های ریالی خود را به کالاهایی تبدیل کنند که در مقابل تورم محفوظ بماند. بنابراین تمایل به کالاهای سرمایه ای افزایش یافت و متعاقب آن بازار بورس و مسکن، دلار، طلا و حتی خودرو، رشد بی سابقه ای را تجربه کرد. 

مسئله دیگر در خصوص بازار مسکن چرخه تحولی پنج یا شش ساله است که در سنوات گذشته این موضوع با توجه به سیاست های مختلف داخلی از جمله میزان عرضه و تقاضا، قیمت زمین و مصالح ساختمانی به اثبات رسیده است. ابتدا رونق دو تا سه ساله و بعد به همین میزان رکود را خواهیم داشت. بنابراین با توجه به رشد فزاینده مسکن در سه سال اخیر انتظار می رود که این افزایش قیمت متوقف شود و یا حداقل به ثبات نسبی برسد. 

ولی فراز و فرودی که در بازارهای بورس و ارز وجود دارد در مسکن اتفاق نخواهد افتاد. همین که رشد شتابان قیمت ها متوقف شود و یک ثباتی را تجربه کند و حتی درصدی هم کاهش پیدا کند برای خریدار و مصرف کنندگان واقعی مسکن ایده آل خواهد بود. می توان امیدوار بود که افزایش فزاینده قیمت را آرام آرام پشت سر بگذاریم.

البته همه این احتمالات وابسته به این است که در سیاست گذاری و اقتصاد کلان کشور اتفاق خاصی را شاهد نباشیم و دولت بتواند تورم فزاینده حال حاضر را کنترل کند، روابط خارجی ایران بهبود پیدا کند و دارایی های ایران در مسیر درست سازندگی قرار گیرد.»

شفافیت نداشتن  با منع اعلام قیمت مسکن

در کنار این مسئله باید به عدم شفافیت اطلاعات و قیمت گذاری مسکن اشاره کرد که به واسطه آن بسیاری از مردم دچار سردرگمی شده اند. از جمله منابع خبری جدید سایت ها و شبکه های مجازی هستند که با موافقت ها و مخالفت هایی در وزارت مسکن و شهرسازی، بنگاه های معاملاتی و کارشناسان اقتصادی روبرو شده اند. این در حالی است که با توجه به توسعه اینترنت و فضای مجازی بخش مهمی از کسب و کارها و اطلاع رسانی در حوزه سرمایه گزاری و تجارت جهانی به این حوزه ها منتقل شده و مردم بخش عمده ای از اطلاعات خود را از این طرق کسب می کنند.  

سلطان محمدی معتقد است: «درج قیمت مسکن در سایت ها و شبکه های مجازی در جهت تسهیل و اطلاع رسانی به منزله گردش آزاد اطلاعات در جامعه است و مخالفت با درج قیمت های مسکن در سایت ها از طرف برخی نهادها و بنگاه های معاملاتی به خاطر تعارض منافع و ترس از دست دادن بازار است. به خیالشان درج قیمت ها در فضای مجازی باعث التهاب بازار خواهد شد در حالی که این تصور اشتباه است. در واقع قیمت هایی که در سایت ها مشاهده می شود منعکس کننده کنشگران بازار است هر چقدر قیمت ها و مشخصات املاک را شفاف تر ارائه دهیم و گزینه های بیشتری در اختیار خریدار و فروشنده بگذاریم، انتخاب های بهتری خواهند داشت و علاوه بر رونق بازار باعث کنترل و منطقی شدن قیمت ها می شوند.»

اهرمی به نام بانک

اما نقطه اتصال همه سرمایه گذاری های مالی، بانک های دولتی و خصوصی هستند و به عنوان یکی از ابزارهای اساسی رونق بازار و عامل ایجاد انگیزه و تحرک خریداران محسوب می شوند. آنها وظیفه ارائه تسهیلات برای متقاضیان مسکن را بر عهده دارند. همچنین پول سپرده گذاران را در اختیار سرمایه گذاران بخش های مختلف اقتصادی قرار می دهند. دولت در اینجا به عنوان رابط و سیاستگذار عمل می کند اما مسئله مهم نحوه واگذاری و میزان وام بانکی است. ساز و کار بانک ها در این خصوص همیشه محور بحث و مناقشه بوده است.

تحلیگر ارشد بازار مسکن در این رابطه توضیح می دهد:«علت این که بانک ها به بخش مسکن پول کمتری می دهند محدود بودن منابع آنهاست یعنی ساز و کارهایی که بتوانند به درستی سرمایه های خرد و سرگردان مردم را جمع آوری کرده و به سمت سازندگی هدایت کنند به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است. البته برای جبران این مسئله در سال های گذشته اوراق مشارکت مسکن توزیع شد. در یک مقطع با فشار دولت برای کمک به توسعه مسکن از منابع بانک مرکزی استفاده شد حتی در مواقعی کاهش بهره بانکی هم اجرا شد که عواقب خوبی نداشت و بیشتر به تورم اقتصادی کمک کرد. 

با این حال وظیفه دولت کنترل تورم از طریق سیاست های پولی و انضباط مالی است تا رشد قیمت ها معقول باشد و امکان وام دهی بیشتر برای بانک ها فراهم شود. اگر دولت بتواند نرخ بهره را کنترل کند، هم بازپرداخت تسهیلات در حد توان وام گیرندگان خواهد بود خواهد بود و هم رشد قیمت کالاهای های سرمایه ای و مصرفی از این حالت سرسام آور خارج خواهد شد و در محدوده قابل قبول قرار می گیرد.» 

به نظر می رسد دولت برنامه مدون در عرصه تولید و عرضه مسکن ندارد و بیشتر به سیاست های شعاری، کوتاه مدت و عامه پسند روی آورده است در حالی که اگر مقررات این حوزه به درستی تدوین شوند با حذف موانع موجود و اجرای برنامه های بلندمدت بخش بزرگی از مشکلات حل خواهد شد. برای این منظور وزارت مسکن و شهرسازی باید بتواند عرضه زمین برای ساخت مسکن در شهرهای بزرگ و شهرک های اقماری را توسعه دهد و شبکه ارتباطی مناسبی را فراهم کند تا مردم دسترسی بهتری به مرکز شهر داشته باشند از این طریق تقاضای فزاینده برای مسکن در شهرهای بزرگ کاهش خواهد یافت. ضمن این که دولت باید در اجرای وظایف اصلی خود یعنی سیاستگذاری مناسب و کنترل تورم و قیمت کالاها و مصالح درست عمل کند تا فضای کسب و کار مساعد شود.

دیدگاه کاربران

کمال۱۸۲۸۶۵۳۱۲:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
میلگرد در عرض دو هفته کیلویی 450 تومان گرون شد ایا فک میکنید سازنده این افزایش را از جیبش پرداخت میکنه ؟
ناشناس۱۸۲۸۹۲۶۱۵:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
دادگاه عباس آخوندی که ثروت افسانه ای .. هرچه سریعتر با اجرای قانون اعاده اموال نامشروع اجرایی کنید
ناشناس۱۸۲۸۷۱۷۱۳:۲۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
تا دو سال دیگه قیمت مسکن نزولی هست
رضا۱۸۲۹۷۵۲۱۱:۰۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
سلام با تورم بالای 40% تورم دوسال آینده نسبت به الان مجموعا حدود 100% خواهد بود با این حساب واقعا حرف خودت را باور میکنید
حسن۱۸۲۸۷۴۳۱۳:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
صحبت از کدوم آرامش میکنید. کو پول کو قدرت خرید. آنچنان صعود کرد قیمت مسکن که 10 سال هم ثابت بمونه ملت توانایی خرید رو ندارن. کاربرد این حرفها برای قشر خاص با پولهای باد آورده و.. می باشد.
ناشناس۱۸۲۸۷۶۰۱۳:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
خدا پدر و مادر آخوندی بیامرزه هم خونه ش خوب بود و هم سازنده بود میدونست مسکن مهر بد است این شوراها هم همه اینکاره اند میبینی هفته ای یکجارو میگیرند اهل فن هستند قیمت رو میدونند بالابره براشون خوبه . گور بابا مردم ندار ..
ناشناس۱۸۲۸۸۳۶۱۴:۳۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
جواز 25 درصد سیمان 33 درصد کارگر 50 درصد بنا 100 درصدد زمین 500 درصد و بقیه اقلام حالا سازنده از جیبش قراره پرداخت کنه؟
ناشناس۱۸۳۰۱۲۳۱۸:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
اما در ازای این گرونی ها شما دلالان و بساز بفروش ها قیمت مسکن را بیش از 500 درصد (6 برابر) گرون کردین اینم بگید لطفا
ناشناس۱۸۲۸۹۰۷۱۵:۲۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
در همه صنایع همین هستیم. به نظر ی بخشی از مشکلات تمام صنایع هزینه سیاست های کلی کشور است. امیدوارم هم سیاست های کلی و هم صنایع مادر مانند ساخت و ساز بهبود پیدا کنه اوضاعشون
ناشناس۱۸۲۸۹۷۸۱۶:۱۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
قیمت مسکن هیچ تناسبی با قیمت مصالح و کار ندارد و بیشتر نتیجه دلال بازی قیمت زمین و تاثیر بی ارزش شدن پول ملی است
ناشناس۱۸۲۸۹۸۶۱۶:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
متوسط قیمت مسکن در ایران الان نزدیک به 10 سال است که 1100 دلار می باشد. خیلی باید اقتصاد دان ..،.. بود که تحلیلی برای تغییر این مبلغ دلاری ارائه داد!
ناشناس۱۸۲۹۱۳۴۱۸:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اگر قیمت مسکن بالا نره شانس آواردیم
ناشناس۱۸۲۹۴۷۱۰۱:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
نمیره نمیتونه بره
ناشناس۱۸۲۹۱۵۰۱۸:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
قيمت مسكن تا چهار سال آينده رشد منفي خواهد داشت. بگونه اي كه وضعيت درآمدي مردم با قيمت مسكن همخواني داشته باشد. بحث مهاجرت معکوس قطعي خواهد بود و ..
ناشناس۱۸۲۹۲۲۳۲۰:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
شهرداری با قوانین دست و پا گیر و هزینه های بالایی که از سازندگان می گیرند حدود ،40 درصد گرانی مسکن مسئولند .
سفر۱۸۲۹۳۷۸۲۲:۳۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
من هرگز خانه ای نخواهم داشت...!
ناشناس۱۸۲۹۳۹۱۲۲:۴۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آيا كسي به خاطر دارد زماني كه قيمت مسكن بالا رفته باشد دوباره نزول كند؟'
حسن۱۸۲۹۴۳۳۲۳:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اقاي اقتصاد خوانده شما به اين قيمتها ميگي ايده ال براي خريدار و فروشنده البته براي فروشنده عاليه ولي برا خريدار مصيبته و معلوم شد سخنگوي مافياي مسكن ميباشي
ناشناس۱۸۲۹۴۳۶۰۰:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
با سلام تجسم کنید حق ویزیت یک پزشک یک درصد هزینه درمان مریض بود، چه اتفاق وحشتناکی میافتاد؟! حق ویزیت املاکی های عزیز را لطفا رسیدگی فرمائید. با تشکر
ناشناس۱۸۲۹۴۷۰۰۱:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
مسکن رفت تویه رکود قیمتها فضاییه کسی توان خرید وجابجایی نداره
ناشناس۱۸۲۹۸۹۲۱۴:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
اخه .جا افتاده ها از زندگی . مگه تو ایران چیزی به اسم ساحل آرامش وجود داره.
ناشناس۱۸۳۰۷۰۲۱۰:۲۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱
مردم دیگ پولی ندارن ک مسکن بخرن، ته جیبشونم سازمان بورس خورد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین