نگرانی‌‌ها درباره سرنوشت مبهم شاهزاده زن سعودی و دخترش در زندان آل سعود

جهان،   3991128120

ناپدید شدن شاهزاده بسمه بنت سعود و دخترش دو سال پس از بازداشت در عربستان، نگرانی نزدیکان آنها و سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است.

نگرانی‌‌ها درباره سرنوشت مبهم شاهزاده زن سعودی و دخترش در زندان آل سعود

به گزارش الف به نقل از عربی ۲۱ روزنامه «ساندی تایمز» گزارشی به قلم «لویز کالاگان» خبرنگار خود در خاورمیانه منتشر کرد که در آن به نگرانی های روزافزون درباره زندگی شاهزاده «بسمه بنت سعود» و دخترش «سهود الشریف» که از سال ۲۰۱۹ بازداشت شده‌اند می پردازد.

عربی21 نوشت:سهود الشریف در سن ۲۱ سالگی  به مطالعه فیلم ها مشغول بود و همراه با برادران و مادرش شاهزاده بسمه زندگی می کرد. بسمه بنت سعود یک بازرگان تجاری بود که از حقوق زنان دفاع می کرد و دخترش علاقه فراوانی به او داشت.در ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ سهود و مادرش در جده توسط عناصر سعودی دستگیر شدند و پس از تماس های متناوب طی چندین ماه بعد از دستگیری آنها به خانواده خود اطلاع دادند که در اتاقی در زندان بدنام الحائر نزدیک ریاض زندانی شده اند.

به گزارش عربی 21، اما بازداشت این شاهزاده سعودی به همراه دخترش در سال ۲۰۲۰ رسانه‌ای شد؛ زمانی که یک تیم انگلیسی که حساب کاربری بسمه را در توییتر مدیریت می کرد با انتشار یک سری توئیته‌ای ناامیدانه خواستار آزادی بسمه بنت سعود و سهود الشریف از زندان سعودی شد.این تیم انگلیسی به نیابت از شاهزاده بسمه در صفحه توییتر وی نوشت: بدون هیچ دلیلی من و دخترم را در زندان انداختند، سلامتی من در خطر است و ممکن است بمیرم.

در ادامه این گزارش آمده است: از آن زمان منابع وابسته به شاهزاده بسمه 58 ساله و دختر ۲۸ ساله وی می گویند که این دو تن ارتباطی با دنیای خارج نداشتند.  همچنین علت دستگیری و اتهامات آنها روشن نشده است.یک منبع به روزنامه ساندی تایمز اطلاع داد که مقامات سعودی در این زمینه پاسخ نمی دهند و همه ارتباطات با شاهزاده بسمه و دخترش قطع شده است. حتی مقامات اطلاع نمی‌دهند که آیا این دو تن هنوز در زندان الحائر هستند و یا به جای دیگری منتقل شده اند.

عربی 21 خاطرنشان کرد:افراد نزدیک به خانواده بسمه بنت سعود از بازداشت دختر وی توسط عناصر عربستان به شدت متعجب شدند؛ چرا که سهود الشریف قبل از بازداشت  تنها در فعالیت های مربوط به بازاریابی  و در کنار مادرش به تجارت مشغول بود.«هنری استرامانت» کارشناس دیپلماسی و از نزدیکان سهود الشریف در این زمینه اظهار داشت، او فقط یک دانشجو بود، دانشجوی رشته سینما و به هیچ چیز دیگر کاری نداشت، هیچ رابطه ای نداشت. او تنها یک دانشجو بود اما او را به زندان انداختند.

به نوشته پایگاه خبری عربی21، سفارت عربستان در لندن از اظهارنظر در این زمینه خودداری و نماینده عربستان در سازمان ملل اتهامات مربوط به آدم ربایی و بازداشت خودسرانه شاهزاده بسمه و دخترش را رد کرد و گفت که این دو به اتهامات جنایی دستگیر شدند. شاهزاده بسمه  و دخترش دو تن از شاهزادگان سعودی هستند که پس از زندانی شدن در عربستان ناپدید شدنو؛ هرچند که بازداشت آنها پیچیده و مربوط به اختلافات داخلی در خانواده سلطنتی است اما همه روند دستگیری آنها نشان می دهد که این دو تن قابل قبول «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نبودند.

عربی 21 افزود: روزنامه ساندی تایمز در ادامه گزارش خود نوشت، هیچ امیدی برای آزادی سریع شاهزاده بسمه وجود ندارد. او در سال ۱۹۶۴ در ریاض متولد شد.  پدرش ملک سعود بن عبدالعزیز بود و پس از اینکه ملک فیصل پدر او را مجبور به کناره گیری از قدرت کرد، زندگی این خانواده سراسر آشفتگی و پریشانی شد. پس از آن مادر بسمه تا زمان آغاز جنگ داخلی لبنان در ۱۹۷۵ او را به بیروت برد و بعد از آن به لندن منتقل شد.  بسمه تحصیلات خود را در سوئیس و انگلیس گذراند سپس به عربستان بازگشت و با مردی از یک خانواده مشهور سعودی ازدواج کرده و صاحب ۵ فرزند شد. این شاهزاده سعودی چهار سال پس از طلاق به لندن برگشت و در دانشگاه کمبریج و آکسفورد کنفرانس برگزار می‌کرد و از طرفداران سرسخت دفاع از حقوق زنان بود.

بر اساس این گزارش، شاهزاده بسمه در سال ۲۰۱۱ به همراه فرزندانش از جمله سهود الشریف به خانه بزرگی در چلسی نقل مکان کردند و زندگی خوبی داشتند.  شاهزاده بسمه خواستار اصلاح وضعیت زنان بود  و البته در انتقاد از خانواده سلطنتی عربستان و مقامات این کشور در زمینه حقوق زنان با احتیاط صحبت می‌کرد. اطلاعات نشان می دهد که شاهزاده بسمه وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و در سال های اخیر وضعیت او بدتر شده است.  پس از بازگشت شاهزاده بسمه به عربستان در سال ۲۰۱۸ ویزای وی برای سفر به سوئیس رد شد.  به گفته «عبدالطیف بینت» وکیل سابق شاهزاده بسمه، مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان به درخواست‌های وی در این زمینه گوش ندادند. شاهزاده بسمه گفت که او به عنوان عضوی از خانواده سلطنتی عربستان باید اجازه سفر به خارج از کشور را به راحتی داشته باشد  اما درخواست او نادیده گرفته شد.

در گزارش عربی 21 آمده است: سپس شاهزاده بسمه به دلیل شرایط اضطراری و وخامت اوضاع جسمانی خود یک هواپیمایی خصوصی ترکیه را اجاره کرد تا به همراه دخترش به سوئیس برود، اما آنها در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ زمانی که در باند جده بودند اجازه پرواز نهایی به آنها داده نشد و پس از چهار ساعت و نیم تماس بیهود با مسئولان عربستان مجبور شدند به خانه خود در جده باز گردند.  شاهزاده بسمه در این باره گفت که مقامات سعودی با او و دخترش به گونه‌ای رفتار کردند که انگار آنها قصد فرار از کشور را داشتند.پس از مدتی آنگونه که دوربینهای مداربسته ضبط کرده بودند شاهزاده بسمه و دخترش در حالی که برای سفر به ژنو آماده می‌شدند، چند مرد با لباس غیر نظامی به خانه آنها آمدند و خود را نگهبان شاهزاده محمد بن سلمان معرفی کردند.  این مردان به بسمه و دخترش گفتند که باید آنها را برای انجام یک مصاحبه اختصاصی تا کاخ پادشاهی همراهی کنند. اما شاهزاده بسمه و سهود الشریف حرف آنها را باور نکردند و پس از دو ساعت بحث و جدال  بسمه و دخترش در اتومبیل شخصی خود توسط ماشین های امنیتی محاصره شدند  و صبح روز بعد در زندان الحائر بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین