چرا فشار حداکثری فقط برای ما باشد؟

نعیم نوربخش، گروه تعاملی الف،   3991126016 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا فشار حداکثری فقط برای ما باشد؟

گفته می‌شود خروج دونالد ترامپ از برجام و برقراریِ تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، خسارتی بیش از 152 میلیارد دلار روی دستِ اقتصاد ما گذاشته است. با این مبلغ می‌شد 500 فروند هواپیمای بویینگ 777 خریداری کرد که گران‌ترین هواپیمای تجاریِ این شرکت آمریکایی با قیمت حدود 300 میلیون دلار است. همچنین با این مبلغ می‌شد 7600 کیلومتر راه‌آهن پرسرعت با قیمت متوسط 20 میلیون دلار به ازای هر کیلومتر احداث کرد. برای مقایسۀ بهتر باید گفت کل درآمد عربستان سعودی از محلِ صادرات نفت خام در سال 2019 به عنوان بزرگترین کشورِ صادرکنندۀ نفت، حدودِ 134 میلیارد دلار بوده است.

به آسانی می‌توان تصور کرد که چه فرصت‌های بزرگی به سبب این محرومیت، در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی از مردمِ ایران دریغ شده است. این در حالی است که خوش‌بینی‌های ناشی از برگشتن آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها با روی کار آمدن جو بایدن، به واسطۀ موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی به یأس مبدل گشته است. واقعیت این است که نظام سلطه به رهبریِ آمریکا تا زمانی که کشور ما را به زانو درنیاورد و شروط خود را بر ما تحمیل نکند، به آسانی امتیازی که حق طبیعیِ ماست، به ما نخواهد داد.

کشورِ ما با وجود مزایا و مواهب اقتصادیِ ذاتی خود، یکی از برترین کشورها در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید باشد اما حتی در دورانی که مفاد برجام برقرار و لازم‌الرعایه بود، کشورهای اروپایی برخلافِ وعده‌ها تمایلی به رونق بخشیدن به اقتصاد ایران نداشتند. کشورهای رقیب در منطقه نیز هر چه در توان داشته به خرج داده و می‌دهند تا مانع از تقویت جایگاهِ ایران شوند. لازم به یادآوری است که بزرگترین زیان‌دیده در این اوضاع، مردم عادی و طبقۀ متوسط ایران بوده است. این ناملایمی با مردمِ ایران در شرایط وخیم اقتصادی و شیوع همه‌گیریِ کرونا همچنان ادامه دارد.

اما چاره چیست؟ آیا باید همچنان به مهارتِ دیپلمات‌های مملکت و تغییرِ روش کشورهای غربی دل ببندیم تا با ما بنای محبت و همدلی بگذارند؟ آیا باید بی‌اعتنا به خصومت‌ورزی‌ها راهِ دشوار و طولانیِ استقلالِ اقتصادی در پیش بگیریم تا از همگان بی‌نیاز شویم؟ آیا اصلا چنین چیزی در جهان امروزی ممکن است؟ اغلب کشورهای همسایه که بازار اصلیِ محصولات صادراتی ما هستند، خودشان از استقلالِ سیاسی و اقتصادی برخوردار نیستند و تا حد زیادی تحتِ فشارهای کشورهای ابرقدرت رفتار می‌کنند و به همین دلیل تکیه‌گاه مطمئنی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادیِ کلان ما قلمداد نمی‌شوند. به عنوان مثال به دردسر دولت برای دریافت کردن وجوه بلوکه شده بابت صادرات ایران به این کشورها توجه کنید.

همه شاهد هستیم که سیاستمداران کشورهای غربی، فارغ از مرام و مسلک حزبی خود، بارها و بارها کشور ما را حامی تروریسم و عامل خرابکاری معرفی کرده‌اند. این در حالی است که ایران همواره موضعِ دفاعی داشته و آنها بوده‌اند که جنگ‌های نظامی و اقتصادی را بر ما تحمیل کرده‌اند. دلیلِ این خصومت چیست و این وقاحت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا بابت این که دیگر مصرف‌کنندۀ چشم‌وگوش بستۀ کالای آنها نیستیم و مسیر خودکفاییِ نظامی و اقتصادی در پیش گرفته‌ایم از ما دلخور شده‌اند؟ آیا به خاطر این که در سیاست‌های کلان از آنها پیروی نمی‌کنیم و متحد غرب در منطقه نیستیم کینۀ ما را به دل گرفته‌اند؟ چرا در حالی که ما عضو معاهدۀ منع اشاعۀ تسلیحات هسته‌ای هستیم و اسرائیل عضو آن نیست، ما را به ساخت بمب اتمی متهم می‌کنند؟ چرا در حالی که سعودی‌ها شب و روز صنعا و صهیونیست‌ها شب و روز غزه را آماج حملات ناجوانمردانه قرار می‌دهند، ایران را به ناامن کردن خاورمیانه و حمایت از تروریسم متهم می‌کنند؟ چرا با وجود آنکه بیشتر اعضای القاعده که حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک را ترتیب دادند، تابعیت عربستان سعودی را داشتند و از این کشور حمایت مالی دریافت کرده بودن، کشور ما را به حمایت از القاعده متهم می‌کنند؟ چرا در حالی که تقریبا تمام حملات تروریستی چند سال اخیر در اروپا توسط اعضای داعش انجام پذیرفته است، ما را تروریست قلمداد می‌کنند که نه به زبان آنها سخن می‌گوییم و نه مذهب ما با آنها یکسان است؟

مردم ایران به خوبی به کاستی‌های نظام حقوقی و اقتصادی در ایران واقف هستند و کسی ادعای برقراریِ بی‌نقص عدالت اجتماعی و آزادی‌های مدنی را در این کشور ندارد اما به راستی آیا همه واقف نیستیم که کشورهای زیادی در جهان و به خصوص در خاورمیانه هستند که کمترین ارزشی برای معیارهای حقوق بشری قائل نیستند و با وجود این، روابط نیکویی با غرب دارند و از حمایت‌های دست‌ودلبازانۀ آنها سود می‌برند؟ مراد من از این نوشته ترویج غرب‌ستیزی نیست اما حتی اگر از کودتای غرب علیه دولت مردمیِ مصدق نیز چشم بپوشیم، آیا آنها نبودند که پیشرفته‌ترین تسلیحات خود را در اختیار رژیم بعثِ عراق گذاشتند تا بی‌شمار از بهترین جوان‌های مملکت ما را به خاک و خون بکشند؟ آیا آنها نبودند که هواپیمای مسافربری ما را در آسمان سرنگون  کردند؟ آیا آنها نبودند که با تحریم‌های کمرشکن اقتصادی، رفاه و آسایش مردم ایران را به مخاطره انداختند؟ و برای تمام این‌ها حتی از یک عذرخواهی طفره می‌روند و خود را طلبکار می‌دانند.

باید به فکر چاره‌ای دیگر بود. از غرب آبی برای ما گرم نمی‌شود. سیاستمداران آن سامان تنها بندۀ پول هستند و روش لابی‌گری را می‌فهمند. در این دو فقره هم بعید است ما بتوانیم با کشورهای ثروتمند منطقه که زبان و دین مشترکی دارند و جبهۀ واحدی برابر ما تشکیل داده‌اند، رقابت کنیم. بهتر آن است که چاره‌ای دیگر بیندیشیم. نباید به کمک دیگران امید داشته باشیم. پاسخ محبت را با محبت و پاسخ خصومت را با خصومت باید بدهیم. تسامح و مدارا کافی است. فشار اقتصادی نباید فقط روی دوش مردم ما باشد. عادلانه نیست که مردم ایران برای کمترین امکانات دچار مضیقه و تنگدستی باشند و مردم آنها هر روز بر رفاه و ثروت خود بیفزایند. این منطقه از قارۀ آسیا که در درازای تاریخ همواره زیرِ سایۀ ایرانیان بوده است، باید همچنان مکان امنی برای ما باشد. دیگران اگر می‌خواهند در این منطقه بمانند باید از خصومت‌ورزی با مردم ایران دست بردارند. در غیر این صورت جای آنها اینجا نیست. بگذارید دیگران نیز طعم فشار حداکثری را بچشند.

دیدگاه کاربران

شادمهر۱۸۲۳۶۹۲۰۷:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
کاملا موافقم. چرا همیشه ما باید تماشاگر تصمیمات دیگران باشیم؟ وقتش رسیده که حق این ملت ایران را بگیریم. حکومت باید این کشورهای بی ریشه را سر جایشان بنشاند.
ناشناس۱۸۲۴۸۵۴۱۹:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چه طوری ؟
ناشناس۱۸۲۵۰۷۳۲۱:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
سرتاسر زندگی ما وابسته به همین قدرت هاست. از اینترنت بگیر تا برق و انرژی و تکنولوژی
ناشناس۱۸۲۳۶۹۴۰۸:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
طرف از جای گرم نفسش بلند میشه...انگار ایران چین و روسیه س که ابرقدرت باشه و بتونه غرب و تحت فشار بذاره...میگه بذارید فشار حداکثری برای غرب هم باشه...خخخ
ناشناس۱۸۲۳۷۶۶۰۹:۰۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
هرچند که اثبات شده که اگر این کشور غرق درنعمت هم باشد اختلاسگران و مدیران بی کفایت نمیگذارند چیزی نصیب ما طبقه متوسط بشود ولی با این متن کاملا موافقم چرا که اگر قرار است بمیریم ،ایستاده مردن بهتر از مردن از گرسنگی و نبود داروست.اگر سختی و رنج کشیدن جزء لاینفک زندگی ما مردم ایران شده ، حداقل سختی ورنج را درحد توان به همسایگان بی مروت نیز بچشانیم و این خواب شیرین رویایی را برآنها حرام کنیم .
ناشناس۱۸۲۳۷۹۸۰۹:۲۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
یکی از این هم عدم شرطی کردن اقتصاد برای مذاکره است چیزی که 20 سال است اصلاح ساختارهای اقتصاد وابسته به نفت را به خاطر این مذاکرات ننگین عقب انداخته شد و هر بار هر با تحریم مجدد مملکت را هم بازیچه آنها کردین و هم اقتصاد ملت را له کردین به خاطر این بالا و پایین شدن ها
ناشناس۱۸۲۳۹۱۶۱۰:۲۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
ای که گفتی! یعنی چه؟
ناشناس۱۸۲۳۹۳۷۱۰:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
آره بریم توی بغل روسیه و چین همه چیز درست میشه. به هر حال دنیای امروز مناسباتی داره چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید و نمیتونید ساز خودتون را وسط ..بزنید. باید مدارا کرد تا بشه راحت زندکی کرد. اسمش هم باج دادن نیست بلکه انعطاف و سیاست هست. همونطور که شما با یک آدم 150 کیلویی دومتری توی خیابون سرشاخ نمیشید و اسمش ترس نیست بلکه عقلانیت هست.
ناشناس۱۸۲۳۹۷۰۱۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
هنوز نفهمیدید سیاست بین الملل بر اساس حق نیست بلکه بر اساس منافعه. تا صد سال دیگه بگو غرب چه جنایتهایی کرده، باز هم هیچ فایده ای نداره.شکم مردم با این حرفها سیر نمیشه.شرق هم عملا فقط به فکر دوشیدن ماست
ناشناس۱۸۲۴۰۱۹۱۱:۱۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
خوب پیشنهادتان چیست؟! جنگ کنیم؟ آمریکا و دیگر کشورهای متحدش را تحریم سیاسی و اقتصادی کنیم؟ سفیرهایشان را از کشور اخراج کنیم؟ جلوی صادرات و واردات کالاهایشان را به کشور بگیریم؟ آدمهایشان را ترور کنیم؟ چکار کنیم؟!!!!!!!!!!!!!!!! شعار قشنگ دادن که هنر نیست!
ناشناس۱۸۲۴۰۸۴۱۱:۴۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
با دنیا تعامل کنید : بقیه کشورهای دنیا هم به اندازه ما فهم ، شعور ، غرور و ... دارند فقط درایت و منافع ملی هم دارند !
ناشناس۱۸۲۴۱۴۳۱۲:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
بايد عربستان رو ناامن كرد و همچنين كشورهاي حاشيه فقط در اين صورته كه خوشون واسطه ميشند
ناشناس۱۸۲۴۷۰۲۱۷:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
مگه یادت نیست بغداد صد خورده ای کیلومتری مرز ایران بود نتونستید نا امن کنید دوتا موشک به تهران خورد جمعیت تهران نصف شد. شما با این روحیات لطیف باید دنبال امنیت بقیه باشید
ناشناس۱۸۲۴۱۶۸۱۲:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
خوب؟ یعنی الان باید چیکار کنیم که نکرده‌ایم؟
ناشناس۱۸۲۴۱۸۹۱۲:۳۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
کی به شما گفت فردای انقلاب از دیوار سفارت آمریکا بالا بروید
امیر۱۸۲۴۱۹۶۱۲:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
دقیق لطفا بگو راهکارت چیه جناب نویسنده محترم؟ ""دیگران اگر می‌خواهند در این منطقه بمانند باید از خصومت‌ورزی با مردم ایران دست بردارند"" "" در غیر این صورت جای آنها اینجا نیست"" "" بگذارید دیگران نیز طعم فشار حداکثری را بچشند"" جملات نویسنده محترم
ناشناس۱۸۲۴۲۴۶۱۳:۰۴:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
آفرین ! زبان زور تنها چیزی است که سرشان می شود
ناشناس۱۸۲۴۳۰۶۱۳:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چه میخواهی بگوئی؟ چکار کنیم. پیشنهادت چیست؟
ناشناس۱۸۲۴۳۰۸۱۳:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
"بگذارید دیگران نیز طعم فشار حداکثری را بچشند." منظور از دیگران کیست؟ آیا مردم ما هم در اتخاذ سیاستهای کلان نقش داشته اند؟ چرا به این راه وارد شدیم؟ نظر مردم کجای کار است؟ باز هم شما نسخه پیچیدید بدون آنکه نظر مردم را بپرسید!
ناشناس۱۸۲۴۳۴۵۱۳:۴۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
بالا بروید پایین بیایید چاره کار این است که سیاست مرگ بر این مرگ بر آن را کنار بگذارید در اندازه قد و قواره اقتصادی سیاسی خود با دنیا گفتگو و بده بستان کنید تا بیش از این مردم در تنگنا نباشند و فرصت های رشد اقتصادی و رفاه عمومی از دست نروند
ناشناس۱۸۲۴۳۶۴۱۳:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
دیدگاه درستی نیست. شاید اگر با دید بازتری به قضیه نگاه کنید راه حلهای بهتری به ذهنتان بیاید.
ناشناس۱۸۲۴۳۹۸۱۴:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
سیاست کنونی ما واقعا مضحک و غیرقابل درک است. نه بمب اتم می سازیم.... نه تعامل می کنیم تا بازی تمام شود.... نه مبارزه تا دشمن عقب برود. راهی را انتخاب کردیم برای تخریب کشور و نارضایتی مردم. بزودی اثرات آن معلوم می شود.
علی۱۸۲۴۴۶۷۱۴:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
جواب احترام با احترام و جواب ظلم را با شمشیر باید داد
ناشناس۱۸۲۵۰۶۷۲۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
به شرطی که شمشیر داشته باشی. با ناخون گیر نمیشه جواب شمشیر رو داد
ناشناس۱۸۲۴۴۹۸۱۵:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چرا هیچ وقت گفته نمیشه که چطور ما به این نقطه رسیده ایم خوب ما که از ابتدا عاشق دشمن تراشی بودیم خوب بفرما این هم دشمن از نوع درجه یکش. مگر شما انتظار دارید دشمن بیاد خوبی ما را بخواد و بخواد که ما رشد کنیم. اگر ما توان مقابله با اینها را نداشتیم چرا اینهمه ........
رضا۱۸۲۴۵۸۳۱۶:۱۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
این رو بدونید که در آینده ای نزدیک تمام خودروها برقی میشوند ونفت دیگه کسی نمیخره و اون وقت میبینید که چه موقعیتهایی از دست دادیم و وضع ما از کشورهای آفریقایی بدتر میشه
ناشناس۱۸۲۴۵۸۶۱۶:۱۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
از ماهاتیر محمد بپرسید بهتون میگه..
ناشناس۱۸۲۴۵۹۰۱۶:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چرا فشار حداکثری فقط برای ما باشد؟ این سوال مردم از طبقه حاکم است.
حسن۱۸۲۴۶۳۵۱۶:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
با تهدید و ارعاب به جایی نمی رسید. فقط رنج و عذاب مردم ایران را بیشتر می کنید.
ناشناس۱۸۲۴۷۳۴۱۷:۵۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
اگر این مبلغ 152 میلیاردی که میگی را هم داشتند صرف کشور نمی کردند.
ناشناس۱۸۲۴۷۵۴۱۸:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
دقیقا اگه تحریما برداشته نشه همین سناریو کلید خواهد خورد.دیگه تحمل ایرانیک درصدش باقی مونده
علیرضا۱۸۲۴۷۶۱۱۸:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
حتما همه تلاشتون رو بکنید تا این چندتا کشور عربی مردد درباره رابطه با اسراییل رو هم از بلاتکلیفی نجات بدید
ناشناس۱۸۲۴۷۹۶۱۸:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
خب که چی؟ چجوری اونها را تحت فشار حداکثری بگذاریم؟ اصلا چه ابزاری درراختیار داریم.؟
ناشناس۱۸۲۴۸۰۸۱۸:۴۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
یک کلام یک کشور عادی باشیم، در داخل و خارج ..
ناشناس۱۸۲۴۸۱۷۱۸:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
فکر میکنید دهها سال است چه میکنیم ؟!همیشه قصد داشته ایم همین سیاست را اعمال کنیم ولی مثل بومرنگ به طرف خودمان برگشته و دشمنان از این سیاستهای ساده لوحانه ما ،مخصوصا در منطقه خلیج فارس حداکثر سود را برده اند و حداکثر زیان را به ما تحمیل کرده اند تازه شما میخواهید از نو چرخ را اختراع کنید آنهم چرخی مربع شکل؟!
ناشناس۱۸۲۴۸۴۴۱۹:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
لطفا برويد قانون اساسي را بخوانيد. حرف آخر قانون اساسي ما اين هست كه هدف ما اين هست كه انقلاب را صادر كنيم و بقيه دنيا را از بدبختي مستكبران ظالم نجات دهيم. با اين وصف چرا بايد مستكبران دنيا به ما اجازه دهند كه مثل يك كشور معمولي باشيم؟
ناشناس۱۸۲۴۸۶۷۱۹:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
ببین اون موقع که همه خواب بودن آمریکا اقتصاد دنیا رو تو چنگش گرفت وامروزه هیچ فعالیت اقتصادی بدون اجازه آمریکا انجام نمیشه. دیدید که هیچ کشوری حتی با تمام تمایل به برقراری رابطه اقتصادی با ما عملا کاری از ما برنیامد ونخواهد آمد برای خارج شدن از وضع کنونی باید قبل از هر چیز واقعیت موجود را بپذیریم .دنیای امروز دنیای تعامل وگفتگو با دیگر کشورها حتی دشمنه گفتگو دلیل بر تابع شدن نیست اتفاقا رفتار امروز ما در ممانعت با رویارویی با آمریکا نشانه ترس ما در چانه زنی واثبات حقه . باید یکبار با شجاعت ورویا رو وبدون واسطه با آمریکا گفتگو کنیم و سنگها را واکنیم .
ناشناس۱۸۲۴۹۲۴۱۹:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
دلیلش واضح است سیاسیون ما ترسو‌و واداده هستند
ناشناس۱۸۲۵۰۷۶۲۱:۳۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
بگزار بمب اتم را درست کنیم ببینیم دیگه جرات دارن بیان خلیج فارس ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین