برای پائین‌ترین رشد متوسط خاورمیانه، راهی جز اصلاح آموزش نیست

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3991125001 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا سال‌ها است که پائین‌ترین رشد متوسط خاورمیانه و اسیا و پائین‌ترین نرخ بهره وری دنیا بخصوص در زمینه مصرف انرژی و.... را داریم؟ چرا صدها هزار نفر و میلیارد‌ها دلار سرمایه ملت ایران رو به خارج است و ایران بالاترین نسبت مهاجر اقتصادی به جمعیت در دنیا را دارد و چرا در تثبیت تورم و قیمت موز و خیار و تخم مرغ و... درمانده‌ایم؟

برای پائین‌ترین رشد متوسط خاورمیانه، راهی جز اصلاح آموزش نیست

انتخابات آمریکا هم تمام شد. با هر داستانی که اعتقاد داشته باشیم ترامپ رفت و بایدن آمد. ولی باز تقریبا تمام نوشته‌ها و تحلیل‌های تحلیلگران داخلی و مسئولان سیاست خارجی از براورد سیاست دولت جدید بایدن  که مواضع اصلی مجلس و مسئولان بر اساس این نظرات شکل گرفت محقق نشد و حالا حتی خود این مواضع مانند ضرب العجل سوم اسفند تبدیل به چالش شده. از آن سو سیاست‌های بایدن در قبال برجام  تا همین جا 180 درجه با انچه این عزیزان تصور می‌کردند متفاوت است. بایدن حتی مواضع سخت‌تری به ترامپ دارد. اگر ترامپ بدون شرط حاضر به گفتگو مستقیم با ایران بود بایدن در ابتدا شرط بسیار سنگین عقب نشینی کامل ایران به تعهدات برجام قبل از هر گونه مذاکره را می‌گذارد. در صحنه اقتصاد هم باز کسری بودجه رکورد می‌زند. باز انتشار پول و نقدینگی رکورد می‌زند و در نتیجه باز دلار رو به بالا است. باز مشکلات اقتصادی زبانه می‌کشد. باز داستان تورم و قیمت خیار و موز و تخم مرغ و مرغ و روغن و قطع برق و الودگی و مازوت و صادرات گازوییل و مصرف مازوت سمی‌به جای گازوییل در نیروگاه‌ها و صنایع سنگین و... باز مائیم و یک سوال اساسی. چرا وضع این چنین است؟ چرا مدیران ما ضعیف هستند؟ چرا توان برنامه‌ریزی اقتصادی واقع‌گرا و  تنظیم قیمت دلار یا تنظیم سیاست خارجی را بدون اینکه به بحران و تحریم ختم شود را به درستی ندارند. چرا سال‌ها است که پائین‌ترین رشد متوسط خاورمیانه و اسیا و پائین‌ترین نرخ بهره وری دنیا بخصوص در زمینه مصرف انرژی و.... را داریم؟ چرا صدها هزار نفر و میلیارد‌ها دلار سرمایه ملت ایران رو به خارج است و ایران بالاترین نسبت مهاجر اقتصادی به جمعیت در دنیا را دارد و چرا در تثبیت تورم و قیمت موز و خیار و تخم مرغ و... درمانده‌ایم و...

در این یادداشت برای پاسخ از زاویه دیگر و جدید به مقوله دیگری که تقریبا کاملا در محاق مانده می‌پردازیم. البته دلیل اینکه کمتر کسی به آن می‌پردازد شاید هم این باشد که موضوع بسیار بحث برانگیزی است و کمتر قلمی‌یا رسانه‌ای یا سایتی حاضر به بحث و مطرح کردن آن می‌شود. چون بخصوص خدای نکرده ممکن است برای برخی از خوانندگان و محافل علمی در ایران و حتی خارج از ایران بی احترامی‌به حساب آید. بنابراین با احترام قبل از وارد شدن به بحث اصلی خواهشی که از خوانندگان محترم دارم این است که یادداشت را تا به انتها و بدون پیش داوری با دقت مطالعه بفرمایند و بعد خود قضاوت کنند و قویا اعتقاد داشته باشند که قبول واقعیت (حتی تلخ) قدم اول هر حرکتی برای بهبود و توسعه است. اما بحث اصلی و مناقشه برانگیز:

خیلی از دوستان اعتقاد دارند ما ایرانی‌ها جزو با هوش‌ترین مردم در دنیا هستیم. حرفی نیست. ولی این دوستان باید بپذیرند باهوش‌ترین مردم دنیا طبیعتا باید باهوش‌ترین و موفق‌ترین مدیران و وزرا و مسئولان دنیا و در نتیجه موفق‌ترین سیستم سیاسی و اقتصادی و رفاه و معیشت را هم بیرون داده باشند. نمی‌شود که ده‌ها میلیون مردم باهوش باشند ولی ده‌ها هزار مدیران دولتی و اقتصادی  انها کم هوش یا از مریخ امده باشند! اما امار رسمی‌و علمی‌ در دنیا از چیزی دیگر حکایت می‌کند. بنابراین امار که منبع آن، خود، تجمیع 9 امار از موسسات بین المللی و تحقیقاتی است غیرممکن است که کشوری بیابید که میانگین هوشی یا IQ انها بالای 90 باشد و وضع اقتصاد و درآمد و فرهنگ و.... آن مانند ایران باشد. تمام کشورهای اروپایی و تمام کشورهای امریکا شمالی و تمام کشورهای موفق اسیایی و بسیار رو به رشدی مانند چین و ویتنام دارای میانگین هوشی بالای 90 می‌باشند.  اما ایران با 84 درحد کشورها ونزوئلا و کوبا است!  بنابراین اصلا عجیب هم نباید باشد که اقتصادش و تورمش و حتی نگاه سیاسی مدیرانش به مسایل دنیا و کشور هم شبیه همان کشورهاست. متوسط IQ فقیر‌ترین کشورهای روی زمین هم که متاسفانه اغلب افریقای زیر صحرا هستند زیر 75 هستند. تنها استثنا کره شمالی است. طبیعی است که مرزهای سیاسی نمی‌تواند ژنها یا فرهنگ‌ها را متفاوت کند. کره شمالی در میان سه کشور ژاپن و کره جنوبی و چین قرار دارد که بالا‌ترین IQ را دارند. بنابراین می‌توان براحتی نتیجه گرفت که  کره شمالی تنها به خاطر انتخاب اشتباه در سیستم اقتصادی و سیاسی مانند روس‌ها به این روز افتاده.  هر چند کره شمالی هم ثابت کرده مانند روس‌ها در ان بخش‌هایی که تمرکز کرده مانند نیروی نظامی‌ و موشک و اتم و نظم و انظباط اجتماعی و شهری و سواد و تحصیلات عالی و نیروی سایبری ( علیرغم پایین‌ترین میزان نفوذ اینترنت در دنیا!)و.. خیلی پیشرفت کرده. خلاصه این علم است.  نباید انتظار زیادی از مدیران اقتصادی و سایر مدیران و مسئولان که از دل این مجموعه بیرون امدند داشته باشید. صادقانه ما این هستیم که مدیران ما این هستند. 

اما همان‌طور که آمد مطرح کردن این بحث و اسیب خدای نکرده و هرگز به معنی منفی آن نیست.  بلکه تنها هدف این است که صورت مسئله و اسیب را از زاویه جدید مطرح کنیم و برای ان  راه حل  مطرح کنیم. اما راه حل:

همانطور که آمد تمام کشورهایی که iq متوسط انها بالای نود است دارای مشکلات بسیار کمتر و اقتصاد و معیشت و شاخص‌های توسعه با ثبات بسیار بهتر هستند. بنابر این راه حل ساده است. باید تلاش کنیم که شاخص میانگین هوش کشور را بالا ببریم. اما چگونه؟ برخلاف حدس دوستان شاخص میانگین هوش کشورها (نه ملت‌ها که تفاوت بزرگی با کشورها دارد) متغیری ثابت و غیر قابل تغییر نیست که خدای نکرده از تغییر و بهبود ان مایوس شویم. شش کشور بالای این لیست یعنی سنگاپور و کره جنوبی و ژاپن و چین و تایوان و هنگ کنک با شاخص بالای 100؛  به غیر از ژاپن تا 50 سال پیش غالبا از ایران امروز هم پایین‌تر یا  کمابیش در یک سطح بودند. پس چه شد که موفق به بهبود این شاخص شدند؟ آیا ماهی و غذای دریایی بیشتری خوردند و به قول معروف فسفر بیشتر سوزاندند؟ ایا ناگهان همگی و با هم جهش ژنتیکی کردند؟ ایا هوش وارد کردند؟  ایا اب و هوای انها تغییر کرد؟ قطعا خیر. هرچند تمام این عوامل می‌تواند تاثیر هم داشته باشد و حتما درصدی هم دارد ولی جواب اصلی این است که تمام این شش کشور که قبلا حتی از اروپا و امریکا شمالی بسیار فقیر تر و توسعه نیافته تر بودند  و هیچ مواد عمده معدنی و خام هم برای صادرات نداشتند سرمایه گذاری بسیار سنگین و با برنامه و با کیفیتی برای سیستم اموزشی خود از قبل از دبستان تا دانشگاه انجام دادند. همگی این کشورها امروزه از بهترین و با کیفیت‌ترین سیستم اموزشی در دنیا برخوردارند که حتی مقامات و محققان  اموزشی و سیاسی امریکا و کانادا و المان و.... در سخنرانی‌های خود همیشه مدل کره جنوبی یا تایوان را برای بهبود سیستم اموزشی خود و عقب نماندن از انها مطرح می‌کنند و سازمان ملل به کشورهای دیگر دنیا و بخصوص کشورهای توسعه یافته اروپا و امریکا هشدار می‌دهد که اگر نتوانند فاصله عظیم سیستم اموزشی خود را با چین کاهش دهند و متوازن بسازند دنیا در بیست تا سی سال اینده شاهد مشکلات و تنش‌های ژئوپلتیکی گسترده و خطرناک ناشی از توسعه و انباشت علم و ثروت توسط چین خواهد شد. ( بنابر یک تخمین تنها ظرف بیست سال اینده دنیا شاهد حضور یک طبقه فوق نخبه دویست میلیونی از دانشمندان مهندسی و علوم در چین خواهد بود).

در واقع هدف اصلی ما هم از مطرح کردن بحث نه چندان خوشایند میانگین هوش کشورها همین بود که یکبار دیگر یاداوری کنیم و هشدار دهیم که برای بهبود و توسعه فراگیر و همه جانبه و واقعی تمام کشورها از جمله کشور ما و کاهش فاصله که می‌تواند خود عدم توازن و تنش بوجود اورد هیچ انتخاب دومی‌ وجود ندارد به غیر از اینکه در سیستم اموزشی خود تجدید نظر کنند و شایسته سالاری علمی‌واقعی و سرمایه‌گذاری سنگین اما مبتنی بر علم و برنامه و حتی سرمشق قرار دادن سیستم‌های اموزشی کشورهای پیشرویی مانند ژاپن و کره جنوبی و تایوان را همانطور که الان در دستور کار حتی امریکا و کانادا و اروپا و روسیه هست را در دستور کار خود قرار دهند.  در تمام این کشورها برای همه خانواده‌ها مسجل و حتی قانون شده که تنها مسیر پیشرفت فرزند همان اموزش بهتر در مدرسه و در خانه است. برای والدین ژاپنی و چینی و تایوانی و کره ای و حتی کره شمالی  هیچ اولویت و هدفی بالاتر از تحصیل و موفقیت تحصیلی فرزندان ( نه مدرک گرایی بلکه حرفه گرایی علمی) وجود ندارد. 

 دانش‌اموزان دبیرستانی کره جنوبی شش روز در هفته و از ساعت شش صبج تا 9 شب در مراکز اموزشی مشغول تحصیل بسیار سخت و رقابتی هستند. حقوق معلمان و کادر اموزشی در این کشورها دو تا سه برابر مدارک مشابه در شغلهای دیگر است. اگر می‌خواهید بهترین و نخبه‌ترین افراد جامعه را برای اموزش حتی ابتدایی جذب کنید مجبورید که دقیقا برخلاف ایران انگیزه مالی عالی برای انها ایجاد کنید. برای چنین روندی، مسایلی مانند سهمیه یا رانت تحصیلی یا اجازه تحصیل فرزندان هیئت‌های علمی‌یا پزشکان در بهترین دانشگاه‌ها بدون اینکه شایستگی علمی‌لازم را داشته باشند به معنی سم مهلک برای یک سیستم اموزشی و پایین‌ترین بهروری و برون ده علمی‌و اقتصادی است. خلاصه این کشورها و البته قبل از آن‌ها کشورهای اروپایی و امریکا شمالی ثابت کردند که نابرده رنج  گنج میسر نمی‌شود و در تصویر بزرگتر و به بزرگی یک کشور علم ( تایوان و کره جنوبی و ژاپن و...) بهتر از ثروت (ایران و ونزوئلا و روسیه و حتی قطر و امارات و عربستان) است. ما تا به این راه وارد نشویم هیچ‌گاه مشکلات طولانی مدت ما حل نخواهد شد. زمان خواهد برد ولی به مرور و هر روز به نتایج آن بهتر خواهیم رسید. مدل اماری چین و ویتنام و تایوان و کره جنوبی و مطالعه وابستگی مستقیم منحنی رشد شاخص ای کیو ی ملی انها با میزان توسعه انها کلید و چراغ راه همه دوستانی است که به بحث توسعه در مقیاس جهانی و در مقیاس ایران علاقمندند.

در اینجا لازم است که یک توضیح فنی و حاشیه‌ای هم بدهیم. در این یادداشت تاکید زیادی بر شاخص هوش متوسط ملی کشورها و نه ملت‌ها و اقوام داشتیم. علت آن هم این بود که شاخص هوش  همانطور که امد اصلا ارتباط مستقیمی‌ و ملزومی‌با نژادها ندارد. نژاد یا جغرافیا یا دما یا اقلیم و... می‌تواند موثر باشد و قطعا هست ولی میزان تاثیر انها هرگز به پای سیستم اموزشی و سرمایه گذاری بهینه و علمی‌نخواهد رسید. همین می‌تواند توضیح دهد که چرا کشورهای شرق اسیا که نوعا دارای جمعیت بسیار کمی‌از اقلیت‌ها هستند و یک مجموعه جمعیتی همگون‌تر نسبت به المان و کانادا و امریکا و انگلیس و فرانسه و.. هستند دارای نرخ هوش میانگین بالاتری هستند. ولی کشورهایی مانند کانادا و امریکا و المان که میزبان میلیون‌ها مهاجر از جوامعی که نوعا دارای سیستم اموزشی صعیفتر ی هستند دارای شاخص بالنسبه پایین‌تری هستند. همچنان جالب برای خوانندگان این خواهد بود که مثلا اقلیت سیاهپوستان یا هیسپانیک‌های امریکا یا هندی‌های مقیم انگلیس و عرب‌های مقیم فرانسه و ترکیه‌های مقیم المان که مثلا سی سال پیش دارای شاخص پایینتری نسبت به جمعیت سفید پوستان امریکا و المان و فرانسه و انگلیس بودند در سی سال اخیر سریعا با اموزش بهتر و سرمایه گذاری بهتر در اموزش این اقلیت‌ها همزمان با گسترش نفوذ اینترنت با کیفیت در میان انها  بسرعت در حال کاهش این فاصله هستند و جالب است که همین کاهش فاصله یا به عبارت بهتر اموزش بهتر اقلیت‌ها در امریکا باعث کاهش فاصله اقتصادی انها با هم شده است.  البته هنوز راه زیادی باقی مانده ولی مسلم است که با بهبود سرمایه گذاری و کیفیت اموزش قطعا همه ملت‌ها و کشورها فارغ از رنگ و نژاد و... می‌توانند به درجه توسعه مناسبی دست پیدا کنند که نتیجه ان مدیران بهتر و کارامد تر است و نه برعکس. برای داشتن مدیران خوب باید جامعه تحصیل‌کرده واقعی و نه مدرک گرا را داشت که انهم فقط از طریق اصل قرار دادن شایستگی علمی‌ و جذب نخبه‌ها به عنوان کادر اموزشی مدارس و سرمایه‌گذاری سنگین اقتصادی و فرهنگی بدست می‌اید.

در پایان اگر سایت محترم الف صلاح و نیاز بدانند یک توضیح هم درباره یادداشت قبلی این قلم که در مورد احتمال بالاتر پیروزی ترامپ بود بدهیم که بازخورد زیادی داشت و شاید هنوز برخی خوانندگان ان را به یاد دارند و با پیروزی بایدن انتظار توضیحی از طرف ما دارند:

برای شخص خودم عجیب است که برخی دوستان توجه نکردند که در همان یادداشت بصراحت احتمال پیروزی فلان کاندید را 80 درصد اوردیم و نه صد در صد. مگر می‌شود کسی با علوم اجتماعی اشنا باشد و مدعی کار علمی‌ و نوشتن علمی‌ باشد و صبحت از قطعیت کامل کند؟ پس آن دوستان منتقد تصور کردند که ان بیست درصد را برای چه اوردیم؟ طبیعی است که برای عوامل و مسائلی که همیشه در بحث‌های علوم اجتماعی برخلاف ریاضی امکان بوجود امدن دارد. حتی 80 درصد هم که اوردیم محاسبه دقیق ریاضی نیست بلکه فقط دادن یک تخمین است که با اعداد تصویر بهتری داده می‌شود. به هر حال در پیش‌بینی نتیجه یک رقابت ورزشی یا سیاسی هرگز نمی‌توان از صددرصد استفاده کرد. چون هیچ تحلیلگر و یا ناظر یا علاقمندی مثلا توان علمی‌و حقیقی برای پیش‌بینی قطعی دوپینگ یا مجروح شدن یکی از ورزشکاران و رقبا یا خدای نکرده بحث نفوذ در داوری و.... را ندارد مگر اینکه به جام بلورین اینده بین معتقد باشیم. حتی خیلی مواقع ماه‌ها بعد نتیجه تست دوپینگ یا نفوذ مثبت می‌شود و در برخی موارد همیشه واقعیت امکان بروز نخواهد یافت (مانند میزبانی برخی کشورها برای جام جهانی در دوران سپ بلاتر و پلاتینی در فیفا که هر دو حالا برای همین رشوه گیری در زندان هستند ). این بدی دنیا خاکی است.

اگر این نقایض و مشکلات و... نبود که در بهشت وعده شده الهی بودیم و همه چیز عالی و کامل و بدون نقص بود. به هر حال با تشکر از خوانندگان و منتقدان گرامی. شخصا همانطور که در همین یادداشت هم شاهد بودید علاقمند به مطرح کردن بحث‌های چالش بر انگیز هستم که قطعا نظرات منتقد زیادی هم خواهد داشت. سیاستمدار یا سلبریتی یا کاربر اینستاگرام نیستیم که نگران بازخورد انتشار نوشته‌هایمان بر جایگاه سیاسی و پست و مقام و میزان مخاطبان و حق پخش تبلیغات مربوطه باشیم. همچنین دوستان بسیاری هستند که به سایر مسایل یا مقولات معمولی یا مشخص می‌پردازند ولی باید قلم‌هایی باشند که به مسایل چالش‌آمیز مانند متوسط هوش کشورها و اثر ان بر توسعه و راه حل بهبود ان هم بپردازند. بحث برانگیز خواهد بود ولی شیرینی علوم اجتمایی همین بحث و تبادل نظرات و افکار، همراه با حفظ احترام و قبول این واقعیت است که بیشتر مسایل در علوم اجتماعی پاسخ قاطع و صددرصدی ندارد و در بسیاری موارد هر دو طرف بنوعی حق دارند و برای چالش‌ها و راه حل فقط بحث وزن کشی میان این راهبردها و راه حل‌ها است.

https://www.worlddata.info/iq-by-country.php

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۲۲۴۴۸۰۸:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
اینکه دانش آموز کره جنوبی اونجور درس می خونه به این دلیل هست که اگه خوب درس نخونه دانشگاه خوب نمیره و نمیتونه تو ال جی و سامسونگ استخدام بشه یعنی نمیتونه حقوق خوب بگیره.
ناشناس۱۸۲۲۴۸۸۰۹:۱۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۲۳۴۸۳۲۳:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
باید با دنیا تامل داشته باشیم ما که جزیره ای نیستیم
ناشناس۱۸۲۲۴۹۹۰۹:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
مشکل اساسی اجرا نشدن دقیق قانون اساسی است چون نظر اکثریت جامعه فدای قدرت طلبی اقلیت شده .
ناشناس۱۸۲۲۵۱۳۰۹:۳۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
راز پیشرفت و موفقیت چشمگیر چین و تایوان و ژاپن در چیست ؟!
بیژن۱۸۲۲۵۸۴۱۰:۳۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
من در کره جنوبی بودم و برخلاف نظر شما دیدم که افراد در آنجا سعی نمیکنند که به هر طریقی شده وارد یک کمپانی معتبر بشوند بلکه سعی میکنند بروز باشند و خلاق.
ناشناس۱۸۲۲۷۰۴۱۲:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کجای این یادداشت امده که در کره جنوبی درس خوانده ها به هر طریقی سعی می کنند وارد یک کمپانی معتبر بشوند؟!
ناشناس۱۸۲۲۸۶۰۱۴:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کامنت اول را بخوان دوست عزیز در کامنت اول امده شما چطور اون کامنت را ندیدید ولی این یکی را دیدید؟
ناشناس۱۸۲۲۸۹۶۱۴:۲۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
شما درست می فرمایید. دقت کافی نشد. پوزش
-۱۸۲۲۷۰۸۱۲:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
بلای جان ما، باعث همه بی عدالتی و بی انگیزگی، سهمیه هاست
ناشناس۱۸۲۲۷۳۵۱۲:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
اولا. بهترین نظام آموزشی برای فنلاند هست و سیستم کره و چین نوعی برده داری علمی و آموزشی است که در آن انسان ارزشی ندارد. دوما. تحلیل قبلی تان درست درآمد!!!
ناشناس۱۸۲۲۸۹۱۱۴:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
خیلی از دوستانی مانند شما که با خواندن یک مقاله به نتیجه گیری صد در صدی می رسید که در علوم اجتماعی و تربیتی مثلا می توان گفت یقینا فنلاند بهترین است و همه چیز را سیاه یا سفید می بینید جای تعجبی هم نیست که باز به نکته دوم هم بپردازید و باز انتظار درستی صد در صدی یا صفر درصدی هر نظر یا تحلیلی را داشته باشید.
امیر۱۸۲۲۸۱۸۱۳:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
در مقاله پرسیده اید: "چرا مدیران ما ضعیف هستند؟" باید بگویم که فرض های شما غلط هستند. ما مدیران ضعیفی نداریم منتها هدف آنها چیز دیگری جز تامین رفاه مردم است. باز پرسیده اید: "چرا توان برنامه‌ریزی اقتصادی واقع‌گرا و تنظیم قیمت دلار یا تنظیم سیاست خارجی را بدون اینکه به بحران و تحریم ختم شود را به درستی ندارند." جواب این است که توان چنین کارهایی را دارند اما نمی خواهند چون به نفعشان نیست.
ناشناس۱۸۲۲۸۸۷۱۴:۲۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دوست عزیز. فرمایشات شما صحیح است. ولی اگر در یادداشت دقت کرده باشید دقیقا همین که این مدیران تصور می کنند سود واقعی انها و خانواده انها در تکروی و تک محوری و حفظ منافع کاست خود است نشان می دهد که نظام اموزشی ما ضعیف بوده. دقیقا مانند ترافیک. بسیاری از رانندگانی که تخطی می کنند تصور زرنگی دارند و انهم به دو دلیل است. ضعف اموزش و اینکه هنوز برای این افراد جا نیافتاده که اگر قوانین رانندگی مانند تغییر لین یا گردش به چپ یا فاصله و... را رعایت کنند قطعا ترافیک منظم تر و در نهایت همه سود می برند و همه در زمان کمتری و با خطر وهزینه کمتری به مقصد می رسند. تصور می کنید که کسانی که صف را رعایت نمی کنند باهوش هستند؟!
ناشناس۱۸۲۳۳۹۱۲۲:۰۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
چرا فکر کردید منظورشان تکروی است؟
ناشناس۱۸۲۲۸۳۰۱۳:۴۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
در کشورهای دیگر منافع اقتصادی و رفاه مردم است که سیاستهای داخلی و خارجی کشور را تعیین می کند. آیا ما نیز چنین هستیم؟ و آیا توانسته ایم منافع اقتصادی خود در جهان را پیش ببریم؟ یا همواره سیاست هایی اتخاذ کرده ایم که منجر به محدودیت در روابط با جهان و تحریم اقتصادی و فرصت سوزی شده که دیگران از جمله دشمنان و رقبا از آن سود برده اند؟
ناشناس۱۸۲۲۴۵۲۰۸:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
مشکل مملکت اینه امثال توی کم هوش و بی سواد جای اون خوبا وبا هوش ها رو گرفتند
ناشناس۱۸۲۲۴۸۶۰۹:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کشور اگر بدست افراد متخصص و متعهد اداره می شد اینهمه نابسامانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی نداشتیم.
ناشناس۱۸۲۳۲۴۵۱۹:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دقیقا درست است کدام مدیر ما بر اساس لیاقت و شایستگی خودش مدیر شده شما برو در ستاد های انتخابی فعال باش و مثل آب خوردن مدیر شو
بیگی29۱۸۲۲۷۰۳۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
وقتی همه مشاغل مهم و استخدام ها و.......یا پولی است یا رابطه ای ،همه مدیران چون با یکدیگر نسبتی دارند پستی را مصادره کرده اند درس خوندن و تخصص به چه درد میخوره؟
ناشناس۱۸۲۲۴۶۰۰۸:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
تشكر از آقاي اميري كه مقاله عالي نوشتيد، عجب از الف!
ناشناس۱۸۲۲۴۶۲۰۸:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
سیستم ناکارا است.
گورخواب۱۸۲۲۵۹۴۱۰:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
نویسنده در پی آن است که چرا مردم..
ناشناس۱۸۲۲۴۶۶۰۸:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
بسیار عالی خدایا به مسئولین گوش شنوا عطا بفرما
ناشناس۱۸۲۲۴۷۵۰۸:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
همون کشور های آفریقا هم ارزش پولشان را خیلی بهتر از ایران حفظ کرده اند.
ناشناس۱۸۲۲۴۸۳۰۹:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
با مدیریت مدعیان اعتدال و اصلاحات قیمت خیار به قیمت مرغ شده و قیمت موز به قیمت گوشت و قیمت گوشت به قیمت موبایل و موبایل به قیمت پراید رسیده و پراید به قیمت آپارتمان در 7 و 8 سال قبل شده و این بدلیل بهره هوشی پایین این مدیران است.
ناشناس۱۸۲۲۴۸۹۰۹:۱۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
هیچ کس شک ندارد که اساسی ترین عامل توسعه ی هر جامعه‌ای دموکراسی است. : نروژ ۱، ایسلند ۲، سوئد ۳، نیوزیلند ۴، دانمارک ۵، کانادا ۶، ایرلند ۶، فنلاند ۸، استرالیا ۹، سوئیس ۱۰، هلند ۱۱، لوکزامبورگ ۱۲، آلمان ۱۳، انگلستان ۱۴، اروگوئه ۱۵، اتریش ۱۶، موریس ۱۷، مالت ۱۸، اسپانیا ۱۹، کاستاریکا ۲۰. ایالات متحده ۲۵، جمهوری چک ۳۴، بلغارستان ۴۶، کرواسی ۶۰، صربستان ۶۳، رومانی ۶۶. مقدونیه ۷۸، مولداوی ۷۹، مونته‌نگرو ۸۱، اوکراین ۸۴، گرجستان ۸۹، قرقیزستان ۹۸، بوسنی و هرزگوین ۱۰۱، ارمنستان ۱۰۳، پاکستان ۱۱۲. بلاروس ۱۳۷، افغانستان ۱۴۳، قزاقستان ۱۴۴، روسیه ۱۴۴، جمهوری آذربایجان ۱۴۹، ایران ۱۵۰، ازبکستان ۱۵۶، تاجیکستان ۱۵۹، ترکمنستان ۱۶۲.
ناشناس۱۸۲۲۶۹۱۱۲:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دمکراسی ، مسئولیت پذیری ، شفافیت ، همکاری و..... همه خود می تواند نتیجه عملکرد بهتر خرد جمعی باشد که خود خرد جمعی همانطور که در این مقاله امد نتیجه سرمایه گذاری سنگین اما با برنامه و اگاهانه در سیستم اموزشی مبتی بر علم روز و نیازهای روز جوامع باشد.
ناشناس۱۸۲۲۸۴۷۱۳:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
چین با حکومت کمونیستی اقتصاد دوم است و بعد اقتصاد اول می شود
ناشناس۱۸۲۲۸۸۰۱۴:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
سرانه حساب کنید و حداقل دستمزد، چین گرسنه است
ناشناس۱۸۲۲۹۱۶۱۴:۴۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
چین الان درامد سرانه ای در حدود بیست هزار دلار دارد و درامد یک معلم چینی در شهرها براحتی به 15 میلیون تومن در ماه میرسد.
ناشناس۱۸۲۲۹۷۱۱۵:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
هنوز نمیدانی سرانه بر اساس دلار یک چیز نسبی است و پر از نقص و در کشورها هزینه ها مختلف است؟
ناشناس۱۸۲۲۴۹۰۰۹:۱۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
مشکل از اونجایی شروع شد که سیستم تصمیم گرفت تخصص رو کنار بگذاره و تعهد رو اصل قرار بده.وقتی در استخدام و قبولی کنکور سهمیه حرف اول رو میزنه و قانون مصوب مجلس از گزینش بدون کفایت حمایت می کنه انتظار وضع بهتری نباید داشت.
عمران۱۸۲۲۵۰۶۰۹:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
در ایران بسیاری از جوانان متخصص و توانمند به داخل دایره ی قدرت راه داده نمیشوند و بنابراین سیستم بسته و ناکارآمد مانده است. نمونه اش رفتاری که با فردوسی پور شد، رفتاری که با کاوه مدنی شد، رفتاری که با مریم میرزاخانی شد.
ناشناس۱۸۲۲۸۲۶۱۳:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کاوه مدنی که جاسوس و خائن بود.
ناشناس۱۸۲۲۸۸۴۱۴:۲۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
جاسوس و خائن ؟؟ پس چرا اجازه دادین فرار کنه ؟؟
ناشناس۱۸۲۲۹۶۴۱۵:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دولتی ها فراری دادن
عمران۱۸۲۲۵۲۱۰۹:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کنار همین مقاله در سایت الف «عبور از تکنوکراسی» آمده که ضد تخصص گرایی است و بازگشت به همان گفتمان تکراری تعهد است.
حسن۱۸۲۲۵۲۴۰۹:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
احسنت.حرفی برای گفتن باقی نمیمونه.بسیار دقیق و ریشه ای مشکل رو عنوان کردند.متاسفانه گوش شنوایی نیست.وگرنه کارشناسان و نخبگان همیشه این موضوع رو گوشزد میکنن
ناشناس۱۸۲۲۵۳۹۰۹:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
جوان با کدام امید باید بماند؟ لطفا شعارندهید
محمد قاسمی۱۸۲۲۵۴۴۰۹:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
یک دلیل عمده اش جلوگیری از آگاهی است و اینکه سیستم آموزشی عمدا افراد رو فردگرا تربیت میکنه مبادا فردا روزی با هم کارهایی انجام بدن که برخی خوششون نیاد. این درگیری زیاد بین مردم هم نشات گرفته از سیستم آموزشیه
ناشناس۱۸۲۲۵۵۷۱۰:۰۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
چون آنها وقتی اگر تورم بالا داشته باشند سرکوب ارزی نمی کنند که باعث بشود زندگی در خارج ارزان تر شود و تبلیغات ماهواره ای و حالا اینترنتی هم اینقدر دشمنانشون علیه آنها راه نمی اندازند که رو؛ ذهن مخاطبانشون کار کنند
ناشناس۱۸۲۲۶۱۵۱۱:۰۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
به خاطر اینکه اونجا هزار جور سهمیه وجود نداره
ناشناس۱۸۲۲۶۴۰۱۱:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
در کشوری که معلمان زیر خط فقر حقوق می‌گیرند و سیستم نظام آموزشی و استخدامی فشل است.... توقع بیش از این داشتن بی انصافی است
رضا۱۸۲۲۷۶۶۱۲:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
درسته برادر ولی ترکیه با جمعیتی معادل ما ،یک سوم ایران کارمند در اموزش و پرورش دارد پس همیشه سورنا را از سر گشادش نزن تعداد را بکن یک سوم و حقوق را بکن 3 برابر مشگل از نظر مدیریتی و علم اقتصاد حل میشه اما مشگل فک و فامیل و وابستگان حاکمیت هستند که از دایره مشاغل دستوری بیرون می مانند که اگر این موارد نبود اوضاع مملکت هم این نبود.
ناشناس۱۸۲۲۹۷۹۱۵:۳۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
سرانه دانش‌آموزی در ترکیه، ۳۵۸۹.۲ دلار آمریکاست که این عدد ۵.۹۲ برابر سرانه دانش‌آموزی ایران است. سهم کلی بودجه آموزشی (دانش‌آموزی) نیز در ایران بسیار پایین است؛ جمعیت ۱۳۰ میلیونی ژاپن، ۱۳ میلیون دانش‌آموز دارد و برای این جمعیت، ۱۶۵ میلیارد یورو بودجه در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز دارد و برای این تعداد، ۱۲۹ میلیارد یورو بودجه لحاظ شده است. در ایران با جمعیت مشابه دانش‌آموزی، در سال ۹۷ فقط ۶.۵ میلیون یورو بودجه تخصیص داده شده است https://www.ilna.news/بخش-کارگری-9/774831-معلمان-چه-می-خواهند-سرانه-دانش-آموزی-فقط-دلار-آمریکاست
ناشناس۱۸۲۶۷۷۳۰۰:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تنها کسی که ای کیو اینجا به خرج داد و واقعیت رو بیان کرد.
هیچکس۱۸۲۲۶۸۶۱۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
کشور من افراد متخصص و توانمند کم ندارد اما تا زمانی که تقسیم مسئولیتها و مدیریت بر اساس روابط باشد نه ضوابط و شایسته سالاری ، ضریب هوشی ملت 1000 هم باشد چه فرقی می کند . شاهد ماجرا هم ایرانیان بسیار قدرتمند که در دیگر کشور ها در بالاترین مناصب و پست ها مشغول انجام امور به بهترین شکل هستند
ناشناس۱۸۲۲۸۲۲۱۳:۳۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دلیل همه مشکلات از اشغال سفارت امریکاست.
ناشناس۱۸۲۲۹۹۵۱۵:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۱۸۲۳۰۳۰۱۶:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
بهترین سیستم آموزشی را هم داشته باشیم فقط ضریب هوشی مهاجرانمان را زیاد کرده ایم. چون ورود به حلقه های مدیریت و سیاست ورزی در این مملکت نیازمند روابط پشت پرده و ژن خوب است . مشکل سیستم عدم توانایی جذب نیروهای نخبه و باهوش و کاربلد و هل دادن آنها به سمت مهاجرت است.
ناشناس۱۸۲۳۰۵۰۱۶:۳۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
وقتی ملاک گزینش افراد طول ریش انها و رفتن یا نرفتن به نماز جمعه باشد ونه میزان سواد انها خوب معلوم است که افراد نخبه کنار گذاشته می شوند و درنهایت ناچار به مهاجرت ولی افراد بی سواد و متملق به مناصب عالی منصوب می شوند نمونه اش رئیس پروژه فضایی امارات که یک خانم اصالتا نیک شهری است که الان شده سر مهندس ابن پروژه یا پروفسور میرزاخانی که برنده جایزه فیلدز شد که اگر در ایران می ماند الان نهایت یک استدایار در یک دانشگاه سطح پایین بود و ه که هنوز است در خم نامگذاری یک خیابان به نامش مانده ایم
ناشناس۱۸۲۳۱۱۳۱۷:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
یک مثل هست که میگه( احتیاج مادر نبوغه) ،وچون مسؤلین احساس نیاز نمیکنند و با درآمدهای حاصل از خام فروشی که راحتتر از تولیدهست نیاز های کشور رو از خارج کشور تامین کرده اند،چرا باید خودشون را بزحمت انداخته و بفکر توانمند سازی مردم و استفاده از این توان باشند؟
ناشناس۱۸۲۳۱۹۳۱۸:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
مشكل اين هست كه مردم به جاي مراجعه به علماي دين سراغ ماهواره و تكنوكراتها ميروند. و گرنه در زمان صدر اسلام و حكومت علي (ع) از اين مشكلات نداشتيم.
ناشناس۱۸۲۳۲۰۱۱۹:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
در اوایل انقلاب بودجه آموزش و پرورش دو برابر بخش درمان بود در حال حاضر و در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ بودجه بخش درمان ۳ برابر آموزش و پرورش هستش. این نشون میده جامعه ما بیمار پرور شده. در حیطه آموزش هم تا پول خرج نشه معجزه رخ نخواهد داد. بودجه آموزش و پرورش کشور یک دهم کشورهای هم جمعیت و تراز اول هم نیست. با جیب خالی و معلمان فقیر که درگیر مسائل معیشتی هستند نمیشه معجزه کرد. مسئله دیگه هم از رده خارج کردن نیروی های ناکارامد مانند حق التدریسی ها و خرید خدماتی ها از چرخه آموزش کشور هست که باید همگام با بودجه ریزی اتفاق بیوفته.
ناشناس۱۸۲۳۲۱۴۱۹:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
پاسخ روشن هست: مالیات از مجموع درآمد و سرمایه و خرید و فروش مسکن و زمین و طلا گرفته نمی‌شود و درنتیجه همه دلال و ضد اقتصاد می‌شوند با فساد برخورد مناسب نمیشود
ناشناس۱۸۲۳۲۹۳۲۰:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
مملکت خیلی خوب اداره میشود .هرچه گرانی و دزدی و اختلاس مسئولان بیشتر باشد و مردم سختی بیشتری بکشند در .. بیشتری نصیب مردم میشود.
ناشناس۱۸۲۳۷۰۴۰۸:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چطور بیسوادی و ..بی لیاقتی خودمان را تبدیل به ارزش کنیم! سواد و شعور را رد کنیم! یک زمانی هر چی مدیر بیسواد بود می گفتند حرفهایت تئوری است عملی نمیشود و بعد فک و فامیل استخدام می کردند با ریش و چادر که اینها تعهد دارند الان هم این وضعیت نتیجه همان پرندیات است
ناشناس۱۸۲۴۸۴۸۱۹:۰۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
وقتی حرف از مردم و تلاش مردمی برای گسترش اقتصاد و رشد و توسعه و کتابخوانی و.. می شود می شویم جز بدترین ها و مقصر آن هم مردم عنوان می شوند ولی موقع رای همین مردم ..
ناشناس۱۸۲۶۹۶۰۰۸:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
باید حاکمیت را آموزش کشور داری داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین