سفیر ایران: روابط تهران و توکیو در سال ۲۰۲۱ رونق می یابد

سیاسی،   3991122112

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مراسم بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران در توکیو با اشاره به روابط رو رشد ایران و ژاپن گفت: انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ با رفع مشکلات و مداخلات موجود، شاهد رونق و گسترش همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی و تجاری بیشتری نیز باشیم.

به گزارش ایرنا، «مرتضی رحمانی موحد» در پیامی ویدیویی به مراسم چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ژاپن افزود: در سال های اخیر روابط دوستانه و تاریخی میان ایران و ژاپن با اراده و تمایل رهبران دو کشور، در مسیر گسترش و توسعۀ مناسبات قرار داشته و مشورت های سیاسی سطح بالا، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و تبادلات آموزشی و فنی سرلوحۀ ارتباطات دو کشور قرار داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۴۲ سال پیش در چنین ایامی یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به پیروزی رسید و موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی به رهبری امام خمینی(ره)، رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حذف کند و نظامی مبتنی بر مردم‌ سالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد ایران صاحب یکی از کهن ترین تمدن‌های بشری در طول تاریخ با نظام حکمرانی مترقی بوده است.

به گفته وی مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته با وجود توطئه‌ها و موانع ایجادشده از سوی دشمنان با توسل به جنگ تحمیلی و تحریم و تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری، دستاوردهای علمی، اقتصادی و فناوری فراوانی را بدست آورده است که در عرصه خودکفایی محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته ای و... و. تبلور یافته و آمار و ارقام موسسات معتبر بین المللی حکایت از پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران به خصوص در عرصه علمی و فناوری دارد.

سفیر ایران در ژاپن اظهار کرد: دولت و ملت ایران مفتخر است که در ۴۲ سال اخیر گذشته ثابت کرد آنجا که پای مذاکره مبتنی بر احترام متقابل و توافق شرافتمندانه در میان باشد، همواره به پیمان‌ها احترام گذاشته و به همه الزامات آن کاملا متعهد است و آنجا که با فشار ظالمانه حداکثری مواجه شود با مقاومت حداکثری و قهرمانانه، شکستی بی‌سابقه را بر بانیان تروریسم اقتصادی وارد می‌کند و آنجا که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد، با شجاعت و قاطعیتی بی‌نظیر، هیمنه دشمن را درهم می‌کوبد و به متجاوزان درسی فراموش ناشدنی می‌دهد.

رحمانی موحد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان با جانفشانی قهرمانانه در صف مقدم مبارزه با پدیده­ های شوم تروریسم، افراط­ گرایی و قاچاق مواد مخدر و پرداخت بهای سنگین معنوی و مادی ایفاء‌ کرده است در همین راستا، یاد و خاطره قهرمان ملی و فراملی مبارزه با تروریسم و افراط­ گرایی، شهید قاسم سلیمانی و همه شهدایی که جان خود را در این ‌راه فدای تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان کردند، گرامی می­داریم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت راهبردی جغرافیایی و منابع عظیم طبیعی و نیروی انسانی و بازار بزرگ، از ظرفیت بکر و بزرگی برای توسعه و گسترش همکاری­ های اقتصادی و تجاری در همه عرصه­ ها با تمامی‌کشورها برخوردار است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن همه ساله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌ را به صورت حضوری جشن می گرفت اما امسال، به دلیل همه‌گیری کرونا، روز ملی به صورت مجازی برگزار شد.