آمریکا: برجام را سکویی برای توافقات بعدی می‌خواهیم/برنامه موشکی ایران تحریم می‌شود

جهان،   3991122009 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه بر ضرورت اجماع‌سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. 

آمریکا: برجام را سکویی برای توافقات بعدی می‌خواهیم/برنامه موشکی ایران تحریم می‌شود

به گزارش فارس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در جمع خبرنگاران بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال تحریم علیه نهادهای حامی این برنامه تأکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این نشست در واکنش به اظهارات «محمود علوی»، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفت: «ما در جریان این اظهارات قرار داریم. آنها بسیار نگران‌کننده‌اند. ایران، ذیل پیمان منع اشاعه اتمی تعهد دارد که هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و در برجام هم بر این تعهد مجدداً تأکید کرده است.»

پرایس در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره برخی ادعاهای رسانه‌ای در خصوص همکاری میان ایران و کره شمالی در زمینه موشکی گفت: «فکر می‌کنم این جهت‌گیری راهبردی ما در برابر ایران را عوض نمی‌کند.»

او اضافه کرد: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم. در خصوص گزارشی از سازمان ملل که هنوز منتشر نشده اظهارنظر نمی‌کنیم. اما از مجموعه‌ای از ابزارهای منع اشاعه‌ای برای همکاری در جهت جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی ایران و توانایی‌اش برای اشاعه این فناوری به دیگران از جمله کره شمالی استفاده می‌کنیم.»

ند پرایس اضافه کرد: «این مسئله، همکاری با متحدانمان برای جلوگیری از انتقال برخی تجهیرات و فناوری‌ها به این برنامه‌ها را شامل می‌شود. ما از تعامل‌هایمان در نشست‌های چندجانبه برای آگاهی‌بخشی درباره فعالیت‌های موشکی ایران و ملزم کردن کشورها برای برداشتن گام‌هایی در جهت مقابله با این فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم و سرانجام، علیه نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند، تحریم اعمال می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل است که گفته‌ایم هدف ما فقط بازگرداندن ایران به رعایت کامل برجام نیست، بلکه می‌خواهیم از برجام-که قصد داریم در وهله اول آن را قوی‌تر و طولانی‌تر کنیم- به عنوان سکویی برای توافق‌های بعدی و گنجاندن سایر حوزه‌های رفتارهای مخرب ایران از جمله برنامه موشکی استفاده کنیم.»

زیاده‌خواهی واشنگتن

پیش از این «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان هم بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی ایران تأکید کرده بود.

بلینکن با تکرار زیاده‌خواهی‌های همیشگی واشنگتن درخصوص ایران، اظهار داشت: «اگر ایران به توافق هسته‌ای پایبند شود، آنگاه ما با متحدانمان برای توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر همکاری می‌کنیم. ما همچنین مسئله موشک‌های ایران و رفتار ثبات‌زدای تهران در منطقه را مطرح خواهیم کرد».

وی با اذعان به اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام بود که ایران لغو محدودیت‌های برجامی را شروع کرد، مدعی شد: «نتیجه این شد که آنها (ایران) اکنون بیش از گذشته به داشتن توانمندی تولید مواد شکافت‌پذیر برای سلاح اتمی در کوتاه‌مدت، نزدیک شده‌اند. توافق [هسته‌ای] این زمان را به یک سال عقب رانده بود اما بر اساس گزارش‌ها، اکنون سه یا چهار ماه زمان باقی است».

موضع دولت بایدن درباره برجام

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی است قصد دارد کشورش را به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) که دولت قبلی آمریکا از آن خارج شد برگرداند.

او با وجود این در مصاحبه‌ای طی روزهای اخیر به پرسشی در خصوص اینکه آیا حاضر است به منظور ترغیب ایران به اجرای کامل تعهداتش تحریم‌های یکجانبه را رفع کند یا خیر، پاسخ منفی داد. 

علاوه بر این، مقام‌های دولت او گفته‌اند قصد دارند از مسأله بازگشت آمریکا به برجام به عنوان «سکویی» برای رسیدن به آنچه توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» خوانده شده استفاده کنند. واشنگتن می‌گوید قصد دارد با همکاری متحدان و شریکانش به چنین توافقی که مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را هم شامل می‌شود دست پیدا کنند. 

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۹۱۰۲۰۳:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
این وضعیت کج دار و مریز باید تمام بشه،یا مثل کره شمالی کاملا به سمت هسته ای بریم و تبعات اقتصادی و سیاسیش رو بپذیریم،یا اینکه مشکلات رو در تمام زمینه ها که به نظر من مهمترینش بحث سود اقتصادی هست رو یک بار برای همیشه تمام کنیم.
ناشناس۱۸۱۹۱۱۲۰۴:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
طرف میگفت معلمم اینقدر با خط‌کشش من رو زده دیگه عادت کردم و انتظار کار دیگه‌ای ازش ندارم. برای همین من کار خودم رو میکنم و اون کار خودش رو. هیچ کدوم هم تاثیری برای اون یکی نداره.
ناشناس۱۸۱۹۱۴۶۰۷:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
آرزوی محدود کردن توان موشکی ایران را به گور خواهید برد.
ناشناس۱۸۱۹۱۴۷۰۷:۰۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
وزیر اطلاعات حرف درستی زده! ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، اما اگر قرار باشه تحت فشار باشه ممکنه تغییر راهبرد بده در مسائل هسته ای!
ناشناس۱۸۱۹۱۴۹۰۷:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
هنوز به برجام بر نگشته اند خيلي روشن اعلام مي كنند ما تعهداتي بيشتراز ايران وبيشتر ازبرجام مي خواهيم مانند همان مثال معروف كه مي گويند فلاني را به ده راه نميدادند سراغ كدخدارا مي گرفت ما نياز به ايران قوي داريم
ناشناس۱۸۱۹۱۵۱۰۷:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
اين آقا شفاف وروشن گفته انها برجام را به تنهايي نمي خواهند انها برجام را در صورتي مي خواهند كه دفاع ايران را محدود كنند وبه كشوري ضعيف در مقابل اسراييل ونوكران عرب منطقه شان تبديل شود به نظر ميرسد برجام را اين بار ما بايد آتش بزنيم
ناشناس۱۸۱۹۱۹۹۰۸:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
مذاکره عملا بی فایده است چون ما ابزاری برای پایبند کردن آمریکا و اروپا به رعایت توافق نداریم. بعد رسیدن به اهدافشان زیر توافق می زنند.
ناشناس۱۸۱۹۲۲۱۰۹:۰۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
بایدن در خواب بیند برجام دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
ناشناس۱۸۱۹۲۷۹۰۹:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
ما چند سال پیش این را می دانستیم که برجام از اولش هم بهانه بود ولی شما آقایان باهوش..!
ناشناس۱۸۱۹۳۳۷۱۰:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
اون هایی که میگفتند با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم تحویل بگیرند. با ترامپ راحتتر میشد مذاکره کرد.ترامپ تنها بود تاجر مسلک بود و تنها بود.بایدن سیاستمدار حیله گر واروپا را هم به همراه دارد
آزاده۱۸۱۹۳۷۲۱۱:۱۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
بایدن هم همانند ترامپ فقط تحریم خواهد کرد و کمافی السابق تحریم های قبلی را حفظ خواهد کرد و به برجام برای مستمسک قراردادن سایر تحریم ها باز میگردد
رضا۱۸۱۹۴۰۶۱۱:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
ابله موشک های ایران می توانند هدفی را در فاصله 2500 کیلومتری با دقت 20 متر مورد اصابت قراردهند که فصل الخطابش حمله به عین الاسد بود .فکر نمی کنی برای تحریم کردن کمی دیر شده است؟
من ایرانی هستم۱۸۱۹۴۱۳۱۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
مسئولین کشور حالا متوجه شدندکه حضور ترامپ برای آنها خیلی بهتر از حضور سیاستمداران حرفه ای بود. بایدن برخلاف ترامپ دنیا را با خود متحد خواهد کرد. ایندفعه بنظر نمیرسه که بشه به این راحتی ها مذاکره کرد. ضمن اینکه رهبر انقلاب اعلام کرده اند که اول امریکا باید تمامی تحریم ها را بردارد.باید دید کدام طرف تن به قبول شرط طرف مقابل میدهد؟
ناشناس۱۸۱۹۴۲۱۱۱:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
موشکی را تعطیل کنیم که پس فردا امارات و عربستان برای ایران گردنکشی بکنند؟؟!! اینهایی که تو ایران این حرفها را میزنن یا عقل ندارند یا بی غیرتند، والسلام
ناشناس۱۸۱۹۶۲۳۱۴:۰۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
هر کس با هر سمتی به خواسته های آمریکا تن در دهد خائن به ملت و شهدا و اسلام و نظام هست هر که می خواهد باشد
Armin۱۸۱۹۷۰۴۱۵:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
موشکی رو به هیچ وجه نباید مذاکره کنیم! موشک هارو اگر جمع کنیم همین بحرین هم جسارت تهدید ما رو پیدا می کنه! اما مسائل هسته ای رو باید تدریجی و غیرعجولانه مذاکره کرد
ناشناس۱۸۲۰۰۶۷۲۲:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
هسته ای هم ناموس کشور است
ناشناس۱۸۱۹۸۸۹۱۸:۲۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
اول برداري تان را به ايران ثابت كنيد وبه برجام برگرديد البته با شرايطي كه ايران تعيين كرده بعد درباره موضوعات ديگر اگر توانستيد مذاكره كنيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین