سناتور آمریکایی: ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد/ بایدن تحریم‌ها را برندارد

جهان،   3991120088

سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی به دولت جو بایدن توصیه کرد، توافقی با ایران را در پیش گیرد که در آن این کشور غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد.

سناتور آمریکایی: ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد/ بایدن تحریم‌ها را برندارد

به گزارش فارس، با شدت گرفتن اظهارنظرها مقام‌های واشنگتن درباره شرط و شروط دولت جو بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام، یک قانونگذار ارشد کنگره به بایدن توصیه کرد، تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس به رئیس‌جمهور این کشور توصیه کرد، تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر نداده است، تحریم‌ها را باقی نگه دارد.

«مارگارت برنان» مجری برنامه ابتدا از لیندسی گراهام پرسید: «ایران تهدید کرده که در صورتی که تحریم‌ها لغو نشود، بازرسان سازمان ملل (بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) را ظرف سه هفته آینده اخراج خواهد کرد. به نظر شما مخاطره‌‎ای که وجود دارد چه چیزی است؟».

سناتور ارشد جمهوری‌خواه در پاسخ به این سوال ابتدا از مواضع ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ تمجید کرد و همچنین به نیکی از توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در دوره ترامپ یاد کرد.

گراهام گفت: «خب باید بگویم که دولت ترامپ ایران را در یک وضعیت دشوار و تنگنا قرار داد و در نتیجه آن چهار یا پنج کشور عربی با اسرائیل توافق صلح انجام دادند. به نظر من از زمان ایجاد این رژیم در حدود چهل سال قبل تاکنون، ایران امروز ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است».

این قانونگذار کنگره آمریکا ادامه داد: «من اگر جای رئیس‌جمهور بایدن بودم، تحریم‌‎ها را تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد، باقی نگه می‌داشتم و من دوست نداشتم به یک توافق قدیمی با ایران برگردم چرا که آنها برای مدت طولانی آدم‌های خوبی نبوده‌اند».

از نظر سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، «او (بایدن) اینجا سه مشکل خواهد داشت: اول، چه کاری متفاوت با ترامپ در قبال ایران بکند، دوم، چه کاری متفاوت با ترامپ در قبال چین انجام دهد و «سوم» اینکه چگونه سیاست مهاجرتی ترامپ را تغییر دهد بدون اینکه باعث شود ایران در اطراف مرزهای ما حضور یابد. من به رئیس‌جمهور بایدن می‌گویم که محتاط باشد چرا که اگر ترامپ این کارها را انجام داد، معنایش این نیست که این کارها اشتباه بوده است به همین دلیل اگر من جای رئیس‌جمهور بایدن بودم، عجله نمی‌کردم و برخی از این سیاست‌های ترامپ را بازبینی می‌کردم و اگر آنها منطقی به نظر برسد، این سیاست‌ها را حفظ می‌کردم».

مارگارت برنان در ادامه مصاحبه گفت: «شما خانواده بایدن را برای سال‌ها می‌شناسید. آیا شما از زمان مراسم تحلیف با رئیس‌جمهور صحبت کرده‌اید؟».

گراهام گفت: «نه من صحبتی نکرده‌ام. تبریک به او، چرا که او یک رئیس‌جمهور مشروع است. من دو روز قبل با آنتونی بلینکن وزیر خارجه صحبت کردم. من درباره پیشنهادی که دولت بایدن درباره افغانستان ارائه داده، بسیار خرسند هستم و ما قرار است نیروهایمان را در آنجا طبق شرایط موجود نگه داریم».

این سناتور ارشد افزود: «به نظر من، ما (نظامیان آمریکایی) قرار نیست در ماه می از آنجا خارج شویم و ما زمانی خارج می‌شویم که شرایط برای این کار مناسب باشد. طالبان در حال تقلب و نقض تعهداتش است. من کاری را که آنتونی بلینکن و دولت بایدن دارند انجام می‌دهند دوست دارم، آنها در حال بازبینی حضور ما در افغانستان هستند چرا که اگر ما خیلی زودتر از موعد و بدون شرایط مبتنی بر وضعیت موجود خارج شویم، داعش و القاعده دوباره (به افغانستان) برخواهند گشت».

وی سپس بار دیگر به موضوع ایران اشاره کرد و خطاب به دولت دموکرات کنونی آمریکا گفت: «در موضوع ایران من به دولت بایدن می‌گویم که درباره بازگشت به توافق (هسته‌ای) ایران محتاط باشد. پیشنهادی از سوی من و سناتور (باب) منندز وجود دارد که طبق این طرح، ایرانی‌ها می‌توانند هر چه قدر نیروی انرژی هسته‌ای که می‌خواهند داشته باشند و فقط نمی‌توانند غنی سازی بکنند. من فکر می‌کنم که (کشورهای) عربی از چنین توافقی حمایت خواهند کرد و برای جهان هم توافق خوبی خواهد بود».

اظهارات ضد ایرانی این عضو سنای آمریکا در شرایطی مطرح شده که این کشور به رغم امضای توافق برجام در قالب مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران، در اقدامی غیرقانونی از این توافق خارج شد و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.

مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که به رغم نقض عهد مکرر آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، ایران در چارچوب بند ۳۶ این توافق تعهدات برجامی را کاهش داده و تنها در صورتی که طرف‌های غربی به تعهدات خودشان از قبیل لغو تحریم‌ها پایبند شوند، ایران هم دوباره تعهداتش را انجام خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین