میانجی گری بورل؛ ماموریت غیر ممکن!

گروه جهان الف،   3991119058 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
میانجی گری بورل؛ ماموریت غیر ممکن!

بدون تردید، موثر بودن و کارآمدیِ گزاره میانجی گری "جوزپ بورل" مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هرگونه تعامل احتمالی میان ایران و غرب(در مورد پرونده هسته ای تهران)، بدون توجه به چهارچوب گفتمانی این مساله، محقق نخواهد شد. رویه های تاریخی رویکردِ اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با ایران نشان داده، این نهاد، نقشی بیشتر از یک متحدِ آمریکا در هرگونه تعامل با ایران ندارد و اساسا از کنشگری مستقل و بی طرفانه، عاجز است. 

 همزمان با خروج "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا از قدرت و روی کار آمدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، گمانه زنی های مختلفی در مورد نوعِ رویکرد دولت بایدن، در قبال مسائل مختلف بین‌المللی، مخصوصا در رابطه با ایران، مطرح شد. در این میان، شخصِ بایدن و تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی دولت آمریکا، مکررا بر این مساله تاکید داشته اند که با خروج ترامپ از قدرت و روی کار آمدنِ آن ها، بار دیگر به اصطلاح رهبری متعهدانه و مسوولانه آمریکا، به عرصه بین المللی قدم خواهد گذاشت و این کشور از رویه های تهاجمی و افراطی ترامپ مخصوصا در عرصه سیاست خارجی خود دست خواهد کشید. 

در این راستا، جو بایدن به صراحت از بازگشت آمریکا به توافقات بین المللی که ترامپ از آن ها خارج شده بود خبر داد و بر این مساله تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی دیپلماسی و تعامل بین المللی، بار دیگر سعی خواهد کرد تا چهره ای قانون مدار را از خود به نمایش بگذارد و تعهدات بین المللی خود را در در ابعاد مختلف، به درستی و به صورت کامل، انجام دهد. در این میان، جو بایدن بر بازگشت آمریکا به توافق برجام، تاکیدات ویژه ای داشته و حتی تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را نیز از افرادی نظیر "آنتونی بلینکن"(وزیر خارجه آمریکا)، "رابرت‌مالی"(نماینده ویژه دولت آمریکا در مساله ایران) و "جیک سالیوان"(مشاور امنیت ملی بایدن) تشکیل داد که نقشی مهم و اساسی در در انعقاد توافق برجام در سال 2015 میلادی داشتند.

با این همه، هر چه از زمانِ آغاز به کار دولت بایدن می گذرد، دولت وی، مسیر بازگشت آمریکا به توافق برجام را، پیچیده‌تر کرده و به طور مکرر، شرط و شروط جدیدی را برای تحقق این مساله تعیین کرده است. در این راستا، مقام های تیم امنیت‌ملی و سیاست خارجی آمریکا، به طور خاص از ضرورت بازگشت ابتدایی ایران به توافق برجام و سپس بازگشت آمریکا به آن سخن گفته اند(این در حالی است که اساسا ایران از توافق برجام خارج نشده است که بخواهد به آن بازگردد). آن ها همچنین از ضرورت گسترشِ دامنه مذاکرات برجام به مسائلی نظیر توانمندی های موشکی و حضور منطقه ای ایران نیز سخن گفته و تاکید کرده اند که هرگونه بازگشت دولت آمریکا به توافق برجام، در حقیقت مقدمه ای بر رفعِ به اصطلاح نگرانی های گسترده تر آمریکا در مورد ایران است. 

با این همه، آنچه مخصوصا در روزهای اخیر در چهارچوب هرگونه تعامل احتمالی میان ایران و دولت جدید آمریکا در مورد توافق هسته ای برجام، برجسته شده، گزاره میانجی گری اروپا و به طور خاص شخصِ جوزپ بورل مسوول ارشد سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا میان ایران و غرب است. در این رابطه، برای نخستین بار "جواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با "شبکه سی ان ان"، از این مساله سخن گفت و ضمن درخواست از اروپا جهت کنشگری فعال در تسهیل تعامل میان ایران و آمریکا و فعال شدنِ مجدد توافق برجام، به طور خاص از مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست کرد تا در این رابطه در نقش یک هماهنگ کننده، ظاهر شود. 

اندکی پس از طرح این مساله، "پیتر استانو" سخنگوی اتحادیه اروپا در موضع گیری از افزایش رایزنی های بورل با مقام‌های دولت جدید آمریکا جهت احیای توافق برجام سخن گفته است. امری که البته اندکی بعد با واکنش "نِد پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رو به رو شد و وی تاکید کرد که هنوز زود است که پیشنهادهای ایران(نظیر میانجی گری بول و یا دیگر مسائل) تحقق یابند و باید در این مسیر، کارشناسی های دقیق و جدی انجام شود. با این حال، اساسا فهمِ اینکه تا چه میزان میانجی گری مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارچوب تعاملات ایران و غرب(به طور خاص در مساله برجام) می تواند حاوی دستاورد برای کشورمان باشد، جای بحث دارد. بدون تردید فهم این مساله بدون توجه به ساخت و بافت گفتمانیِ رویکردهای تاریخی اتحادیه اروپا به ایران، قابل فهم نخواهد بود. 

*جوزپ بورل بخواهد هم نمی تواند!

نوع رویکردهای اروپا در تعامل با ایران در دوره های زمانی مختلف، پیام های روشنی را برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال دارد. در بحبوحه انعقاد توافق برجام در سال 2015، کشورهای اروپایی، با سخت گیری های مختلف در روند انجام مذاکرات، به طور مکرر موجب تعویق مذاکرات شدند و پس از حضور ترامپ در قدرت و خروج وی از برجام نیز، این قدرت‌ها(اروپایی ها)، کاملا موضعی منعطف را در برابر ایران در پیش گرفتند و خود را به عنوان حامیان برجام معرفی کرده و آمریکا را مسوول اصلی ناکارآمدی این توافق برای ایران دانستند(امری که به نوعی یادآورِ بازی "پلیس خوب، پلیس بد" است). رویکردی که با روی کار آمدن بایدن و افزایش گمانه زنی ها مبنی بر تعامل احتمالی وی با ایران، معکوس شده و بار دیگر رهبران تروئیکای اروپایی، سخت گیری ها و مواضع تهاجمی خود علیه ایران را شدت بخشیده اند. البته که این رویکرد اروپا در جریان مذاکرات هسته ای ایران در سال 2006 نیز مسبوق به سابقه است و در آن زمان نیز اروپا مکررا با طرح درخواست های زیاده خواهانه، مانع از ایجاد یک چهارچوب سازنده جهت تعامل در مساله اتمی ایران شد. 

در این میان، کنشگری فردی نظیر جوزپ بورل به عنوان مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مساله برجام و تسهیل تعامل میان ایران و غرب در قالب توافق مذکور، نمی تواند چیزی ورای تلاش جهت محقق کردن اهداف غرب در قبال ایران باشد و اساسا انتظار می رود که بورل بار دیگر درس های تاریخی در رابطه با نوعِ کنش ورزی اروپا در قبال ایران را تکرار کند و اگر قرار بر میانجی گری وی باشد، به کانالِ طرح درخواست های زیاده خواهانه غرب و مخصوصا آمریکا از ایران تبدیل خواهد شد. از این منظر، توجه به بافت تاریخی و گفتمانی کنشگری اتحادیه اروپا در تعامل با ایران، مبین این مساله است که این مساله(میانجی گری بورل در برجام)، حاملِ هیچ برونداد مثبتی برای ایران نخواهد بود و شخص جوزپ‌بورل، تحت تاثیر محدودیت های ساختاری، اساسا قادر به کنشگری مثبت در زمینه تسهیل تعاملات ایران و غرب در قالب توافق برجام نخواهد بود. 

درست بر همین اساس است که می توان انتظار داشت حتی اگر بورل دستورکار میانجی گرانه خود را در مورد توافق برجام به پیش برد، اندکی بعد از ایران درخواست خواهد کرد تا در مورد مساله موشکی و قدرت منطقه ای خود نیز مذاکره کند و مخصوصا برای برخوردار شدن از امتیازات اقتصادی برجام، توانمندی های هسته ای خود را به نحو قابل توجهی(تا حدی که مطلوب آمریکا و اروپا و شرکای بین المللی آن ها باشد)، کاهش دهد. درک این مساله حتی در چهارچوبی گسترده تر اتفاق خواهد افتاد: کاملا روشن است که طرف های غربی، هیچ گونه وجه اشتراک گفتمانی را با نظام جمهوری اسلامی ایران نمی بینند و اساسا این نظام سیاسی را، همچون خاری در چشم نظم بین المللیِ مطلوبِ خود می پندارند. نظمی که در ابعاد مختلف، اهداف و منافع آن ها را تامین می کند و وجود کشوری های چالشگری نظیر ایران، کاملا برای آن خطرناک است. از این رو، غربی ها مذاکره با ایران در موضوعات مختلف را به مثابه ابزاری برای تضعیف این کشور می‌بینند. این رویکرد آن ها، کاملا در تضاد با رویکردِ حل المسائلی است که باید بر هرگونه مذاکره و تعامل بین المللی حاکم باشد. در این چهارچوب، تنها چیزی که برای ایران واقعا کارگشا است، تقویت توانمندی های داخلی در ابعاد مختلف و افزایش اهرم‌های قدرتش در زمینه های گوناگون است. این مساله مخصوصا با توجه به اینکه در نظام بین المللی کنونی، "قدرت" حرف اول و آخر را می زند، بسیار حائز اهمیت است و بهتر می تواند کشورمان را در نیل به اهدف و منافعش، یاری رساند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۴۷۷۶۱۳:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
میانجیگری ؟؟؟؟چیه با قبیله کورها طرفید؟؟؟ از اینستکس چه خبر؟؟؟اروپای ناتوان وبی اختیار وگوش به فرمان امریکا نقش میانجی را بازی کند؟؟؟اول یک تعریف از میانجی بدهید...محض روشن شدن خودتان وگرنه ماکه صابونش به تنمون خورده!!!
ناشناس۱۸۱۴۸۲۹۱۳:۳۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
..در دعاوی بین المللی نیازی به میانجی نیست. خوشبختانه بین ایران و آمریکا جنگ نظامی صورت نگرفته است. ایران و آمریکا می توانند بدون واسطه اختلافات خودشان را حل و فصل کنند. حتی می توانند دوستان خوبی برای هم بشوند!
ناشناس۱۸۱۴۸۹۲۱۳:۵۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
فشار تحریم ها فقط بر دوش مردم است.
ناشناس۱۸۱۴۹۷۵۱۴:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اونی که بر دوش مردمه ، باج دادن دولته اگه این هشت سال به جای معطل غربیها موندن ، کار کرده بودن الان اینقدر گرفتار نبودیم
ناشناس۱۸۱۵۱۴۳۱۶:۳۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تو نفست از جای گرم در می آید. معلوم که شکمت سیر و دغدغه نون شب نداری.
ناشناس۱۸۱۵۱۶۸۱۶:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اگر در ایران مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۱۴۹۸۹۱۴:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست.
ناشناس۱۸۱۵۱۴۶۱۶:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
روحانی: هر چه نفرین دارید حواله کاخ سفید کنید.
ناشناس۱۸۱۵۵۹۰۲۲:۱۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
منظورش ساختمان پاستور بوده
ناشناس۱۸۱۴۷۸۰۱۳:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ایران باید بدون واسطه با آمریکا گفتگو کند. از ادامه کشمکش و اختلافات چیزی نصیب ایران نمی شود.
سیدرضا۱۸۱۴۸۵۲۱۳:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آفرین به شما.این حرف منطقی است و حرف ملت ایران هم همین است.
ناشناس۱۸۱۵۲۲۳۱۷:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
گفتگو با دشمن یعنی کولی دادن به کشوری که برجام را زیرپا گذاشته است. برجام قانونی بین المللی است و باید آمریکا و اروپا از غلطی که کرده اند برگردند وبرجام را اجرا کرده تمام تحریم ها را بردارند. ملت ایران به غرب کولی نخواهدداد و خائنان بی وطنی که کاری جز لایک زدن بر خلاف منافع ایران عزیز ندارند ایرانی محسوب نمی شوند اگر چه صبح تاشب برای رضای دل بیگانگان لایک بزنند! قل موتوا بغیظکم(آیه شریفه)
ناشناس۱۸۱۵۵۹۴۲۲:۱۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
چرا دشمنی؟ چرا فقط در این دنیا فقط ما این همه دشمن داریم؟ فکر نمی کنی مشکل از ما است؟
ناشناس۱۸۱۴۸۷۴۱۳:۴۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
وقتی به برجام خودشان عمل نمیکنند چه تضمینی است به قراردادهای بعدی عمل کنند؟! از خقوق خود در برجام کوتاه بیان دیگه هرگز دست بردار ایران نخواهند بود.
ناشناس۱۸۱۴۹۹۶۱۴:۳۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۸۱۴۷۸۴۱۳:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
از اول انقلاب تا الان با آمریکا قطع رابطه کرده ایم. حاصل این کار برای ایران چه بوده است؟
ناشناس۱۸۱۴۷۸۷۱۳:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این انتظار نا به جایی است که تصور کنیم آمریکا و اروپا زیر بار درخواست های ایران رفته و یک طرفه امتیازاتی به ما بدهند.
ناشناس۱۸۱۴۹۹۵۱۴:۳۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
بعید می دانم امریکا اهرم فشاری(تحریم) را که جواب داده به راحتی کنار بگذارد با منطق سازگار نیست.
ناشناس۱۸۱۴۷۹۳۱۳:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید با گفتگو با بایدن خصومت ها با آمریکا را کاهش داد.
ناشناس۱۸۱۴۸۰۲۱۳:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
کشور را اینقدر بازیچه این ها نکنید
ناشناس۱۸۱۴۸۱۳۱۳:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تنها راه برو رفت از وضعیت کنونی، آشتی و تعامل با دنیا است.
ناشناس۱۸۱۵۲۲۵۱۷:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آشتی و تعامل با دنیـــــا بله!!..اما.. با گرگهایی که عزیز دل ملت ایران را قطعه قطعه کردند. هرگـــــــــــــز! آشتی و تعامل با کسانی که یک روده راست در شکم ندارند و به امضای خود هــــــرگز وفــــــادار نیستند یعنی حمـــــاقت ! دیروز امضا کردند و فردایش به امضای خویش پشت کردند!! انسان عاقل از یک سوراخ هرگز اجازه نمی دهد دوبار او را بگزند.البته خائنها جور دیگری می اندیشند.راه خائن جز این نیست!!
ناشناس۱۸۱۴۸۳۶۱۳:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
رهبر عزیز امروز فرمودن که اجرا کل بندهای بر جام طبق نوشته ها و توافق قبلی و همه تحریم ها باید برداشته بشه و تعهد دو طرفه نه یک طرفه است
ناشناس۱۸۱۵۰۷۳۱۵:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
با این مدیریتهای فشل حتی در سطوح خیلی پایین مدیریتی آیا میتوانیم به قدرت خود تکیه کنیم؟
ناشناس۱۸۱۵۱۴۱۱۶:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ما هیچ اهرم فشار و قدرتی نداریم.
ناشناس۱۸۱۵۲۰۸۱۷:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این بازی دوسر باخت است
ناشناس۱۸۱۵۳۳۹۱۸:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
یک عده ای کارمند و طرف دار دولت میان نظر میدن درد مردم و چه خبر دارید شما،، آنهایی که جون دادن دلسوزمملکت هستن مردم هستن میدانند دولت به نفع خودش کار میکنه نه مردم
ناشناس۱۸۱۵۳۵۶۱۹:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
کسی که بعد از اینهمه بد عهدی ها و خیانت ها و دشمنی ها خواهان مذاکره با آمریکا و دادن امتیاز باشد مطمئنا اگه دوران حضرت علی (ع) بود خواهان مذاکره با معاویه بود. این اشخاص قطعا از یاران هیچ یک از امامان نیز نمی بودند. جای بسی تاسف است که عده ای به این راحتی دین و غیرت خود را در راه دنیای فانی از دست داده اند. اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید پیامبر را، و اعمال خود را باطل نسازید. (۳۳) کسانى که کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند سپس در حال کفر از دنیا رفتند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید. (۳۴) پس هرگز سست نشوید و (از دشمنان) صلح (ذلّت بار) نطلبید در حالى که شما برترید، و خداوند با شماست و هرگز از (ثواب) اعمالتان نمى کاهد. (۳۵) زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى است; و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، پاداشهاى شما را مى دهد و اموال شما را طلب نمى کند سوره محمد (ص)
تبریزی۱۸۱۵۶۲۳۲۲:۳۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
بر اساس همون دینی که ازش دم می زنی فقر که از در وارد بشه ایمان از در دیگه بیرون میره. مرد باش و پشت شعار قایم نباش. بگو که تحریم ها به نفع تو و امثال توست. هر مفسده ای که به خاطر فقر رخ بده هر جانی که در این راه از دست بره هر آرزو و امیدی که از بین بره مسئول مستقیمش تو و همفرکرای تو هستن..
ناشناس۱۸۱۵۵۹۵۲۲:۱۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این همه نظرات موافق مذاکره قطعا از آلبانی یا گروه های سایبری طرفدار دولت مدیریت میشه وگرنه توی جامعه نظرات کاملا برعکسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین