۴۰ درصد سرطان‌‌ها قابل پیشگیری هستند!

سلامت،   3991119010

متخصص ارتقای سلامت و آموزش بهداشت با بیان این‌‌که حدود ۴۰ درصد از سرطان‌ها، قابل پیشگیری هستند، به برخی از عوامل خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد.

۴۰ درصد سرطان‌‌ها قابل پیشگیری هستند!

دکتر رکسانا پارساپور در گفت‌‌وگو با تسنیم درباره اهمیت پیشگیری از سرطان اظهار کرد: کمپین روز جهانی سرطان که از سال 2019 شروع شده و تا سال 2021 ادامه دارد، با شعار «من هستم و خواهم بود» طنین‌انداز یک تغییر بزرگ و بسیج اقدامات است.

وی با اشاره به آمار نگران‌‌کننده افزایش ابتلا به سرطان تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی آمار نگران کننده‌ای از افزایش ابتلا به سرطان به دلایل مختلف همچون افزایش امید به زندگی و تشخیص بیش از حد ارائه می‌دهد اما در عین حال متذکر می‌شود که حدود 40 درصد از سرطان‌ها، قابل پیشگیری هستند و در صورت تشخیص زودهنگام، 80 درصد آن‌ها قابل درمان هستند.

پارساپور با اشاره به این که حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان، مربوط به سبک زندگی است، بیان داشت: ابتلا به سرطان در افرادی که شاخص توده بدنی بالاتر از 30 دارند، افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنند، آن‌هایی که فعالیت بدنی کافی ندارند و افرادی که در معرض استعمال دخانیات هستند، شایع‌تر است.

متخصص ارتقای سلامت و آموزش بهداشت، درباره اهمیت سبک زندگی سالم افزود: فعالیت بدنی علاوه بر جلوگیری از چاقی، به صورت مستقیم بر وضعیت روحی و روانی و همچنین مدیریت استرس افراد تاثیرگذار است؛ در زمینه تغذیه، شیوه تهیه غذا نیز اهمیت دارد، به گونه‌ای که حرارت زیاد می‌تواند منجر به تولید مواد سرطان‌زا در غذا شود. همچنین قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و مواد شیمیایی همچون "آزبست" در ابتلا به سرطان اثرگزار است.

وی با تأکید بر اهمیت سبک زندگی در پیشگیری از سرطان گفت: سبک زندگی و عوامل محیطی، می‌تواند عامل بیش از 70 درصد انواع سرطان‌ها باشد.

پارساپور، با اشاره به این که حدود 60‌ درصد از مرگ و میرها به بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: اولویت اقدام ما در برنامه ایراپن (بسته مداخلات اساسی بیماری‌‌های غیرواگیر)، دیابت، پرفشاری خون، بیمارهای مزمن تنفسی و سرطان است؛ عوامل خطری همچون کم تحرکی، تغذیه ناسالم و استعمال دخانیات نیز، در این برنامه مورد توجه است.

وی افزود: نظام سلامت ما، رویکردی یکپارچه و ادغام یافته‌ در برنامه سرطان دارد. هدف ما در این برنامه، کاهش ابتلا به سرطان، بار بیماری، مرگ و میر و همچنین کاهش هزینه است.

متخصص ارتقای سلامت و آموزش بهداشت، با تأکید بر اقدامات پیشگیرانه‌ای که در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود، گفت: در مراکز خدمات جامع سلامت، اقداماتی از جمله غربالگری سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم، در سطح دوم پیشگیری به صورت رایگان انجام می‌شود؛ غربالگری سرطان روده بزرگ، برای افراد 50 تا 69 سال، غربالگری سرطان پستان در بین افراد 30 تا 69 سال، غربالگری سرطان دهانه رحم از طریق انجام تست "پاپ اسمیر" در افراد 30 تا 59 سال، انجام می‌شود؛ در هر مورد، در صورت بروز علائم بیماری، افراد به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات مراکز خدمات جامع سلامت، علاوه بر انجام غربالگری، آموزش‌ خود مراقبتی است.

پارساپور علاوه بر اشاره به اقدامات انجام شده در سطوح سه گانه پیشگیری، پیرامون اهمیت برنامه کشوری ثبت سرطان افزود: نظام ثبت سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به پژوهشگران، تصمیم سازان و مدیران، برای برنامه‌های جامع پیشگیری و مواجهه با سرطان، کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت پیش آگهی‌های جهانی در حوزه سرطان، تأکید کرد: از پیش آگهی‌های منفی در حوزه سرطان این است که میزان سرطان تیرویید در سال‌های آتی افزایش پیدا خواهد کرد، از این رو باید طی سال‌های آتی به فکر برنامه‌های غربالگری سرطان تیرویید باشیم.

پارساپور درباره اهمیت هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام سرطان بیان کرد: هوش مصنوعی کمک می‌کند که در ماموگرافی پستان، موارد مثبت و منفی کاذب تشخیص داده شده، کاهش پیدا کند. فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی به دانشمندان حوزه سرطان، در تشخیص به هنگام و سریع کمک شایانی می‌کند و این نوعی خوش‌بینی در بین متخصصان این حوزه ایجاد کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین