آزمون بزرگ مجلس یازدهم

سیاسی،   3991118151 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آزمون بزرگ مجلس یازدهم

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه 15 بهمن‌ماه با اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی برای شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کرده‌اند. طرح نمایندگان با 153 رأی موافق، 63 رأی مخالف، 12 رأی ممتنع از 228 رأی مأخوذه در جلسه غیرعلنی به تصویب نرسید.

مطابق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای تصویب آئین‏نامه داخلى مجلس و تفسیر آن نیاز به دوسوم آرای نمایندگان است که با اختلاف اندکی این طرح به تصویب نرسید. بلافاصله بعد از رد این طرح، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا دوباره این طرح را در دستور کار قرار دهند. فعلاً مشخص نیست چه زمانی این امر تحقق خواهد یافت اما برخی از نمایندگان عزم خود را در این باره جزم کرده‌اند.

جزییات طرح شفافیت آرای نمایندگان

اگرچه طرح فعلی که منجر به اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در راستای شفافیت آرای نمایندگان می‌شود اما به‌درستی سازوکارهایی نیز برای مخفی ماندن آرای نمایندگان در کمیسیون و صحن علنی پیش‌بینی‌شده است.

 چنان چه در طرح عنوان‌شده در صورت رعایت اضطرار که امنیت کشور ایجاب کند هرگاه وزیر ذی‌ربط یا یک‌چهارم اعضای کمیسیون درخواست نمایند جلسه کمیسیون غیرعلنی خواهد بود.

برگزاری جلسه غیرعلنی و محرم ندانستن مردم همیشه با انتقادات فراوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود. تعدد برگزاری جلسات غیرعلنی از دوره‌های گذشته مجلس وجود داشته اما در این دوره انتظار می‌رفت چنین جلساتی کاهش یابند اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. البته منطقی بود نصاب بالاتری برای غیرعلنی شدن جلسات در نظر گرفته شود تا به هر بهانه‌ای زمینه برای چنین اتفاقی رخ ندهد. بااین‌وجود تصویب همین ماده نیز می‌توانست در شفاف شدن امور کمک‌کننده باشد.

از سوی دیگر در مواردی که حداقل پنج عضو کمیسیون درخواست نمایند که آرای اعضای کمیسیون در مورد طرح یا لایحه یا بخشی از اجزای آن منتشر نشود، نتایج آراء بدون درج اسامی انتشار می‌یابد. مطابق یکی دیگر از مواد پیشنهادی، مأموریت‌های رسمی فردی و جمعی نمایندگان نیز می‌باید شفاف باشد و فهرست اعضاء، هزینه‌ها، اهداف و نتایج برای اطلاع عموم می‌باید منتشر شود. همچنین بعد از رأی‌گیری باید اسامی مخالفان، موافقان، ممتنعین و نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند مشخص باشد مگر این‌که موضوع به تشخیص هیئت‌رئیسه مجلس جنبه صنفی یا منطقه‌ای دارد یا اینکه حداقل پانزده نفر از نمایندگان رأی‌گیری مخفی با ورقه را درخواست نمایند. قرار دادن نصاب 15 نفر بسیار پایین است اما تحقق این امر نیز برداشتن یک گام بسیار بلند در راستای حاکم شدن شفافیت در مجلس شورای اسلامی است.

سرانجام شفافیت مجلس یازدهم

رد طرح شفافیت آرای نمایندگان، یکی از مهم‌ترین انتقادات به نمایندگان مجلس دهم بود و اتفاقاً شاید بتوان گفت یکی از وعده‌ها و قول و قرارهای اصلی نمایندگان مجلس یازدهم پیش از ورود به مجلس و در زمان رقابت‌های انتخاباتی همین مسئله بود. اما اینک بعد از گذشت حدود 9 ماه از آغاز به کار مجلس، طرح هنوز تصویب نشده است. از این بابت انتقادات فراوانی نسبت به مجلس یازدهم مطرح‌شده است و باید دید در ادامه راه نمایندگان چه تصمیم و موضع‌گیری در قبال این طرح خواهند گرفت.

واضح و مشخص است که اگر نمایندگان مجلس یازدهم نتوانند این طرح را به سرانجام مثبتی برسانند انتقادات به آن‌ها افزایش خواهد یافت و شاید بتوان گفت عملکرد کلی مجلس نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

فراموش نشود مطابق اصل ۶۹ قانون اساسی «مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. در شرایط اضطراری، درصورتی‌که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس‌جمهور یا یکی از وزرا یا ده نفر از نمایندگان، جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود. مصوبات جلسه غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه‌چهارم مجموع نمایندگان برسد. گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد».

اما متأسفانه برخلاف قانون اساسی در چند دوره اخیر و با تغییر مکان مجلس به‌مرور رأی‌گیری نیز حالت مخفیانه پیدا کرد. این امر در حالی است که در آموزه‌های دینی به‌صراحت به شفافیت تأکید شده است. چنانچه حضرت علی (ع) در بیان بخشی از حقوق و تکلیف متقابل مسئولان و مردم می‌فرمایند: «بدانید، حقی كه شما بر عهده‌ی من دارید این است كه چیزی را از شما مخفی ندارم، جز اسرار جنگ را».

تلاش برای تسهیل نظارت مردم بر عملکرد نمایندگان موجب می‌شود که ارزیابی معقول‌تر و بهتری از آن‌ها در افکار عمومی و جامعه شکل بگیرد. بنابراین قطعاً تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان موجب می‌شود که سطح قانون‌گذاری و نظارت در مجلس ارتقا یابد و حساب کشی و پاسخگو نمودن نهادها و سازمان‌های دیگر و اجبار آن‌ها به عملیاتی ساختن شفافیت نیز افزایش یابد. از این بایت انتظار است نمایندگان در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو شفافیت را به سرانجام برسانند تا بهتر بتوانند زمینه تقویت نظارت همگانی را بر نهادهای مختلف فراهم آورند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۴۲۱۷۰۹:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اینا اگه موافق شفافیت بودن نمینداختن توی خط ویژه و دنا پلاس نمیگرفتن . شفافیت کجا بود پسر خوب ؟!
ناشناس۱۸۱۴۳۲۵۰۹:۵۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مجلس یازدهم بدتر از مجلس دهم.
ناشناس۱۸۱۴۴۴۲۱۰:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
از مجلس به راس امور برگشته خیلی نگران شدین
ناشناس۱۸۱۴۶۰۹۱۱:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تا راس امور کجا باشد.
ناشناس۱۸۱۴۷۱۶۱۲:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
10 ماه از عمر مجلس یازدهم می گذرد. اما یک قدم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بر نداشته است.
ناشناس۱۸۱۴۸۵۵۱۳:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
همین که جلوی بودجه متورم چند برابری را گرفت همین که مالیات خانه خالی را تصویب کرد کشور را خیلی جلو انداختند
ناشناس۱۸۱۴۸۷۵۱۳:۴۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مجلس همین که جلوی خرابکاری دولت در لایجه بودجه 1400 را گرفت هنر کرد.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۸۱۴۶۲۹۱۱:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
از جناب امیر ابادی فراهانی که اعلام کردند ۱۲۰ نفر از جمله پدر داماد رییس جمهور بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود از رانت ارز ۴۲۰۰ برده اند می خواهیم اسامی این افراد را برای اجرای قانون اعاده اموال نامشروع به دادستانی کل که مامور اجرای ابن قانون شده بدهند
ناشناس۱۸۱۴۹۸۳۱۴:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
رانت ارز 4200 تومانی غارت بیت المال توسط دلالان و رانت خواران بود.
ناشناس۱۸۱۴۵۰۵۱۰:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
نماینده مجلسی که جرات بیان شفاف رای خود را ندارد چه شانیتی دارد که از یایر سازمانها درخواست تحقیق و تفحص کند؟ قانون گذاری که حاضر به دفاع از قانونی که خود وضع کرده نیست چه انتظاری از ملت دارد که ان فانون را اجرا کند؟ شفافیت جزو بدیهیات جامعه متمدن است که متاسفانه تبدیل به ارزو شده است!
ناشناس۱۸۱۴۵۷۷۱۱:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
نمایندگان مجلس قبل که ویتارا رایگان گرفتن چرا به شفافیت مجلس رای ندادند ؟!
ناشناس۱۸۱۴۶۱۰۱۱:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
از خودت حرف درست نکن. به نمایندگان مجلس قبل 405 دادند.
ناشناس۱۸۱۴۸۷۰۱۳:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
405 هم الان 200 میلیون قیمت داره .
ناشناس۱۸۱۴۸۷۷۱۳:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مجلس اصلاح طلب سلفی بگیر با موگرینی چرا به شفافیت رای نداد ؟!
ناشناس۱۸۱۴۸۸۰۱۳:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
علی مطهری: رد طرح شفافیت مجلس کار خوبی بود !
ناشناس۱۸۱۴۳۳۷۰۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
نماینده ایلام: شاخص فلاکت در این استان به 55% رسیده است.
ناشناس۱۸۱۴۴۲۹۱۰:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ایول ایلام‌. شاخص فلاکت اقتصادی در تهران به ۹۷ ٪ رسیده
ناشناس۱۸۱۴۳۳۹۰۹:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
عاقبت طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما چه شد؟
ناشناس۱۸۱۴۴۰۳۱۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
بایگانی شد!
ناشناس۱۸۱۴۴۲۰۱۰:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
به عاقبت طرح تحقیق و تفحص از شهرداری گرفتار شد
ناشناس۱۸۱۴۵۷۴۱۱:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
عاقبت طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به کجا رسید ؟
ناشناس۱۸۱۴۳۸۱۱۰:۱۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این است و جز این نیست تنها راه نجات کشور ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای با اجرای قانون اعاده اموال نا مشروع ریاست محترم قوه قضاییه منتظر عملیاتی شدن قانون و گزارشات ان به مردم هستیم
ناشناس۱۸۱۴۲۴۳۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
فریدون عباسی ( نماینده کازرون ) گفته : مردم جنبه شفافیت رو ندارن و اگر رای نماینده رو بدونن ، میریزن روی سر نماینده و کتک اش میزنن .
ناشناس۱۸۱۴۳۶۶۱۰:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مردم جنبه شفافیت رو دارن عباسی ! کتک ؛ بحث اش سواست .
ناشناس۱۸۱۴۵۸۰۱۱:۳۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
علی مطهری: رای ندادن به شفافیت مجلس کار خوبی بود !
ناشناس۱۸۱۴۲۷۴۰۹:۲۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
عباسی نماینده کازرون گفته اگر مردم از رای ما مطلع باشن ، ما رو کتک میزنند . مردم جنبه شفافیت ندارند !!!
ناشناس۱۸۱۴۳۳۰۰۹:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تنها راه نجات کشور ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای و نامشروع است
ناشناس۱۸۱۴۳۹۹۱۰:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ملی کردن ثروت، یا غارت ثروت؟؟؟
ناشناس۱۸۱۴۳۶۸۱۰:۱۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
کتک حق مسلم بعضیاست
ناشناس۱۸۱۴۴۴۹۱۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
خوب درست و مردمی رای بده که کتک ات نزنن !
ناشناس۱۸۱۴۲۹۴۰۹:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مردم شفافیت رای اینا را نمیخوان شفافیت حقوق و مزایای اینا رو میخوان
ناشناس۱۸۱۴۵۷۶۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
دولت چرا از راه اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران استنکاف کرد ؟!
بهنام۱۸۱۵۰۰۶۱۴:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
من شفافیت رأی‌هاشون را می‌خوام تا بدونم دارن چه گلی به سر قانون می‌زنن و برای انتخاب دورهٔ بعد آگاه باشم!
ناشناس۱۸۱۴۳۰۶۰۹:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
از نمایندگان محترم مجلس یازدهم می خواهیم طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را که در مجلس دهم تصویب شد ولی به علت فساد مجلس دهم و دولت نگذاشتند اجرایی شود هرچه سریعتر تا عمر این دولت بپایان نرسیده اجرایی کنند و طبری های شبکه بانکی را از زمان دولت احمدی نژاد و دولت روحانی مشخص و به قانون بسپارند
ایرانی۱۸۱۴۳۲۳۰۹:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
بابا ول کنید شفافیت به چه درد مردم می خورد به فکر شکم مردم باشید
ناشناس۱۸۱۴۳۷۱۱۰:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تکلیف سیلی به مامور قانون چه شد؟! اهان همین!
ناشناس۱۸۱۴۴۵۸۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
سرهنگ بهبود اوضاع معیشتی من که قرار بود اولویت اول شما باشه کو ؟
ناشناس۱۸۱۴۵۷۰۱۱:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مهم وضع مردم هست که کدر و تیره و تار هست
ناشناس۱۸۱۴۶۳۴۱۲:۰۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آزموده را ازمودن خطاست. با گذشت نه ماه از شروع به کار این مجلس طرح حمایت از گزارش گران فساد که بزرگترین الزام قانونی در شرایط فعلی می باشد تصویب نشد. ایران دیگر نیازی به مجلس ندارد و مردم ایران نمی خواهند بیش از این برای مجلس هزینه کنند.
سید۱۸۱۴۷۱۷۱۲:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این مجلس علیرغم همه تبلیغات و هیاهو، همان بدو شروع آزمون، توسط ملت مردود شدند از دنا پلاس و ودیعه بلاعوض مسکن و ..... به چند درصد از توصیه های مقام معظم رهبری توجه کردند و اجرا نمودند؟
ناشناس۱۸۱۵۰۳۹۱۵:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
جهت اطلاع شما این روال قبلی مجالس بوده و تکرار شده بوده ولی رسانه های غرض ورض روی این موارد حاشیه ای زوم کردن تا یکی مانند شما...!
ناشناس۱۸۱۴۸۰۳۱۳:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
مجلس انقلابی خودش درگیر با خودش است
ناشناس۱۸۱۴۸۶۷۱۳:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
یا قانون اشکال دارد یا افراد؟! بنظر می‌رسد با توجه به ویژگیهای رفتاری انسان و علی الخصوص ایرانی هوایی که به خارج از کشور رفتند می‌شود گفت هم قانون اشکال دارد هم مجریان قانون. امید ندارم ولی باید درست شود
احمد۱۸۱۴۹۰۹۱۴:۰۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
خیلی جالبه کسایی که گریبان پاره میکردند برا شفافیت الان ساکت کناری نشسته اند خسته نباشید رائفی پور عباسی پناهیان و .....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین