واکنش علی مطهری به رد شفافیت آرا در مجلس/ ظریف: من هم دلواپس بودم/ رئیسی، ریش‌سفید اصولگرایان می‌شود؟/ شفافیت آرا از دستور کار مجلس خارج نشده است

گروه سیاسی الف،   3991118118 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش علی مطهری به رد شفافیت آرا در مجلس/ ظریف: من هم دلواپس بودم/ رئیسی، ریش‌سفید اصولگرایان می‌شود؟/ شفافیت آرا از دستور کار مجلس خارج نشده است

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۸ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۴۱۲ نفر رسید.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره افزایش مرگ‌ومیر جوانان مبتلا به کرونا به برنا گفت: ویروس کرونا تغییر نکرده و این مرگ و میرها را نمی‌توان به ویروس بریتانیایی ربط داد، بلکه یک نوع تاخیر در مراجعه باعث شده برخی از جوانان دچار مشکل شوند.

او درباره آخرین وضعیت ویروس بریتانیایی در کشور گفت: تاکنون 8 مورد در کشور شناسایی شده است. هم‌اکنون فرودگاه‌های کشور به‌رغم اینکه مسافر تست پی سی آر منفی همراه دارد مجدد تست شده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده فعلا ویروس بریتانیایی به عنوان اپیدمی در ایران شیوع پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید:

روحانی: واکسیناسیون از این هفته ‌آغاز می‌شود/ تولید واکسن کرونا در اولویت ماست

مراجعات دیرهنگام دلیل افزایش مرگ و میر جوانان در ابتلا به کرونا/ غرغره آب نمک تاثیری در مهار کرونا ندارد

***

ظریف: من هم دلواپس بودم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفتگویی با همشهری داشته که بخش هایی از آن را می خوانید:

«-من تقاضایم از همه دوستان هردو جناح این است که موضوع برجام را موضوع انتخاباتی نکنند. موضوع برجام موضوع معیشت مردم و شناسایی حقوق ایران است. البته حقوق ایران شناسایی شده؛ الان چیزی که مانده و در دوران ترامپ به هم خورد، بحث معیشت مردم است و الان این است که باید حل و جنگ اقتصادی باید متوقف شود و این موضوع دعوای داخلی نیست. دستاوردهای ما برای شناسایی حقوق ملت محقق شده؛ پروژه امنیتی‌سازی‌ ایران که اسرائیل و آمریکا دنبالش بودند به هم ریخته است و نتیجه آن را دیدیم.

-دولت آینده ممکن است بر اثر انتخاب مردم دولتی باشد که نسبت به سیاست خارجی نحوه دیگری عمل کند و راهکار دیگری را برگزیند. این حق مردم است که در مورد دولت آینده تصمیم بگیرند، اما من احساس می‌کنم که برجام تصمیم کل نظام بوده و تصمیم یک دولت نبوده که دولت بعدی بخواهد با آن مخالفت کند؛ تصمیمی بوده که کل نظام گرفته است. گروهی از دوستان گفتند برجام یک جسد متعفن است، اما دیدند که نظام چنین حرفی نمی‌زند. البته هیچ‌کس نسبت به روش غرب خوشبین نبوده و خوش‌خیالی نداشته و کسانی که مذاکره کردند شاید بیش از همه، با بی‌اعتمادی مذاکره کردند. یک واژه را قرض بگیرم؛ با دلواپسی مذاکره کردند، ولی دلواپسی باید از طرف مقابل باشد نه از طرف خودی. ما در مقابل دیگران دلواپس منافع ملی هستیم و نه از بابت اینکه خودی‌ها درباره منافع ملی کوتاهی کنند.»

بیشتر بخوانید:

ظریف: برجام را انتخاباتی نکنید/ برجام خاصیت‌های زیادی داشت/ ترامپ میراث خوبی برای بایدن نگذاشته

***

حسن خمینی در حال بررسی صحنه انتخابات است؟

اعتماد نوشت: «بخشي از اصلاح‌طلبان در تلاشند تا ابتكار عمل را به دست گرفته و با فعال كردن چهره‌هايي از جنس سيدحسن خميني كه به‌گفته اصلاح‌طلبان هنوز ميان بخش‌هايي از جامعه مقبوليت دارند، بار ديگر جوش و خروش را به عرصه سياست ايران بازگردانند و به ‌اصطلاح روحي تازه در آن بدمند. هر چه هست به نظر مي‌رسد حلقه وصل اين تحركات و نام سيدحسن خميني، انتخابات رياست‌جمهوري 1400 است.

هرچند اصلاح‌طلبان هنوز به تصميمي قطعي براي معرفي كانديداي نهايي اين جريان سياسي نرسيده و آنچه از اردوگاه جريان اصلاحات به‌گوش مي‌رسد، در شفاف‌ترين اظهارنظرها و موضع‌گيري‌ها اين است كه اكثرا كانديدايي تمام اصلاح‌طلب را به گزينه‌اي ائتلافي ترجيح مي‌دهند. با اين همه اما تا همين جاي كار هم چندين چهره مطرح اصلاح‌طلب پا پيش گذاشته و البته چراغ خاموش اما وارد فعاليت‌هاي انتخاباتي شده‌اند.

اما در اين ميان طرح نام سيدحسن خميني از جوانبي شبيه به ديگر كانديداهاي جريان اصلاحات است و البته از جوانبي متفاوت از اغلب آنان. چنان كه او نيز همچون اسحاق جهانگيري و برخي ديگر از كانديداهاي احتمالي جريان اصلاحات، كار چندان دشواري براي اجماع‌سازي ميان طيف‌ها و احزاب اصلاح‌طلب ندارند و اگر عزمش جزم باشد، احتمالا حمايت ديگر اصلاح‌طلبان را نيز پشت سر خود خواهد داشت و برخلاف برخي ديگر از اين كانديداهاي احتمالي، نه‌تنها سخني در تاييد گمانه‌زني‌ها نگفته، بلكه دست‌كم يك نوبت با واسطه فرزندش اين احتمالات را رد كرده است.

حال آنكه ديگر گزينه‌هاي احتمالي اصلاح‌طلبي كه به ‌نحوي در قد و قواره سيدحسن خميني به حساب مي‌آيند، اغلب فراتر از سياست سكوت گامي برنداشته و حتي كانديداتوري احتمالي‌شان را حتي با واسطه نيز رد نكرده‌اند. با اين همه اما بنا به اعلام برخي منابع، بعضي اصلاح‌طلبان از سيدحسن خميني خواسته‌اند كه با افزايش فعاليت‌هاي سياسي و حضورش در سطح رسانه‌ها، آرام‌ آرام در مسير انتخابات 1400 گام برداشته و خود را به ‌مرور براي اين رقابت دشوار مهيا كند.

هنوز البته پاسخ روشن و رسمي از سيدحسن خميني در اين باره منتشر نشده اما نگاهي به تحركات اخيرش نشان مي‌دهد كه خميني جوان در حال بررسي شرايط صحنه سياست است و افزايش تحركات اين چند مدت اخيرش نيز مويد اينكه حالا گمانه‌زني حضور او در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده چندان دور از واقعيت نباشد.»

***

رئیسی، ریش‌سفید اصولگرایان می‌شود؟

شرق نوشت: «اصولگرایان به دنبال لیدری ابراهیم رئیسی هستند؛ جایگاهی مانند ناطق‌نوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب سال 84 یا شاید هم فراتر مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال‌های اخیر. در حالی که اخبار و اقوال حاکی از این است که رئیس قوه قضائیه تصمیمی برای ترک ریاست این قوه به سمت قوه مجریه ندارد و رایزنی‌های اصولگرایان با او برای ورود به انتخابات 1400 هم بی‌نتیجه بوده است. او قبلا صراحتا گفته بود: «من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم»...

برای همین اصولگرایان مأموریت جدیدی برای رئیسی تعریف کرده‌اند. گویا قرار بر این شده تا او نقش راهبری و ریش‌سفیدی این جریان را ایفا کند؛ یعنی همان حلقه گمشده این سال‌های اصولگرایی. لشکری با تعدد فرمانده که به سختی یک فرمانده حرف فرمانده دیگر را می‌خواند. از همین حالا مشخص است که وضعیت برای آنها بسیار شبیه سال 84 است و برای همین نیاز به یک ناطق‌نوری دوم دارند تا از بین خیل نامزدهای بالقوه و بالفعلی که آمدن را تکلیف خود می‌دانند، به یک نفر برسند؛ وگرنه با لشکری از نامزد روبه‌رو خواهند بود.

رخدادی که کار را برای شورای نگهبان هم که عادت به تأیید صلاحیت کمتر از انگشتان دو دست برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد داشت، سخت خواهد کرد. اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر رئیسی قویا ماندن بر مسند قضا را بر اجرا ترجیح داد، از مقبولیت عام او بین بدنه و نخبگان این جریان استفاده کنند و همه را ذیل او گرد هم آورند.

رئیسی بارها گفته که در حال حاضر دغدغه مهم‌تری به نام به‌نتیجه‌رساندن سند تحول قضائی دستگاه عدلیه را بر هر کنشگری سیاسی اولی می‌داند.‌ اینکه ابراهیم رئیسی تا چه حد در مأموریت اخیر خود یعنی راهبری جریان اصولگرایی و ایفاکردن نقش شیخوخیت موفق خواهد بود و اینکه آیا ماجرای 84 ناطق و تجربه شکست شورای نیروهای انقلاب اسلامی برای او تکرار می‌شود یا نه، نیاز به زمان دارد؛ اگرچه تفاوت‌های زیادی هم بین شرایط سیاسی و اجتماعی سال 84 و 1400 وجود دارد؛ هم آرایش سیاسی خود اصولگرایان و هم به لحاظ جایگاه و مقبولیت ناطق آن زمان و رئیسی این زمان.

به نظر می‌رسد که رئیسی این روزها مقبولیت بیشتری بین اصولگرایان دارد تا ناطق‌نوری آن زمان. نکته مهم‌تر اینکه آن زمان این بیشتر تمایل شخص خود ناطق بود که در کسوت شیخ اصولگرایان ظاهر شود و دیگران از محضرش بهره‌مند شوند. این پروژه خود او بعد از شکست 76 بود که می‌خواست در پشت صحنه سیاست اصولگرایی نقش راهبری جوان‌ترها را ایفا کند، برعکس الان که این جایگاه از سوی اصولگرایان دارد به رئیسی تقدیم یا پیشنهاد می‌شود. نکته بعدی اینکه ترس از تکرار 84 و سربرآوردن یک هندوانه دربسته دیگر مانند احمدی‌نژاد هم مانع این می‌شود که اصولگرایان این بار بی‌گدار به آب بزنند.»

***

واکنش علی مطهری به رد شفافیت آرا در مجلس

روز چهارشنبه طرح شفافیت آرای نمایندگان نتوانست دو سوم آرای نمایندگان را به دست بیاورد و رد شد. علی مطهری، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اتفاق در توییتر نوشت: «اقدام مجلس در رد کلیات طرح شفافیت آراء کار درستی بود. الزام به شفافیت آراء در کشور ما که گروه‌های فشار وجود دارند آراء برخی از نمایندگان را غیر واقعی و خالی از مصلحت کشور می کند. ضمن اینکه چرا شفافیت آراء در شورای نگهبان و مجمع تشخیص نباید باشد؟»

***

شکست با نامزد اصلاح طلب بهتر از پیروزی با نامزد ائتلافی است

فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب به اعتماد گفت: «معتقدم استراتژي اصلي جريان اصلاحات بايد بر كانديداي اصلاح‌طلب متمركز باشد. باخت با يك نيروي اصلاح‌طلب براي اصلاح‌طلبان به‌ مراتب بهتر از برد با نيرويي ائتلافي است؛ چراكه جريان اصلاحات بايد بر موقعيت سياسي خود به‌جد تاكيد كند. اصلاح‌طلبان نيازمند بازبيني و ارايه مانيفست جديد از شرايط داخلي و بين‌المللي هستند كه با تكيه بر آن بتوانند كانديداي خود را معرفي كنند.

اگر امكان بازسازي گفتماني نباشد، يك راهبرد مي‌تواند اين باشد كه تا فراهم شدن شرايط حضور، كانديدايي معرفي نكنند كه البته به نظر مي‌رسد اين گزينه، دست‌كم در حال حاضر چندان ميان احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب طرفدار ندارد و آنان علاقه‌مندند تحت هر شرايطي كنش داشته باشند. راهكار دوم سرمايه‌گذاري بر كانديداهاي موجود است.

درواقع تمركز بر اصلاح‌طلباني كه مي‌توانند از فيلتر نظارت استصوابي شوراي نگهبان بگذرند. اما اگر هيچ‌كدام محقق نشد، بايد تا تاييد نهايي كانديداها صبر كنند و بعد تصميم بگيرند. درمجموع به نظر مي‌رسد بهتر باشد كه تصميم‌گيري درباره گزينه نهايي را به بازه زماني پس از اعلام نتايج بررسي صلاحيت كانديداها موكول كنند، چراكه مهم‌ترين موضوع، منافع ملي كشور و حمايت از آن است. سياستمدار مثل هنرمند يا سلبريتي نيست كه به فكر محبوبيت خود باشد، بلكه بايد تابع چارچوب اخلاقي و مرام سياسي خود گام بردارد.»

***

شفافیت آرا از دستور کار مجلس خارج نشده است

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری گفت: در مورد لایحه بودجه انتقاداتی در برخی رسانه ها مطرح و عنوان شده که مشخص نبوده لایحه به رأی گذاشته می شود یا گزارش کمیسیون تلفیق. هر طرح و لایحه ای از روز اولی که وارد مجلس می شود تا به قانون تبدیل شود اگر طرح باشد به آن طرح اطلاق می شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه اطلاق می شود. وقتی لایحه ای به مجلس بیاید و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است و رئیس مجلس هم موقع رأی گیری صراحتا گفت اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون می شویم. لذا ابهامی در ارتباط با نحوه رأی گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود نداشته است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره رد کلیات طرح شفافیت آرا نیز گفت: تنها با سه رأی نصاب دو سوم برای این طرح حاصل نشد. برخی روزنامه ها نوشتند به دلیل اینکه مغایر آیین نامه بوده رأی نیاورده در حالی که طبق قانون اساسی برای هر آنچه مربوط به آیین نامه است نصاب دو سوم تعیین شده است. کسر سه نفر و عدم رأی آوری این طرح به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست و آیین نامه راهکارهایی پیش بینی کرده که از آن استفاده می شود. همچنین برخی نگرانی های نمایندگان هم در بررسی رفع خواهد شد و تلاش مان این است که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد.

فرهنگی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در رسانه ها اعلام کردند که این طرح توسط شورای نگهبان رد شده است در حالی که این واقعیت ندارد و این طرح به طور کامل رد نشده بلکه ایراداتی در برخی مواد از سوی شورای نگهبان مطرح شده که همه قابل رفع است و امیدواریم در روزهای آتی با رفع ایراد شاهد قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعا قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.

***

نامزدهای نهایی انتخابات، نامزدی خود را پنهان می کنند

غلامرضا مصباحی مقدم فعال سیاسی اصولگرا به ایسنا گفت: متاسفانه برخی رسانه‌های ما مترصد این هستند که کاندیداهای نهایی مشخص شود و توپخانه را متوجه او کنند برای همین تصور من این است که کاندیداهای اصلی و نهایی کسانی هستند که رو پنهان می‌کنند و تا ماه‌های آخر صبر می‌کنند که وقتی می‌آیند خیلی توپخانه آن را تخریب نکند. الان ببینید کسانی که تاکنون مطرح شده‌اند چقدر حملات متوجه‌شان شده است. با اندکی مساله به حق یا ناحق طرف را به طور کامل نابود می‌کنند و از دور خارج می‌کنند. این غلط است. در انتخابات سالم رفتار کنیم، حسن‌ها و توانایی کاندیدای خود را بیان کنیم نه ضعف کاندیدای رقیب را. اگر این اتفاق بیفتد آن وقت بهتر فضای انتخابات شکل می‌گیرد.»

مصباحی مقدم درباره مهمترین عاکل ناکارآمدی دولت ها افزود: «شاید مهم‌ترین عامل مشترک این ناکارآمدی‌ها این باشد که دولت‌هایی که روی کار می‌آیند برآمده از یک پایگاه مردمی گسترده و وسیع نیستند، چرا که متاسفانه ما فاقد احزاب قدر و گسترده‌تر در جامعه هستیم و این فقدان احزاب موجب می‌شود که برای دولت‌ها کادرسازی نشود و وقتی دولتی روی کار می‌آید برآمده از حزب نیست، پس کادر آماده در اختیار ندارد و حالت هاج و واج دارد.

اتفاقا کسانی هم که در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف انتخاب شدند کسانی بودند که پیش بینی نمی‌شد؛ مثل آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و آقای روحانی. یعنی مهیا نبودند و تیم مهیا هم نداشتند و چون چنین ساختاری شکل نگرفته بود، نتیجه‌اش این است که دائما ما به نوعی با تازه‌کاری دولت و تازه‌واردی دولت روبه‌رو شدیم. البته من این ناکارآمدی را به مجلس شورای اسلامی هم سرایت می‌دهم.

مجالس ما هم برآمده از احزاب نیست و نمایندگان کادر تربیت شده نیستند و با هم همراه نیستند، لذا نگاه‌ها به جای این‌که ملی باشد محلی است و به جای حل ریشه‌ای و اساسی مشکلات می‌خواهند مسائل را دم دستی و به صورت فوری حل کنند. این موجب می‌شود نه مجلس خیلی کارآمد باشد نه دولت.»

***

وقت بازبینی نظارت استصوابی نرسیده است؟

سیدهادی خامنه‌ای، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین گفت: « یکی از ثمرات آزادی این است که مردم بتوانند آزادانه در سرنوشت خود و جامعه موثر باشند. تأکید امام بر نظر مردم و برگزاری انتخابات هم به همین علت بود. اگر مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند باید علت آن را درست بشناسیم، چه چیزی آن‌ها را از شرکت در انتخابات منصرف نموده است؟ آیا همچنان مسیر انتخابات را در اصلاح امور و تعیین سرنوشت مؤثر می‌دانند؟ آیا گزینه‌های مطلوب خود را در انتخابات دیده‌اند؟

شاید الان وقت آن باشد که مدافعان نظارت استصوابی بدون نگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای بررسی کنند این نوع نظارت که در زمان امام جاری نبود، تا چه اندازه در بهبود روند انتخابات و مشارکت مردم تأثیر داشته است؟ برای این کار می‌توان از همۀ نخبگان و احزاب و دلسوزان کشور نظر خواهی کرد و در یک ارزیابی کارشناسی دید که آیا به این نوع نظارت خدشه‌ای وارد نیست؟ آیا تنگ کردن دایره منتخبان، مشارکت سوز است یا مشارکت ساز؟

به نظر من هر اقدامی که در مسیر تضعیف جمهوریت و تکثرگرایی قرار گیرد، با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخوانی نخواهد داشت. حتی به امنیت ملی هم آسیب می‌زند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۳۴۹۸۲۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
برای علی مطهری متاسف شدم که از رد طرح شفافیت آراءدر مجلس حمایت می کند.
ناشناس۱۸۱۴۲۸۰۰۹:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
برای بقیشون چی؟
ناشناس۱۸۱۴۳۰۸۰۹:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
رییسی فراجناحی میاید و با رای بالا پیروز میشود چپ و راست و نظامیان حساب کارشان را بکنند
ناشناس۱۸۱۴۳۱۷۰۹:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تنها راه نجات کشور ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای نامشروع
ناشناس۱۸۱۳۵۰۲۲۰:۵۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
ظریف پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۸۱۴۳۷۳۱۰:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اونی که موشک هوا کرد و تحریک و مداخله نظامی در منطقه و.... کشور را ضعیف کرد اینقدر ادرس اشتباه ندهید
ناشناس۱۸۱۳۵۰۴۲۰:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
آقای ظریف جوابگو باشند که چرا هروقت اصلاح طلبان در کشور به قدرت می رسند نظام در مورد تعلیق و تخریب صنعت هسته ای به تصمیم می رسد ؟!
ناشناس۱۸۱۳۵۰۵۲۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
دُم خروس مجلس سلفی بگیر با موگرینی بیرون زد. علی مطهری: رد شفافیت آراء مجلس کار خوبی بود !
ناشناس۱۸۱۳۵۱۱۲۰:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
خود جناب اصغرزاده گفته اصلاح طلبان با حضور خاتمی 10 درصد رای دارند.
ناشناس۱۸۱۳۵۱۷۲۱:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
حسن خمینی همان حسن روحانی است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۱۸۱۳۵۲۲۲۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مردم ناامید و سرخورده و گرفتار هستن و با این اوضاع کاهش مشارکت مردم در انتخابات طبیعی است.
ناشناس۱۸۱۳۵۲۷۲۱:۰۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح نمایند.
ناشناس۱۸۱۳۵۴۲۲۱:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
بایدن از میراث اوباما و ترامپ استفاده می کند و تحریم ها را بعنوان اهرم فشاری بر سر ایران حفظ خواهد کرد.
ناشناس۱۸۱۳۵۷۳۲۱:۴۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
زمان انعقاد برجام آنرا حاصل دیپلماسی خودشان میدانستن و به یکدیگر لقب امیرکبیر و مصدق می دادند حالا که برجام شکست خورده و تحریم ها تشدید شده میگن برجام تصمیم نظام بود !!!!
ناشناس۱۸۱۳۶۰۸۲۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مصباح مقدم : نامزدهای نهایی انتخابات، نامزدی خود را پنهان می کنند. جناب : اگر زیر نور افتاب هم بایستند ، دیگه تاثیری نداره.
ریحانه۱۸۱۳۸۰۳۰۰:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آقای مطهری تاحال که مجلس دست شما بود نگران شفافیت نبودی حالا نگران شدی؟
ناشناس۱۸۱۴۰۲۵۰۷:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اینها وکیل التجار هستند و مردم برایشان اهمیتی ندارد شفافیت آرا پشت پرده افکار اینها را مشخص میکند و طبیعی است که به آن رای ندهند
ناشناس۱۸۱۴۲۳۹۰۹:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
کی به دیدگاه مردم اهمیت میده به جای این حرف مرد باشید مشکل روغن رو حل کنید بخدا روغن گیرم نماید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین