سرنوشت طرح ملی مسکن در دولت بعد

اقتصادی،   3991117046 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قرار نیست دولت برای مردم مسکن بسازد؛ بلکه فقط زمین در اختیار متقاضیان ساخت و ساز قرار می دهد.

سرنوشت طرح ملی مسکن در دولت بعد

محمود محمودزاده در گفت وگو با مهر درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته و چند ماه پیش رو تا پایان دولت دوازدهم اظهار داشت: بخش مسکن از آنجایی که یکی از اصلی ترین دغدغه‌های خانوارهاست، از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که شروع خانواده و زندگی مشترک و همچنین فرزندآوری و افزایش جمعیت به حوزه مسکن مرتبط است.

وی افزود: به همین لحاظ در این یک و ۲ ماه که معاون مسکن وزارت راه بودم، پروژه‌های متعددی تعریف شد که در حال حاضر شاهد آغاز اجرایی شدن این پروژه‌ها در سطح کشور هستیم. بیشتر پروژه‌های اقدام ملی مسکن از زمین بالا آمده‌اند و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های مسکونی مشهود است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: خیلی‌ها وقتی این طرح آغاز شد، خوشبین نبودند و می‌گفتند امکان ندارد اجرا شود به خصوص که شرایط اقتصادی دولت ایجاب نمی‌کرد تا کمک‌های یارانه‌ای به این طرح کند؛ طرح اقدام ملی مسکن، هیچ کمک یارانه‌ای ندارد؛ همه دستگاه‌های مربوطه در حال کمک به این طرح هستند آن هم در شرایط سخت بودجه‌ای که وجود دارد.

دولت بعد پاسخگوی طرح مسکن ملی خواهد بود؟

محمودزاده گفت: فارغ از اینکه در ماه‌های پایانی دولت قرار داریم، مرتباً در حال طراحی و شروع پروژه‌های مسکونی جدید هم هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اقدام ملی مسکن ممکن است به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شده و علاوه بر اینکه به دوش دولت بعدی بیفتد، مشمول مرور زمان و فرسایشی شدن هم بشود؟، تصریح کرد: همواره از ابتدای اجرای مسکن ملی مطرح شده که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود و هیچ گاه نرخ ثابتی برای آن اعلام نکرده‌ایم؛ این واقعیت وجود دارد که ما فقط زمین آن را تأمین می‌کنیم و با اعطای تسهیلات، بخشی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهیم؛ بنابراین هیچ متقاضی نمی‌تواند بگوید که از اول به من گفته‌اند n میلیون تومان هزینه ساخت واحد مسکونی مورد نظر خواهد شد.

مسکن مهر را هم دولت نساخت / ‬مردم اشتباه برداشت کردند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ گاه ساخت مسکن بر عهده دولت نبوده است، یادآور شد: یکی از دلایلی که در طرح‌های قبل این برداشت وجود داشته، درک اشتباه آنها از طرح‌های قبلی بوده است؛ چون ساخت و ساز مسکن هیچ زمانی با دولت نبوده است؛ دولت فقط زمین می‌دهد و بعضاً مساعدت‌هایی در زمینه مالیات و بیمه و صدور پروانه داشته است.

محمودزاده درباره مساعدت‌های دولت به طرح اقدام ملی گفت: مساعدت‌ها در خصوص هزینه پروانه ساخت در اکثر پروژه‌ها اعمال شده و شهرداری‌ها کمک کرده‌اند اما در برخی پروژه‌ها شهرداری‌ها هنوز کمک‌های لازم را نداشته‌اند و ما در حال مذاکره هستیم؛ به خصوص که لزوم همکاری شهرداری‌ها با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، مصوبه شورای عالی مسکن است؛ ضمن اینکه وزارت کشور هم همکاری بسیار گسترده‌ای با ما داشته و بارها به استان‌ها بخشنامه کرده است.

وی درباره افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان گفت: کارهای آن انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارد؛ امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

با ۲۷۰ میلیون تومان می‌توان خانه ساخت؟

محمودزاده درباره اینکه آیا با وام ۱۵۰ میلیون تومانی و دو فقره آورده ۴۰ میلیون تومانی و مجموعاً ۲۷۰ میلیون تومان، می‌توانیم به تکمیل پروژه‌های مسکن ملی امیدوار باشیم یا خیر؟، اظهار کرد: این موضوع بستگی به مدت زمان ساخت و هزینه تمام شده آن دارد؛ به عنوان مثال یکی از پروژه‌های مسکن ملی در سیرجان را در تاریخ ۱ آذر امسال افتتاح کردیم؛ ساخت این پروژه از اواخر سال ۹۷ یا ابتدای سال ۹۸ آغاز شده بود.

پروژه مسکن ملی که با ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شد

وی ادامه داد: این پروژه‌ها با ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی به اتمام رسید؛ ۴۰ میلیون تومان وام ساخت و ۶۰ میلیون تومان آورده متقاضی بود؛ برخی دیگر از متقاضیان که در میانه راه به پروژه ملحق شدند، هزینه تمام شده برای ساخت و ساز واحد آنها، به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافت بنابراین در یک پروژه با توجه به زمان شروع و اتمام آن، تا ۷۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دیده می‌شود؛ آن هم یک پروژه تعاونی که حساب و کتاب آن کاملاً در اختیار اعضای تعاونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه‌های مسکن ملی بستگی به زمان پرداخت آورده‌های متقاضیان دارد؛ به خصوص که قراردادهای اعطای تسهیلات هم امضا شده و وام مورد نظر در موعد مقرر پرداخت می‌شود و آماده تزریق به پروژه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۱۶۱۹۱۵:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
الفاتحه ه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین