جنگ پنهان آل سعود علیه حقوق بشر/ در زندان‌های عربستان چه می‌گذرد؟

جهان،   3991116094 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرکوب آزادی بیان و شکنجه‌های هولناک در زندان‌های مخوف عربستان سعودی به ویژه علیه زنان، از بزرگترین دغدغه‌های سازمان‌های حقوق بشری به شمار می‌رود.

جنگ پنهان آل سعود علیه حقوق بشر/ در زندان‌های عربستان چه می‌گذرد؟

به گزارش الف، هنگامی که در محافل مختلف جهانی از مسئله نقض حقوق بشر و سرکوبگری سخنی به میان می‌آید، نام آل سعود در صدر قرار دارد. اما این وضعیت پس از به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان عربستان در این کشور به مراتب بدتر شد و علی رغم اصلاحات ظاهری شاهزاده سعودی، به ویژه پس از قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد نظام عربستان، سرکوبگری یک روش معمول برای خفه کردن صداهای مخالف در این کشور به شمار می‌رود.

در این میان همواره گزارش‌هایی توسط سازمان‌های حقوق بشری درباره زندان‌های مخوف عربستان منتشر می‌شود که افراد بازداشت شده در آنها به ویژه زندانیان آزادی بیان در معرض انواع شکنجه‌های غیرانسانی قرار دارند.

زندان «الحائر» که  پایگاه خبری «سعودی لیکس» آن را به زندان «گوانتانامو» تشبیه می‌کند در فهرست یکی از 10 زندان خطرناک جهان قرار گرفته است. بسیاری از زندانیان از جمله علماء، مشایخ، پزشکان و خبرنگاران زندانی در این زندان می گویند زندان الحائر بدترین زندان عربستان است زیرا وحشیانه ترین شکنجه ها در آن انجام می شود. 

در ژوئن ۲۰۲۰ «یحیی عسیری» از مخالفان دولت سعودی ویدئویی از داخل زندان «الحائر» منتشر کرد که زندانیان از ضرب  شتم خود با کابل و پرتاب صندلی از سوی مأموران زندان سخن می‌گفتند.

یکی از روش‌های غیرانسانی شکنجه زندانیان زن و مرد در عربستان استفاده از روش «شوک الکتریکی» است. سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرد، برخی از زندانیان آزادی بیان که به تازگی از زندان‌های آل سعود رها شده‌اند در پی آزار و اذیت های همچون آویزان شدن از سقف و شوک الکتریکی نمی‌توانند روی پای خود بایستند و یا راه بروند.

شکنجه غیراخلاقی زندانیان زن در عربستان

در این بین اما شرایط هولناک  زندانیان زن در عربستان سعودی از جمله مسائلی است که سازمان‌های حقوق بشری را همواره به واکنش وا می دارد.  اواسط 2020 شبکه الجزیره قطر در یک فیلم مستند به بررسی اوضاع حقوقی، انسانی و اجتماعی زنان عربستان بویژه زنان فعال این کشور وآنهایی که بدون اتهامات مشخص و برپایه قانون جرایم الکترونیکی اکنون پشت میله های زندان به سر می برند، پرداخته است.

خانم «سحر الفیفی» فعال سعودی نیز در این باره می گوید: زنان بازداشتی در عربستان در حالی که در غل و زنجیر هستند، مورد آزار جنسی قرار می گیرند. مقامات زندان ها با فیلم برداری از زنان، آنها را وادار به اعتراف می کنند.حتی یکی از زنان بازداشتی را با زور برهنه کردندو از او عکس و فیلم گرفتند و عکسش را روی میز بازجویی مقابل چشمانش قرار دادند تا او را وادار به پاسخگویی کنند.

خانم «یمنی دسای» نیز که مدتی را در زندان های عربستان گذرانده بود، می گوید: من و خواهرم در طول سال ها زندان، حتی یک بار هم نتوانستیم با خانواده تماس بگیریم. البته موارد نقض قوانین در زندان های سعودی بسیار زیاد است. در زمستان آب گرم قطع می شد و مواد نظافت نظیر صابون از ما دریغ می شد. بسیاری از زنان وادار به امضای برگه طلاق می شدند. در بهترین حالت، به ما اجازه داده می شد فقط یک ساعت آن هم برای دیدن خورشید بیرون برویم.

نوامبر 2020 سایت دیلی میل با انتشار گزارشی درباره وضعیت زنان در زندان‌های عربستان نوشت، هلنا کندی، وکیل حقوق بشر گزارشی ۴۰ صفحه‌ای درباره تعرضات جنسی علیه فعالان زن سعودی در زندان‌ها ارائه کرده است. در این گزارش فاش شده که زندانیان زن مجبور به دیدن فیلم‌های مستهجن شده و تهدید به تجاوز شده‌اند. همچنین آن‌ها را از سقف آویزان کرده و کتک زده‌اند و به آن‌ها شوک الکتریکی وارد کرده‌اند. همچنین این زنان را مجبور می کنند تا اقدامات غیراخلاقی خواسته شده توسط بازپرسان را انجام دهند و در معرض آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته‌اند.

نکته جالب توجه در شکنجه این زنان آن است که اقدامات غیراخلاقی مسئولان زندان علیه آنها تحت نظارت مستقیم «خالد بن سلمان» برادر کوچک محمد بن سلمان و «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد عربستان و متهم پرونده قتل جمال خاشقجی، انجام می‌شود و حتی گاهی این دو تن به شکل مستقیم در شکنجه زندانیان زن دخیل هستند. «لجین الهذلول» فعال زن سعودی که تنها به جرم رانندگی از مه 2018 در زندان به سر می برد از جمله افرادی است که بارها مورد آزار و اذیت مسئولان سعودی قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل 25 ژانویه سال جاری میلادی گزارش داد که در حال حاضر 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد که هنوز دادگاهی برای محاکمه اغلب آنها تشکیل نشده و این افراد سالها بدون مشخص شدن اتهامشان در زندان به سر می‌برند.

صفحه توییتری «زندانیان آزادی بیان» که امور زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی را دنبال می کند، اوایل 2020 از شرایط سخت و وحشتناکی که زندانیان سعودی در سلول های انفرادی با آن روبر هستند، پرده برداشت.

 در یکی از توییت های این حساب توییتری با عنوان «برای کسانی که نمی دانند، این ویژگی های یک سلول انفرادی است» چنین آمده است:« یکی از افرادی که بیش از یک سال  سابقه حضور در این سلول ها را داشته می گوید: طول و عرض سلولهای انفرادی دو متر و نیم است و شامل توالت، جایی برای غذا خوردن و محل خواب هم می شود. آنجا تکه اسفنجی برای خواب وجود دارد و هیچ دریچه ای برای تهویه دیده نمی شود».

روزنامه گاردین نیز در همین سال با صدور گزارشی اعلام کرد: در پی افزایش فشارها بر ریاض به دلیل بدرفتاری با زندانیان آزادی بیان بویژه پس از جنایت ترور جمال خاشقجی، آزمایشاتی روی حدود ۶۰ زندانی انجام شد و نتایج نشان داد که زندانیان از کبودی، سوختگی و کاهش شدید وزن رنج می برند. برخی از زندانیان به دلیل آسیب دیدگی در پاها و لاغری شدید ناشی از سوء تغذیه و کبود مایعات در بدن، قادر به حرکت نبودند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۰۵۸۰۱۷:۴۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
مگه شما طرفدار نگاه به درون نیستید ؟ لطفا در هر زمینه ای نگاه به درون داشته باشید . چکار به عربستان دارید ؟
ناشناس۱۸۱۰۶۳۱۱۸:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
زندان های خودمون کاملا حقوق بشر رعایت میشه ..
ناشناس۱۸۱۰۶۵۴۱۹:۰۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
الان با توجه به وضعیت کشور خودمون و زندان های اون حقوق بشر در عربستان تحلیل می کنید ..
ناشناس۱۸۱۰۶۶۶۱۹:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
اززندانهای ایران هم بنویسید!!!!!!
ناشناس۱۸۱۰۹۲۱۲۲:۲۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
جنگ پنهان نيست مدعيان حقوق بشر دهانشان با دلارهاي نفتي عربها دوخته ميشود
ناشناس۱۸۱۱۱۳۸۰۷:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
درزندانهای عربستان همان چیزی میگذردکه .. درزندانهای خاورمیانه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین