چند نکته درباره دیدار هیئت طالبان از ایران

گروه سیاسی الف،   3991114142 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره دیدار هیئت طالبان از ایران

هیئت طالبان به رهبری ملا برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر روز سه‌شنبه هفته گذشته وارد ایران شد و دیدارهایی با وزیر امور خارجه، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران در امور افغانستان و دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت.

سفر هیئت طالبان در هماهنگی کامل با دولت و شورای عالی مصالحه ملی افغانستان صورت گرفته بود و وزارت خارجه این کشور نیز چنین امری را تائید کرد. این سفر به‌عنوان رویدادی مهم موردتوجه رسانه‌های مختلف بین‌المللی قرار گرفت و اخبار و تحلیل‌های متعددی دراین‌باره منتشر شد.

بدون شک ازآنجاکه کشور افغانستان در همسایگی ما قرار دارد، اشتراکات فرهنگی و هویتی میان دو کشور وجود دارد، چند میلیون اتباع آن در ایران زندگی می‌کنند، مراودات مرزی بین دو کشور برقرار است، نیروهای اشغالگر در آنجا حضور دارند، افکار تروریستی مانند داعش در آنجا شکل‌گرفته ... ایران هرگز نمی‌تواند به مسائل و موضوعات این کشور بی‌تفاوت باشد.

بدون شک کشورهای دیگر نیز از زوایا و دیدگاه‌های مختلف مبادرت به رایزنی با طالبان کرده‌اند. مثلاً هم‌زمان با سفر این هیئت به ایران، گروه دیگری از طالبان به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی به روسیه سفر کرد. یا اینکه چند وقت پیش دولت سابق آمریکا مذاکراتی با طالبان داشته است.

البته برخی افراد در ایران و خارج از کشور نسبت به دیدار هیئت طالبان انتقاداتی وارد دانستند یا حتی برخی تلاش داشتند که این سفر را به‌منزله تطهیر کامل طالبان ارزیابی کنند. اما بدون شک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران فارغ از این ارزیابی‌هایی افراطی و تفریط گونه بر پایه منطق و عقلانیت با کمک به شیعیان و مردم مظلوم افغانستآن‌که چندین دهه روی آرامش را ندیده‌اند بناشده است. به‌ویژه آن‌که شیعیان هزاره در سالیان گذشته بسیار آسیب‌دیده‌اند. دراین‌باره یادآوری حادثه تلخ سال 1377(البته طالبان نقش خود را رد می‌کند) و پیام تسلیت رهبری در پی کشتار مردم مزار شریف در تاریخ 23/6/1377 حائز اهمیت است.

بدون شک بخشی از مشکل ناامنی و بی‌ثباتی فعلی در افغانستان به دلیل اشغال سرزمین آن‌ها توسط نیروهای آمریکایی، بخشی از آن به دلیل برخی گروه‌های تروریستی مانند داعش که قدرتمند شده و ... است. بنابراین ایران تلاش دارد ضمن کمک به گذار این کشور به صلح و ثبات، طالبان را وارد فرایندهای سیاسی نماید. در واقع ایران نمی‌تواند به نیروهای مؤثر در کشور افغانستان بی‌توجه باشد؛ به‌ویژه آنکه در حال حاضر طالبان به قسمتی از زندگی جامعه افغانستان تبدیل‌شده و از سوی دیگر بخش گسترده‌ای از سرزمین در کنترل آن‌هاست. در واقع ایران باید تلاش کند نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم افغانستان پدید آورد و در این بین هر گروهی که به فکر اقدامات تروریستی علیه هم‌وطنان خود باشد محکوم به شکست است.

 البته که گاهی برای تأمین امنیت ایران، کمک به مردمان مظلوم کشورهای همسایه، پایان دادن به جنگ و بی‌ثباتی و ... ممکن است با هر گروه و جریانی نیز مذاکره شود. اما این امر مبنی بر تائید مواضع و دیدگاه‌های آن در گذشته نیست که اگر این‌گونه بود هرگز نباید با آمریکا که نماد واقعی استکبار جهانی در حال حاضر است و جنایت‌های بسیاری در حق مردم ایران انجام داده هیچ نوع رایزنی چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شد.

به همین دلیل است که محمدجواد ظریف، در دیدار با هیئت طالبان عنوان می‌کند: «مردم خوب افغانستان مظلوم واقع‌شده‌اند جنگ و اشغال افغانستان لطمات سنگینی به مردم افغانستان وارد ساخته است، امیدوارم که تمام تلاش شما آن باشد که آلام و مشکلات مردم هرچه زودتر به پایان رسد و با برقراری صلح در افغانستان هرچه زودتر بهانه اشغالگران از دستشان خارج شود.»

اما گویی درک این اصول و واقعیات بدیهی نیز برای عده‌ای سخت به نظر می‌آید. پاک کردن بخشی از تاریخ منجر به تصمیمات اشتباه در آینده خواهد شد اما ایران به دلیل امنیت، حمایت از مردم زجرکشیده افغانستان، تقویت مذاکرات صلح میان دولت مرکزی و طالبان، اتمام خشونت، ثبات مرزی و ... از هیچ کمکی فروگذار نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۸۴۳۱۰۹:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
خدا را شکر که ظریف نشدیم. برای حقوق نجومی صبح میزبان گروه جنایتکار طالبان. بعد از ظهر با ماله بدنبال التماس در سی ان ان که تو رو خدا اروپا و سی ان ان بایدن را ترغیب به برگشت به برجام و ازاد کردن دلارهای نفتی کند.
ناشناس۱۸۰۸۵۷۵۱۰:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
وقتی شما طالبان را دعوت کردید دیگه نمی توانید گروهک منفور منافقین خلق را محکوم کنید و از کشورها بخواهید به انها سرویس ندهند و از انها حمایت نکنند
ناشناس۱۸۰۸۶۳۵۱۱:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
طالبان با مشورت دولت افغانستان وارد کشور می شود و مذاکره می کنند
ناشناس۱۸۰۸۷۲۸۱۱:۴۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
انداختن فرش قرمز زیر پای معاون سیاسی طالبان در تهران، یکی از بزرگترین اشتباهات بود که در تاریخ ثبت خواهد شد.
ناشناس۱۸۰۸۷۵۵۱۱:۵۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چرا وزیر خارجه، دبیر شورای امنیت ملی با طالبان دیدار کردند؟ واقعا حیرت انگیز است. اگر هم ملاقاتی لازم بود که صورت گیرد، می باید در همان قطر و در سطح یک مدیر کل وزارت خارجه انجام می گرفت.
ناشناس۱۸۰۸۷۶۷۱۲:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به حرفهای نوبخت توجه کنید تا بدانید سلحشوران چه بلایی سر خزانه اوردند و چه اندازه باید التماس شود. نوبخت در مجلس گفت که درامد ارزی کشور از نفت از 109 میلیارد دلار سابق به چند میلیارد دلار رسیده و همه ذخایر را خرج کردیم!
مجتبی۱۸۰۸۸۰۹۱۲:۲۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
الان این کسانی که مخالف مذاکره با طالبان هستند همین موضع رو در باره آمریکا هم دارند؟!! و خود افغانستان؟! دولت افغانستان و آمریکا با طالبان در قطر مذاکره کردند و فراتر از اون با طالبان توافق نامه امضا کردند و الان به مرحله انجام توافق رسیده اند!
ناشناس۱۸۰۸۸۱۳۱۲:۲۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اصلاح طلبان با همه مذاکره می کنند طالبان و امریکا و انگلیس نداره !
ناشناس۱۸۰۹۲۵۱۱۶:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اتفاقا بسیار کار خوبی کردند .دولت افغانستان آب حیات بخش که رحمت خداست را به خشکی رها می کند ولی به هامون نمی دهد یعنی به تشنگان نمی دهد.
ناشناس۱۸۰۹۳۷۰۱۷:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
وزارت خارجه افغانستان که چیز دیگری گفتن
ناشناس۱۸۰۸۶۳۶۱۱:۰۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
القاعده و داعش از طالبان منشعب شدند. مادر این دو گروه طالبان است.
ناشناس۱۸۰۸۷۶۸۱۲:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
از جریانهای تکفیری چیزی نمیدونید لطفا اظهار نظر نکنید!
ناشناس۱۸۰۸۸۴۶۱۲:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
جناب متخصص جریان های تکفیری!!! هر سه ریشه وهابی داشته و با شیعیان پدر کشتگی دارند.
ناشناس۱۸۰۸۸۷۵۱۲:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
یادمه زمان بعد از جنگ که قرار شد روابط ما با فهد عادی بشود سفیر ایران گفته بود که ایران و عربستان دو بال دنیا اسلام هستند! نکند شما هم دارید همان مصمون را بکار می برید برای ایران و طالبان
ناشناس۱۸۰۸۶۴۴۱۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
همه دنیا فهمیدن این طالبان جزئی از مردم این کشور هستند اما شما متعصب ها هنوز نفهمیدین و با منافقین مقایسه می کنید که با پول های غرب جان سرپا است و بیرون از کشور
ناشناس۱۸۰۸۶۸۳۱۱:۲۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
هیچکس این حرف را قبول ندارد. چطور یک گروهک افراطی که عده ای را شستشوی مغزی داده و به اسلام این همه جنایت کرده جزو مردم افغانستان است.
ناشناس۱۸۰۸۷۰۵۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
خوب. البغدادی هم متولد سامرا بود و 90 درصد کادرهای داعش از سنی های عراقی و سوری بودند. پس باید با انها هم مذاکره کرد؟!
ناشناس۱۸۰۸۷۸۶۱۲:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
داعش اولش با تفکرات قشنگ آمد ولی زود همه فهمیدن چه خبر است ولی طالبان دولت مرکزی بوده که با مداخلات خارجی روی به این کارها آورد ولی همچنان طرفدار دارد
ناشناس۱۸۰۸۷۹۹۱۲:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چرا الان قطر و روسیه و آمریکا و عربستان با طالبان مذاکره می کنند ولی مذاکره ما بد است؟!
ناشناس۱۸۰۸۸۰۲۱۲:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
وقتی دولت افغانستان مشکلی ندارد و خواهان آن است شما این وسط چی می گویی؟
ناشناس۱۸۰۹۱۴۱۱۵:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اصلاح طلبان قبلا"پیشنهاد مذاکره با داعش را هم مطرح کرده بودند اما سردار سلیمانی دلاور نشان داد که مقاومت رمز پیروزی است.
ناشناس۱۸۰۹۶۸۰۲۲:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
جیش النصر ه جز بزرگی از مردم سوریه بودن چرت نگو و ماله کشی نکن تروریست در هر صورت منفور هست طالبان . داعش . منافقین . و ....
ناشناس۱۸۰۸۷۰۶۱۱:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
با طلبان موافقم زیرا نظامیان امریکایی را در افغانستان نیست و نابود می کنند و با تروریسم بین المللی امریکا مبارزه می کنند.
ناشناس۱۸۰۸۷۴۲۱۱:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
افرین به صداقت شما. کاش مسئولان ایران هم مانند شما صادق بود و شجاعانه مواضع واقعی خود را اعلام میکردند.
ناشناس۱۸۰۸۸۱۶۱۲:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
در یکسال گذشته 6 هزار افغان بدست طالبان کشته شدند در حالیکه حتی یک امریکایی هم در افغانستان کشته نشده است.
ناشناس۱۸۰۸۸۲۸۱۲:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
یک نفر کشته نشد!!!!!!
ناشناس۱۸۰۸۹۰۷۱۳:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
در 17 سال گذشته صدها هزار نظامی امریکایی بدست طالبان کشته شدند.
ناشناس۱۸۰۹۴۶۲۱۸:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
تقریبا هر ده کشته امریکا مال قبل از فوریه 2020 هست. طالبان به بهانه صلح حمله به امریکا متوقف کرده است.
ناشناس۱۸۰۹۵۸۴۲۰:۲۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
پس امرییکاییها منقرض شدن صدها هزار!!!
پرسشگر۱۸۰۸۸۲۶۱۲:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
همه در دنیا میدانند که مسبب بدبختی افغانستان روسیه است پس چرا جرات ندارین اسمش رو بیارید؟
ناشناس۱۸۰۸۹۱۲۱۳:۱۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
امریکا حامی اصلی تروریسم و عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و تحریم و تهدید و ترور در منطقه و جهان هست.
ناشناس۱۸۰۸۸۷۰۱۲:۵۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
سالهاست که ایران با طالبان هماهنگ هستندفقط رسانه ای نشد که این هم علی برکت الله شد
ناشناس۱۸۰۸۵۸۲۱۰:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اگر فردا پس فردا القاعده و حتی داعش به ایران دعوت شدند، نباید تعجب کرد!
ناشناس۱۸۰۹۲۴۵۱۶:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
القاعده تمام شد وداعش هم چیزی نمانده
ناشناس۱۸۰۸۵۸۷۱۰:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
فقط سخت گیریهای بی حد و حصر طالبان در زمان سلطنت بر افغانستان را بیاد آورید. جواب خدا را چه خواهید داد؟
محمد۱۸۰۸۶۹۰۱۱:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
بخشی از مردم افغانستان هستند و بخش زیادی از افغانستان دست آنها است و اگر حمایت غربی ها نبود دوباره کل افغانستان را می گرفتند. اگر افراطی هم باشند مردم افغانستان هستند و به خودشان ربط دارد
ناشناس۱۸۰۹۷۲۳۲۲:۵۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
پس مجاهدین خلق هم بخشی از ملت ایران هستند
ناشناس۱۸۰۸۴۳۶۰۹:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
طالبان یک گروه تروریستی با ایدئولوژی بسیار افراطی است. طالبان مسئول کشتن دیپلماتهای ایرانی در افغانستان و مسئول کشتن هزاران افغانی هستند.
ناشناس۱۸۰۸۵۷۳۱۰:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
برادرم کشتار دیپلمات های ایرانی در مزارشریف کار سازمان اطلاعات پاکستان بود
ناشناس۱۸۰۸۶۲۵۱۱:۰۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
کشتن کودکان در مدراس، سنگسار زنان در ورزشگاه ها، اجبار مردها به ریش گذاشتن ، تعطیل کردن سینما و....... کار چه کسانی بود؟ جلوه دادن اسلام افراطی کار چه کسانی بود؟
ناشناس۱۸۰۸۷۳۰۱۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
پس چرا کسی از پاکستان توضیح نمی خواهد؟! شما تصور می کنید بای توجیه همه چیز حله. ولی فقط برای خودتان .
ناشناس۱۸۰۸۴۳۹۰۹:۱۲:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چطور یک گروه منحط وهابی-تروریستی بطور رسمی به ایران دعوت می شود؟ جواب خون شهدای ایرانی در مزارشریف این است؟
ناشناس۱۸۰۸۷۵۰۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چه ربطی داشت مگه مذاکره فقط با دوستان است؟ در ضمن از نظر شما باید با عراق و رم و یونان و... هم قطع رابطه کنیم چون یک روزی حمله کردن!!!
ناشناس۱۸۰۸۴۴۰۰۹:۱۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
آیا دشمنی ما با آمریکا این اجازه را می دهد که طالبان را به ایران دعوت و برای آنان شأن دیپلماتیک قایل شویم؟
ناشناس۱۸۰۸۴۴۱۰۹:۱۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
طالبان مسئول هزاران جنایت تروریستی در افغانستان است.
ناشناس۱۸۰۸۴۴۷۰۹:۱۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ایران با دعوت طالبان به ایران می خواهد به آمریکا پیام بدهد که بازیگر سیاسی منطقه است!
ناشناس۱۸۰۸۶۲۹۱۱:۰۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
احسنت. همانطور که با توقیف نفتکش کره ای، بالا بردن سطح غنی سازی، رزمایشهای اخیر موشکی و..... می خواست به آمریکا می خواست این پیام را بدهد.
ناشناس۱۸۰۸۷۱۱۱۱:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
می خواهد به بایدن بگوید زودتر به امور ایران بپرداز و تحریم ها را لغو کن!
ناشناس۱۸۰۸۷۳۴۱۱:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
حتما همانطور که کره جنوبی نیم وجبی دلاری پرداخت. اندونزی یک کشتی ایران را گرفت و مسئولین ایرانی فوری خدمه کشتی کره ای را ازاد کردند وهفته بعد خود کشتی را هم ازاد خواهند کرد.
ناشناس۱۸۰۸۷۷۳۱۲:۰۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
آره والله، تحریم ها بد جوری به مردم فشار وارد کرده.
ناشناس۱۸۰۸۴۴۹۰۹:۲۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
مگر طالبان سال ها گروه منفوری از نظر ما نبود
ناشناس۱۸۰۸۴۵۰۰۹:۲۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اما بدون شک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران فارغ از این ارزیابی‌هایی افراطی و تفریط گونه بر پایه منطق و عقلانیت ......... خواهش میکنم درباره همه چیز اینگونه باشید تا ملت بتواند کمی نفس بکشد
ناشناس۱۸۰۸۴۵۱۰۹:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چطور و چرا ایران که روزی در حرف و سخن دشمن طالبان بود، امروز به این نتیجه رسیده که با رهبران آنها را در ایران آشکارا دیدن کند؟
ناشناس۱۸۰۸۴۵۳۰۹:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
مقامات افغانستان از دعوت طالبان به ایران ناراحت هستند.
ناشناس۱۸۰۸۶۰۴۱۰:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چرااااا؟مگر دولت متبوعشان امریکا با طالبان مذاکره نمیکند.
ناشناس۱۸۰۸۶۷۱۱۱:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
مردم افغانستان هم ناراحت هستند.
ناشناس۱۸۰۸۶۷۳۱۱:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
من هم ناراحت شدم.
ناشناس۱۸۰۸۶۳۹۱۱:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
از خودت حرف در نیاور وقتی مقامات رسمی آنها می گویند با اجازه آنها ملاقات صورت می گیرد
ایرانی آباد و آزاد۱۸۰۸۴۶۰۰۹:۳۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
همیشه شعارمان این است که در امور داخلی ما دخالت نکنند!!!!!!!!!!! حالا با یک گروه تروریستی که موسس آن آمریکائیان بودند و کوله باری از جنایت و خیانت و ترور و بمب گذاری دارند و مخالف دولت قانونی افغانستان هستند وارد مذاکره شدیم!!!!!!!!!!!!! عین این می ماند که کشور دیگر با گروه تروریستی مجاهدین خلق وارد مذاکره شود!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۰۸۴۶۱۰۹:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به چه روزیمون انداخت روحانی که باید با طالبان مذاکره کنیم
ناشناس۱۸۰۸۴۶۸۰۹:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چی بودیم و چی شدیم
ناشناس۱۸۰۸۴۷۰۰۹:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چند نکته رو فراموش کردید: این قضیه چطور در مورد آمریکا که دارای دولت قانونیه صدق نمی کنه؟ چرا با اونها داخل خاک خودمون نمی تونیم مذاکره کنیم؟ بله آمریکا هم مانند طالبان تروریسته. قبول. مگر اینکه تروریست بودن طالبان رو انکار کنید که اون موقع باید توضیح بدید چطور به گروه مسلح تو یه کشوری که حاکمیت داره برای خودش وجود داره. پ ن: قطعا طالبان با دولت آمریکا قابل مقایسه نیست و منافع ما در صلح با قدرتمند ترین کشور دنیاست تا توافق با مشتی تهی مغز اسلحه به دست آدم کش
محمد۱۸۰۸۵۲۸۱۰:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
چطور میشه با گروهی که احمد شاه مسعود را شهید کردند،شیعیان را در مزار شریف قتل عام کردند،دیپلماتهای ایرانی را مظلومان به شهادت رساندند مذاکره مستقیم کرد ولی با آمریکا نه؟
ناشناس۱۸۰۸۶۴۰۱۱:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ساعت خواب با کد خدا خیلی وقت پیش و همین 6 سال پیش مذاکره کردین تاریخ بخوان تا سوتی ندهی
ناشناس۱۸۰۸۷۰۴۱۱:۳۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
سوتی های خودت را بشمارم؟اول سوزن به خود بعد...
ناشناس۱۸۰۸۸۳۴۱۲:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
خوب سوتی ما را در مورد عدم مذاکره با آمریکا در این چند ده ذکر کنید که نکردیم البته اگر دارید خخخخه
ناشناس۱۸۰۸۷۱۳۱۱:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید با دولتهای بدعهد و خبیث مذاکره کنیم.
ناشناس۱۸۰۸۷۷۰۱۲:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اتفاقا باید مذاکره کرد با همان دولت ها منتها اعتماد صد در صد نباید داشت چون آنها هم به ما اعتماد ندارند.ما باید سیاست مورد علاقه خود را دنبال کنیم مشخص است که عده ای ناراضی اند
ناشناس۱۸۰۸۸۴۵۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ما می رویم با کشورهای بمب اتم دار می نشینیم مذاکره می کنیم که فعالیت غیر بمب اتمی خودمان را بتن بریزیم درحالی خودشان بتن نمی ریزند آن وقت آنها به ما اعتماد ندارند؟ !!!!!! خوشا به حالت!
ناشناس۱۸۰۸۹۱۸۱۳:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
امریکا و اروپا در مذاکره بدنبال تحقق اهداف و تامین منافع خودشان هستن و بدنبال لغو تحریم ها و تامین منافع ایران نیستن همانند برجام.
ناشناس۱۸۰۸۵۴۶۱۰:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به رسمیت شناختن طالبان و هرگونه گروه های اسلامی افراطی از طرف ایران اشتباهی بزرگه که نتایج وخیمی خواهد داشت.
ناشناس۱۸۰۸۵۷۸۱۰:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
امریکا نبود افغانستان الان کامل دست طالبان بود .. فکر میکنید ایدئولوژی طالبان هیچوقت میتواند شیعیان را قبول داشته باشد .. مثل اینست که شما اسرائیل را به رسمیت بشناسید
ناشناس۱۸۰۸۷۲۷۱۱:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
باشه حالا زیاد غصه نخور به مقامات بالا میگم دیگه با طالبان مذاکره نکنن تا خیال این گل پسرمون راحت شه.از دولت آمریکا هم ممنونم که افغانستان را از چنگ طالبان خارج کرد.
ناشناس۱۸۰۸۷۶۳۱۱:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
دخترم، نیازی به لطف تو نیست. چون که باطل خودش رفتنی است.
ناشناس۱۸۰۸۸۳۷۱۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
لطفا اسرائیل که با هویت دزدی از ملت دیگر کشور تاسیس می کنند را به میدان نکشانید که بدجور جواب خواهید شنید
ناشناس۱۸۰۹۷۷۸۲۳:۴۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
آمریکا الان 20 ساله که توی افغانستانه. چقدر از سلطه طالبان کاسته؟ چطوریه که بعد از 20 سال اشغال با طالبان مذاکره می‌کنه و نتیجه مذاکره‌اش میشه آزاد کردن نیروهای زندانی طالبان به وسیله دولت افغانستان که هیچ نقشی در مذاکرات نداشته است؟
میلاد۱۸۰۸۵۸۴۱۰:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
باید این گروه افراطی از صحنه روزگار حذف شود
نیکا جون۱۸۰۸۶۲۳۱۱:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
بله باید طالبان از افغانستان و ایران خارج شود طالبان درن همه را می کشند الان جلو شان را نگیرم بعدا نمیشه
به افرید۱۸۰۸۶۳۰۱۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
کاربران محترم توجه داشته باشین سیاست خارجی ما بر اساس منافع ملی ما هست،گروه طالبان در حال حاضر مورد تایید جغرافیایی نیمی از مردم افغانستان هست، پس به راحتی نمیشه نادیده گرفتشون،ضمنا هر ایدیولوژی بعد مدتی دچار تحول و تغییراتی در جهت مدرن شدن و بروزآوری میشه
ناشناس۱۸۰۹۰۹۹۱۴:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
از کجا این آمار تاییدیه 50درصدی رو آوردی اگر تایید ملت همون کشور مهم هست اکثریتآمریکاییها و اسراییلیها سیاستهای دولت خودشون رو قبول دارند پس با اونها هم مذاکره کنیم
باهر۱۸۰۸۶۶۰۱۱:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
احسنت احسنت
ناشناس۱۸۰۸۷۱۲۱۱:۳۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
هر اقدامی که باعث کمتر شدن خشونت است باید انجام گیرد و اگر این اقدام ایران موجب شود که طالبان کمتر خشونت کنند مبارک است
ناشناس۱۸۰۸۷۹۸۱۲:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
خشونت فقط با محو اندیشه های مرگبار افراطی از بین خواهد رفت
ناشناس۱۸۰۸۸۳۸۱۲:۴۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به چه روزی افتادی ظریف ... یه روز تو اروپا با وزرای امور خارجه اروپا و آمریکا مذاکره میکردی و حالا با یه مشت جنایتکار ...؟؟؟!!!
ناشناس۱۸۰۸۸۷۸۱۲:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
من فقط اینو میدونم وقتی بخواهید یه کاری کنید دیگه راحت توجیهش میفرمایید و اصلا مهم نیست حرف مردم چیه یا کار درست چیه
علی۱۸۰۸۹۰۶۱۳:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
دعوت از طالبان به نظر می رسه ابزار فشاری باشه به دولت افغانستان جهت پرداخت حق آب ایران از هیرمند
ناشناس۱۸۰۸۹۱۳۱۳:۱۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ساده انگاریست که ظریف را مسئول دعوت طالبان به ایران دانست .
ناشناس۱۸۰۹۱۴۸۱۵:۰۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ظریف عشق مذاکره داره و با همه مذاکره میکنه.
ناشناس۱۸۰۹۰۵۷۱۴:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
هم طالبان و سازمان مجاهدین خلق هر دو واقعیت دو کشور ایران و افغانستان هستند که اتفاقا هر دو مردم عادی در کوچه و خیابان رو به گلوله می بندند. البته طالبان جنایتکارتر است چرا که زنان و کودکان را بارها کشته
ناشناس۱۸۰۹۷۵۴۲۳:۲۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
البته با این تفاوت که منافقین در حال حاضر در ایران دارای مناطق تحت تسلط و مرز مشترک با کشورهای همسایه نیستند!
ناشناس۱۸۰۹۱۶۴۱۵:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
بذار آمریکا و دوستاش از افغانستان خارج بشن بعد طالبان کل کشور رو به دست بگیره بیاد لب مرز اون موقع قیافه اونایی که برای طالبان ماله میکشن دیدنی خواهد بود. چه کشتاری از هزاره ها و تاجیکها و سایرین بکنن. فکر کردین بعدش میان با شما دوست میشن؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۰۹۲۵۶۱۶:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
دولت افغان بله قربان گوی امریکاست که آب را برمسلمین بسته است
ناشناس۱۸۰۹۳۰۰۱۷:۰۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
از یک طرف بنرهای با تیتر " جان پدر کجاستی " نصب می کنیم از ان طرف به عاملان حمله به مردم بیگناه افغانستان خوشامد می گوییم
ناشناس۱۸۰۹۵۹۸۲۰:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
این جنایتکاران قوم بربریت ،به مرده هم رحم نکردند ، مرده را هم از تابوت اوردن بیرون بدلیل نداشتن ریش شلاق زدن ،اگه مسلمانی به ریش هست که فیدل کاسترو کمونیست از همه مسلمان تر بود.
ناشناس۱۸۰۹۷۸۴۲۳:۵۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
از کامنت‌ها مشخصه که خیلیا اصلاً متن رو نمی‌خونن فقط تیترو می‌بینن و نظر می‌ذارن
ناشناس۱۸۰۹۹۵۶۰۹:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
شمایادتون نمیاد یه زمانی طالبان بدترازداعش سرمیبریدند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین