مقاومت فلسطین چگونه معادلات جنگ آینده با صهیونیست‌ها را تغییر می دهد؟

جهان،   3991114049 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیشرفت‌های اخیر مقاومت فلسطین در سطح نظامی و فناوری که جدیدترین آنها مانور نظامی یکپارچه در نوار غزه و سرنگونی پهپاد اسرائیلی در آسمان غزه بود، در قالب هشداری برای دشمن می‌تواند صهیونیست‌ها را وادار به تجدید نظر در سطح جنگ آینده با فلسطینی‌ها کند.

مقاومت فلسطین چگونه معادلات جنگ آینده با صهیونیست‌ها را تغییر می دهد؟

به گزارش الف، بامداد 1 فوریه سال جاری میلادی یک منبع وابسته به مقاومت فلسطین که البته نام خود را فاش نکرد، از سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی در نوار غزه به دست نیروهای مقاومت فلسطین خبر داد.

منابع درباره اینکه کدام یک از شاخه های مقاومت فلسطین موفق به سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین صهیونیستی شده‌اند جزئیاتی منتشر نکردند، اما گفته می‌شود که پهپاد مذکور برای تصویربرداری هوایی مورد استفاده قرار می گرفته است.

پایگاه صهیونیستی کودکود نیز ضمن بازتاب این خبر، سرنگونی این پهپاد در غزه را تایید کرده است.

اما رژیم صهیونیستی به ویژه پس از مانور نظامی اخیر گروه‌های فلسطینی در غزه که در قالب هشداری به دشمن انجام شد،  در راستای اهداف امنیتی و نظامی خود تلاش می کند با استفاده از پهپاد از غزه تصویربرداری کرده و جمع آوری اطلاعات کند. این در حالی است که گروه های مقاومتی در غزه به توانایی رهگیری و شکار پهپادهای صهیونیستی رسیده اند و در ماه های اخیر بارها اخباری در این زمینه منتشر شده است.

این موضوعی است که خود صهیونیست ها نیز به آن معترف‌اند، تا جایی که پس از سرنگونی پهاد مذکور اسرائیلی به دست فلسطینی‌ها «امیر بوخبوط» تحلیلگر صهیونیست عنوان کرد: در شرایطی که ارتش ما در حال تماشا کردن است،  گروه های فلسطینی در غزه با رهگیری و سرنگونی پهپادهای ما در حال توسعه توانمندی های نظامی و اطلاعاتی خود هستند و این مسئله ای بسیار نگران کننده است.

اما کارشناسان معتقدند رهگیری این پهپاد اسرائیلی توسط سامانه‌های فلسطینی به فاصله کوتاهی از مانور نظامی و یکپاچره گروه‌های فلسطینی در نوار غزه که با سلاح‌های پیشرفته‌ای چون موشک‌های زمین به دریا و هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد، می‌تواند صهیونیست‌ها را وادار به تجدید نظر در سطح درگیری‌هایی که به احتمال زیاد در دوره آینده علیه مقاومت فلسطین انجام خواهند داد، کند؛ یعنی همان عاملی که تاکنون موجب خودداری اسرائیل از شروع جنگ با حزب‌الله لبنان شده است.

توان موشکی حزب‌الله و به طور ویژه موشک‌های دقیق آن همان گونه که خود صهیونیست‌ها بارها اعتراف کرده‌اند مهم‌ترین عاملی است که اسرائیل را در این مرحله از تقابل با مقاومت لبنان بازمی‌دارد. اکنون شواهد نشان می‌دهد که ممکن است این امر درباره مقاومت فلسطین نیز صدق کند و پس از تحرکات اخیر فلسطینی‌ها علیه مواضع اسرائیل، زنگ خطر در موسسه‌های امنیتی اسرائیل به صدا درآمده است.

عواملی که تا این مرحله موجب امتناع صهیونیست‌ها از یک حمله گسترده علیه مقاومت فلسطین شده را می وان در موارد زیر خلاصه کرد: 

-تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عجز و ناتوانی این رژیم را در تغییر معادلاتی که پیش از آن مقاومت فلسطین ایجاد کرده بود، آشکار ساخت.

-ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی به ویژه سامانه گنبد آهنین بیش از گذشته نمایان شده است. شدت آتش و شلیک پیاپی و حملات موشکی سنگین گنبد آهنین را کاملاً از کار می‌اندازد.

-اذعان تل آویو به توان موشکی مقاومت فلسطین و لبنان و نیز انصارالله یمن و به طور کلی محور مقاومت. اسرائیل به سبب ضعف در رویارویی با توانمندی‌های مقاومت آشکارا با یک بن بست روبرو است.

 در جدیدترین موضع گیری، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی اذعان کرد: اسرائیل در هیچکدام از جنگ‌هایش از ژوئن سال ۱۹۶۷ تاکنون پیروز نشده است. خطرناک‌ترین دشمن ما حزب الله لبنان و سپس ایران و حماس است. حماس موشک‌های کروز و توان دریایی خود را ارتقا داده است و موشک‌های دوش پرتابی در اختیار دارد که می‌تواند بالگردها و هواپیماهای نظامی اسرائیل را ساقط کند.

آنچه تل آویو را بسیار نگران می‌کند دست یابی مقاومت فلسطین به توان موشکی بالاست به ویژه که آنها حمله موشکی کوبنده انصارالله یمن به تأسیسات آرامکو سعودی در شهر جده و نابودی بخش زیادی از این تأسیسات را به چشم خود مشاهده کرده‌اند.

در همین زمینه مجله آمریکایی «نیوزویک» اخیراً با انتشار تحلیلی اعلام کرد که اولویت دفاعی ایالات متحده و اسرائیل در حال حاضر چگونگی جلوگیری از گسترش تهدیدات هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر خاورمیانه است.

در این تحلیل که توسط « سيث ج. فرانتزمان» مدیر اجرایی مرکز گزارش‌ها و تحلیل‌ها در خاورمیانه تهیه شده آمده است که جنگ یمن تنها محدود به شبه جزیره عربستان نبوده یک درگیری بزرگ است که منطقه وسیع تری را تحت تاثیر قرار می دهد.  در حال حاضر افزایش تهدیدات هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر خاورمیانه بخشی از یک مسابقه تسلیحاتی میان ایران و متحدان آن یعنی روسیه و چین از یک طرف و آمریکا از سوی دیگر است.

بر اساس این تحلیل ممکن است این روند به معنای آغاز مرحله جدیدی از رقابت میان ایالات متحده و چین برای فروش پهپادها در خاورمیانه باشد.  

در تحلیل این مجله آمریکایی آمده که هواپیماهای بدون سرنشین متعلق به گروه های محور مقاومت همچون حزب الله، جنبش حماس، انصارالله یا مقاومت عراق می توانند معادلات درگیری را به هم بزنند و سامانه های پدافند هوایی آمریکا و اسرائیل در تلاش برای مقابله با آنها هستند.  در همین زمینه سامانه های اسرائیلی مانند گنبد آهنین شاید بتواند تا حدودی با خطر پهپادهای مقاومت مقابله کند اما پوشش مناطق وسیعی از مواضع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه نیاز به شمار زیادی سامانه پدافند هوایی یکپارچه و چند لایه دارد.

نویسنده تحلیل مذکور به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری جدید آمریکا توصیه می کند تا تقویت حمایت از فناوری ضد پهپادی برای منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه را ضمن اولویت های خود قرار داده و با شرکا جهت بررسی این تهدیدها همکاری کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین